Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Ingen pendling idag pga. full hälsokontroll, som min arbetsgivare står för med några års mellanrum.

I instruktionerna så stod att jag skulle fasta de fyra timmarna innan och inte höja pulsen innan det är dags. Skippade frukost då jag skulle vara där 10.30. Fina resultat sa läkaren, men den fulla utskriften får jag vid ett återbesök i Januari.

Jag bjuder på en till bild på snöig pendling, nämligen GC-banan längs Ältavägen, från gårdagens hemresa. Det blev Ältavägen-Tenntorp-Erstaviksvägen hem då jag ville undvika att sladda omkring bland bilarna på mörka saltsjöbadsvägen med mina sommardäck.

Det var inte helt lättcyklat på Erstaviksvägen med istäcke och nyfallen blötsnö, men visade sig roligt. Sladda på okända underlag, krasa igenom istäckta pölar gömda under snön, osv.

Bilagor

• altavagen-2014-12-17.jpg
    altavagen-2014-12-17.jpg
    56.8 KB · Besök: 34
Blev onödigt spännande idag när jag längs kolsvart landsväg med hyfsat mycket trafik, låg i vägrenen med svagt medlut i 45+ km/h och underlaget plötsligt förvandlas till 5cm packad slask...
Rätt säker på att om jag håller på med detta tillräckligt länge kommer det till slut att gå illa.

Långsammaste pendlingen i år, det hoppar, skuttar, slirar och blankis. 10% av sträckan är bra röjd, resten är mest kaos. Skönt att det snart är jul så att jag slipper det här eländet, fortsätter det så här så börjar jag åka bil bara för att protestera!

Regnade ut, såg inte så farligt ut så jag tog bara ponchon på mig. 200m senare insåg jag att jag skulle tagit byxorna också, men eftersom jag redan var dyblöt om benen som körde jag vidare :)

Riktigt nära att bli påkörd av bilistzombie i rondell imorse. Tror inte han såg mig alls faktiskt, eftersom han fånstirrade rakt fram när han susade förbi. Lyfte inte på gasfoten för ett ögonblick, snarare tvärt om. Tur att jag fick stopp, hade det varit lite halare hade jag smällt in i sidan på'n.

Kontrasten vid kommungränsen vid polishögskolan var nästan komisk i morse. Tummen upp till Sollentuna! Solna har gått i vinteride som vanligt.

Ganska ok faktiskt, börjar få tillbaka trycket i benen igen och hostandet har slutat efter 3-4 veckors extrema hostattacker, kräkningar och segt slem. Dock är jag fortfarande långt ifrån i samma kondition som jag var innan detta började. Satt och spekulerade (mha av google) om jag fått en lindrigare form av lunginflammation.

Jo jag satte Ice-Spiker Pro däck på 27.5"an och ljudet på asfalt var så högt att jag har fått köra med öronproppar hela veckan - tur att det äntligen har kommit lite snö :D.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Täby
> är ett perfekt exempel på att privatisering och
> låga skatter inte ska drivas till sitt absurdum,
> och då ska man veta att jag inte hör hemma till
> vänster om mitten politiskt. Täby är ett skämt
> på allt vad kommunal service heter och borde
> kunna skrämma vilken privatiseringsivrare som
> helst. Ska man trivas med Täby ska man åka bil
> överallt och inte ha något speciellt behov alls.

He he, så sant så sant. Rena nattväktarstaten faktiskt. Knappt att det finns gatubelysning. ?

Ebola-X-press in idag. Julfest igår...
Supertramp, sin vana trogen tog över showen och sjöng en egenkomponerad låt iförd hawaii-outfit.
Tveksamt om nån av oss hade kunnat styra rakt i morse.
Förhoppningsvis orkar man trampa hem i kväll. Sakta...

Zvampen skrev:
> Ebola-X-press in idag. Julfest igår...
> Supertramp, sin vana trogen tog över showen och
> sjöng en egenkomponerad låt iförd
> hawaii-outfit.
> Tveksamt om nån av oss hade kunnat styra rakt i
> morse.
> Förhoppningsvis orkar man trampa hem i kväll.
> Sakta...

+1 på typ allt av det här :)
Ingen Supertramp som sjöng men väl kollegor som visade på oanade talanger...
Var dock ganska städad igår så det kommer som det ser ut inte vara några problem när jag rullar hem i eftermiddag :)

Sju grader visade tempen hemma och nästan all snön såg ut att ha tinat bort, så jag tog racern med slicks. Fick ta det försiktigt genom vissa delar av Huvudsta där det var en del snöklumpar kvar, i övrigt inga problem trots tjockt lager med dödsgrus på bron över Klarastrandsleden.

Mötte en trevlig Happycyklist vid Vasaparken, bytte några ord. Tror han hette Shobo eller nåt liknande... Är du här nånstans?

Zvampen skrev:
> Ebola-X-press in idag. Julfest igår...
> Supertramp, sin vana trogen tog över showen och
> sjöng en egenkomponerad låt iförd
> hawaii-outfit.
> Tveksamt om nån av oss hade kunnat styra rakt i
> morse.
> Förhoppningsvis orkar man trampa hem i kväll.
> Sakta...

Bilder på detta? eller ännu hellre film :-D

Helt plötsligt gick snittet upp med 4km/h från en dag till en annan. Annars så var det ganska händelselöst och tomt ute.

Annahojt skrev:
> Zvampen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ebola-X-press in idag. Julfest igår...
> > Supertramp, sin vana trogen tog över showen
> och
> > sjöng en egenkomponerad låt iförd
> > hawaii-outfit.
> > Tveksamt om nån av oss hade kunnat styra rakt
> i
> > morse.
> > Förhoppningsvis orkar man trampa hem i kväll.
> > Sakta...
>
>
> Bilder på detta? eller ännu hellre film :-D

Innan festen låstes alla kameror, mobiltelefoner osv in i ett säkerhetsskåp..

Ännu mer tryck i benen än igår, återhämtningen efter 5-6 veckors "kikhosta" går väldigt snabbt just nu. Men biltrafiken är inte rolig, en bilist ville inte låta mig passera en cykelöverfart trots att det var stopp i trafiken.

Jag körde över ändå eftersom luckan mellan bilarna var tillräckligt stor trots att han försökte stänga av mig men han gjorde tydliga rörelser med bilen att har jag inte passerat innan trafiken började rulla så skulle han köra över mig.

Kanske man skulle önska en hjälmkamera i julklapp :D.

Senast ändrad:
Blev sen inpendling till jobbet pga hantverkarbesök och skolavslutning. Fint väder och en hel del fotgängare som planslöst irrade omkring. Tvingades vid två tillfällen att tvärnita, förmodligen var jag väl ouppmärksam.

Nu är det dags för årets sista hempendling. Gott slut på er!

Årets sista pendling blev lite länge och tidigare än vanligt.
Tog vägen om Norvelo som hade en framväxelklämma till mitt stålcykelbygg på hyllan.
Bytte Skeppsbron mot Munkbron (Vasagatan innan är verkligen inge kul) mot Slussen.
Händelselöst men fint med helpendling innan mörkrets infall.

Tack för i år!

Halkat ner lite på Stravan när man vilat två dagar men ligger top 10 i Sverige på mest mil i December. Jobbar 8 dagar irad nu så kommer nog avancera lite. Målsättningen är plus 120 mil och fixa Festive 500. 500km från den 24 till den 31 December.

Intressant på hemvägen: vid Kräftriket blåser en cyklist rött när jag hänger vid stolpen och väntar på grönt. Halvägs över (mot rött alltså) så överraskas cyklisten av att en bil som alltså har grönt rullar ut lugnt och försiktigt för att köra ut i korsningen. Reaktion från cyklisten? Stanna och ursäkta att han är i vägen och bryter mot lagen? Nej, nej ett långfinger åt bilisten som har mage att köra när han har grönt så klart.

I mitt huvud: "tack söta cyklist för att du bygger på cyklisthatet så att dagen när någon ger tillbaka och manglar ner mig nu är närmre."

fulbrun skrev:
> Var det en happyit?

Bilisten kanske. Cyklisten var nog bilist.

nisseson skrev:
> Intressant på hemvägen: vid Kräftriket blåser
> en cyklist rött när jag hänger vid stolpen och
> väntar på grönt. Halvägs över (mot rött
> alltså) så överraskas cyklisten av att en bil
> som alltså har grönt rullar ut lugnt och
> försiktigt för att köra ut i korsningen.
> Reaktion från cyklisten? Stanna och ursäkta att
> han är i vägen och bryter mot lagen? Nej, nej
> ett långfinger åt bilisten som har mage att
> köra när han har grönt så klart.
>
> I mitt huvud: "tack söta cyklist för att du
> bygger på cyklisthatet så att dagen när någon
> ger tillbaka och manglar ner mig nu är närmre."

Hen hade förtjänat att smaka asfalt.

fyrbåk skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Intressant på hemvägen: vid Kräftriket
> blåser
> > en cyklist rött när jag hänger vid stolpen
> och
> > väntar på grönt. Halvägs över (mot rött
> > alltså) så överraskas cyklisten av att en
> bil
> > som alltså har grönt rullar ut lugnt och
> > försiktigt för att köra ut i korsningen.
> > Reaktion från cyklisten? Stanna och ursäkta
> att
> > han är i vägen och bryter mot lagen? Nej, nej
> > ett långfinger åt bilisten som har mage att
> > köra när han har grönt så klart.
> >
> > I mitt huvud: "tack söta cyklist för att du
> > bygger på cyklisthatet så att dagen när
> någon
> > ger tillbaka och manglar ner mig nu är
> närmre."
>
> Hen hade förtjänat att smaka asfalt.

Skulle ha åkt efter och slängt pumpar och glåporde åt hen :)

Fläckvis grishalt mitt på dagen idag (lite förvånande), framhjulet kasade i tangentens riktning trots CX Speed & lågt tryck. Hmpf!
Rose lovar dubbdäcksleverans nästa vecka.

Sopsaltarn hade varit ute precis innan jag skulle hem från jobbet igår kväll, med sig fick han ju tack och lov det grus som någon idiot strött ut på älvsjöbron inkl kurvan uppför/nerför efter att han kört där sist, verkar vara viss oenighet vem som ska sköta vinterunderhållet omkring station... Jag röstar för lilla sopsaltarn! Eftersom han kör där ;-) Frågan som återstår är vem som anser det tvunget att sprida ut stenkross strax efter? Tog en halv dag senast... Får se hur det ser ut i eftermiddag. Blir så trött.

Gröndals-rågsved på morgonen, bra väglag lite frostigt/isigt bitvis,.händelselöst pendling mötte fem tappra på vägen. Var lite sen iväg så jag tryckte på lite 34min med dubbat är bra tid såhär års för mig kl0600 på morgonen iallafall. Nu återstår bara hemcyklingen mitt på dan sen är det jul och lite ledighet. God jul happyiter
..

Om det var få cyklister igår så var det öde idag. Skönt med så gött väder och tomma cykelbanor. Det enda negativa är ju att det inte finns någon att ta rygg på/köra om. Kanske lika bra med tanke på de möra benen från hockeyträningen igår.

Nu blir nästa pendling på måndag.

God jul alla happyiter! :)

Galet halt igår kväll, särskilt med dubbfritt och ganska kraftig vind. Imorse var det bättre men Solnas väghållare kunde gärna få jobba på lite bättre på cykelbanorna. Sollentuna gör ett bättre jobb.

Ja, Sollentunas snöröjning måste ha haft pengar kvar i budgetpåsen kvar efter mildvintern som var. De verkar ju vara ute och sopsalta dagligen. Solna har väl gjort av med pengarna på skojigare saker.

Äh, nu rullar jag hem. I morgon skall jag åka boskapsvagn med SL i 20 mil, hoppas att det blir drägligt.
Trevlig helg alla svetton.

Satan kallt oj vad jag frös, ynka 3 mil har aldrig varit så kalla, 3 tröjor och sealskinzhandskar till trots, buff på halsen, mössa under hjälmen, långbrallor och allt och inte mer än några minus men fuktigt i luften och jämrans vad det sved i fingrarna, ouch jag grät när jag kom hem.
Sista vuältan före jul blev det i dag iaf :)

Go jul på er!

Tillbaka
Topp