Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

skrotfot skrev:
-------------------------------------------------------
> Appel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så här efter en dryg vecka på nya kontoret
> > inser jag verkligen, och i djupet, vad det
> suger
> > att inte ha tillgång till tvättmaskin och
> > torkskåp på jobbet. Det är FAN inget roligt
> att
> > cykla hem i blöta kläder som luktar svett.
>
> Speciellt inte att dra på sig "fullmogna"
> träningskläder som är grusiga och blöta sedan
> morgonen. Doften i omklädningsrummet är inte
> premium när tiotalet vädertrotsare hänger upp
> sina klädkadaver på galgar och krokar.

Omklädningsrum? Vilken lyx!

Vi har inget torkrum men väl ett serverrum. Skorna som har stått bakom ett rack med servrar är helt torra nu - vardagslyx!

Appel skrev:

> Omklädningsrum? Vilken lyx!

Mycket lyxigt, i alla fall om man är ensam eller max två pers två därinne. Är det tre personer eller fler krävs tetriskunskaper för att kunna byta om utan att bli armbågad eller råka ut för annan direkt gubbkontakt.

Ändå sjukt värt att slippa åka t-bana bland vanliga människor.

Tittade ut hemma i morse och insåg att det skulle bli en bra jobbcykling.

Dryga metern från att krocka med två apatiska rådjur som zonat ur mitt i kolonilott-branten.
Därefter full fart ut i helt sönderspolad grusväg, grova fåror maskerade med vatten och lönnlöv.
Stora djupa sjöar såväl på asfalt som på skogsstigen.
Kraftigt begränsad sikt, tidvis endast ett öga kisandes mellan igensatta glasögon och hjälmkant.

Idag fanns det liksom lite mening med cyklingen.

Källis skrev:
>
>
>
> //Källis

Schysst! Det blev man ju lite glad av, men fler bilar & gubbar + täckning i hela Sthlm (nordost tack).

Fick flera chanser att hitta luckor i regnkläderna, det funkade prima, behövde inte ens torra strumpor..

skrotfot skrev:
> Appel skrev:
> -----
>
> > Omklädningsrum? Vilken lyx!
>
> Mycket lyxigt, i alla fall om man är ensam eller
> max två pers två därinne. Är det tre personer
> eller fler krävs tetriskunskaper för att kunna
> byta om utan att bli armbågad eller råka ut för
> annan direkt gubbkontakt.
>
> Ändå sjukt värt att slippa åka t-bana bland
> vanliga människor.

Här är det kösystem till duschrummet (gemensamt) funderade ett tag under sommaren på att sätta upp nummerlappar...

Mina kläder har inte torkat än. Rev med mig en extra cykeltröja och ett par långtights i ryggan i morse för att ha något torrt att ta på.

Kanske lika bra att det börjar regna till hemfärden.

Lite fuktigt i morse... Missade precis ett veritabelt Niagarafall uppifrån Essingeleden med nån tiondels sekund när jag passerade under på Hägerstensvägen. Hade jag fått det över mig hade det varit lika bra att vända hem och gå raka vägen in i bastun...

Helt fantastiskt väder o cykla i, men det va lite fuktigt, inga möten dock.
Dom på jobbet tycker ju däremot att man är helt dum i huvudet, men dom skulle ju aldrig sätta sig på en cykel o tycker att det är lagom med motion att gå ut till bilen efter jobbet....

Ska snart byta om inför hemfärd. Blev lite övertid idag. Upptäckte till min bestörtning att min lampa har fått kortis, den är full med vatten. Provat att blåsa ur den med tryckluft, men det verkar inte funka. Får köra med nöddiod hem. Tur att jag alltid har med mig sånt

mattel skrev:
> haha.. den här var ju helt magisk! :)
>
filename=8okt4.jpg

tack! och vilken kontrast mot hemresan

Bilagor

• 8okt_2_1.jpg
    8okt_2_1.jpg
    110.9 KB · Besök: 29
  • 8okt_2_2.jpg
    8okt_2_2.jpg
    86 KB · Besök: 37
Inget regn som väntat eftersom väskan var packad med kläder för dito. Missade också den sol som till slut visade sig... Så gott som tomma cykelbanor. Enormt skitig cykel däremot och tjutande bromsar som ett brev på posten. Hinner inte tvätta den dessutom, ska ju ut igen vid 05:30 och har ingen lust att stå resten av kvällen i mitt cykelförråd (städat och inrett nu!) Får bli imorgon...

heklamama skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Sorry har missat finfika pga 13 mil
> bergscykling
> > och fulfika i typ Spanien i dag :(
> >
> Onormalt
>

Jo ponken hade mycket spring i hjulen. Vad gör man. Var ju tvungen att följa med. Lite offroad och allt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    145.6 KB · Besök: 29
  • image.jpg
    image.jpg
    152.6 KB · Besök: 22
Jag låtsas om att jag inte sett Staines inlägg och konstaterar att det var fint pendlingsväder idag!
Hela kroppen sa ifrån imorse när jag försökte ta mig ur sängen och cyklingslusten var noll, men det ändrade sig snabbt när man väl satt där på sadeln. Efter gårdagen så kändes det här som en juli-dag :)

skön morgon.. först lyckades jag dra loss foten ur pedalen i en backe, sen var det lite väl nära att smälla i minirondellen vid danderyds sjukhus och slutligen var jag dryga metern från att klippa ett rådjur.

fick lite rygg på en meridacross några hundra meter från stocksund station till bergshamra som även körde förbi mig när jag stod och kollade om jag tappat klossen efter att jag dragit loss foten.

federico skrev:
> 9 Oktober

Har han blinkers på ryggan?
Smart.

Händelselös förutom att jag lyckades få kast på båda hjulen när jag körde över ett sånt där rektangulärt brunnslock modell större uppe på Götgatsbacken. Höll mig uppe dock.

Lundberg skrev:
> federico skrev:
> -----
> > 9 Oktober
>
>
> Har han blinkers på ryggan?
> Smart.

med ett litet trådlöst reglage på styret

Motvinden igår var inte att leka med. Noterade mitt lägsta rullsnitt hittils. Lite småbråttom hade jag också. Lyckades inte få upp snittet över 23 km/h. Är nog inte riktigt i form just nu.

Kanonväder. Var var alla cyklister?

Fick plinga lite på hundvallarmaffian med sina flexikoppel för att kunna passera på grusvägarna utanför Älta. Blev passerad av en tempokittad räser när jag precis kommit ur skogen vid Äventyrsbanan. Kom inte ikapp och förbi förrän i Sickla.

federico skrev:
> 9 Oktober

Fina bilder som vanligt!

Tror jag körde om dig i början av skeppsbron. Tänkte att det var en så fin gammal cykel så det måste nog vara Federico. Såg han med blinkers i ryggan korsningen Kungsträdgårdsgatan/Hamngatan.

Bedövande vackert längs Lännerstasundet. Fin snurr på benen men inga cyklister att smårejsa nu när jag hade lust till det. Körde med långa tights, jolmigt.

salle skrev:
> Lundberg skrev:
> -----
> > federico skrev:
> >
>
> > -----
> > > 9 Oktober
> >
> >
> > Har han blinkers på ryggan?
> > Smart.
>
> Verkar så. Googlade lite:
>
> http://www.fastcodesign.com/3020257/wanted/hey-cyc
> lists-this-led-powered-backpack-could-save-your-li
> fe#4
> http://www.designboom.com/technology/seil-bag-for-
> cyclists-signals-traffic-signs-through-led-lights-
> 10-18-2013/

Smart den där blinkersen men börjar bli mycket på styret nu. Jag menar bromsar, växlar, ringklocka, lyse och kanske mobilhållare. När kommer det en instrumentbräda likt den man har i bilen eller mc för cyklar med "all inclusive" ? Den ska vara lätt att ta med och ha inbyggt batteri för att ladda mobilen och mobilen ska även fungera som huvudinstrument och kunna användas som cykeldator, gps och radio/ musikspelare... Bit i den uppfinnare ;)

Punka på bakdäcket i morse så passade på att smörja loss ordentligt vilket resulterade i en knäpptyst cykel på rätt tomma cykelbanor. Skönt! :)

Hällregn och regnkläder idag. Verkade helt osynlig för bilister trots lampor och skrikigt neongul jacka. Kollegorna däremot hade sett mig från bussen :-D

Skönt att pendla när det inte är halv storm i vind och vattenflöde.

Blev riktigt förbannad på en långtradarchaffis som körde om en bil som hade stannat för rött lite längre fram och inte blockerat övergångstället/cykelöverfarten (föredömligt) . Tradaren skulle tydligen åt vänster där det inte var rött som då sonika kör om bilen. Omkörning vid övergångställen är bland det värsta man kan göra. Att det dessutom är precis utanför en skola där många barn som rör sig vid denna tidpunkt gör det inte direkt mindre förlåtande!

Bilisten var minst sagt lika förbannad som mig!

höll på att smälla med en ung kille på bmx som cyklade först på trottoaren och hoppade plösligt tvärt ut i gatan utan att se sig för. Tur att jag inte var en bil.

Själv trodde jag att det regnade när jag skulle dra iväg, endast små-dugg som sedan slutade. Resultat: halvkokt innan jag fick stanna och dra av mig allt. Sägs att det ska regna på hemvägen dock. Annars verkar ju jag oftast missa regn och annat misärväder.

Fan så mycket grus och annat bös som fastnar på ryggsäcken trots ass saver på cykeln. Önskar att sopbilen kunde köra några svängar mellan jobbet och hemmet.

federico skrev:
> Lundberg skrev:
> -----
> > federico skrev:
> >
>
> > -----
> > > 9 Oktober
> >
> >
> > Har han blinkers på ryggan?
> > Smart.
>
> med ett litet trådlöst reglage på styret

Hittade modellen:
http://www.amazon.com/Wireless-Secu...F8&qid=1412854761&sr=1-20&keywords=turn+light

Tillbaka
Topp