Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns som jag är den enda som håller kvar vid
> kortbrallor. Det är väl inte minusgrader än
> väl?

Jag brukar själv frysa långt innan termometern visar minusgrader. Alla är vi olika.

Men.. vid +6 grader (som i morse) och motvind på sisådär 10 m/s i vissa byar samt en hastighet mot vinden av 30km/h (~8 m/s) så får man en kyleffekt som motsvarar -1 grad. Så om man resonerar så är det visst minusgrader...

Med det sagt så missbedömde jag hempendlingsvädret helt och hållet och blev levande kokt. :)

Blåsigt, blött, kallt och inga motpendlare. Satte på skoöverdragen var ändå blöt om fötterna när jag kom till jobbet.

7 Oktober

Bilagor

• 7okt1.jpg
    7okt1.jpg
    74.5 KB · Besök: 28
  • 7okt2.jpg
    7okt2.jpg
    90.6 KB · Besök: 28
Dränkt.
Skylt om avstängd cykelbana på Skeppsbron så jag tog bussfilen och lyckades timea in varenda rödljus.
Vädret till trots så var det ändå fullt i cykelstället på jobbet, mestadels av lånecyklar som nu kommer stå oanvända till april. Fick ställa cykeln på kontoret.

Använde min regnjacka för typ andra ggn i år. Väldigt bra plagg i 0-10 grader och regn. Annars oduglig. Men som sagt idag var den perfekt, iom att den är i ren plast andas den inget och man få upp en fin värme. Iofs blir man fuktig inifrån men bättre än att kylas av regnet.

Sedan fick jag punka så glädjen förbyttes i lätt misärkänsla. Appropå den där tråden om pumpar så funkar fortfarande min Lezyne med slang perfekt. Ventilen skruvades inte ur, precis som det inte gjort tidigare heller.

Såg en cyklist stå med framhjulet i handen strax innan tvärbaneövergången i Liljeholmen. Hoppas det löste sig. Ångrar att jag inte stannade och frågade om du behövde hjälp.

Härmed lovar jag att stanna och fråga, om jag ser någon stå med eventuella cykelrelaterade problem utmed min pendelväg.

Väderpendling.
Ren succes i full mextex.

Missade finfikat pga av arbetsmöte.
Plingielingelingade på Blackplanet när han skulle ner i "the batcave".

I övrigt som vanligt.

Lite regn verkar få folk att hoppa finfika. Måste erkänna att jag undrar varför jag inte har använt mina regnlegs förut? Väl haft dem ett par år nu. Perfekt ha på 3/4 bibsen i detta vädret.
Någon galen cyklist som plingade hysteriskt när skulle Fritzl källaren..

Blött och framförallt mörkt. Har noterat att det är många som kör med enbart framljus. Undrar om deras baklysen har slut på batteri eller vad som är grejen. Fick en flashback till förra vintern då jag undrade samma sak.

Imorgon ska det visst regna rejält. :)

Gurra skrev:
> Fälgen blöt
> Bromsen tjöt
> Ensam, ingen hörde...

Bromsskivorna blöta, brosmarna skrek, cyklisten skämdes.

Inte riktigt samma imponerande resultat av strumpurkramningen som för ett par veckor sedan men tackade ändå Gud för torkrum och torktumlare på jobbet.
Själv cyklingen var helt ok och rätt lugn. Det är ju så nära och de hära vindtäta grejerna är rätt bra som regnplagg.

Just ja. Nu kommer regnen som hyvlar ner cantibelägg i ett nafs.

Senast ändrad:
en annan gåta på samma tema är hur man tänker när man har reflexväst och sen en stor svart ryggsäck över alltihop...

BOFH skrev:
> Blött och framförallt mörkt. Har noterat att
> det är många som kör med enbart framljus.
> Undrar om deras baklysen har slut på batteri
> eller vad som är grejen. Fick en flashback till
> förra vintern då jag undrade samma sak.
>
> Imorgon ska det visst regna rejält. :)

Tittade ut genom fönstret och konstaterade att det slutat regna, jag struntar i att byta till skoöverdrag från tåvärmarna. 200m efter dagis cyklar jag in i duschen. Fostrande.

Bil + buss + T-bana = Fejl

Infartsparkeringen full. Fick leta efter plats annorstädes.
Bussen gick inte till stan, utan stannade i Gullmarsplan.
T-bana: Urk!

Hittade bra balans mellan blöt innifrån/utifrån via kort-kort och så regnbrallor och en rätt tät vindjacka jag ärvt av Beerfot.

Nu hänger prylarna på tork lite var stans på kontoret :)

Igår packade jag upp nya fina rainlegs. Vaknade till regn och tänkte, kul att testa. Väl ute så hade det slutat regna och rainlegsen hamnade ihoprullade över axeln. Sen ökade regnet långsamt, så långsamt att jag inte hade vett att ta på mig dem. Därmed framme dyngsur utan att ha testat dem :(
Man kan inte vara smart alltid

swetrixie skrev:
> Nån som har bra tips på handskar vid regn och 0
> < temp < 10 grader?

Neoprenhandskar med merinoliners under.

Fjärdebrunn skrev:
> Neoprenöverdrag räcker långt (hela året) för
> pendling. Jag gillar att skorna inte blir blöta
> ens på utsidan.

Räcker de för kylan under vintern om man har rejäla sockor? Vore ju rätt skönt att slippa köpa ett par skor då överdragen blir betydligt billigare.

Jag testade en ny variant imorse, istället för sommarskor och neoprene överdrag körde jag med sommarskor och Sealskinz strumpor. Funkade överraskande bra, visst var skorna lite blöta men fötterna var inte kalla. Njuter i fulla drag av att följa trafikljusen till 100% och höra hur bromsarna tjuter bakom en på de man passerat på vägen till rödljuset som tänkte köra mot rött.

Gubbstark skrev:
> swetrixie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som har bra tips på handskar vid regn och
> 0
> > < temp < 10 grader?
>
>
> Clas Ohlson säljer arbetshandskar som fungerar
> bra:
> http://www.clasohlson.com/se/Arbetshandske-Tegera-
> Pro/Pr406929002
> Komplettera med merinoliners under vid behov.

Jag har använt flera av classes arbetshandskar. Bäst är lädervarianten, men då de inte riktigt tål vatten går de bort. Mest användning får http://www.clasohlson.com/se/Montagehandske-Tegera/Pr408446000

Men då jag fryser väldigt lätt om händerna så kör jag en dag som denna med hestras goretex handske. Under nollan blir det lobstervarianten.

swedo skrev:
> Gubbstark skrev:
> -----
> > swetrixie skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nån som har bra tips på handskar vid regn
> och
> > 0
> > > < temp < 10 grader?
> >
> >
> > Clas Ohlson säljer arbetshandskar som fungerar
> > bra:
> >
> http://www.clasohlson.com/se/Arbetshandske-Tegera-
>
> > Pro/Pr406929002
> > Komplettera med merinoliners under vid behov.
>
> Jag har använt flera av classes arbetshandskar.
> Bäst är lädervarianten, men då de inte riktigt
> tål vatten går de bort. Mest användning får
> http://www.clasohlson.com/se/Montagehandske-Tegera
> /Pr408446000
>
> Men då jag fryser väldigt lätt om händerna så
> kör jag en dag som denna med hestras goretex
> handske. Under nollan blir det lobstervarianten.

Jag fryser också väldigt lätt om händerna och under nollan vill jag helst ha tumvantar. Tegera Pro står emot vinden oväntat bra och torkar hyfsat snabbt. Som bonus går det att hantera en pekskärm med handskarna på :-)

Medvinden förde mig och min bubbla av jobbtankar ända till Islandstorget innan jag blev väckt av en medpendlare och började fundera över hur jag egentligen kommit dit.

I övrigt fullt nöjd med att vattnet bara kom nerifrån och inte alls i samma obskyra mängder som imorse.

lavrell skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> -----
> > Neoprenöverdrag räcker långt (hela året)
> för
> > pendling. Jag gillar att skorna inte blir
> blöta
> > ens på utsidan.
>
>
> Räcker de för kylan under vintern om man har
> rejäla sockor? Vore ju rätt skönt att slippa
> köpa ett par skor då överdragen blir betydligt
> billigare.

Det hänger lite på hur mycket utrymme du har kvar i sommarskorna. Detta för en fibersula och dubbelsocka samt lite tåvift. Ett gammalt knep är att silvertejpa alla lufthål på skorna.

Själv kör jag ner till -15 i mina gamla Shimano MT50 med BBBs överdrag.

Slutligen hänger det på hur långt du ska. Under en halvtimme fixar sig för det mesta. Ska du trampa upp mot timmen gäller det att ha luftig isolering och tätt mot drag.

Surt när man packat ner regnbrallor, skoöverdrag och ryggsäcksblåsa och det sedan börjar regna och leverera fin motvind. Det blev lite kallt med kortbrallor.

Och själv hittar jag aldrig snygga bra, och vattensskyddade hanskar, varenda handske är ju i HERRMODELL med minsta storlek 7 alt 8! Fann ett par Bontrager på den lilla lilla minimala damavdelningen av en hel vägg med handskar som sitter som gjutna, dock endast vindtäta och säkerligen snart för kalla... Och som för dyra var de ju dessutom. Vill inte ha massa klumpigheter på händerna och så tvingas man istället frysa lite lätt ;-) Smala långa händer är inte lätt att hitta bra långfingrade hanskar till!

För övrigt verkar mina triceps ha krymp ;-), skitsköna armvärmare hasar nu ner... Lite störigt!

Hämtade cykeln och upptäcker ett skrapljud vid bakhjulet, ingen aning vart det kommer ifrån, har de haft av hjulet och satt dit det vint eller? Försökte kolla men blev inte klokare. Annars skön resa hem och justa bilister. Enda som störde var:
1. ett sällskap med hundar mitt i banan som jag plingade tre hårda gånger från långt håll, ett närmare och ett till och sedan ropade på och som sedan skällde ut mig "du kan ju plinga!" Tjenamors. Måste jag skaffa tuta eller för att jyckeägare ska fatta att vägen är gemensam?
2. en ss (?) med cykelkorg och klottrad bakskärm i shorts och grå jumper som körde om nerför och som sedan låg mitt i banan så det inte gick att gå om på platten då han låg i behaglig fart. Men gick att gå i än behagligare. Pigga ben. Men asfaltshinder skymda av löv som skulle råkas köras på vid försök och sluta lite pinsamt. Så det var bara att anpassa sig. Han fortsatte framåt när jag svängde av mot Älvsjö och där dubbelstängda dörrar.

Tyckte jag hörde något konstigt ljud på vägen hem. Tänkte inte så mycket på det då, men upptäckte vad det var som lät sen när jag kom hem:
IMG_20141007_193316954.jpg

Femte dagen jag använder den. Får se om jag hittar den på vägen in imorgon. Går det att reklamera annars måntro?

Black planet skrev:
> Lite regn verkar få folk att hoppa finfika.

Sorry har missat finfika pga 13 mil bergscykling och fulfika i typ Spanien i dag :(

> Någon galen cyklist som plingade hysteriskt när
> skulle Fritzl källaren..

Eehh...wha.. Hur menar. Du?
;-)

Mängden blinkmonglon, plingdårar, regnhuva-eremiter stadigt tilltagande.

Efter hemkomst hittade man veckans "Mitt i" i brevlådan med tillhörande cyklisthat-artikel.

Är det höst nu?

Riktigt härlig cykelpendlingsårstid, kul att swooscha igenom höstlöv + frisk luft!
Om temperaturen kan hålla sig på den här nivån in i november så är jag glad/nöjd.

Hmm, jag lyckades hojja till jobbet i full regnmundering utan att få en droppe på mig, hem typ 50 droppar på mig, jag missade nästan regnet helt i stockholm.

En sak är lite trist bara, det blir halt, löv, brunslock, vita linjer, nylagd asfalt. Något jag missat?

För min del första fulväderspendlingen någonsin. Alltid bara finväderspendlat.

Någon annan som får problem med bihålorna så fort det är precis över 10 och neråt? Mina flippar direkt. Ont över tänderna, börjar hosta när jag sover. Grrr.

Tillbaka
Topp