Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag såg solen!
>
>
> Det skulle jag velat se! :-)
>

Kanske hände allt bara i mitt huvud?
Har nu fått kaffe och är lugn och fin.

Nu har jag haft motvind både in till stan och hem varje dag denna vecka... Börjar ledsna på det så någon kanske kan göra något åt det?

Mkt läskig incident igår eftermiddag på Stocksundsbron norrgående i höger GC väg. Jag hade fått en hjulsugare som jag tror hakade på mig mellan Riksmuséet och Ålkistan. Ungefär mitt på bron upptäcker jag en liten tjej som kommmer söderut (möter alltså oss) utan lysen ivrigt tittande över axeln. Detta fick till följd att hon drog sig längre och längre åt vänster och eftersom det är trångt där mellan broräckena och hon inte verkade sugen på att titta framåt började jag bromsa och ropa "höger, höger!" åt henne. Till slut vände hon på huvudet och såg mig. Hjulsugaren beslöt då att köra om mig! Så vi möttes 3 i bredd, lyckligtvis utan incident men det var bara tur. Djävla idot!

Sent pga. trötta barn. Ingen energi öht, förkylning på gång och sprukna revben gör att jag pendlar i knapp styrfart. Gjorde ett par ryck som straffade sig nästan omedelbart...ska det verkligen ta 8 jävla veckor för revbenen att läka?

Lite sen imorse pga. att jag avnjöt snoozing denna mörka morgon.
Snabb och skön pendling i lätt medvind, kyligt men jag lyckades klä mig rätt.

Det enda tråkiga med att pendla sent är att de fåtalet cyklister man träffar på cyklar i makligt tempo.

Lite trött på hur de river cykelbanan längs söder mälarstrand hela tiden. Nu är det kaos vid tunnelöppningen igen. Men det blir väl bra till slut får man hoppas.

Selast skrev:
> Mkt läskig incident igår eftermiddag...Så vi möttes 3 i bredd,
> lyckligtvis utan incident men det var bara tur.
> Djävla idot!

Du gjorde väl hemliga Tdf tecken som sugaren inte begrep.
:-)

(håller med om idot)

Bodie skrev:

>
> Värdelös trafikomläggning. Från andra hållet
> är ju sträckan markerad gångbana.
> Hur kommer snöröjning skötas förbi det fasta
> hindret?
> Går iofs att köra en liten extra omväg runt
> huset.
>

Håller med - var ju extra spännande när trafikkontoret hade satt upp ett extra hinder för att tvinga cyklister att kliva av och leda jonnen genom "chikanen". Tur att någon civilt olydig person ruttnade på det hindret och helt sonika drog upp det ur marken och "la det åt sidan".

Om det är mycket folk så sparar man tid och frustration på att köra runt huset - men oftast så går det bra om man bara visar lite hänsyn till gångtrafikanterna.(och har koll på SPD pedalerna...)

>
> Färg på cykel o cyklist?
>

Cykeln var svart/mörkt grå tror jag och cyklisten hade gul jacka, orange väst och mörka tights

Jag kör en klarblå hybrid(Nishiki PRO SLD), har en lika klarblå hjälm och hade blågrå vindjacka om det är någon vägledning :)

velocipede skrev:

> ...ska det verkligen ta 8 jävla veckor för revbenen att
> läka?

Jepp! Det kan vara problem med djupa andetag och att lyfta tungt/ta i flera månader till. Minns när jag var yngre och jobbade med hantverk/scenbyggande/diverse och knäckte ett par revben efter en mindre lyckad lufttur från ett tak ner på en halfärdig altan och landade på regelstommen...

Det var svårt med tunga lyft och att ta i ordentligt i nästan ett år :(

staine skrev:
----------------------------------------------------
> Väsen finns där.

De har dragit ner ett flertal cyklister i vattnet.

velocipede skrev:
> ska det verkligen ta 8 jävla veckor för revbenen att läka?

Jag gick i backen i slutet på juli. Revbenen är nog läkta vid det här laget men det är nåt tjall på nerverna och mjukdelarna så jag har fortsatt smertz, speciellt när jag ligger ner. Verbleit!

Inget som stör pendlingen dock, och inte ens det konstanta gråvädret och vinden har lyckas sänka mig de senaste veckorna, det är ju bara härligt!

Första pendlingen på några veckor och vilket härligt väder det fick bli!
Rullade iväg mot jobbet efter att ha jobbat hemifrån under förmiddagen vilket resulterade i solsken och d-vitaminberikning.

zirxo skrev:
> Första pendlingen på några veckor och vilket
> härligt väder det fick bli!
> Rullade iväg mot jobbet efter att ha jobbat
> hemifrån under förmiddagen vilket resulterade i
> solsken och d-vitaminberikning.

Fast skarpa d får du bara i Sverige mellan maj-oktober typ, dessa d var bara lösplugg.

Idag pendlar jag med ebolaexpressen/t-banan.
Fy fan.
Men jag kommer iaf att få äta burgare på oljebaren.

skrotfot skrev:

> Idag pendlar jag med ebolaexpressen/t-banan.
> Fy fan.
> Men jag kommer iaf att få äta burgare på
> oljebaren.

Ta två och en flaska rödtjut.
De brukar ha paketerbjudande...

Herregud vilka sega ben. Undrar om man börjar bli sjuk - något måste jag ju skylla på. Är det så jävla stor skillnad mellan dubb och slicks. Någon med vector som kan skruva på dem på pendlar öket och göra ett ovetenskapligt test?

Idag va en riktigt pärs... tyngsta pendlardagen i år.
Har fruktansvärd träningsvärk i rumpa och framsida lår efter måndagens benpass på gymmet, och så va det motvind i den långa branta uppförsbacken jag har precis hemmavid. Enda positiva va väl att det är torrt ute...

Knepig vind som kom från alla möjliga håll samt minusgrader och regn. Seg efter gårdagens 2x20 men ändå kändes det helt ok. Var det sista turen med racern i år måntro? Spännande med slicks är det iaf.

Lugn och skön pendling i lätt motvind. Tyckte jag kunde skymta lite blått mellan alla moln.

På Avenyn tyckte föraren av en vit skåpbil (vad annars) att det var lämpligt att tuta mig i örat samt ligga 1 dm från mitt bakhjul vilket prompt resulterade i ilsket stirrande in i sidorutan samt en väl placerad en-fingers-hälsning från min sida. Passageraren såg lite förnärmad ut.

Första gången jag gav någon fingret på hur länge som helst. Börjar bli van vid att folk försöker mörda en på vägen till jobbet.

Föraren var, för övrigt, av typen bastant byggd med för tätt mellan ögonen samt en IQ som inte översteg antalet fingrar på hans ena hand.

Hämnden för denna tutning utdelades snabbt och utan pardon då jag ställde cykeln framför skåpbilen vid rödljuset några meter framför med ficka för just cyklar. När ljuset slog om valde jag att starta riiiiiktigt saaaaakta...

I n y o u r f a c e , vita skåpbilsmannen!

erik h skrev:
> försöka klara brakeless från Gullmarsplan till Marievik.

Där satt den! Death grip från Tyresö Gymnasium till Årstaängsvägen.
Säker och ansvarsfull transport, men var ändå under min magiska gräns 23 minuter.
Det går fortare när man inte bromsar.

Snyggt parkerad bil på cykelbanan vid Björns Trädgård, precis innan man svänger upp på Götgatsbacken.

Annars började pendlingen mörkgrått som de gjort de flesta dagar den här månaden, men nere vid Slussen var det sen ett fint ljus i öst.

erik h skrev:
> erik h skrev:
> > försöka klara brakeless från Gullmarsplan
> till Marievik.
>
> Där satt den! Death grip från Tyresö Gymnasium
> till Årstaängsvägen.
> Säker och ansvarsfull transport, men var ändå
> under min magiska gräns 23 minuter.
> Det går fortare när man inte bromsar.

Känns som en milstolpe i pendlarforskningen har passerats.
Bra jobbat!

Helt säker på att jag skulle bli sjuk igår kväll när jag mådde illa och hade ont i lederna. Till min förvåning vaknade jag imorse och kände mig relativt fräsch, för att vara en mörk novembermorgon med duggregn... Den envisa motvinden hade äntligen lagt sig så det gick något lättare än igår. Idag hade man stängt av GC vägen vid stallet vid Danderyds Gymnasium för något grävarbete och hänvisade gångtrafikanter och cyklister "till andra sidan" enligt skyldningen. Probelemet är bara att på den sidan finns ingen GC väg... IQ fiskmås mao.

Grå grå grå är mössan på mitt huvud.
Grå grå grå är dräkten som jag bär.
Allt som är grått tycker jag är vackert.
För min lilla vän är pendlare.

Fy vilket bra humour jag var på imorse. Hejade på allt och alla. Spännande omdragning av GC banan på skeppsbron gav lite Paris-Roubaix feeling.

Fortfarande ont i revbenen och lite småförkyld, men det man inte dör av....

Invigde mina nyköpa höst/vinterpendlingsskor, ett par hikingkängor jag köpte ganska billigt på XXL igår. Ville ha ett par vädertåliga halvhöga skor som går att använda på luncherna samt som funkar på plattisar, så cykelskor var inte aktuellt. Den styva sulan var inte alls dum när jag väl satt på cykeln imorse... Nån annan som pendlar i liknande skor? Erfarenheter?

http://www.xxl.se/skor/herrskor/hik...os-mid-gtx-3-hikingsko-herr/p/1090713_1_style

velocipede skrev:
> Fy vilket bra humour jag var på imorse. Hejade
> på allt och alla. Spännande omdragning av GC
> banan på skeppsbron gav lite Paris-Roubaix
> feeling.
>
> Fortfarande ont i revbenen och lite småförkyld,
> men det man inte dör av....

Jotack, den kom lite oväntat.
Valde bil/bussvägen istället och belönades med två rödljus.

Satte platta pedaler med skruvar i på pendlaren härom veckan.
Tänkte inte på att skorna inte skulle gilla det.
BIG MISTAKE:)

Olycka på Tranebergsbron gav stillastående bilköer ända till Åkeshov imorse. Känns ju alltid skönt att glida förbi bilköerna. Tills en bil tyckte att det räckte med köer och beslöt sig köra på cykelbanan. Det var väl ca 1 meter till godo och jag undrar fortfarande om han såg mig.

O löven i Rållis. Vad ska man säga...

rena rama ryssland :)

petlarss skrev:
> Olycka på Tranebergsbron gav stillastående
> bilköer ända till Åkeshov imorse. Känns ju
> alltid skönt att glida förbi bilköerna. Tills
> en bil tyckte att det räckte med köer och
> beslöt sig köra på cykelbanan. Det var väl ca
> 1 meter till godo och jag undrar fortfarande om
> han såg mig.

Super men
Jag o LinusG träffade dock på 3 "medtrafikanter" i Änggårdsbergen, 1 älgko o 2 kalvar som vägrade att flytta på sig, ingen ordning alls på dagens pendlare... :)

/Magnus

Bilagor

• IMG_1475[1].JPG
    IMG_1475[1].JPG
    73.3 KB · Besök: 34
petlarss skrev:
> Olycka på Tranebergsbron gav stillastående
> bilköer ända till Åkeshov imorse. Känns ju
> alltid skönt att glida förbi bilköerna. Tills
> en bil tyckte att det räckte med köer och
> beslöt sig köra på cykelbanan. Det var väl ca
> 1 meter till godo och jag undrar fortfarande om
> han såg mig.
>
> O löven i Rållis. Vad ska man säga...

Nu väntar vi med spänning på nästa krönika som handlar om hur farligt och vansinnigt ALLA bilister kör. ;-)

Cyklade jag ens idag? Ja det måste jag ha gjort för cykelkläderna hänger där på kroken. Måste ha varit ännu mer händelselöst än vanligt.

perzzon skrev:
> Oj var lyckades hen med det?
> Innan mellan Alvik och brommaplan?

Precis innan uppfarten till Bilia.

Litet varningord till ekeröpendlare! Busshållplatsen vid Drottningholm är ombyggd. Man valde att flytta kuren till mitt i cykelbanan (rödmarkerat område). Kan leda till problem om man kör på autopilot utifrån den gamla mentala kartan..... Tanken är väl iofs god att slippa väja för alla royalist-groupiesar

Bilagor

• busskur.JPG
    busskur.JPG
    35.5 KB · Besök: 28
petlarss skrev:
> perzzon skrev:
> -----
> > Oj var lyckades hen med det?
> > Innan mellan Alvik och brommaplan?
>
> Precis innan uppfarten till Bilia.

Vardags edge

Innehållsfattig förutom skåpbilen som blinka höger utanför Scandic Malmen på Götgatan (som han skulle in på Tjärhovsgatan) och började svänga höger men sen bestämde sig för en u-sväng när jag börjat köra om.
Kunde slutat illa men det blev bara lite bankande på skåpet och några väl valda ord om vilken bra bilförare han var...

johan44 skrev:
> rena rama ryssland :)
>
> petlarss skrev:
> -----
> > Olycka på Tranebergsbron gav stillastående
> > bilköer ända till Åkeshov imorse. Känns ju
> > alltid skönt att glida förbi bilköerna.
> Tills
> > en bil tyckte att det räckte med köer och
> > beslöt sig köra på cykelbanan. Det var väl
> ca
> > 1 meter till godo och jag undrar fortfarande om
> > han såg mig.

Hur kommer man på och av cykelbanan på Tranebergsbron???

I går flygpendling, idag cykelpendling. På något sätt förhöjer påtvingad avhållsamhet känslan av att få sitta på cykeln.

Pugilism skrev:
> På något sätt förhöjer påtvingad avhållsamhet
> känslan av att få sitta på cykeln.

Bor du händelsevis i ett kloster?

För övrigt totalt händelselös pendling.

Halsont och småsnorig igår kväll och även när jag vaknade. Valde ändå cykel, inget smart. Inget bättre nu kan man säga... Huvudet inte med på jobbet. Sega ben var det också, såg många bakljus. Gjorde väl inte mycket när jag väl kom på att jag inte hade särskilt bråttom och tog det lugnt istället. Blev dock inte kränkt ;-)

Lyxade till det med genvägen över Älta och Erstavik, det var toppen trots lite strilregn! Såg inte en människa från det jag lämnade Älta förrän en bit in i Saltsjö Duvnäs, nästan som på landet... Och banne mig var det inte någon form av ljus över Djurgården och Strömmen, innan den gråa filten lade sig över oss igen!?!?

tuta skrev:
> Pugilism skrev:
> -----
> > På något sätt förhöjer påtvingad
> avhållsamhet
> > känslan av att få sitta på cykeln.
>
> Bor du händelsevis i ett kloster?

Intressant tanke och min fantasi sätts också i gång när man läser den meningen fristående. Man kan också tänka sig att meningen som du citerade var bakåtsyftande och inte alls fungerar som skribenten tänkt när den är ryckt ur sitt sammanhang. Fast, det var ju ett mindre spännande sätt att se världen på ;)

Underbart hur väl även den fisigaste pingla KAN funka under goda betingelser (rel tyst omgivning). Kommer i 40 på gc och en gångare är på väg att korsa gc med en katt i famnen. Ett enda pling och flickan tvärstannar som om jag höll i en fjärrkontroll för robotar. Skulle vilja ha den där fina handsvarvade us pinglan!

Ut med jobbet ikväll, så det fick bli cykeln som vanligt.
Känner också av lite halsont och allt snor, det kommer från mig.
Så det fick bli... cykel.

Blir nog lite vingligt hem inatt, men jag lovar ta det försiktigt, kommer troligtvis ha kortare väg än damtralla-isterna i vilket fall.
Huvudvärk, ännu ondare i halsen och bråttom hem imorgon fredag (#TGIF), gör att det självklara valet blir cykel!

HTFU

När en menar allvar lutar vi oss ofta mot latinet... som jag inte kan...
'Cyclus aut non cyclus?'
'-Supremus cyclus!' :-D

Tillbaka
Topp