Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

mmmrrrr skrev:
-------------------------------------------------------
> Varje dag utan Västerbron ett sår i mitt
> hjärta.

Tråkigt att slippa oktober pendlingen ;) Och ser ut att gå bra.
Annars var det en vanlig måndag i Sthlm. Undrar folk gör sina bilar? För de verkar bara stå stila hela tiden.

Edit. Jo finfika imorgon är väl inte fel?

Senast ändrad:
Börjar bli påtagligt mörkare om morgnarna nu. Annars var det en riktigt skön morgon med medvind stora delar av vägen :)

Var i Köpenhamn i helgen. Fascinerades av den väsensskilda cykelkulturen där jämfört med hur det är i Stockholm. Cyklisterna stannade vid rött, fotgängarna stannade vid röd gubbe. Fotgängarna (utom vissa turister) höll sig på gångbanorna och lämnade cykelbanorna fria. Nästan alla körde promenadcyklar med upprätt sittställning. Vanliga kläder, inga cykelhjälmar. Massor med cykelkorgar, ibland både fram och bak. Många lastcyklar av olika slag. Såg en familj, där pappan och två barn satt i lastlådan medan mamman trampade fram ekipaget. Det verkade gå bra!

Blev bil pga kundevent ikväll. Förvånas varje gång jag åker bil hur otroligt oeffektivt och frustrerande det är och kan inte förstå hur folk står ut att sitta i köerna varje dag... Längtar till morgondagens cykling!

Klass 1 varning för regn i eftermiddag. F@kn smhi. De byter prognos lika ofta som sossarna byter ståndpunkt. Blir till att cykla hem i regnet med racer utan skärmar och regnkläder!

Visst är det intressant att se! En stor anledning tror jag är att det, till skillnad från i Stockholm, existerar ett fungerande sammanhängande system med filer och trafikljus mm för cyklister.

Andreas T skrev:
> Var i Köpenhamn i helgen. Fascinerades av den
> väsensskilda cykelkulturen där jämfört med hur
> det är i Stockholm. Cyklisterna stannade vid
> rött, fotgängarna stannade vid röd gubbe.
> Fotgängarna (utom vissa turister) höll sig på
> gångbanorna och lämnade cykelbanorna fria.
> Nästan alla körde promenadcyklar med upprätt
> sittställning. Vanliga kläder, inga
> cykelhjälmar. Massor med cykelkorgar, ibland
> både fram och bak. Många lastcyklar av olika
> slag. Såg en familj, där pappan och två barn
> satt i lastlådan medan mamman trampade fram
> ekipaget. Det verkade gå bra!

Andreas T skrev:
> Var i Köpenhamn i helgen. Fascinerades av den
> väsensskilda cykelkulturen där jämfört med hur
> det är i Stockholm. Cyklisterna stannade vid
> rött, fotgängarna stannade vid röd gubbe.
> Fotgängarna (utom vissa turister) höll sig på
> gångbanorna och lämnade cykelbanorna fria.
> Nästan alla körde promenadcyklar med upprätt
> sittställning. Vanliga kläder, inga
> cykelhjälmar. Massor med cykelkorgar, ibland
> både fram och bak. Många lastcyklar av olika
> slag. Såg en familj, där pappan och två barn
> satt i lastlådan medan mamman trampade fram
> ekipaget. Det verkade gå bra!

Just hjälmfrågan är väl Stockholmarna bäst på... (vilket är mycket bra, är för hjälmtvång alla åldrar). Och jag vet inte om jag egentligen gillar promenadcykling, vill helst komma från punkt A till punkt B på kortast möjliga tid och infrastrukturen och underlaget ska inte få hindra mig. Långsamma cyklister hålla långt till höger för att underlätta omkörning såsom i biltrafiken.

Den absolut största massan stannar också för rött i Stockholm och släpper fram gående vid övergångsställen när man kommer på vägen. Ett satans tjat om rödljuskörningar. Som att det vore det största problemet alla kategorier. Icke.

Däremot bör gångtrafikanter lära sig att se målade cyklar och förstå att dessa cyklar betyder CYKELBANA, därmed INTE gångbana.... Eller bilväg för den delen.

salle skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För egolapp användes IKEAs skärbräda i
> > signalfägerna grönt eller rött, se bild
> strax
> > ovan för färgen. Fästes med såna där
> > "plastremmar" som låser sig själva (va
> hettere
> > nu...?)
> >
> > Borra hål i lappen och i skärmen sedan trär
> du
> > plastmojängen genom och spänner fast.
>
> Så gör jag också, men problemet är att
> skärbrädan spricker efter ett tag. Funderar nu
> på att gå över till petflaska. Svåra val för
> oss ELITpendlare.
>

Jag har använt skaften av gamla gummistövlar. Höll väl minst 3 år IAF. Vet inte riktigt när jag monterade dem.

Skitmåndag för att följa upp sursöndan. Kendas gucka fixade inte pyspunkan i tubdäcket. Verkar snarare ha fått den att läcka fortare. Stannade efter 3 km och bytte till reserven. Vid Nybroviken small bakdäcket. En 5 cm reva. Bortom räddning både av Tufosprej eller silvertejp. Så nu sitter jag här inkl obrukbar cykel och exkl kläder för kommunal hemfärd.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    75.8 KB · Besök: 41
Var trött trots +8 tim sömn. Var tvungen att dricka både kaffe o juice hemma för att kvickna till. Rätt fin morgon trots lite blöta, motvind och allt för många vingelpendlare på Stadsgården.

Nu sitter jag bara och gäspar och småfryser på jobbet. Får se hur hemresan blir.

Men om man nu vann uppför Skanstullsbron, hur vet man om dom andra var med och tävlade?
Gjorde dom verkligen sitt bästa?
Hur gör ni andra?

staine skrev:
> Men om man nu vann uppför Skanstullsbron, hur vet
> man om dom andra var med och tävlade?
> Gjorde dom verkligen sitt bästa?
> Hur gör ni andra?

Det viktigaste är inte att vinna utan att kämpa väl! ;-)
Skanstullsbron.jpg

Senast ändrad:
Gubbstark skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Men om man nu vann uppför Skanstullsbron, hur
> vet
> > man om dom andra var med och tävlade?
> > Gjorde dom verkligen sitt bästa?
> > Hur gör ni andra?
>
>
> Det viktigaste är inte att vinna utan att kämpa
> väl! ;-)
>

oops, ja det där var inte i dag.

(Jag önskar jag var han till höger men kände mig mer som den till vänster fast han var säkert i god form han också.)
;-)

staine skrev:
> Men om man nu vann uppför Skanstullsbron, hur vet
> man om dom andra var med och tävlade?
> Gjorde dom verkligen sitt bästa?
> Hur gör ni andra?

Spelar ingen roll. Det är uteslutande vinst som räknas och om någon säger att hen inte var med så är det efterhandskonstruktion.

Cykelbanan vid Johanneshovsvägen har ju blivt rejäl misär. Inte direkt pendling men tur och retur till badmintonhallen vid Skanstull resulterade i en nära vurpa samt en fullbordad vurpa med repat/trasigt bromshandtag samt sönderslagen armbåge som resultat... Passa er för upp/nerfarterna från cykelbanan, det är en ganska rejäl kant upp till gamla cykelbanan

dabac skrev:
> Skitmåndag för att följa upp sursöndan. Kendas
> gucka fixade inte pyspunkan i tubdäcket. Verkar
> snarare ha fått den att läcka fortare. Stannade
> efter 3 km och bytte till reserven. Vid Nybroviken
> small bakdäcket. En 5 cm reva. Bortom räddning
> både av Tufosprej eller silvertejp. Så nu sitter
> jag här inkl obrukbar cykel och exkl kläder för
> kommunal hemfärd.

Suck.
Gick förbi högen med vrakcyklar i hörnet på personalparkeringen. Ingen med 27"-hjul som jag hade kunnat låna ett däck från.
Gick - mot bättre vetande - till cykelverkstaden tvärs över gatan. Den måste drivas av Stockholms sämsta affärsman. Frågade om han hade ett 27"-däck hemma. "Kom in med cykeln" blev svaret.
Jag förklarade att jag ville köpa ett däck. "Du, jag säljer inte, jag reparerar" fick jag höra.
Kändes ju lite löjligt att lämna bort hojen när den redan stod på naken fälg, men OK. Var det det som krävdes för att komma hem så fick det väl bli så. Frågade om han kunde byta medan jag väntade, men det gick inte. "Först man lämnar, sen man hämtar" förklarade gubben.
Då räckte det.
I en sur markering så halade jag upp plånboken, höll upp den så gubben såg. Så sade jag:"ser du den här? Nu går den härifrån. Säg hejdå till dagens mest lättförtjänta pengar".
Inte för att han brydde sig.

RN, aj aj, krya. Tur man vet vart man har de värsta farorna på sin dagliga resa, höll dock på att dra ner i samma breda spricka med stort hål i mitten som jag en gång kraschat i när jag drog hem nu på kvällen på rejält tomma banor. Enda mycket märkliga var en motcyklist som först körde högertrafik och sedan när hon såg att hon fick möte drog hon över till vänstertrafik (raksträcka, hög fart) höll på när på att smälla då det kom så plötsligt, hann dock väja... Idiot. Och blev glad och gjorde tummen upp åt sopbilen, upptäckte dock att mer än hälften av lövmattan låg kvar... Flyttade även bort vägarbetskoner från den 1,5 m breda dubbelriktade cykelbanan över till den 2,5 m breda gångbanan.

Mötte ovanligt många (6st) cyklister på min sträcka idag. 4 av dessa hade lyse och samtliga blinkade.
Tog det lite lugnare än vanligt då jag efter hempendlingen igår kände mig lite sliten.
Bra start på dagen.

Rullarpå skrev:
> Ja det är många som har blinkande lyse, främst
> bakljus. Är det för att spara batteri el synas
> bättre?

Jag är bakljusblinkare. Batteriet lever ca 5 gånger längre med blink.

Enbart blinkljus bakåt och framåt borde vara förbjudet på alla fordon inklusive cyklar. Bättre att satsa på rejälare lampor, både ljusstarkare och med större ljusarea, som syns bra. Utan att blända omgivningen naturligtvis.

Blinkmongo bak är både tillåtet enl lag och sparar batteri, upplever inte att det heller stör. Kör med en fast och en blink. Fram däremot är ett otyg som dessutom är olagligt, borde verkligen därav inte få säljas framlampor som går att sätta på blink, finns det något som bländar är det starka lampor med blink! Tjurig och typ skäller på samtiga jag möter... ;-)

Ledig dag och ingen pendling.

Satt apatisk i en nån slags jättelång bil. Det här med att pendla från Åkersberga... hur fan gör ni? fast det gör ni väl inte. Såg inte hoj förrän i Teby.

Jag tycker framblink har sina poänger. I varma soliga länder med mycket biltrafik där man vill vara säker på att synas dagtid. I Florida ser man ofta landsvägscyklister med framljusblink och som bilist ser man dem mycket lättare. Jag är helt säker på att det är dessa cyklister som är målgruppen för lamptillverkarna. I gryningen hemma i Sverige är det däremot ett sabla otyg!

Torra vägar idag så jag tog racern. Misstänker att det kan vara sista racerpendlingen för i år. Man får passa på att njuta.

Den nya cykelbanan från Sjöstaden upp till Danvikstullsbron tar priset i korkad lösning.
1. till förmån för bussar och bilar ska cyklister och gångtrafikanter åter trängas på för lite plats (G/C-banan)
2. G/C har dragits upp till rödljuset så alla får stanna till förmån för bilar och bussar, innan siste delen av backen kan tas.

Jag tar mig för pannan och konstaterar att jag inte kan förstå vad cykelutvecklingen i Stockholm handlar om. Måste jag skaffa cykelkorg, blinkande framlyse och lurar i öronen för att prioriteras som trafikant?

Kom iväg sent, vid 8. Många cyklar och dubbla led på stadsgården. Ska värmeböljan fortsätta får jag starta tidigare.

Värmen hade lockat fram många trampande pedalister. Konstigt nog valde de långsamma att krama mitten av cykelbanan, vilket gör det mer komplicerat att ta sig om. Ett litet pling på klockan får de icke hörlursförsedda att flytta sig. De andra valde jag i nån form av omogen protest att tränga mig förbi på högersidan.

I kväll blir det vätskepaus på vägen hem, kan bli vingligt.

I söndags på väg hem passerade jag Jakobsbergsstation, bussdelen. Jag kom från Veddesta på gc och svänger ut på bilvägen strax efter friskis, att passera bussterminalen gör man bäst på vägen, gc på andra sidan är idiotiskt dumt att cykla på. Iallafall, så kämpar jag i regnet och försöker hålla 30+ då vägen är skyltad 40. Då blir jag omkörd till höger av en Volvo, han körde alltså upp på busshållplatsen och körde om. Blir fortfarande helt upprörd när jag tänker på det. Det handlar om kanske 80m till så hade han kunnat köra om säkert. Hur stressad är man en söndag lixom?

Måste berömma killarna som sopar cykelbanorna mellan Hässelby och City. Dom stannar alltid kör åt sidan och släcker ner belysningen på sopbilen.

Förstår inte hur ni inte kan tycka att blinkljus är irriterande. Har ni legat bakom någon med ett starkt blinkande bakljus? Jag tycker det är mycket störande.

Tricket är att inte aktivt störa sig på alla tänkbara detaljer i sin omvärld.
Tyvärr en bortglömd konst i dessa tider av ilskna drev i sociala medier.

Undrar vad som var "mycket irriterande" för en svensk förr i tiden.
Kanske böldpest eller missväxt.

erik h skrev:
> Undrar vad som var "mycket irriterande" för en
> svensk förr i tiden. Kanske böldpest eller missväxt.

Motboken?

Skön pendling imorse, varmt och befriande ensamt när jag drog in från Täby till stan imorse. Körde med vindjacka och knickers och kände mig perfekt klädd.

erik h skrev:
> Tricket är att inte aktivt störa sig på alla
> tänkbara detaljer i sin omvärld.

Även om jag försöker att inte bry mig om det, så drar blinket till sig uppmärksamheten och man riskerar att missa andra väsentligheter i trafiken. Med fast sken syns man utan att störa.

> Undrar vad som var "mycket irriterande" för en
> svensk förr i tiden.
> Kanske böldpest eller missväxt.

Det är så enkelt att slå av blinket, eftersom det irriterar en hel del i omgivningen. Det var nog svårare att stänga av böldpest och missväxt.

Fotoperation igår, litet ingrepp men nu väntar 2 veckors bilpendlande, minst.....Undrar hur kass jag känner mig nästa ggn jag kan cykla?

Stumpy skrev:
> Med fast sken syns man utan att störa.

Det är inget fel på argumenten mot blink.

Men jag tänker att folk äter lite onödigt mycket novalucol och blodtryckssänkande.

Fjärdebrunn skrev:
> Den nya cykelbanan från Sjöstaden upp till
> Danvikstullsbron tar priset i korkad lösning.
> 1. till förmån för bussar och bilar ska
> cyklister och gångtrafikanter åter trängas på
> för lite plats (G/C-banan)
> 2. G/C har dragits upp till rödljuset så alla
> får stanna till förmån för bilar och bussar,
> innan siste delen av backen kan tas.
>

Den nya cykelbanan är typ dubbelt så bred som den var tidigare innan den breddades. Visserligen tillfälligt smalare en bit, men den kommer bli bredare när blockeringarna flyttas bort. Bilvägen har konstruerats med en getingmidja där det även är hållplats. Detta för att hålla ner farten på bilarna och när en buss stannar så är det totalstopp från båda hållen. Jag kan knappast hålla med dig dig om att det tar priset för korkad lösning. Allt kan förstås bli bättre, men nog finns det andra betydligt bättre kandidater för förstapriset i korkade lösningar. Själv tycker jag det är ganska skönt att slippa trängas bland alla rabiata sjöstadsbor i sin SUVar som till varje pris komma fram först. Sen kan jag hålla med om att rödljuset placerat mitt i ett stravasegment är upprörande, men ibland kan det vara bra att bara ta det lite piano, det är ändå oftast grönt. Det kommer ändå alltid ett annat bra tillfälle att sätta KOM på stravasegmenten. Jag lyckas i vart fall ganska bra med det.

fyrbåk skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> -----
> > Den nya cykelbanan från Sjöstaden upp till
> > Danvikstullsbron tar priset i korkad lösning.
> > 1. till förmån för bussar och bilar ska
> > cyklister och gångtrafikanter åter trängas
> på
> > för lite plats (G/C-banan)
> > 2. G/C har dragits upp till rödljuset så alla
> > får stanna till förmån för bilar och
> bussar,
> > innan siste delen av backen kan tas.
> >
>
> Den nya cykelbanan är typ dubbelt så bred som
> den var tidigare innan den breddades. Visserligen
> tillfälligt smalare en bit, men den kommer bli
> bredare när blockeringarna flyttas bort.
> Bilvägen har konstruerats med en getingmidja där
> det även är hållplats. Detta för att hålla
> ner farten på bilarna och när en buss stannar
> så är det totalstopp från båda hållen. Jag
> kan knappast hålla med dig dig om att det tar
> priset för korkad lösning. Allt kan förstås
> bli bättre, men nog finns det andra betydligt
> bättre kandidater för förstapriset i korkade
> lösningar. Själv tycker jag det är ganska
> skönt att slippa trängas bland alla rabiata
> sjöstadsbor i sin SUVar som till varje pris komma
> fram först. Sen kan jag hålla med om att
> rödljuset placerat mitt i ett stravasegment är
> upprörande, men ibland kan det vara bra att bara
> ta det lite piano, det är ändå oftast grönt.
> Det kommer ändå alltid ett annat bra tillfälle
> att sätta KOM på stravasegmenten. Jag lyckas i
> vart fall ganska bra med det.

Kan inte hålla med dig tyvärr även om jag inte är en stravacyklist. G/C banan befolkas i alla riktingar av alla som kan röra sig för egen maskin och i en mängd olika varianter. Att blanda pendlarsvetton med barnvagnar är inte bra för någon. Att det sedan finns detaljer som är bra förtar inte att lösningen prioriterar ner cykelpendlares behov av flyt och säkerhet till förmån för andra trafikslag.

Jag kommer testa båda varianterna och sedan välja den som ger mig bäst flyt och rimlig säkerhet.

Tillbaka
Topp