Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

skitdag...

Upptäckte lösa ekrar igår, skruvade fast dom. Korkade jag glömde kolla så hjulet var rakt, det var det absolut inte. Så det var av med alla regnkläder och på med civila kläder iväg till dagis i regnet, genomvåta jeans och skor. Tur att jag har ombyte liggande på jobbet så jag är torr och varm om än ganska sunkig eftersom jag inte duschat idag.

Så det är väl bara att sätta mig och försöka lära mig hur man riktar hjul ikväll.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kom en räddare, men då hade jag kommit
> nästan fram. Tack för omtanken!

Ja, det var väl ändå en rätt fin morgon för en promenad så jag kan förstå valet.

Oj så varmt. Tunn merinotröja och uppkavlade jeans räckte tydligen idag. Inte helt vanligt att det gör det den 3:e november. Och lite folk var det ute också. Lite småsega ben efter helgens dubbla CX-race.

Tror minsann att det kan bli en finfika i morgon!

Blev lite kokt på vägen till jobbet. Helt enkelt för varmt på överkroppen. Fick punka på pendlaren igår och lat som jag var blev cruxen istället idag. Annars undrar jag om man drar ett rödljus vid Hornsgatan/slussen bör man inte köra rakt in mot mötande suv?
Jo finfika imorgon står på programmet.

15 grader varmare än när jag körde i fredags. Klarade inte av att klä mig tunt nog. Blev kokt. Cyklade rätt fort dock. Men inte lika fort som mannen som FLÖG förbi på Globenrakan (långtajts, ryggsäck och gammal Marin-hybrid).

sneeze skrev:
> @Federico #@%!#!
> Det som gör mig mest avundsjuk är att du sett
> bilderna utanför linsen, eller överträffar du
> verkligheten?

1888 skrev:
> federico
>
> Helt otroliga bilder!
> Varje bild är ju ett konstverk.

Tack! Har cyklat samma väg i några år så man lär sig vilka ställen som kan vara intressant olika årstider och i olika väder.

DT skrev:
> Jag fattar inte.
>
> När jag ser något fantastiskt bildmotiv under en
> cykeltur så blir det alltid en platt och
> intetsägande bild när jag väl försöker
> föreviga det. Men federicos bilder verkar nästan
> ännu härligare än hur man tror att de kan ha
> uppfattats IRL. Hur f-n gör karln? Handlar det
> bara om att köpa en dyr kamera? :-)

Tack DT! Jag ska ge ett exempel på redigering. Dyr kamera behöver man inte idag, en mobiltelefon tar tillräckligt bra bilder men är krångligare att hantera.

AndreasVH skrev:
> Brukar sällan göra det, tyvärr. Jag är dock
> nyfiken på vad du använder för kamera,
> Federico? Du har säkert svarat på den frågan
> både två och tre gånger i tråden... För
> övrigt tycker jag fortfarande att du borde
> publicera en kalender med dina bilder!

Canon 1100D + EF 50 1,4

Kalender tror jag inte men en fotobok är tanken, just nu står det lite still eftersom jag har väldigt lite tid att jobba med boken.

Stumpy skrev:
> Lite fotoredigeringsskills handlar det nog om
> också. Förstärka en del och tona ner en del.

Visst är det så, mer eller mindre. Jag kör alltid RAW format och framkallar i Lightroom vilket ger en ökad möjlighet att styra exponering, färg och kontrast. Det betyder inte att en JPG bild från kameran behöver vara sämre, ibland tvärt om, kamerans inbyggda programvara brukar vara ganska bra förutsatt att man exponerar rätt och träffar rätt med färgtemp.

Jag har gjort tre versioner på en bild från i fredags. #1 är min framkallning, lite ljusare och ökad kontrast för att den ska se bättre ut mot den khakifärgade happymtb-bakgrunden, ursprungsbildens himmelston flyter ihop med happybakgrunden. #2 är Lightrooms tolkning av RAW filen utan några inställningar. #3 Är ett exempel på hur mycket man kan skruva till en RAW-fil i Lightroom. En vacker bild men inte något som stämmer överens med hur ljus och färger såg ut den morgonen.

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    110.1 KB · Besök: 36
  • 02.jpg
    02.jpg
    104 KB · Besök: 27
  • 03.jpg
    03.jpg
    129.2 KB · Besök: 37
Kränkte som vanligt alla på vuältan.

Men det skulle jag inte gjort.

Hämnden kom i form av löjligt enkel DÖDS-kränkning på Stadsgården från en jämrans mtbcyklist vafaan dah!

Antar att han inte hänger på det här slow cycling forumet.

Senast ändrad:
Var lite rädd för att bli påkörd av en högersvängande bil som inte såg ut att se mig komma bakom på insidan så jag hoppade ut i körbanan och körde om på vänster sida. Jaja, borde ha bromsat istället, men det var helt lugnt trafikmässigt tyckte jag. Det tyckte inte killen i bilen bakom som kände att det var nödvändigt att köra brevid mig längs med cykelbanan och skrika på mig genom fönstret. Hörde inte att smack av vad han skrek, men han såg väldigt upprörd ut. Vinkade lite snällt tillbaka.

Jag kan ju ha felbedömt marginalerna, men jag tror mest att han blev lite irriterad över att en cykel lämnade cykelbanan. Hade det varit risk att bli påkörd hade jag inte gjort manövern.

Annars var min bild av morgonvädret ganska avsevärt annorlunda än federicos vackra bilder. Blött och grått var vad jag såg :)

Första dagen med dubbat för att köra in dem innan halkan kommer och jag märkte direkt att det kommer bli lite extra krut i benen till våren. Ett ganska kännbart större rullmotstånd :)
Blir garanterat inte lika många kränkningar framöver.

Köpte även ett par GripGrab Arctic och testade mest för att se om storleken är korrekt. Helvete va varma de är. Ok att det är 10 grader idag men jag kan verkligen tänka mig att de är det enda man kommer behöva under hela vintersäsongen. Skönt att kunna köra på sina inkörda och härliga Shimanopjuck och inte behöva köpa ett par vinterdojor som sitter oskönt och är dyra :)

Fjärdebrunn skrev:
> Tog buss och t-bana pga kundmöte. Det blev då
> helt klart varför jag väljer att cykla alla
> dagar jag bara kan, och några till.

+1 på allt. Känns så segt att veta att jag måste ta tbanan tillbaka om några timmar.

Tur man klär sig efter termometern och inte kalendern... Knickerbockers och tunt på överkroppen var nästan i varmaste laget. Medvind och trevlig ljus bättrade på morgonen ytterligare. Det ser inte ut att vända till hemvägen dock, och solen är redan på väg ner...

Jackpot, motvind åt bägge hållen!

Irriterade mig på några bygggubbar som hade ställt en stor grävskopa mitt på GC vägen och deras bil jämte så att vi som går och cyklar fick traska halvt som halvt ner i ett lerdike. Påpekade att dom borde skylta vart dom förväntade att jag skulle ta vägen men dom skulle ju bara stå där så kort tid - det hjälpte inte mig!

Black planet skrev:
> Blev lite kokt på vägen till jobbet. Helt enkelt
> för varmt på överkroppen. Fick punka på
> pendlaren igår och lat som jag var blev cruxen
> istället idag. Annars undrar jag om man drar ett
> rödljus vid Hornsgatan/slussen bör man inte
> köra rakt in mot mötande suv?

Omöjligt. SUVar får ju inte köra där över huvud taget, så det kan inte ha hänt!

Anledningen till att ljusen inte går på tid längre är ju att biltrafik är förbjuden och går de på sensor ska det då vara grönt för cyklister nästan jämnt. Utom när det kommer en buss. Den strida strömmen bilister som fullständigt skiter i förbudet gör dock att det i stället nästan jämnt är rött i landets tyngst trafiḱerade (och numera en av de trängsta) cyklistkorsnignarna.

Då tycker jag gott man kan köra ut rakt framför drullarna. Gärna ställa sig i vägen en stund också, på pin kiv. Stryk skulle de ha.

Typ så. Eller i varje fall börja med de där växelpengarna som cykelplanens förverkligande skulle kosta. Ungefär en tjugondel av den där biltunneln. Det är tydligen för dyrt...

Tänkte jag skulle reka lite strava segment på en omväg hem, en väg jag tittat på i flera månader men struntat i. Fick dåliga vibbar av en bil när jag svängde upp mot en backe och tog i lite extra, väl hemma så blev det ett kom. Känns bra med tung fullkittad pendlare =)

Hur var dagens pendling? Typ händelös (en god idé är dock att ge tecken före man tänker svänga vänster, höll på när köra in i sidan på tjejen) i övrigt två fjolårsunga rådjur. Bilister som ser sig för även i mörker när de ska ut på huvudleden uppskattas.

från gårdagens cykling: Rullade förbi en PRO cyklist på väg mot en större korsning där jag fick rött. Efter några minuter dök Pro cyklisten upp igen han hojtade "grön våg" när han segade sig ut i korsningen. Men grön våg menade han att bilarna hade grönt och att det var fritt fram. Givetvis slog det om när han var mitt i korsningen. Kaoset som följde var ganska kul faktiskt och ingen kom till skada

Läskig olycka vid cykelbanan mellan Ulriksdals GK och Polisskolan, en cyklist låg på E4an(!?) i framstupa sidoläge, 3 andra cyklister hade kontroll på honom och blåljus kom strax efter jag kom dit. Mellan cykelbanan och busskörfältet där cyklisten låg är det först ca 1 meter grässlänt med en nivåskillnad upp till vägen samt ett räcke mot E4an. Hur hamnade cyklisten där? Måste varit en väldig åktur. Hoppas det gick bra för hen.

EDIT: detta var alltså igår eftermiddag.

Senast ändrad:
Blev omkörd av Black Planet utanför Stadshuset. Cyklade civilt så eventuell kränkning bjuder jag på. Trots riktig slöcykling så blev jag lite svettig.

zodah skrev:
> Blev omkörd av Black Planet utanför Stadshuset.

Stark jag var där känsla...

Jag antar att man har den styva sydliga vinden att tacka för den behagliga temperaturen ute nu men det börjar bli lite enahanda att ha motvind VARJE morgon... Stört mycket folk ute i norrort fortfarande, förvånar mig också över hur många det är som kör utan vare sig hjälm, lyse och refelxer.

Äntligen åter i sadeln efter en sex veckor med en lurig låg-nivå-förkylning. Stilla lunk men blöt.

Göteborg bjöd på ihållande regn och inte särskilt många mötande. De flesta med jäv***t starka lyktor som bländar. Å andra sidan var det runt 6 i morse.

Många stora sjöar där man inte vet om det döljer sig slukhål eller annat okänt. Det bubblade ur en brunn i en lutande kurva.

Trafikverket har inte förstått det här med cyklistperspektiv i bygget av nya järnvägsbron och vägtunnel vid Marieholm. Dubbelriktad cykelbana på en ca 1 m bred trottoar under en järnvägsviadukt. Trafiksäkert? Frågar man dem svamlar dom bara till svar.

Vägarbetsområdesskyltar som står i den alltför smala cykelbanan och tvingar ut oss i gatan. Ska det va' på det viset? (Ringögatan, slutet mot Salsmästaregatan.)

Ikväll har kläderna torkat.

Vem var det jag såg som kom som ett skott från Stuvstatunneln igår runt 19.30-tiden? Gick snabbt och det fina, du syntes bra med dina lampor! Kul!

Var är alla cyklister? Såg den första efter 14 km i Sickla. Ganska tunnsått resten av biten till city också. Ingen DT, eller lookalike skådades heller.

Fick reglage från reklamationsärende med posten igår och monterade under kvällen. Eftersom det blev lite sent, så orkade jag inte testa då. Tur att det funkade i morse.

zodah skrev:
> Blev omkörd av Black Planet utanför Stadshuset.
> Cyklade civilt så eventuell kränkning bjuder jag
> på. Trots riktig slöcykling så blev jag lite
> svettig.
Jag hade grym medvind och tub. Annars hade det aldrig hänt.
Skönt ute för dricka gott kaffe. En vanlig tisdag med andra ord.

Lugn men ändå rätt bra fart till jobbet. Körde i knickers pga värmen i Stockholm. Mycket skolbarn och bussresenärer längs Värmdövägen så jag tog det väldigt vackert där.

Lite allergisk mot bilister som ser cykelbanorna som parkeringsplats efter min olycka. Dagens idoter
1. Lastbilen som ställt sig mitt på cykelbanan vid Sickla station. Chauffören fick faktiskt en sur kommentar när jag trampade runt dem. De hade en begränsat trafikerad väg bredvid att ställa sig på.
2. Grävskopa med vagn, rullade långsamt på G/C-banan vid Sjöstan. Mer förståelse för dem då de utförde ett arbete på platsen.

Kom ikapp Toni "kitzblitz" i morse på Sibyllegatan utanför Dramaten. Toni la sig på rulle och fick pace i 30 km/t uppför backen mot Östermalmstorg. Ökade farten till dryga 40 innan Toni tillslut fick släppa.

(Toni satt på racer, jag satt i en Mercedes)

Regnigt och rejält med vatten på cykelbanorna. Förvånansvärt inget vatten i tunneln nedanför st sigfrids vilken annars brukar vara upp till halvmetern fylld vid lite mer ihållande regn.

Ensamt ute nu. Skönt på sätt och vis för då kan man unna sig att zencykla lite :)

Gick upp lite tidigare än vanligt och tog ett simpass i anknytning till jobbet. Bra sätt att starta dagen! :)

Bilagor

• IMG_20141104_073856.jpg
    IMG_20141104_073856.jpg
    149.8 KB · Besök: 27
Jag KOM. Nu blir det 5-6 km omväg för att kunna KOMMA igen på vägen till jobbet. Får se om jag orkar någon dag innan det blir dags för dubben. Annars var det en fin början på arbetsveckan.

Supertramp skrev:
> Kom ikapp Toni "kitzblitz" i morse på
> Sibyllegatan utanför Dramaten. Toni la sig på
> rulle och fick pace i 30 km/t uppför backen mot
> Östermalmstorg. Ökade farten till dryga 40 innan
> Toni tillslut fick släppa.
>
> (Toni satt på racer, jag satt i en Mercedes)

haha, ja; det var trevligt. "Släppa" var väl lite att ta i - man måste ju sakta ner lite där uppe innan övergångsstället ;-) Benen kändes bra idag.

Punka. Missade finfikan.
Hittade ett inlägg i cykelbanedebatten sprayar på stenläggningen vid Nybroviken. Undrar om det är personen bakom "kantjävel" som varit framme igen.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    113.4 KB · Besök: 27
Tillbaka
Topp