Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Det var tungt att ta sig hem. Har dragit på mig nån infektion och i kombination med lössnön så gick det l å n g s a m t. Väldigt vackert dock.

Ett jävla skämt.

Ingen röjning alls gjord sen i morse på hela vägen Stadion - Blåsut. Använde bilfälten där det gick - betydligt bättre.

Avundas de med bättre teknik än mig som på något sätt lyckas sväva fram över snön.
Hade jag inte tömt mina Winter 30mm på en massa luft hade jag nog fått gå :)

Bättre än väntat på nåt vis. I morse var det sopsaltat stora delar av vägen.
På hemvägen flöt man liksom omkring ovanpå snön som fallit under dagen. Det var inte några större problem med spårighet heller.

Inte mycket som var snöröjt dock. Man märkte ändå stor skillnad på sträckor som var snöröjda efter igår, där det flöt på bra bara man hade lite fart, och sträckor som inte snöröjs alls. Där gick det inte att komma fram alls genom den återfrusna sörjan från i lördags. Tvärstopp.

Är lite orolig för imorgon om det inte börjas plogas typ nu. Då blir det nog inte kul.

jesperC skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Snömoddscyklingen ger lite välbehövlig
> core-träning.
>

Skönt med någon som är det positiva :-)

Underbar hemcykling genom ett vitpudrat Nacka. Låg och mös på lillklingan samtidigt som det var blytungt att hyvla bort modden som kom upp mot skärmkanter och stag.

2 Februari

Bilagor

• 2feb.jpg
    2feb.jpg
    77 KB · Besök: 44
Med risk för att framstå som överdrivet positiv: rolig pendling! Bra teknikträning, hyfsad framkomlighet (mellan Bromma och Täby C). Ca 10 min längre tid än sommarpendlingen som det tog idag tycker jag är något slags godkänt betyg till röjningen.

Nu dags att rulla hemåt från jobbet, ska bli lite spännande, antagligen är det värre än i morse.

I morse var jag en aning zen och därmed hade lite mer snö fallit på plogningen, så större delen av cykelbanorna hade 5-6 cm sorbet med isspår. I kombination med ösig motvind var det riktigt jobbigt. Saltsjöbadsvägen var lite bättre men ändå ganska segt att cykla.

Det var lite för jobbigt att hålla tillräcklig hastighet för att studsa ovanpå snön hela vägen, så det blev till att växla ner ibland, men då blev tog balansakten kraft i stället. Men lite extra träning ska man väl tåla.

Superkul. Mulligt snöfall som tystar ned stadens larm. Slirigt och moddigt (karolinska till sös och sen vidare drottningholm) men lite förlåtande. Övade balans och inser att tricket är att ha driv hela tiden. Inte rulla. Full gas. Så mycket lättare att få bra spår.

Hurra !

nisseson skrev:
> Cykelbanan längs Roslagsvägen orörd (kl. 9
> imorse) sen slasket frös till is under natten.
> Trodde fyllningarna skulle trilla ur tänderna.

Fortfarande orörd vid hemfärd vid 19, "lätt spårigt" som konsekvens. Fyllningarna satt som sagt kvar men baklampan hade tydligen hoppat av någonstans på vägen i morse, bara fästet och batteriluckan satt kvar på sadelstolpen.

Nej oväntat obefintlig snöröjning idag. Men det var ju kall puffig nysnö så det fick rätt fint ändå. Hade det varit kramsnö hade det varit betydligt värre.

Kallt om fingrar i fel handskar dock. Bara en modell jag fått att funka om det blir några minus. Förutom när jag kör mysiga fixietumvantar förstås.

Hmmm...

Kul hemfärd, sista biten ut mot dagiset var tufft där det inte var sopsaltat.

Bilagor

• IMG_20150202_165250.jpg
    IMG_20150202_165250.jpg
    46.5 KB · Besök: 42
Örby-Skanstull var lite småjobbigt så här på morgonkvisten. Minst 1 dm nysnö ovanpå spåren från igår kväll. Från Skanstull och genom stan var det redan röjt.

Igår var det kört från Islandstorget - Hässelby på eftermiddagen.
Ser ut att vara mycket snö utanför fönstret.

Oplogat hela vägen från Ekerö till Bromma. Bitvis hade plogbilen hjälpt till att fylla på med all snö från vägen också så det blev bra träning. Från Bromma till Traneberg var det kanonfint men sedan körde jag om Sopsaltaren så då var det lite snö igen. Dagens uppvaknande blev dock när man skulle hoppa in i duschen, ISKALLT! Snabbaste duschen på länge...

Det ska ju sluta snöa helt i eftermiddag (verkar ju visserligen slutat redan nu), kan man räkna med någon slags framkomlighet i morgon bitti? (ledig idag).

Igår bangade jag ju (och kom fram med bättre humör än vad jag skulle gjort efter att ha kört på orörda priostråk vilket det visst var, och felanmälan låg nere...

Men det räcker med kommunalt, nån måtta får det vara ;-)

Ska åka skidor på Solvalla i eftermiddag så det blev bil. Antar att snubben som kom cyklande på E18 bland bilarna vid Roslagstull är en god indikation på att snöröjningen fail'at i norrort...

Gick hyfsat från Täby till Slussen. Pushbike några 100 m förbi Riksmuseet bara. Såg en på CX med typ 35 mm däck och SPD-SL pedaler. Det gick sämre för honom...

LilleNo skrev:
> Det har den (failat i norrort), både för bilar,
> cyklar och gångtrafikanter.
> Skidor på Solvalla, på hästvelodromen?

På innerplan, kundevent i efterdyningarna av Stockholm Solvalla Skidays i helgen. På hästgruset får man inte lägga snö för då kan hästarna gå sönder när dom springer där sen...

Johan T skrev:
> Kan man veta om dom sopsaltat Hässelby-city i
> förväg? Finns det statusrapport någon stans?

Det skulle finnas någon central funktion där de anger tider de kört på varje sträcka alt webbkameror på samtliga priostråk. Nu överöses fb och annorstädes av frågor och rapporter om framkomlighet av användare. Och man har mer tur om ens egen väg finns med bland vittnesmålen. Fanns igår och den var inte upplyftande och positiv läsning...

Rätt ok faktiskt från Hässelby Villastad via Brommaplan, Huvudsta och till Norrtull. Ganska mycket bortsopat. Lite snö och isknaggligt men inget tjockt lager snö kvar, betydligt bättre än i går em/kväll. MTB var ett bra val idag, CX hade nog blivit jobbigt.

Sådär ja, framme. Tar man bara tid på sig funkar det utmärkt på 35 mm. Ruskigt slirigt och tungt på gamla Saltisvägen. Plogade G/c banor med fläckvis tjockmodd genom Nacka.

Någon stressad typ låg i bocken ner från Slussen och på Skeppsbron. Såg roligt ut.

Fortfarande oplogade gcbanor på ängen mellan Rinkeby och Spånga. Härlig kontrast vid bron över Ulvsundavägen vid Rissne. På Spångasidan var det 15cm nysnö ovanpå ett hårt och spårigt underlag. På Ursvikssidan var det perfekt plogat.

Plogat och kanonfint vinterväglag mellan trångsund och gubbängsfältet. Sen var det 8 cm puder ovanpå ett lager med 1cm saltslask in till globen. Sista biten sopat och äcklig saltlake genom stan.
Fan att dom skall strö ut den skiten på cykelbanorna!

Under all kritik som helhet. Sämst är som vanligt i år utmed Johannehovsvägen. Orörd sedan i söndags. Cykla med bilarna, det är det enda som gäller där.

Årsta med omnejd orörd sedan igår med undantag av biten på fältet väster Huddingevägen. Där är det dubbelt så bred väg som under sommaren. :-) Nyplogat där. Öster Huddingevägen (vid Postterminalen) orört sedan söndag natt - närmast ocyklingsbart. Cykelbanan över fältet och utmed tvärbanan oplogad kl 7:30.
Mötte plogbilen i Årsta - den plogade bilvägen.

Liljeholmen - huvudstråket plogat. Godkänt. OBS! har de inte plogat Liljeholmsbron sedan igår kväll så är den närmast ocyklingsbar. Var ej plogad igår kväll.

Vad tycker ni, är det bättre eller sämre än vanligt? Jag lutar åt sämre så här långt.

Samtidigt vill jag minnas att det var lite såhär sist vi hade riktig vinter för några år sedan. Minnet är kort.

Allt som allt var det frustrerande och bra balansträning. Fick använda muskler i armar och rygg som jag inte använder så ofta :-)

Senast ändrad:
Varför ser alla andra sopsaltare, har endast kommit precis strax efter (ingen härlig upplevelse) och aldrig sett någon i verkligheten. Tror inte på att de finns innan jag ser någon med egna ögon ;-)

Bergslagsvägen- Hässelby - Brommaplan = Riktigt fint
Brommaplan - Prippsbron = ok
Prippsbron - Solna centrum - Ej sopsaltare, men plogat, 5cm modd.
Solna Centrum - Frösunda = Katastrof

Stora variationer mellan Bromma och Täby C. Helt osammanhängande snöröjning uppenbarligen. Hälften bra, hälften jättedåligt.

Sollentuna- trodde dom skojade, sommarväg.
Solna - trodde dom skojade, två dm modd
Sumpan - hyggligt

Solna sämst som vanligt. Mötte en cyklist strax efter att jag kommit in i solna och stretade som bäst i modden. Ropade åt honom att det blir bättre i Sollentuna. Fick till svar "som vanligt!" :)

Yippie-Ki-Yay!

Låg bakom en Plog-saltare på Hornsgatan.
Finfika.
Slussen, Faubervevar, plogning och dubbisar hann vi med.

Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig till hemresan.

Sofielundsplan - Gullmarsplan: Mycket bättre än igår eftermiddag, bitvis halt.
Skanstullsbron: Riktigt hal i mitt tycke, gick bra att rulla ner.
Götgatan: Fungerade. Cykelbudet framför mig höll nästan på att bli högerkrokad av SUV. Obegripligt hur nån kan cykla odubbat i det här, kudos!
Slussen: Moddig.
Skeppsbron: Helt OK! Bäst idag.
Strömbron: Halkade runt som bambi, lyckades aldrig komma ut i bussfältet.
Sturegatan och Lidingövägen: Tog bilfältet och där var det inga problem bortsett från ett par arga bilister i supersize me-pickups.

Livrädd för framhjulssläpp, tror det är något som hänger i sen tiden då jag körde MC. Måste arbetas bort.

Dagens pendling innehöll pushbike och en SPD vurpa. Järfälla var bra plogad förutom på Ekvägen då.

Det sopsaltade stråket längs med Bergslagsvägen upp mot E18 var en katastrof innehållandes en tjock sörja.

Sedan blev det bättre från Hjulsta till där cykelvägen går under Spånga kyrkväg. Där var det en smal upptrampad stig. Noterade inte ens någon plogvall så jag misstänker att ingen har plogat där sedan det började snöa.

Sedan blev det pushbike uppför GC banan som går över E18 mot Rissne. På broarna Rinkeby-Rissne var det riktigt bra plogat för omväxlings skull. Solna Sundbyberg var helt ok men det är nog för ribban låg på push-bike nivån :)

3 Februari

Bilagor

• 3feb1.jpg
    3feb1.jpg
    85.6 KB · Besök: 22
  • 3feb2.jpg
    3feb2.jpg
    95.1 KB · Besök: 23
  • 3feb3.jpg
    3feb3.jpg
    67.8 KB · Besök: 32
  • 3feb4.jpg
    3feb4.jpg
    85.5 KB · Besök: 30
  • 3feb5.jpg
    3feb5.jpg
    107.5 KB · Besök: 22
zodah skrev:
> Sämst är som
> vanligt i år utmed Johannehovsvägen. Orörd
> sedan i söndags. Cykla med bilarna, det är det
> enda som gäller där.
>

Kan bara hålla med, tar oftast inte den vägen men iom att jag kände mig krasslig i går tänkte jag ta den genaste vägen för att ta det lite lugnt. Ha, ha, ha, där fick jag för att försöka slöa. Bestämde mig för att trotsa snön och HTFU. Slirade som en tok i 15 cm snö med härliga knöggelspår under, det var träning det. Blev omcyklad av någon som tog bilvägen. Bara liiiiite avis. När jag väl kom upp på Skanstullsbron orkade jag knappt njuta av att det gick att cykla.

Nu sitter jag och pustar på min kontorsstol och funderar på vilken väg jag ska ta hem.

Den värsta pendelmisär jag vet är att inte vara tillräckligt frisk för att cykla, och därmde tvingas till att ta bilen. Jag intalar mig ständigt: "Om jag inte är tillräckligt frisk för att cykla, är jag inte tillräckligt frisk för att jobba", men som vanligt så blir det inte så. Förhoppningsvis är jag tillbaka i sadeln på torsdag. :(

Bättre snöröjt än hemfärden med bla lastpall o bilar som extra bonus på cb. Det har blivit ljusare nu. Det märks på finfikat på Mellqvist. Lär bli slaskfest på vägen hem.
Det börjar bli en vana att göra sällskap med Stumpy genom stan på tisdagar.

Senast ändrad:
Tack federico. Dina vägar var finare än mina.

Längs Värmdövägen hade plogen uppenbarligen kört väl fort på morgonen. Hyfsat välskrapat bitvis med bara 1-2 cm kvar. Bitvis dock 1 dm modd där plogen hade lyfts av någon anledning. Som tur var inte hårt så det gick att spåra igenom de fälten med god fart.

3 X 17km den här veckan börjar kännas lite i låren. 35 min som bäst på sommaren närmar sig 60 min nu. Snön skapar fin styrketräning :)

Stack iväg riktigt tidigt för lite simning i Spångabadet. Bällstavägen samt Spångavägen var riktigt fina - kanske tråkigt för de bilar som låg bakom men mycket hänsyn. Cykelbanorna var nerprioriterade.

Järvafältet däremot gav bra träning. Bara en SPD-vurpa i ett villaområde i Spånga när jag körde genom "dödsmodden"

Bilagor

• IMG_2589.JPG
    IMG_2589.JPG
    82.8 KB · Besök: 31
Tillbaka
Topp