Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Kort dag med bara ett kundmöte på morgonen. Morgonens sköna medvindssurf förbyttes till regn och motvind. Bra läge att testa nya regnjackan. I övrigt misär.

Arsozath skrev:
-------------------------------------------------------
> Börjar bli trött på mina så kallade
> sportlurar.
> Tips på nya lurar mottages tacksamt.

Jag har:
http://yurbuds.com/

De är "Svettsäkra".
Jag har inte cyklat så mycket med dem, försökte använda dem med talade gps-instruktioner en sommar.
Det gick sådär, inte bara lurarnas fel.
Funkar när jag springer men som sagt jag vet inte hur de klarar ösregn.

Arsozath skrev:
> Jag gillar att lyssna på radio medan jag pendlar

Ah, första officiella Happyzombien har kommit ut.

Stumpy skrev:
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gillar att lyssna på radio medan jag
> pendlar
>
> Ah, första officiella Happyzombien har kommit ut.

Jag började göra det i somras när sträckan blev 25km på landsbygd. I örat bort från trafiken och företrädelsevis tal funkar bra tycker jag. Det skadar ju inte att det är nästan öde men fin cykelväg hela vägen.

Brukar köra såhär:
ghetto-blaster-2.jpg

F R E D A G

Stumpy skrev:
> Arsozath skrev:
> -----
> > Jag gillar att lyssna på radio medan jag
> pendlar
>
> Ah, första officiella Happyzombien har kommit ut.

Nu drar du förhastade slutsatser. Jag cyklar uteslutande landsväg och endast med plugg endast i ena örat. Det där har ältats så många gånger redan så det behöver vi inte ta upp igen.

Blir att köra på Rattnalls tips. Gillar enkelheten, samt att det är trådat så fm-radion funkar.

Arsozath skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Arsozath skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag gillar att lyssna på radio medan jag
> > pendlar
> >
> > Ah, första officiella Happyzombien har kommit
> ut.
>
> Nu drar du förhastade slutsatser. Jag cyklar
> uteslutande landsväg och endast med plugg endast
> i ena örat. Det där har ältats så många
> gånger redan så det behöver vi inte ta upp
> igen.
>
> Blir att köra på Rattnalls tips. Gillar
> enkelheten, samt att det är trådat så fm-radion
> funkar.

Jag utfäster inga garantier mer än att just mitt ex funkat bra trots ett antal "fan också"-ögonblick som när jag hittade dem i fickan på en nytvättad tröja :-)
Åas är de ju inte så dyra att man behöver gråta.

Vad är tricket bakom dagens federico?
Medhavt färgat glas eller en massa PS?

(Egentligen får jag inte skriva här idag eftersom jag fick skjuts av arbetskamrat i bil).

emilh skrev:
> Pendling utan ryggsäck och i medvind kompenserade
> för duggregnet.
> Hamnade bredvid och sedan bakom Supertramp vid
> Skannstull, han var dock i "zonen".
>
> Lastbil med lucka öppen rakt över cykelbanan på
> Götgatan, gubbarna som lastade brydde sig dock
> föga om det eller några tillrop.

"Zonen" vet jag inte, men sen till möte och lite stressad var jag. Lastbilsdörren var läskig, där skulle man ju lätt kunnat dö om man var ouppmärksam när man körde om någon i hög fart. Hade jah inte haft så bråttom skulle jag stannat och pratat med lastbilsgubbarna, hörde att nån ropa bskom mig så det måste varit du.

Cykelpendlarej, men hittade detta bland handskrivna röstsedlar, ja det är fredag.

1Stockholms län 80Stockholm55 Västra Söderort3913Hägersten13Telefonplan Gå hårt åt memilerna-partiet

Någon har än en gång stoppat ned två vinflaskor i min ryggsäck medan jag var på lunch.
Ja ja, får väl låtsas att det är jobbdatorn som skall hem över helgen av tyngden att döma...

knight22 skrev:
> fantastiska bilder! hur har du tagit dem?

Dubbelexponering?

Började morgonen med att skrämma skiten ur en gångtrafikant. Kommer på en lite sämre upplyst gång/cykelbana, lite längre fram kommer en tjej, mörkklädd, luvan uppe, nerböjt huvud och säkert hörlurar i öronen, gående mitt i banan. Inga problem att ta sig förbi, men hon har ju inte sett mig, så när jag svischar förbi hör jag ett gällt skrik :-)
Närmare jobbet håller jag på att fronta med en snorvalp med stora hörlurar. Han svänger in på cykelbanan ca 50 m framför mig, men lägger sig på min sida, när det är dags att börja bromsa för att inte krocka så ser han mig o vinglar över på andra sidan.
Hem va det lugnare, så övade lite bakhjulsåkning på CX:en.

JLarsson skrev:
> Ah, LSD

BOFH skrev:
> Vad är tricket bakom dagens federico?
> Medhavt färgat glas eller en massa PS?

knight22 skrev:
> fantastiska bilder! hur har du tagit dem?

gsb skrev:
> Dubbelexponering?

MartinC skrev:
> @federico: fina bilder. Reflektioner i tonat glas?

Tack! kul att ni gillar bilderna!

Det är inte LSD och inte PS utan gamla analoga filter från 70-talet.

Slipade prismor som ger olika effekt beroende på avstånd, brännvidd och hur man vrider in dom, kombinerar man flera samtidigt så kan man få riktgt flummigt resultat. Till dagens bilder använder jag ett HOYA Multivision tredelat i sidled och ett Multivision tredelad stjärna som dessutom är färgad röd/grön/blå. Optiskt är det helt kass och manuell fokus gäller. Jag har några andra varianter också ett femdelat B+W mm. Den här typen användes flitigt till både film och stillbild under 60/70-talet, tror att man kunde köpa liknande prismor i miniformat till mobiltelefoner för ett par år sedan.

Omslaget till Pink Floyds första album från 1967 är fotograferat med ett prismafilter.

Bilagor

• filter.jpg
    filter.jpg
    66.8 KB · Besök: 45
  • piper.jpg
    piper.jpg
    152.2 KB · Besök: 44
skrotfot skrev:
> Någon har än en gång stoppat ned två
> vinflaskor i min ryggsäck medan jag var på
> lunch.

Alltid lika jobbigt när det händer.

Oj vad alla låg och sov när jag drog till jobbet! Inte ett enda möte. Knappt några bilar. Klippte tre rödljus och fri lejd över det som är släckt om man inte trycker (vanligtvis skapligt med trafik i hög fart och man är tvungen att vänta i evigheter). Hade förvånansvärt nog slutat blåsa, började igen tre min från jobbet. Överkomligt. Får gärna vara stiltje när jag cyklar hem ikväll!

Förövrigt glad över att få sova en timme längre till imorgon, 7-20 även då...

Cyklade in till kungens kurva från järfälla. Kombinationen av att inte pendlat på 1 månad och världens motvind var inte nådig. Dagens ris går till philipsfästet som verkar gått sönder. Dagens ros går till pphilpslampan som överlevde två krascher ned på asfalten i full fart.

Mörk, varm och blåsig. Hade vinden i ryggen nästan hela vägen så det gick riktigt lätt. Blir nog mindre kul på vägen hem.

Fantastisk medvind och något ljusare. Dessutom torrt så jag tog ner racern från väggen idag. Det var <3.

Spottade federico igen. Precis när jag swischade förbi i botten av nybodabacken :)

Värmebölja.
Tog av mig kläder i omgångar.
Rödljusen vid Hornstull funkade inte.
Lyxigt att kunna kryssa fram bland snigelfarts-bilar och bussar.
Mycket smidigare en aggrisivitets trafiken som brukar råda här alla andra dagar.

Överväger att starta en aktionsgrupp mot rödljus.
Anti Ampel Fraktion -Hornstull

staine skrev:
> Bra där zodah, helt rätt med kortbrallor i dag.
> Nästa gång hinner vi kanske vinka också hehe.

Du såg mig ändå? :-)

Tjena!

swoosh sa det idag.

Slutar aldrig förvånas över medcyklister som kastar sig ut på vägen från cykelbanan utan att se sig för. Idag hände det precis efter örby gummi, och resulterade i en lång diskussion mellan cyklisten och bilisten, men jag tror inte att de kom fram till något.

Inte första gången jag sett och säkert inte sista heller..

rby.png

Fint växeldrag med Scott CX från Danvikstull till Slussen. Kul efter lite seg motvindscykling. Hoppas det fortsätter blåsa hem oxå :)

Lite blåsigt idag med Göteborgsmått mätt. Inget regn för första gången på en vecka eller kanske tre. Ett fåtal medpendlare ute så jag fick ha den nylagda asfalten på Delsjövägen i princip för mig själv. Trodde det skulle vara lite kallt i vindbyarna, jag hade fel, så jag hade på mig något lager för mycket.
Lövgeggan längs med Allén har växt till sig ordentligt senaste veckan. Snällt av staden att sätta upp en varningsskyllt istället för att ta bort geggan.

Att ta överdragsbyxor var en dålig ide. Kokt som en bäver i sjöstan. Annars en vänlig trafikdag. Undrar varför? Visst ja. Höstlov.

Höstlov är inget hinder för finfika.

Senast ändrad:
velocipede skrev:
> swoosh sa det idag.
>
> Slutar aldrig förvånas över medcyklister som
> kastar sig ut på vägen från cykelbanan utan att
> se sig för. Idag hände det precis efter örby
> gummi, och resulterade i en lång diskussion
> mellan cyklisten och bilisten, men jag tror inte
> att de kom fram till något.
>
> Inte första gången jag sett och säkert inte
> sista heller..
>
>

Idag var det iaf inte jag... den korsningen är sådär.

Förra veckan stog en byggarbil precis framför korsningen, men han hade glömt släpet som blockerade korsningen.

I övrigt gjorde jag som @BOFH och tog ner räsern och log hela vägen.

Gastade lite på en mc som trängde sig och tutade trots hel fil för sig själv.
Han gastade tillbaka arg som ett bi för att några sekunder senare vara hur trevlig som helst. Något förvirrad och lite upplyft fortsatte vi mot nästan gemensamt mål.

BOFH skrev:
> Spottade federico igen. Precis när jag swischade
> förbi i botten av nybodabacken :)

Det blev inte så spännande som jag hoppades på, men eftersom du såg mig när jag smög runt med kameran så bjuder jag ändå på en bild.

Bilagor

• 27okt.jpg
    27okt.jpg
    128.5 KB · Besök: 53
Ingen pendling idag, gårdagskvällen bjöd på unberbar motvind och virvelvind, nära påkörd av högersvängande bil vid ej synkat grönljus (inte första gången) full fart nerför och glad över att det är grönt, och så kommer bilfan som skiter i att man kommer över vägen. Att bilarna på huvudleden också har grönt går av någon anledning deras hjärna förbi. Händer nästintill endast kvällar.

sneeze skrev:
> velocipede skrev:
> -----
> > swoosh sa det idag.
> >
> > Slutar aldrig förvånas över medcyklister som
> > kastar sig ut på vägen från cykelbanan utan
> att
> > se sig för. Idag hände det precis efter örby
> > gummi, och resulterade i en lång diskussion
> > mellan cyklisten och bilisten, men jag tror
> inte
> > att de kom fram till något.
> >
> > Inte första gången jag sett och säkert inte
> > sista heller..
> >
> >
>
> Idag var det iaf inte jag... den korsningen är
> sådär.
>
> Förra veckan stog en byggarbil precis framför
> korsningen, men han hade glömt släpet som
> blockerade korsningen.
>

Jo, den korsningen är riktigt dum. Ofta stora bilar som blockerar sikten både åt höger och vänster (felaktigt parkerade förstås). Ganska många hantverkarbilar från Målarboden på morgonen som håller alldeles för hög fart och trångt då parkering är tillåten längst resten av gatan. Alla skulle nog behöva krypköra runt den där utfarten men ingen gör det...

Jag kollade iaf på termometern innan jag cyklade hemifrån och valde därför jeans och kortärmad tröja. De jag mötte som kom i skaljackor, vinterhandskar och balaklavor måste ha missat det. Hoppas att vinden vänder innan jag ska hem.

Bisarr motvind i morse, verkligen precis rakt emot mig på alla öppna delar av pendlingsvägen.

Jättevarmt dock, hoppade över underställströja och hjälmmössa (packade i väskan för ev. omsvängning) och tog en nivå lättare handskar men svettades en del ändå. Men det var nog mest pga. stretandet i vinden. Chockstart efter två dygns vila.

Alla jag mötte hade stora flinet "oj vad jag kan cykla fort idag" när jag vevade förbi i hög kadens och miserabel hastighet. ;)

Det var iaf torrt och fint, och cykeltrafiken väldigt lugn, men väldigt mycket bilar.

Hoppas att vinden är kvar i kväll, så att vägen tillbaks blir lite snabbare.

Ja den där medvinden som några skriver om kände jag inte av eftersom den uppenbarligen valde att blåsa mig rätt i ansiktet stora delar av vägen till jobbet (Sickla-Karlaplan).

Men jag kan inte låta bli att gilla det på nåt sätt, fostrande träning är rätt gött.

Spännande med sidvinden i nedförsbacken på skanstullsbron.
Annars dåligt med kräm i påkarna, skyller på enmilaren som löptes i lördags och alla marklyft igår.
Och vintertids-jetlag.

Så har det hänt igen.

Den ökänt notoriske återfallsförbrytaren, vi benämner honom här s*pertr*mp för att värna om individens integritet, har återigen gäckat lag och ordningsmakten då han enligt ett trovärdigt vittne strax efter kl 4 i eftermiddags å det grövsta kränkt ett oskyldigt rödlyse i höjd med K*ngl. Sl*ttet.

Därefter satte han av i sporrsträck på sin troligen olagligt räjsertrimmade velociped längs Skeppsbron, så vittnet hade fullt upp att haka på och först vid Slussen komma ikapp för att identifiera brottslingen.

Sedan fann vittnet för gott att avbryta jakten och ta vuÄltan hem i lugnt och laglydigt mak.

(Den kriminelle var dock förklädd med bl.a. vanlig cykelhjälm och normalt drop för att försvåra identifieringen så vittnet är endas 95% säker i det här fallet.)

Står kraschad med skrapsår, huvudvärk, trasig cykel o kläder och väntar på skjuts hem. Idioten i bilen som hade parkerat på cykelbanan (Värmdövägen) tyckte jag skulle cykla på bilvägen eftersom jag körde fort. Hamnade i rullgruset...

Aj, krya! Tog du reg.nr och kontaktuppgifter? Polisanmäl och skicka nota för kläder och cykelrep (lämna in till verkstad för faktura!)

Aj! Förstår inte varför vissa bilister skall parkera på gång och/eller cykelbanan och tvinga ut fotgängare och cyklister på vägen. Brukar vika in backspegeln för att komma förbi.

Bifoga mobilbild till polisanmälan.

@närakuten med för observation hjärnskakning. Tyvärr var jag för osorterad efter smällen så bilisten hann dra. Vet att det var fel men man agerar puckat så här.

Får försöka göra försäkringsärende av detta. Nya kläder mm som trasades sönder. Gick ner i backen i 30-35 knyck.

Tillbaka
Topp