Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

lavrell skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Poängen är att slippa
> - Vind
> - regn
> - snö
> - grus
> - insekter och annat luftburet jox
> - bländande ljus
>
> Jag tar min pendling som min huvudsakliga träning
> så jag ligger så nära max jag kan hela tiden
> vilket gör att det går undan. Utan brillor så
> rinner ögonen av fartvinden.
>
Som jag misstänkte, det är något fel på mig. Eller så cyklar jag för långsamt. Troligen båda.

Ha.försök inte nu Aliide.... Var det inte du jag mötte i cykelbanan ner från älvsjöstation?.Cyklar alltid samma väg till jobbet vid ca 0615 tiden och denna väg genom älvsjöstation. Jag har ju och bytt lyse till en magasinet lampa. Däremot blir det annan väg hem nu.Jag har jag inte sett dig på ett tag iallafall. Ganska händelselöst lite frostigt på backen.inga problem på morgonen börjar driva upp tempot i cyklingen nu det känns bra i kroppen.cyklingen i vinter börjar ge resultat.

Vallgravshistorien påminner om Lidingögreven som gjorde uppror mot att en korvkiosk med osande fritös skulle öppna upp på ön, finns att läsa på Prestogrillen för den som vill :).

Jag cyklade singelspeed hela vägen till jobbet idag. Gick ju bra, men det hade nog delvis med medvinden att göra. Gammal ommålad (mattgrå) stålracer med rakt styre, skärmar och pakethållare samt väska på pakethållaren :). Kör på cross annars men det gick faktiskt inte så mycket långsammare idag. Är som en gammal saab ungefär, ser inte mycket ut men det går köra rätt fort med den.

perry62 skrev:
> Ha.försök inte nu Aliide.... Var det inte du jag
> mötte i cykelbanan ner från
> älvsjöstation?.Cyklar alltid samma väg till
> jobbet vid ca 0615 tiden och denna väg genom
> älvsjöstation. Jag har ju och bytt lyse till en
> magasinet lampa. Däremot blir det annan väg hem
> nu.Jag har jag inte sett dig på ett tag
> iallafall. Ganska händelselöst lite frostigt
> på backen.inga problem på morgonen börjar driva
> upp tempot i cyklingen nu det känns bra i
> kroppen.cyklingen i vinter börjar ge resultat.

Aha! För mest förbannad på att folk använder cykelbanan genom garaget som gångbana så jag såg inte vem den mötande var. Kan inte sommarcyklisterna vakna så de nån gång fattar att det är en riktig dålig idé att inte ta rulltrappan/hissen!

Jag förstår dig, känner likadant,folk som lyssnar på musik eller stirrar ner i sina mobiler likt zombies ska vänja mig vid en annan väg hem över Östberga årstagärde liljeholmskajen lite längre väg men snabbare väg. Köpte på skoj en airzound cykeltuta på teknikmagasinet 115dc i örat kanske folk flyttar på sig ska testa nån gång på skoj och se reaktionen.

Hur svårt ska det vara att se dels cyklarna på de satans dörrarna, som dock inte reagerar på cyklar (utan att man står helt still) och de målade cyklarna under deras fötter???

Bilagor

• BZlxsDHCAAAemhL.jpg
    BZlxsDHCAAAemhL.jpg
    25.9 KB · Besök: 35
skrotfot skrev:
> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Punka. Fram för omväxlings skull. Ett
> gruskorn
> > hade letat sig in i gropen efter en tappad
> dubb,
> > gått rakt genom däcket och gjort ett rejält
> > hål i slangen. Var kall om fingrarna redan
> innan.
> > Bröt sönder alla däcksavtagare i mitt
> > stelfrusna fumlande. Turligt nog höll
> > utbytesslangen hela vägen hem.
>
>
> Fel tråd, du skall skriva i 'visa din
> misär'-tråden.

Näe, vill ju inte devalvera värdet i misärtråden.
Hade reservslangen också punkat, och jag inte fått av däcket pga mina pajade verktyg, eller om jag stuckit ett trasigt verktyg genom handflatan - då hade det varit värt misärtråden.

Nu var det ju bara lite småsur pendlingsvardag.

silverman834 skrev:
> Hela den där farsen med greven som blockerar
> vägen är ju helt bisarr. Det handlar väl om att
> han vill förbjuda cykeltrafik på sin väg, men
> att allemansrätten säger att man visst får
> cykla där. Så han väljer istället att blockera
> sin egna väg med stora stenhögar och diken
> vilket är lagligt...

Kan det inte bli så att han måste bygga en bro över diket om han försvårar nyttjandet av allemansrätten?

Greven kanske behöver marklov för att få gräva farliga gropar. Det kan vara läge att kolla med kommunen. Han kan bli skyldig att återställa marken.

Våren har kommit. Der Engländer har invaderat parkeringen vid Flaten.
Slut på övningskörning och drug trafficking där på ett tag nu.

Senast ändrad:
Revenge of the DÖDSGRUS.

Hade en mysig pendling i morse. När jag kom ut till cykeln och skulle cykla hem var det punka bak. Hade varken verktyg eller slang med mig så det blev till att åka kommunalt. Och självklart fick jag sitta 40 minuter i ett stillastående pendeltåg (utan information) på centralen... Första gången på ungefär 1½ år som jag åker pendel.

Och så undrar folk varför man cyklar.

staine skrev:
> Våren har kommit. Der Engländer har invaderat
> parkeringen vid Flaten.
> Slut på övningskörning och drug trafficking
> där på ett tag nu.

Ha ha. Du menar "övningskörning".

Var milimeter ifrån att bli påbackad av en betongbil vid bygget vid Nockebybron. Hade slutat illa om jag inte hunnit undan. Annars händelselöst med stumma ben efter Öppet Spår i söndags.

Kom ikapp en annan jeans-pendlare på MTB på vägen mellan Uppsala och Sunnersta. Jag körde om, men hörde att han hängde med. Jag ökade, ökade lite till, tänkte på att det finns utmärkta duschmöjligheter hemma och ökade ytterligare. Hörde alltjämt hans dubbdäck bakom mig.
När vi närmade oss Sunnersta efter 2-3 km, var jag tvungen att slå av på takten. Trodde att han skulle köra om, men det gjorde han inte. Jag sänkte farten ytterligare, och tills slut körde han upp jämsides.
Han tackade för skjutsen och ursäktade sig med att storklingan inte gick att använda. Han måste ha haft hyfsat hög kadens på sina ställen!
Trevligaste pendlingen någonsin :-)

ToddyKrycka skrev:
> Greven kanske behöver marklov för att få gräva
> farliga gropar. Det kan vara läge att kolla med
> kommunen. Han kan bli skyldig att återställa
> marken.

Du menar på samma sätt som han "behövde" bygglov för sin marina?

Uppdrag granskning.

Reporter: Men har de fel? Har länsstyrelsen fel?

–Nej.

Reporter: Varför följer ni inte lagen?

–Vi har inte sagt att vi inte ska följa lagen, säger Hampe Klein.

Reporter: Ni bara vill inte göra det nu?

–Helt rätt. Är det så att det inte... Jag förstår inte vad du tycker är konstigt med det här.

Senast ändrad:
Underbar morgon! Natten var helt stjärnklar och i morse syntes heller inte ett moln på himlen så det var riktigt krispt. Då jag parkerade cykeln så kändes det som att jag omslöts i ett moln av kondens i den starka solen.

Fast vi läppstiftet så kunde väl arbetarna har gjort sitt jobb på ett lite annorlunda sätt?

Bilagor

• läppstiftet.jpg
    läppstiftet.jpg
    75.5 KB · Besök: 25
Med tåg. Blä. Baklängesplats och så en slingrig jävla omväg via Märsta för att det var nåt strul på Arlanda. Mår lagom bra nu.. Men fint väder är det ju åtminstone även här i kaosholm.

OJojoj, federico, den gillade jag!

Vilken morgon! Vilken luft, solen också! Dubbarna smattrade som ettöres smatterband (ni som är unga kan ha svårt med referensen). Glasögonen immade som aldrig förr.

Igår skulle jag blivit överkörd om jag inte hade på känn att den vita skåpbilen hade noll koll när han svängde höger. Bromsade långt innan det ens blev farligt.

Propagandacykling på Danskjäveln.
Vroooom!

"Hello soldier boy", oh boy, shes spewing out her
propaganda, propaganda.

Might makes right, though you're wrong,
you're right to fight her propaganda,
propaganda, propaganda
propaganda!

"Come to our side", she does say.
"Come on over", she does say.
Well I don't need more,
competition for,
Her affection.
You should fight on
fight on
over there.

Wohoo, vilket propagandaväder för vårcykling. Allt var härligt in till stan. Där dök det upp massa andra cyklister och fotgängare. Ett par av de sistnämnda drällde runt i en fint åtskild cykelbana och reagerade inte på plingklocka eller rop. Först ljudet av sladdande dubbar mot asfalt fick dem att reagera på omgivningen. Kan inte låta bli att le lite åt deras "hårda" kommentar, "Öhhh.... du kan väl använda bromsarna?"

check, det var väl det jag gjorde? Ingen krock och jag stod still tre meter före kollision? Nåväl - då var jag irriterad, nu är det bara komiskt.

ha en bra dag.

Fel dag att behöva ta pendeln inte kul, blev buss drygt en timme till stan. Bara för att strö mer salt i såret var ju vädret riktigt fint idag.

heklamama skrev:
> Tille skrev:
> -----
>
> > Jag var väldigt nära att komma dit. Hade till
> > och med provsparkat på däcken, men i sista
> > sekund valde jag löpning istället.
>
> Va va va?
> Tränas det?
>
> Måste man börja anstränga sig nu?

Nä. Det ser jag ingen anledning till.

Tille skrev:

> Nä. Det ser jag ingen anledning till.

Puh.
Har haft lite svårt att sova.
Nu känns det bättre.
Tack.

Bytte också bort dubben igår men det var lika jobbigt att cykla för det, men det gick väl 2 minuter snabbare. Torrt före i minusgraderna som hann bli plus på södermalm.

silverman834 skrev:
------------------------------------------------------
>
> Fast vi läppstiftet så kunde väl arbetarna har
> gjort sitt jobb på ett lite annorlunda sätt?

Hade de satt ut varning i förväg och spärrat av? Sådana där har dödat cyklister. Inget skämt.

Jobbar kväll och såklart börjar molnen hopas på himlen...

Aliide skrev:
> silverman834 skrev:
> ----
> >
> > Fast vi läppstiftet så kunde väl arbetarna
> har
> > gjort sitt jobb på ett lite annorlunda sätt?
>
>
> Hade de satt ut varning i förväg och spärrat
> av? Sådana där har dödat cyklister. Inget
> skämt.

Inga avspärrningar eller varningar. Jag tänkte på han i sthlm som sitter i rullstol efter just en sån här sak. Oavsett från vilket håll man kommer så är det skarpa svängar just innan som gör att man inte kan komma i hög fart. Men det känns så respektlöst att göra så här.

Satte tillbaka dubbisarna igår kväll och det kändes inte fel i morse. Härligt med solen på hemvägen.

Pratade kort med en medpendlare vid ett rödljus på Kolonnvägen som påpekade att vi hade likadana baklampor, och att det var intressant att se hur det såg ut i verkligheten. Jag hade faktiskt noterat hans lampa innan och tänkte att den syntes bra. Insåg dock inte då att jag har en likadan! Den syntes klart och tydligt på 200 m håll i kvällssolen så här på vårkanten. Fullt jämförbart med bilarnas baklysen.
Om du läser det här; Den andra lampan du hade var inte i närheten och syntes inte alls på det avståndet.

Ser ut att kunna bli dubbfritt i morgon.

Arm-armtouch med tjej på gc-banan som joggade i bredd med sin jättehund. Tre pling hjälpte inte mot musiken i hörlurarna. Jag vände mig om för en liten ursäkt och pekade på öronen, "jag joggar ju!", blev det vrålande svaret. Jo...

Chansade på dubbfritt. Klarade mig. Träffade Supertramp. Vi gjorde sällskap en bit. Han körde slicks. Jag körde 33mm RR. Han vann. Sol. Epic! Espresso!

Idag började jag cykelpendla igen efter ett långt uppehåll. Lite närmare denna gången 1,5 mil. Riktigt fin väg också och många variationer finns för fina dagar. Otroligt härligt. Hammarkullen-Jonsered. Då tar man ju förslagsvis vägen via Kåhög men mellan Angered-Lexby tar man någon beroende av dagsform/väder/humör ☺

Har också fått mig en ny ringklocka, den är ut som, är lika stor, samt låter som en dörrklocka. Ding dong ?

Bilagor

• 20150305121158.jpg
    20150305121158.jpg
    63.4 KB · Besök: 23
På hemvägen träffade jag en cyklist med "smart" elmotor, vi pratade lite (jag ställde en massa frågor;). Stannade till på Linjeholmsbron och fick ta en bild. Trevligt att träffas!

Bilagor

• 5mars2.jpg
    5mars2.jpg
    46.8 KB · Besök: 28
Tillbaka
Topp