Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Då det är en tidsfråga till nästa dubb åker igenom och punkar så besvarar du själv frågan med hur roligt du tycker det är att laga punkor och fulfixa gamla däck under pendlingen.

Jag skulle dock vänta till bytet med ett par dagar med blötväter så det går att vulka in dubben mot asfalt under ett par pendlingsdagar.

Två "väldigt-nära-vurpa"-episoder pga iskanter som dolde sig under ett fint lager snö i morse. Fick ner foten och räddade mig snyggt båda gångerna. Drabbades av CHOCK-snöfallet i innerstan strax efter 8. Mina jeans blev helt genomblöta (mitt första frukostmöte med blött skrev ever). Blev lite förvånad på Skeppsbron när jag plötsligt hade en pedal som satt fast i vänster sko, men inte i vevarmen. Första gången det händer. Fick bli enbensövning sista biten till jobbet där jag till min glädje hittade en 8mm insexnyckel.

Men bortsett från det hände det inte så mycket.

Jag har också problem med mina Marathon Winter. Förra året började dubben äta sig igenom framåt vårkanten när det ändå var dags att byta till dubbfritt, så efter andra punkan lade jag dom åt sidan och tänkte inte mer på det. Skaffade en ny uppsättning till den här vintern, men har redan fått två hål på bakdäcket. Det måste ju ha hållit mindre än två månader, första halkan kom väl rätt sent i Stockholm? Ska det vara så här? Va? Va?! Ska det det?

Spenderade en stund igår med att pilla ur de två mittersta raderna ur förra säsongens framdäck som såg hyfsat ut och satte det bak. Det var lite halkigt på isfläckarna med dryga 5 bar (35 mm). Ska prova med lägre tryck när det blir kallare och se om mittenraderna behövs. I så fall får det bli nåt annat märke. Kan ju reklamera detta och ha som framdäck. Där verkar det hålla bättre.

Imorse var det motvind och måndagskänsla efter två lediga dagar. På hemvägen fredag med medvind!

På vägen till jobbet så var Älvsborgsbron helt oskottat och hade fått extra snö från vägbanan. Det gick inge fort. En joggare som jag några hundra meter tidigare hade cyklat om passerade mig...

På vägen hem var det mest hyffsat plogat, men ganska smalt. Jag har då full förståelse för att fotgängare går i cykelbanan. Ett ungdomsgäng med systemetkassar i händerna hörde inte mina plingningar, men väl mina bromsar då jag kom nära. De hoppade till lite och sen kunde jag passera. Då knuffar den ena mig. Jag är dum nog att stanna. Han verkar ha smygstartat med kvällens näsgodis och har en extremt aggressiv hållning och säger något om att ge mig en smäll och tar några steg mot mig innan jag hinner komma iväg igen. Tur nog så hade jag grönt i korsningen som var tio meter bort.

frause skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har också problem med mina Marathon Winter.
> Förra året började dubben äta sig igenom
> framåt vårkanten när det ändå var dags att
> byta till dubbfritt, så efter andra punkan lade
> jag dom åt sidan och tänkte inte mer på det.
> Skaffade en ny uppsättning till den här vintern,
> men har redan fått två hål på bakdäcket. Det
> måste ju ha hållit mindre än två månader,
> första halkan kom väl rätt sent i Stockholm?
> Ska det vara så här? Va? Va?! Ska det det?
>
> Spenderade en stund igår med att pilla ur de två
> mittersta raderna ur förra säsongens framdäck
> som såg hyfsat ut och satte det bak. Det var lite
> halkigt på isfläckarna med dryga 5 bar (35 mm).
> Ska prova med lägre tryck när det blir kallare
> och se om mittenraderna behövs. I så fall får
> det bli nåt annat märke. Kan ju reklamera detta
> och ha som framdäck. Där verkar det hålla
> bättre.

Tyvärr har det uppdagats att det rätt ofta säljs gamla vinterdäck som nya. Egentligen är de flera år gamla fast med lappar runt, och man har väl rätt små möjligheter att veta när de är tillverkade...

Förövrigt väntas flera dm ny snö till helgen, intressant att se om de tagit helgledigt igen, spännande att se hur det ser ut på måndag. Skönt att ha ledig helg.

Om kaosrapporterna fortsätter och det yr lika mycket under natten som nu, kommer det bli helfestlig imorgon till jobbet.
Lämpligt nog tänker jag dricka en yeti stout nu =)

Mange. skrev:
> Om kaosrapporterna fortsätter och det yr lika
> mycket under natten som nu, kommer det bli
> helfestlig imorgon till jobbet.
> Lämpligt nog tänker jag dricka en yeti stout nu
> =)

Yeti stout! Den är inget för amatörer. Respekt.

Får hålla koll på mina dubbdäck då. Har inte haft några problem hittills men det låter inte bra med dubb som käkar sig in efter halva säsongen. Mina gamla Nokian W160 sög verkligen men de höll länge.

Befriande händelselös. Passerade en hund av pitbulltyp som kanske tittade lite lystet på mig. Men den var i sällskap av bastant husse som höll kopplet kort.

Är normalt sett inte sådär hemskt lokalpatriotisk, men utsikten från Årstabron i snöfall kan göra mig lite småkär.

Eftersom det var på väg hem, där laddarna bor, så lyxade jag till det med lampan på full effekt och elsulorna kontinuerligt på. Varm och välupplyst färd.

Stockholms län utom Roslagskusten.

Varning klass 1 snöfall
Från kvällen och ett dygn framåt kan det komma 1-2 dm blöt snö, närmast kusten rätt mycket regninslag. I natt kortvarigt i kombination med frisk vind närmast kusten.

AW på jobbet gjorde att det blev en lite senare hemfärd, fostrande snöfall men ändå ganska mysigt.

Har dubben börjat äta sig igenom på Schwalbe däcken så är det bara att kassera och köpa nya, punkteringarna kommer att stå som spön i backen annars.

izar skrev:
> Har dubben börjat äta sig igenom på Schwalbe
> däcken så är det bara att kassera och köpa
> nya, punkteringarna kommer att stå som spön i
> backen annars.

Nästa gång blir det nåt annat. Två bakdäck per vinter blir lite väl mycket, tycker jag.

silverman834 skrev:
> .... Jag har då full förståelse för
> att fotgängare går i cykelbanan. Ett
> ungdomsgäng med systemetkassar i händerna hörde
> inte mina plingningar, men väl mina bromsar då
> jag kom nära. De hoppade till lite och sen kunde
> jag passera. Då knuffar den ena mig. Jag är dum
> nog att stanna. Han verkar ha smygstartat med
> kvällens näsgodis och har en extremt aggressiv
> hållning och säger något om att ge mig en
> smäll och tar några steg mot mig innan jag
> hinner komma iväg igen. Tur nog så hade jag
> grönt i korsningen som var tio meter bort.

Obehagligt. Tråkigt att höra.

Trist & spårigt på hemvägen. Cykelpendling hoppas med fördel över i detta föret.

image.jpg

Misstänker rejäl halka imorgon. Var ute och körde lite bil nyss och bilar körde av överallt. Såg två avåkningar på Essingeleden som typ aldrig är frusen.

Ta det lugnt i morgontrafiken!

BOFH skrev:
> Misstänker rejäl halka imorgon. Var ute och
> körde lite bil nyss och bilar körde av
> överallt. Såg två avåkningar på Essingeleden
> som typ aldrig är frusen.
>
> Ta det lugnt i morgontrafiken!

Och hur såg det ut att vara med snöröjning?
Halt kan jag klara, men blir det 90 minuter snömos att slåss med låter t.o.m. pendeln bra.

Hoppade cykelpendlingen till jobbet ikväll, det var tillräckligt jävligt att cykla till busshållplatsen med gubbcykeln. Fy f*n!

Mysig pendling efter ett par dagars frånvaro på grund av VAB +ANNAT.

Snöröjningsrapport Stockholm/söder/Söder om söder: Fina vintervägar söder om söder, passa er för cykelbanorna. Vid 5tiden var övrig trafik mycket hänsynsfull. Närmare staden pågick snöröjning på cykelbanor och trottoarer. Gatorna oröjda!

Huvudstråk som Årstabron Västerbron, Norrmälarstrand har blivit röjda i natt (någon till ett par cm fluffig nysnö) och jag såg sopsaltaren på Norrmälarstrand. Mycket snömodd/slask på söders bilgator.

Prognos : vid fallande temperatur kan det bli riktigt härliga isspår om röjningen inte hålls igång.

Lite sen rapport från helgen men när det är nysnö på sorbet känns framdrivningen som att man rattar en hjulångare.

Bangade idag, tog pendeln. Någon som vet hur det ser ut i Spångadalen? Tänkte cykla imorgon men är den orörd som vanligt så får jag ta någon alternativ väg.

Besviken. Hade väntat mig l'enfer du nord men så blev det vaniljpendling. Keps på huvet mot snö i ögonen och i övrigt problemfritt i västerort.

Nja, vissa stråk är plogade och helt ok, mkt av det övriga är helt orört.

Runt Årsta och Östberga(!) var det exemplariskt. Södermalm var under all kritik.

Helt ok pendling från södra sidan av stan, hyfsat plogat och fina stråk när det är mycket snö i naturen.

Senast ändrad:
Sladdrigt på många ställen (sån här flyta-ovanpå-känsla), men överlag helt okej på sträckan Örby-Gärdet. Som vanligt är det Johanneshovsvägen som sticker ut...

Förberedde mig genom att svida om till lycra för en gångs skull.
Gick förhållandevis bra, men vissa platser var snorhala, som t.ex. Skanstullbron och cykelbanan på Strömbron. Fick ett rejält framhjulssläpp på Götgatan också.
Planen var att som vid förra snöknäppen använda bilkörfälten istället, men timingen blev fel :)

Var det Fjärdebrunn på CdF jag såg nere vid rödljuset vid Slussen?

En lugn cykelfärd genom Stockholm i snökaoset. Nåja det var plogat hemmavid och regionalcb var farbar med snövall ifrån bilbanan sista biten till Skanstull.Sen undrar jag varför folk tar bilen till jobbet direkt kommer lite snö.
Ett ämne på cykefikat imorgon kan vara expertutlåtande om cykelbanorna i nya Slussen.

Väl ute på det prioriterade cykelstråket relativt framkomligt.
Kommer dock bli intressant om de inte sopsaltar.

Ska försöka komma till finfikat och berätta om dragningen om nya slussen ur cykelperspektiv som cykelfrämjandet anordnade med trafikkontoret.
Expertgruppens utlåtande om cykeltrafiken blir nog inte så omfattande...

Frusen bakbroms, blev bra träning eftersom den låg på i åtta kilometer eller så.

Sopat verkade det vara men de hade glömt saltet så det låg slät fin fluffig snö på cykelbanan.

Rätt mysig cykling då jag snabbt beslöt mig att det inte betalade sig att stressa genom den modd och det slask det bjöds på. Kan inte påstå att jag var väldigt imponerad av snöröjningen på en enda meter av sträckan. Såg en traktor som jobbade och fyra hjullastare som åkte omkring lite sådär.

Blir helfestligt att stäva hem i mörkret ikväll.

Tungt idag. Måste nog slänga på vintersulorna på HT'n för CX'en med 35mm MW är rent läskig i tuggummimodden. Känns ok tills plötsligt framhjulet går igenom och sticker åt h-e...
Dessutom skakar det på nedtrampade cykelbanor så att händerna domnar. Bläh!

Beslöt mig i morse för att jag inte orkade ta itu med vad jag med största sannolikhet var helt oplogade banor, vilket visade sig stämma. Blev att felanmäla trots att jag bara såg skiten från bussfönstret... Var även tjusigt vid Älvsjö, såg en baxa cykeln över en snövall. Alltså skiter snöröjare av vägar i att de lägger snön i pendelstråk? Själva banan verkade annars varit sopad nån timme innan.

Ingen VuÄlta-rapport?
Funderar på om crossen funkar, eller om jag skall slänga på WXC300 på 90-talsMtbn inför morgondagen.
Blev bussen idag.

Riktigt härligt i norrort imorse! Helt OK plogat och inget saltslask. Single speed och ice spiker pro är perfekt. Dock fortfarande krasslig så det kändes inte helt optimalt ur hälsosynpunkt. Tre veckors halsont och hosta är inte kul.

Cykelbanan längs Roslagsvägen orörd (kl. 9 imorse) sen slasket frös till is under natten. Trodde fyllningarna skulle trilla ur tänderna. Väl i stan sen lite moddigt men i jämförelse parkettgolv. Schwalbes "vanliga" Winter (non-Marathon) 35mm fortsätter funka hyfsat bra.

me.I.am skrev:
>

Ja det där fascinerar mig alltid lika mycket. I en bil påverkas man ju knappt alls av snön förrän det är över 10cm modd. Visst går det långsammare men det går ju att leva med.

Det har vart oplogat nästan varje morgon i vinter när jag åkt till jobbet med som mest 10-15cm snö på vägen. Trafiken flyter lika bra för det. Saknas bara att busschaufförerna fattar att det inte går att köra som på sommarn. Gång och cykelbanorna däremot ser färdigplogade ut redan vid sjutiden.

Tillbaka
Topp