Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Otroligt tunga ben denna veckan. Har varit tvingad att låta cykeln stå rätt mycket de sista veckorna, men jag hoppas verkligen att det är ovanan vid dubben som gör att det är jobbigt. Annars kommer jag lägga ner Festive500 redan på julafton...

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> Fullt med bussar på hållplatserna vid Hornstull,
> två bussar som inte kommer in är tvungna att
> stanna ute i bilfilen och släppa av passagerare
> ut i cykelbanan. Inga problem, trafikvärdar på
> plats och förklarar läget för cyklister som
> stannar och väntar, efter någon minut kan alla
> rulla vidare.

Nästan sådär ser det ut varje eftermiddag i slutet (södergående) av Skeppsbron. Det är när dragspelsbussarna hamnar på diagonalen över det nya cykelfältet och ut över bilkörfältet för att betjäna den tillfälliga hållplatsen innan slussplan.

Hinner cyklisterna inte undan blir de strutade mot trottoaren, vilket händer de flesta. Hinner man reagera går det att hoppa ut i bilkörfältet. Ganska långt från optimalt.

Angående sadelhöjd så tycker jag det är lite knepigt när man cyklar med olika sorts skor... Sneakers med tunn sula kan ju lätt diffa 2-3 cm från ett par vinterkängor eller liknande.

Det här blir gårdagens pendling för idag blev det bil.

Men jag cyklade hem igår med min elcykel och gjorde lite ärenden i stan.

Det är fantastiskt bekvämt, men en mystisk känsla. Allt känns som att cykla fast samtidigt inte. Hastighetsloggen var extremt jämn.

Det var hård motvind/sida-mot de sista 12 km och "stapeln" som visar assistansnivå stod konstant på ca 75% av max i 25-26km/h. Det betyder nånstans runt 150-175W (Motorn är specad att ge 200W kontinuerligt). Med packväskor och upprätt körställning är vindfånget rejält, jag provade att stänga av elmotorn men hade ingen chans att hålla hastigheten. Det hade inga andra cyklister heller som stretade i motvinden. Jag tippar att jag själv gav 50-100W.

Kall fartvind, låg kadens och låg effekt tär på mina knän så för framtida turer behövs nåt bättre än vanliga jeans.

Sammanlagd sträcka igår blev 43km. Jag var aldrig andfådd. Dock kall om tår och fingrar. Skorna fulla med skit, behöver en egolapp.

Magura HS-11 funkar skitbra. Nexus 8 är däremot inte så kul.

Tog emot hantverkare i morse. Jobbade lite hemma. Cyklade in till Eriksdalsbadet för att simma. Sen vidare till Gärdet för en lunch med en kompis och därefter vidare jobb hos uppdragsgivaren. Och i exakt samma ögonblick som min kompis åker så 1) upptäcker jag att jag glömt inpasseringskort och kodnyckel till datorn hemma, och 2) det börjar snöa (eller snarare regna snöblandat). Bara att sätta sig på hojen och misärpendla hem. Hade totalt missat dagens nederbörd så jag kom hem helt stelfrusen, genomblöt och genomkall. Nu sitter jag i tjocka merionsockor och mysbyxor på hemmakontoret istället.

Snöar rejält utanför mitt fönster just nu så det kan bli riktigt kul att cykla hem i eftermiddag innan plogbilen eller sopsaltaren hunnit reagera...

Jobbar kväll och när jag gick ner till källaren för att hämta cykeln kom inget från himlen, gick ut och se på sjutton, in igen och dra på sig regntätt... Och så vänjer jag mig aldrig vid hur vasst snöblandat är mot ansiktet... Hinner sopsaltarn ut innan jag ska hem ikväll?

17 December del 2

Bilagor

• 17dec_2_1.jpg
    17dec_2_1.jpg
    85.1 KB · Besök: 46
  • 17dec_2_2.jpg
    17dec_2_2.jpg
    101.9 KB · Besök: 42
  • 17dec_2_3.jpg
    17dec_2_3.jpg
    97.5 KB · Besök: 42
Jaha och prognosen för morgonen är snöblandat regn och -2. Kul.

Federico kan du inte plocka fram några fina sommarbilder istället? ;-)

Hej mitt vinterland! Nynnades hela vägen hem nu, riktig knögglig resa första tredjedelen, där vänstertrafik var enda alternativet på sina håll... Sedan inbördes glada tillrop när resten av vägen var sopad, gick ju att hålla så gott som vanlig fart. Bilister trevliga och stannar och släpper fram när man ger tecken att svänga vänster. Hoppas det inte kommer mer innan man ska ut igen i arla morgonstund.

Spännande hempendling idag. Slasket i stan byttes mot ett par centimeter snö när jag kom upp till Midsommarkransen. Lite slirigt i uppförsbackarna och för första gången kände jag att jag saknar dubb bak.

Mötte sopsaltaren vid Hägersten. Såg visserligen inget salt men förhoppningsvis finns det där och ger barmark imorgon.

40% längre pendlingstid än barmark, odubbat och med kortbyxor. Innebär väl 40% mer träning :-)

Det var jobbigt att ha en 10 kilos kalkon på ryggen... Jättejobbigt. Trots medvind tog pendlingen 5 minuter längre än igår.

Arsozath skrev:
> Det var jobbigt att ha en 10 kilos kalkon på
> ryggen... Jättejobbigt. Trots medvind tog
> pendlingen 5 minuter längre än igår.

Du skulle låtit den springa bredvid, sen slaktat vid ankomst!

+1 :)

(ryggsäck... 10 kg i en välbyggd cykelväska är inga probs)

staine skrev:
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det var jobbigt att ha en 10 kilos kalkon på
> > ryggen... Jättejobbigt. Trots medvind tog
> > pendlingen 5 minuter längre än igår.
>
>
> Du skulle låtit den springa bredvid, sen slaktat
> vid ankomst!

De 5 km genom Solna tog - som väntat - lika lång tid som milen från Hässelby till Brommaplan där det var sopsaltat. Att röja cykelbanorna verkar inte riktigt vara kommunens högsta prioritet

Lycrapendlade som omväxling.
Hyfsat snöröjt om än med en del mindre bra ställen som utför Skanstullsbron och på Skeppsbron där det var väldigt smalt. Slaskigt på Lidingövägen.

Luktade vedervärdigt på Götgatsbacken, trasigt avloppsrör?

Selast skrev:
> I tävlingen SM i sämst vinterunderhåll av
> cykelvägar har team Täby/NCC gått ut starkt!
> Man vräkte ut ett tjockt lager valptänder i
> förra veckan som nu frusit in i ett tjockt lager
> is, givetvis har man gett fan i allt underhåll
> sedan dess. Fint saltat genom Danderyd, Solna och
> Stockholm i alla fall, dom är chanslösa i SM i
> sämst vinterunderhåll...

Håller med fullständigt, har i flera år cyklat från Täby till Solna/Sundbyberg och Täby kommun är helt utan konkurrens i dåligt vinterunderhåll.

Danderyd verkar ha skaffat en sopsaltare, exemplariskt rent från snö och grus båda i går kväll och i morse, åtminstone upp till Mörby Centrum där min pendling för närvarande tar slut.

Väldigt varierande underlag med vissa ljusglimtar men mest dåligt. Järfälla kändes mest som en spårig halvdan plogad tvättbräda. Ljusglimten var sedan från cykelvägen från Lunda till Tensta där var det helt soprent. När man sedan äntrar Rinkeby så var det bara dåligt eller rättare sagt ingen hade gjort något.

Solna gjorde som vanligt och försöker ha ihjäl dom få kvarvarande cyklister och gångtrafikanter som envisas med att inte åka bil.

Spännande på riktigt idag. Började 100m hemifrån med en bil som öppnar förardörren 1m framför mig, därefter bilar som tvunget skall om på övergångsställen med refug I mitten, köra ut från uppfarter och stanna halvvägs ut I körfältet, vägar plogade så de hade kunnat användas för VM-final i ishockey osv..... Ser fram emot hemfärden ikväll och vad den har att erbjuda :D

Snö i Uppsala. Big Apple 2.35 var ingen höjdare. Ser tyvärr ut att bli slask av allt om man ska tro prognosen.

Snopendling.jpg

/johan

Äntligen fick man nytta av dubbdäcken. De är iallafall ordentligt inkörda.

Växeln var frusen, så det blev SS en stund innan den lossnade.

federico skrev:
> 18 December

Fin bild!

Jag tog ebolasnöret in till stan efter julmiddagen på jobbet igår. Ikväll ska jag cykla hem. Jag vill ju också sladda lite.

Jag har pendlat klart för i år! Läkarbesök och glögg på jobbet idag och skolavslutning för barnen imorgon och sen jullov! Kommer inte att kunna köra igen förrän 1/2 då min arbetsgivare i sin allvetande visdom beslutat sig för att ta bort våra omklädningsmöjligheter idag och kommer inte att erbjuda ett alternativ förrän i februari...

God Jul och Gott Nytt År till alla pendlers!

Be careful out there!

Skönt att slippa knattret från dubben idag.
Kom visserligen tillbaka i Danderyd där sopsaltaren snyggat till banorna exemplariskt, men från kommungränsen till Stockholm blev det tyst igen.

Seerinmian skrev:
> De 5 km genom Solna tog - som väntat - lika lång
> tid som milen från Hässelby till Brommaplan där
> det var sopsaltat. Att röja cykelbanorna verkar
> inte riktigt vara kommunens högsta prioritet

+1

Cyklar från Sollentuna in till stan, passerar då Solna. Precis där kommungränsen tar vid ungefär vid Polishögskolan så börjar snön, isen, spårigheterna, och så pågår det till Karolinska. Sollentuna kör med sopsaltare. Inne i stan är det lite körigt, men snön och isen brukar tina bort av värmen. Men Solna... Skickade en felanmälan till dem nyss. David mot Goliat.

staine skrev:
> Arsozath skrev:
> -----
> > Det var jobbigt att ha en 10 kilos kalkon på
> > ryggen... Jättejobbigt. Trots medvind tog
> > pendlingen 5 minuter längre än igår.
>
>
> Du skulle låtit den springa bredvid, sen slaktat
> vid ankomst!

Tack för tipset :) Har visserligen cyklat med en levande tupp en gång, men denna var ju minst tre gånger så stor...

johan44 skrev:
> +1 :)
>
> (ryggsäck... 10 kg i en välbyggd cykelväska är
> inga probs)

Fick inte plats i cykelväskan tyvärr :( Kunde kanske gjort om lite för att ha kalkonen på pakethållaren istället men jag hade inte tid att fixa något igår. Så det fick bli en nödlösning...

Inte ngt idag heller. Skall julfiras på jobbet.
Bakfyllecykling i morgon då...sen JUL. och NYÅR. duktigt fet och trött man kommer vara den 7/1.

Seerinmian skrev:
> De 5 km genom Solna tog - som väntat - lika lång
> tid som milen från Hässelby till Brommaplan där
> det var sopsaltat. Att röja cykelbanorna verkar
> inte riktigt vara kommunens högsta prioritet

Med lägst skatt i Stockholm måste de ju dra in på något...

Svarten skrev:
> Seerinmian skrev:
> -----
> > De 5 km genom Solna tog - som väntat - lika
> lång
> > tid som milen från Hässelby till Brommaplan
> där
> > det var sopsaltat. Att röja cykelbanorna
> verkar
> > inte riktigt vara kommunens högsta prioritet
>
> +1
>
> Cyklar från Sollentuna in till stan, passerar då
> Solna. Precis där kommungränsen tar vid ungefär
> vid Polishögskolan så börjar snön, isen,
> spårigheterna, och så pågår det till
> Karolinska. Sollentuna kör med sopsaltare. Inne i
> stan är det lite körigt, men snön och isen
> brukar tina bort av värmen. Men Solna... Skickade
> en felanmälan till dem nyss. David mot Goliat.

Håller med Solna kommun är nog landets sämst kommun vad gäller snöröjning.
Kanske hjälper och felrapportera .

Mickes1 skrev:
> Håller med Solna kommun är nog landets sämst
> kommun vad gäller snöröjning.
> Kanske hjälper och felrapportera .

Har iofs ingen större erfarenhet av Solna annat än den korta biten mellan Stocksundsbron och Riksmuséet men att dom skulle vara sämre än Täby har jag mycket svårt att tänka mig. Täby är ett perfekt exempel på att privatisering och låga skatter inte ska drivas till sitt absurdum, och då ska man veta att jag inte hör hemma till vänster om mitten politiskt. Täby är ett skämt på allt vad kommunal service heter och borde kunna skrämma vilken privatiseringsivrare som helst. Ska man trivas med Täby ska man åka bil överallt och inte ha något speciellt behov alls.

Tre min längre än vanligt, rätt bra sopat (mest beroende på den tvättbrädelika asfalten och de många kroniska vattenpölarna under). Och rätt bra plogat där soparen inte går, en hög grussträng överaskade mig lite dock. Två möten båda sa godmorgon!

Endast de två bortglömda cyklarna i stället utanför jobbet, vanligtvis proppfullt. Många tar visserligen upp cyklarna till hisshallarna...

Trevliga bilister idag med.

Jahopp, hemresan fick ett avbrott att ringa felanmälan, i morse var kurvan uppför älvsjöbron sopsaltad och fin, nu när jag skulle nerför hade någon idiot varit framme under dan och strött på en massa grus... Vet inte den ena handen vad den andra gör? Verkade det halt? Nej. Var det is? Nej. Jamen vi strör ut en massa grus så det blir det då...

Händelselös hempendling. Funderar fortfarande på hur jag lyckades komma upp i 31,2 i totalt rullsnitt, det är inte långt ifrån personbästa på den sträckan. Är min cx snabbare än racern??

---------------

Tillbaka
Topp