Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

BOFH skrev:
-------------------------------------------------------
> thisismycat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har inte cyklat sen i början av juni pga
> > rambrott, men ska ut och känna på min nya
> cykel
> > i eftermiddag. Ni som pendlar (alltså proffs),
> > vad kör ni för kläder? Kortbyxor
> fortfarande?
> > Prognosen säger 18-14 grader i
> > eftermiddag/kväll.
>
>
> I morse var det för kallt för kortbyxor för
> mig. Men jag cyklar hem i kortbyxor. Har alltså
> med mig ett extra par cyklingskläder. Om du bara
> ska ut och cykla i eftermiddag så skulle jag
> säga kortbyxor och kanske något långärmat
> beroende på om temperaturen klättrat upp eller
> inte och vad du hade tänkt dig för tempo.
>
> Jag cyklade om en kille i shorts och bomulls-tee.
> Vissa är mer varmblodiga än andra...

Tog långbyxor igår - var för varmt - idag blev det kortbyxor, långärmad tröja med undertröja och handskar med långa fingrar.
Var svalt om benen, men inte direkt kallt, första kilometern sen var det helt OK trots 5 grader och dimma.

Funderar på att skaffa lösa ben- eller knävärmare för att ha alternativ till morgonpendlingen.

Back on track efter ett halvårs halvfrivilligt avbrott i pendlandet. Inget nytt under pendlarsolen (eller i pendlardimman), men det är livskvalitet att få glida över broarna och njuta av staden.

federico for president, snyggt!

F.ö.:

Unga tjejer som ligger i hipsterbocken ser man som sagt ibland.
Ser ungdomligt ut på nåt vis.
Och hipster.
Kanske lite gulligt oerfaret också, när det handlar om att ta sig från kvarter A till kvarter B.
I innerstan.

Globen-slakmotan gör inte ont längre. Den är det roligaste på dagen - att inte låta en enda proffspendlare slippa undan.

Jag såg snabbt vem som var kungen i klungan idag. En stor man med Scott Sub-hybrid, flanellskjorta, pannlampsfäste, GPS, sadelväska och extra allt (typisk happyit!) plöjde fram så tanter och racernoviser yrde till höger och vänster. Handsken var kastad.

Som ett förarlöst godståg dundrade vi i tät följd förbi röset på våra hädiska vita hybrider.

Halvvägs upp kom jag förbi, men en sådan provokation skulle jag förstås inte komma billigt undan med. Nu gällde det att hålla ända upp till krönet. Morgonsolen lät hans skugga nå min ögonvrå så jag visste att han var hack i häl. Mina 32/16-ben pinnade på i kadens 120.

Benen ylade som en bortglömd hund när jag nådde sista krönet men JAG VANN BERGPRIJSET. Dagen var räddad.

Frågan var nu - skulle jag klara mig ända till min exit vid brofästet? Vi snirklade i hög fart genom tunnelbaneövergångens krångel, men med bara ett par hundra meter kvar insåg jag loppet förlorat. Singlespeeden hade ingen chans när vi kom ut på den flacka rakan bort mot bron. Jag fick låta mig bli omkörd.

Tack för god match, ska vi säga 1-1 idag?

erik h skrev:
> Globen-slakmotan gör inte ont längre. Den är
> det roligaste på dagen - att inte låta en enda
> proffspendlare slippa undan.
>
> Jag såg snabbt vem som var kungen i klungan idag.
> En stor man med Scott Sub-hybrid, flanellskjorta,
> pannlampsfäste, GPS, sadelväska och extra allt
> (typisk happyit!) plöjde fram så tanter och
> racernoviser yrde till höger och vänster.
> Handsken var kastad.
>
> Som ett förarlöst godståg dundrade vi i tät
> följd förbi röset på våra hädiska vita
> hybrider.
>
> Halvvägs upp kom jag förbi, men en sådan
> provokation skulle jag förstås inte komma
> billigt undan med. Nu gällde det att hålla ända
> upp till krönet. Morgonsolen lät hans skugga nå
> min ögonvrå så jag visste att han var hack i
> häl. Mina 32/16-ben pinnade på i kadens 120.
>
> Benen ylade som en bortglömd hund när jag nådde
> sista krönet men JAG VANN BERGPRIJSET. Dagen var
> räddad.
>
> Frågan var nu - skulle jag klara mig ända till
> min exit vid brofästet? Vi snirklade i hög fart
> genom tunnelbaneövergångens krångel, men med
> bara ett par hundra meter kvar insåg jag loppet
> förlorat. Singlespeeden hade ingen chans när vi
> kom ut på den flacka rakan bort mot bron. Jag
> fick låta mig bli omkörd.
>
> Tack för god match, ska vi säga 1-1 idag?

Att rejspendla har sina sidor. I stan och närförort har det aldrig hänt att jag gjort det utan att det uppstått små incidenter kring kontakten med andra trafikanter. Lik förbannat är det knasigt kul

MattiasK skrev:
> emilh skrev:
> -----
> > Finpendling hem.
> > Snygga Rapha-shorts du på röd/vita SS:n hade.
>
> Langster med bullhorn och korg på väg söderut
> vid typ 16:30-17? Då kan det ha varit jag. Annars
> var det någon annan. Uppenbarligen.

Kan ha varit, stämmer med tid och riktning :)

Körde utan handskar imorse - kallt om händerna första milen.
Fick "lift" av en tempohoj några km - tack för det.

Tackar också den som undanröjt delar av hindren vid Ulriksdal.

Prejad av lastbil i Solna vars förare satt och åt frukost vid ratten samtidigt som han gjorde filbyte utan att se sig för och utan ge tecken.

Träffade på det jag gissar var en del av Pelotonen vid korsningen med Folkungagatan, de gjorde mig cykelsugen.

Blev irriterad på dam som stannade mitt på cykelbanan för att ta påse på fel sida av vägen, själv iddes jag inte göra samma manöver så jag blev utan.

Grymt skönt att ha börjat jobba igen och få cykla två gånger om dagen, även om det bara är fem - sex kilometer. Dessutom hinns annan träning med på lunchen och jag får äta min mat i lugn och ro.

Annahojt skrev:
> Det var barn överallt idag så det var bara att
> ta det lugnt när det behövdes och visa massor av
> hänsyn och prata med dom istället för att
> plinga och bli grinig, kommer ju om mycket
> snabbare så :-)
>

+1 (gäller även alla andra medtrafikanter än barn)
Bra för karman och blodtrycket att sikta mot seger i tävlingen om mest visad hänsyn.

Jag körde på en från A-laget på Värnhemstorget, Malmö. Han klev rakt ut, ca två meter framför mig och även om jag höll i reglagen smällde det. Hans kasse och flaska yrde och vi låg på varsin sida om cykeln, kändes riktigt kasst. När vi hade kommit upp sa vi förlåt till varandra och nu har jag hemska utgjutningar samt ont i hela kroppen. Mycket otäckt!

Vansinnigt trevlig pendling imorse.
Var tvungen att starta tidigare på grund av underhåll av produktionsmiljön på jobbet.
Start halv sex gjorde att man för första gången i år behövde lampan för att se vart man skulle,
Vackert med dimma och mörker...

En miljon poliser på cb utanför flyktingmottagningen vid västbergarondellen (bredvid bravida).
Undrar vad de gjorde där. Nån som vet?

Annars var det mysigt värre, men väldigt väldigt dimmigt.

Dimmigt och fuktigt!

Danderyds kommun delade ut cykelpåsar idag. Innehöll kiwi, lysen, sadelskydd, plåster, cykelkarta och lite infomaterial. Helt ok!

Varför får jag aldrig påse :(

Så dimmigt att jag tände lyset vid 07:00 när jag stack. Räknade ca 75 m sikt på gamla Saltisvägen. Jag blev dyngsur av all dimma då jag in i det längsta undviker vindkläder.

Igår var det en bil i Sjöstan som markerade genom att närmast köra på mig när jag skulle rakt fram och han skulle svänga vänster från mötande. Hade jag inte kastat åt sidan hade det smällt. Obehaglig känsla. Hårdnar attityden mot cyklister eller går det åt rätt håll?

När kommer låten "What does the Fog say?" ;-D

Mötte två grabbar på cykel i shorts och t-shirt. De skulle säkert springa skoljoggen idag men det såg kallt ut.

Fjärdebrunn skrev:

> Igår var det en bil i Sjöstan...

Sjöstan är sådan. Det är crazy där nere men inte representativt för resten av stan. Osäker på varför.

Sitter på ett tåg. Det svenska landskapet har varit påfallande grått hela morgonen. Det lilla jag nu sett :-)

Hoppas man inte blir nerkörd av en aggressiv taxi eller livsfarlig lycraninja när man kliver av i Tokholm.

Masjevel skrev:
> När kommer låten "What does the Fog say?" ;-D
>

Lyssnar på John Fog-erty

Uppfattades inte det jag sa igår? Sluta med dimma nu!!! Annars helt händelselöst, speciellt jämfört med videon från Argentina tidigare.

18 September

Bilagor

• 18sept1.jpg
    18sept1.jpg
    48.4 KB · Besök: 65
  • 18sept2.jpg
    18sept2.jpg
    41.9 KB · Besök: 70
  • 18sept3.jpg
    18sept3.jpg
    50.7 KB · Besök: 75
BOFH skrev:
> En miljon poliser på cb utanför
> flyktingmottagningen vid västbergarondellen
> (bredvid bravida).
> Undrar vad de gjorde där. Nån som vet?
>
> Annars var det mysigt värre, men väldigt
> väldigt dimmigt.

Såg de också. var det dig jag sedan körde om? Jag med rosa chromeväska och DN på pakethållaren utan bakskärm men med framskärm OCH egolapp.
Hörde på radion att det var hastighetskontroll efter E4an. Kanske det de höll på att mobilisera inför?

42Hz skrev:
> Verkar tufft att pendla i Buenos Aires!
>
>
> version=3&rel=0

Speciellt om man bara kan ett ord på spanska. Tom min treåring som iofs kollat lite för mycket på Dora Äventyraren vet ju vad mochila betyder. AMIGO!

Startade kl 6 i morse och tog ett gäng snygga kort med dimma och cyklar. Skulle kunna visa dem här, MEN DET FÅR MAN VÄL INTE GÖRA I DEN HÄR JÄKLA TRÅDEN!

Annars var det dimmigt och fuktigt. Just nu ljuder mistlurarna i Värtahamnen.

Rogntudjuu!!

Bakis
dåligt utgångsläge

Stålhingsten visade sig vara helt slutkörd.
"Måste rikta hjulen lite ikväll" tänkte jag först men kunde sedan konstatera att jag bromsat igenom fälgen...
I Cykelgrottan blev det att välja mellan dansk footie eller Bema.
Valde footie.

Efter lite pumpande och fixande blev det färd genom (tror jag) huvudstaden.
Sitter nu på jobbet och kedjedricker snutjava.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/halv-miljard-saknas-till-kollektivtrafiken_3929180.svd

"Bristen på pengar förklaras delvis av att ökningen av resandet blivit mindre än beräknat. Det beror på att fler och fler tar sig fram på cykel än åker kollektivt, att många gick till och från jobbet under den milda vintern och att man kan ana en viss ökning av bilåkandet i länet."

Kanske blir ännu trängre på stadens cykelbanor om de höjer taxan.

Lundberg skrev:
> BOFH skrev:
> -----
> > En miljon poliser på cb utanför
> > flyktingmottagningen vid västbergarondellen
> > (bredvid bravida).
> > Undrar vad de gjorde där. Nån som vet?
> >
> > Annars var det mysigt värre, men väldigt
> > väldigt dimmigt.
>
>
> Såg de också. var det dig jag sedan körde om?
> Jag med rosa chromeväska och DN på
> pakethållaren utan bakskärm men med framskärm
> OCH egolapp.
> Hörde på radion att det var hastighetskontroll
> efter E4an. Kanske det de höll på att mobilisera
> inför?

Hej,
Nä jag tror inte det var jag. Blev inte omkörd idag :P
Hastighetskontroller på E4an låter kul. Det såg inte ut att gå så jättefort i morgonrusningen.

MattiasK skrev:
> Startade kl 6 i morse och tog ett gäng snygga
> kort med dimma och cyklar. Skulle kunna visa dem
> här, MEN DET FÅR MAN VÄL INTE GÖRA I DEN HÄR
> JÄKLA TRÅDEN!
>
> Annars var det dimmigt och fuktigt. Just nu ljuder
> mistlurarna i Värtahamnen.

jooo visa! Vi har ingen dimma i Göteborg :-D

BOFH skrev:
> En miljon poliser på cb utanför
> flyktingmottagningen vid västbergarondellen
> (bredvid bravida).
> Undrar vad de gjorde där. Nån som vet?

SD börjar utöva sitt nyvunna inflytande?

> Annars var det mysigt värre, men väldigt
> väldigt dimmigt.

Mmmm.

Utforskade stigen bakom Storkällans kyrkogård som jag spanat på ett tag. Funkade bra med CX. Sedan en vända mot Erstavik och ut vid skjutbanan. Trevligt, men synd att man inte såg något i dimman.

För mycket dimma, nu räcker det! Okej snygga bilder, men inte så kul att vara i skiten; blöta kläder trots att det inte regnar, blöt och skitig cykel, inte se mötande förrän de är strax inpå etc etc. Snälla använd lyse trots att man kanske tycker att det är ljust!

Nåja, händelselöst som vanligt i övrigt. Trött på mina tjutande bromsar dock, vad göra åt saken? Kan det kommit in smuts och isåfall, hur bli av med den? En av A-lagarna parken ropade bakom häcken "Hallå, smörj bromsarna!" när jag bromsade runt huset in på gården igår kväll...

BOFH skrev:
> http://www.svd.se/nyheter/inrikes/halv-miljard-sak
> nas-till-kollektivtrafiken_3929180.svd
>
> "Bristen på pengar förklaras delvis av att
> ökningen av resandet blivit mindre än beräknat.
> Det beror på att fler och fler tar sig fram på
> cykel än åker kollektivt, att många gick till
> och från jobbet under den milda vintern och att
> man kan ana en viss ökning av bilåkandet i
> länet."
>
> Kanske blir ännu trängre på stadens cykelbanor
> om de höjer taxan.

Kan det möjligen bero på att deras kollektivtrafik suger..??!!

Jag har två vintrar i rad försökt åka buss och- eller pendeltåg till och från jobbet med klart irriterande resultat. Inställda tåg, försenade tåg, bussar som inte kom(oklart varför många gånger) eller som vara vääldigt sena.

Det gick över huvud taget inte att planera sitt resande och veta när man skulle vara på jobbet eller hemma för att laga mat till familjen.

I år blir det cykel så långe jag fixar det och sen kanske pendel eller bil i värsta fall...

Igår på vägen hem gjorde jag bort mig. Bad en (mycket trevlig) cyklist på racer att hålla ut så mycket som möjligt när han körde om. Menade inget illa, bara att det känns onödigt att välja mitt I cykelbanan istället för att utnyttja hela bredden vid omkörning. Man vet ju liksom inte när den man passerar väjer för ett hål I asfalten/rullande boll/krypande igelkott eller vad som. Ber om ursäkt för att jag inte förklarade bättre mellan mina ansträngda andetag, om du läser här.

Idag skall jag hämta hem min egen racer. Fick välja att springa, åka T-bana eller buss till jobbet. Fick bli springa, går fortast så. Riktigt skönt även om benen var riktigt motvilliga första 3km. Svårt att få igång blodcirkulationen så tidigt på morgonen men efter det flöt de resterande 6km på bra.

Hmm, tjutandet var lätt avvärjt, ett par tre tvättlappar på skivorna och se, tyst hemresa! Skit var problemet helt enkelt...

Önskar typ att fler cyklar, så man möter och ser fler. Ödslig hemresa idag. Inga fler än några hundrastare... Blir trist och sjutton vilka trötta ben jag fick dessutom. Hur kan man få typ mjölksyra efter 7 km? Pest... (visserligen ett väldigt springande på jobbet också, men ändå. Måste träna bättre

Såg en krock mellan två skåpbilar, en flyttlastbil som backade i cykelbanan på Götgatan, Kombi med släp parkerad i cykelfältet mitt i en korsning på Hornsgatan, höll på att fronta en laxande damtralla under bron vid Globen och drivlinan gnisslar.
En helt vanlig dag!

Lundberg skrev:
> BOFH skrev:
> -----
> > En miljon poliser på cb utanför
> > flyktingmottagningen vid västbergarondellen
> > (bredvid bravida).
> > Undrar vad de gjorde där. Nån som vet?
> >
> > Annars var det mysigt värre, men väldigt
> > väldigt dimmigt.
>
>
> Såg de också. var det dig jag sedan körde om?
> Jag med rosa chromeväska och DN på
> pakethållaren utan bakskärm men med framskärm
> OCH egolapp.
> Hörde på radion att det var hastighetskontroll
> efter E4an. Kanske det de höll på att mobilisera
> inför?

Japp så var det. De stod kvar när jag körde förbi nyss så jag stannade och frågade.
De ska stå hela natten också sa de. Bra att veta om jag ska ut och åka bil.

Blev kränkt

En jäkla räka på plastrajser fick draghjälp över Sickla bro för att en bit senare rycka i slakmotan mot Järla. För sega ben efter Pelotonen igår. Hade varit kul att växeldra en bit till.

Nu straffade jag mig själv genom att toksprinta i alla återstående backar hem. Känns lite bättre efter det.

Ska försöka komma ihåg kameran imorrn. Dimman i morse gjorde magi av skorstenar och lyftkranar i motljus, vyn från Skansbron mot HBB.

I morse när jag seglade fram på osynliga cykelbanor och enstaka ljus såg ut som fjärran stjärnor fick jag en vision av framtiden. Jag så mig själv om en himla massa år sittandes på en soffa med en liten parvel i knät och en annan bredvid mig, och dessa barn (typ mina barnbarn eller så) tiggde och bad.
" Farfar, snälla, kan inte du berätta om den gamla "goda" tiden när man inte satsade på cykelinfra i Sverige".
Mina barn, min sambo och alla andra på släktkalaset suckar, nu kommer gubben gå igång igen om snöröjning, dåligt planerade korsningar. Ljus som man var tvungen att trycka på för att de skulle slå om. Hantverkarbilar som saknar omdömme. Alla gånger han krockat. Och att man sattsade så mycket mer pengar på bilinfra och 8filiga stadsnära motorvägar fast man visste att det inte var bra.
Men mina barnbarn, sitter helt förundrat och lyssnar på sagor om en mörk, dystropisk värld, som är mer skrämmande än vanliga sagor, eftersom det finns mer än ett korn av sanning.

Trevlig helg!

Tur att man åkt sträckan till jobbet många gånger för idag fick jag köra på känsla eftersom sikten nästan var noll.
Satte på lysen idag men misstänker att det lilla ljus de spred försvann i dimman. Mötte några andra med lyse och de syntes inte speciellt bra förrän strax innan mötet.
Många bilister är dock "modiga" som kör som om det vore en klar, fin sommardag ute, fort och med dåligt avstånd till framförvarande.

Tillbaka
Topp