Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> MartinC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Federico !
> > Bild 2: sublimt vackert.
> >
> > Men handen på hjärtat: när kommer den,
> > coffeetable-boken för alla OCD-pendlare ? Du
> > bara lovar och lovar. Mitt tålamod tryter
> snart./
> > M
>
> Tack Martin!
>
> Du har rätt, det händer inget och det var länge
> sedan jag första gången lovade att det ska bli
> en bok. Jag måste tag tag i det här projektet
> 2015.

Fick just nu en bra påtryckningsidé.....

Vägen hem igår var en lärdom: en pumpning i pyspunkat hjul räckte ända till jobbet. På vägen hem krävdes fem. Men har man valt en strategi får man hålla sig till den. Sista gången det blev tomt var jag så nära att jag tänkte "jag orkar inte pumpa mer, jag hänger mig över styret så kan jag rulla på tomt däck". Då ramlade till slut däcket av fälgen. Fick bära sista biten. Jag höll humöret uppe, för väl framme skulle jag belöna mig med ett roligt paket att hämta ut. Då hade jag glömt körkortet hemma. KEIN PAKET.

I morse gick det bättre. Bara lite sakta. Oväntat isigt och frostigt givet plusgraderna.

Jobbigt i morse, då jag försökte skynda mig och därmed glömde halva frukosten, så pendlingen kändes som om jag körde på ångor. Motvind hela vägen dessutom. Jag var totalt utvilad i onsdags morse, men har nu dragit på mig en ordentlig träningsvärk. Det är för roligt att cykla hårt. :)

TGIF!

Riktigt tungt imorse med kraftig motvind. Lyckades dock nästan slå mitt tidsrekord - missade med typ 10 sek trots hjälplig spurt på slutet. Ser fram emot lite fredagsmys-cykling på hemvägen!

En liten skruv i Schwalbe Marathondäcket fram gav en chans att öva slangbyte i mörker på väg till jobbet. Hängde på en gul cx från Rålis till Brommaplan men fick släppa på grund av trötta, sega ben och tung ryggsäck...eller så var han helt enkelt i bättre form.

Blev nästa påkörd av en fejsbookande mamma i Yaris på väg till dagis med tunnelseende trots att lyste rakt in i kupen med alla mina lumen. Man kan aldrig vara nog försiktig, Yarismammor är som stridsvagnar och kan köra rakt över en cyklist utan att märka något.

federico skrev:
> 9 Januari

Åter hänförd. Kan knappt förstå att det är samma stad som jag harvar runt i.

Tack!

Ja igår då, hemvägen. Det var otroligt nog rätt härligt på hemvägen också, behövde inte packa upp regnkläderna. Svag motvind ibland mot Göteborg. Det var rätt jobbigt, blev 5,5 mil ungefär. Var tvungen att stanna vid en kiosk och köpa lite godis för att orka vidare :-) man hinner tappa formen rätt bra på nästan två veckor utan cyckling.

Wohaa, idag var det ojämnt på många olika sätt. I Stockholm har snöröjningen varit framme och ställt till det. Bäst var det faktiskt den biten det inte var snöröjt på. På många håll var det ordentligt djupa isspår, bland annat på cykelbanorna inne i stan och på mindre bilvägar söder om söder. Mina 35mm kändes för smala många gånger och jag valde därför att cykla bitar på bilvägen vissa bitar.

Benen kändes förvånandsvärt pigga och hade gärna cyklat en liten omväg

Ta det försiktigt, tror det kan bli många vurpor idag.

Vek ner mig idag och tog pendeln, får inte ihop livspusslet när cykelpendlingen tar för lång tid vilket det normalt sett brukar göra efter ett snöfall :(

Krispig morgonpendling. Sopsaltaren som sköter cykelvägen från västerort verkar ha fått slut på salt och det var bitvis rejält knaggligt. Lite långsammare pendling idag men oväntat många cyklister ute, kul.

Tydligen är maskinerna typ paj även i söderort. Hur lång tid måste man lägga till för att komma i tid? Eller så räknar man kallt med att någon varit ute före 13:00 då jag kör... Märkligt att det verkar vara så illa, det slutade ju snöa typ i lördags (ja, det kom ju lite igår på dan också).

Lidingö hade idag skött sig ypperligt - perfekta pendlingsförhållanden. Vid frihamnen kör jag på bilväg och där låg modden så tung i kanten av vägen att jag var tvungen att ligga där bilarna hade spårat. I stockholm var det is-spårigt under snön. Väldigt skakigt.

Första pendlingen sedan september kunde fått bjuda på lite jämnare underlag och fler fungerande växlar än två. Men jag höll mig upprätt hela vägen, så jag ska väl inte klaga. Episkt snitt på 14.9 km/h.

Hemresan kan bli intressant om man ska tro yr.no.

IG till snöröjningen i Stockholms och Sundbybergs kommuner. Godkänt när man kom upp till Bergsamra, Danderyd och Täby.

Utmed Ältavägen var det ej godkänt, bitvis ok men bitvis väldigt mkt upplogad snö från vägen. Och en stor jävla sjö av is och vatten precis norr om Älta. Inne i Älta var det faktisk ännu sämre.
Utmed Örbyleden exemplariskt röjt. Högsta betyg på den biten.

Ja, en helt vanlig vinterpendling. Tog 40% längre tid än på sommaren.

Jaha. Stockholms Stad har tyvärr lyckats göra sopsaltarna värdelösa genom att inte röja undan snön innan det är för sent. Igår plogades cykelbanan utanför hemmet ("prioriterat" pendlingsstråk) för första gången vid 16-tiden på eftermiddagen, efter två cykler snö/tö så ligger det såklart en massa is kvar som sopsaltaren givetvis inte rår på.

Hur som helst så blev det rejält knaggligt och stötigt (och långsamt) idag. En rejäl miss att rulla ut med 5,5 bar i däcken :)

Tog bilarnas körbana på Götgatan, Sturegatan och Lidingövägen. Gick rejält mycket lättare.

Isspåren på Strömbron var ju inte att leka med. Kändes som att fälgarna på både bak- och framdäcken hade böjt sig likt bananer. Ren flax att man inte stog i backen nånstans där.

I övrigt grymt skön och snabb pendling på hårt och gött underlag :)

Utmed Ulvsundavägen såg det ut så här

Bilagor

• DSC_0088.JPG
    DSC_0088.JPG
    76.3 KB · Besök: 32
Håhå! Visst, tvättbrädeis var lite tråkigt. Men vad vackert det var om man lyfte på huvudet och såg sig omkring. Finfika imorgon?

pendlarsvetto skrev:
> Utmed Ulvsundavägen såg det ut så här

Nu kör jag inte där längre, jobbar åt annat håll, men tyvärr så verkar det inte vara prioriterat stråk. Minns att det förr om åren tog många dagar innan det röjdes någorlunda...

Körde Örby-Skanstull-Slussen-Skeppsbron-Sibyllegatan-Valhallavägen idag och det var väl inte någon särskilt rolig upplevelse. Började med att nästan bli påkörd av mobilpillande kärring vid Örby Gummi. Underlaget var därefter stundtals riktigt spårigt och isigt. Götgatan riktigt usel.

Det som nu oroar mig mest är hur det kommer att bli under den kommande veckan med tanke på nederbörd och jojo-temperatur (över och under nollan). Finns viss risk för ett sånt här tokspårigt isinderlag som inte försvinner förrän i april typ...

Mest isigt och lite moddigt. Kul att se att så "många" ändå hojar på vintern. Och rätt många med damcyklar med sneda bakhjul och en toppluva på skallen. Lite som Holland liksom.

Just det, blev knuffad av en SL-buss i Kungsträdgården. Han hade kört fram och ställt sig i cykelboxen och blev tydligen sur när jag ändå rullade om och ställde mig framför för att undvika att bli krossad, så han hoppade fram 30 cm till och stötte i min cykel.
Sen körde han alldeles för nära efter ljuset slagit om till grönt.
Riktigt obehagligt faktiskt.

Tillbaka från semestern. Riktigt pissigt underlag hela vägen från Huddinge in till stan gjorde resan otroligt spännade.

Hade helt glömt bort hur man cyklar på vinterväglag och vurpade i snigelfart på första rondellen. Gick bra då jag landade på arslet.

MartinC skrev:
>
> Fick just nu en bra påtryckningsidé.....

Bra, nu har jag kört på med projektet i helgen!

Här kommer dagens bilder, 12 Januari

Bilagor

• 12jan1.jpg
    12jan1.jpg
    88.9 KB · Besök: 41
  • 12jan2.jpg
    12jan2.jpg
    49.2 KB · Besök: 44
federico skrev:
> MartinC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Fick just nu en bra påtryckningsidé.....
>
> Bra, nu har jag kört på med projektet i helgen!
>
> Här kommer dagens bilder, 12 Januari

*G Å S H U D*

Lite knöggligt var det allt, men på det hela taget en toppenmorgon! Det blir tråkigt att byta detta mot slaskregn på vägen hem.

För en gångs skull kändes verkligheten ännu vackrare och ännu mer förggrann än Federicos bild över Riddarfjärden. Kanske jag var lite tidigare, men det var härligt knallorange i sydöst.

Kanske var det lite rå snöröjning här och var, kanske låg det lite is under snön, men det var otroligt njutbart att cykla till jobbet i morse.

Det hjälpte nog att jag hade lågt tryck i 29"x2.35 ice spiker däcken, greppet var perfekt. Testar gripgrab balaclava denna säsong och idag var den perfekt också. Bekvämt till 100%.

Hoppas de har fel om slask i kväll..

Startade i Sollentuna på väg mot Gärdet, ca 19 km, plogat lite här o där, ibland inte.

MEN efter bara en km hände något allvarligt med bakhjulet/kassetten, gick bara runt runt runt som frihjul även framåt, så drivning = 0.

** Kanske någon kan slänga in ett mek-tips här om vad det kan vara, lös kassett, navet slut ???

Släpade hem cykeln på oplogade trottoarer, in i garaget och tog min frus MTB (som står där för växel- och bromsjustering mm....).
Så iväg igen, skam den som ger sig, nu med väääldigt låsningsfria bromsar...

Sen blev det bara roligare och roligare, lite plogat, lite oplogat, lite spårigt men kul med så många cyklister ute trots vädret.
Cykelbanan vid Norrtull måste ha dränkts i salt, helt ren asfalt.

Nu snöar det igen, blir nog roligt hem också.

Fint vinterväglag fram tills man började närma sig Stockholm. Där hade sopsaltarn varit frame och polerat fram knögglig is.

dans skrev:
> Startade i Sollentuna på väg mot Gärdet, ca 19
> km, plogat lite här o där, ibland inte.
>
> MEN efter bara en km hände något allvarligt med
> bakhjulet/kassetten, gick bara runt runt runt som
> frihjul även framåt, så drivning = 0.
>
> ** Kanske någon kan slänga in ett mek-tips här
> om vad det kan vara, lös kassett, navet slut ???
>

Fruset frihjul. Antingen vatten eller fett/olja som inte klarar av temperaturen, klackarna som ska greppa när du trampar framåt fryser helt enkelt fast.

Du får ta loss kassett och body, rengöra och sedan smörja om.

dans skrev:
> MEN efter bara en km hände något allvarligt med
> bakhjulet/kassetten, gick bara runt runt runt som
> frihjul även framåt, så drivning = 0.
>
> ** Kanske någon kan slänga in ett mek-tips här
> om vad det kan vara, lös kassett, navet slut ???
>

Kan drabba Shimano-boddys i minus temp.
Mitt fulmeck tips:

Montera loss kasetten.
Rengör.
Ta fram varmluftspistor och låssprej.
Värm boddyn.
Sprejja in låssprejj.

Har räddat mig.

Pga galopperande lättja så rullade jag naturligtvis ut med barmarkstryck i däcken, vilket blev tilltagande läskigt och obekvämt ju längre in mot stan jag kom.
Får nog lufta ur till hemresan. Hoppas tummen är kalibrerad nog så jag inte skapar mig en genomslagspunka istället.
Tog näst tjockaste vantarna, vilket blev lite kallt.
Kanske ska börja spana på Bar Mitts/Pogs också/istället. Har liksom inte så mycket kvar att ge på vantfronten annars.
Såg nån stå och fota från Skanstullsbron. Federico?
Passerade en kvinnlig cyklist på Götgatan fullt upptagen med att slakta sitt växelnav. Antagligen hade vajern frusit i höljet så att växlarna inte gick i rent. Lät lite som en stenkross. Gjorde nästan ont att höra.

Minst sagt spårigt till stan idag. Blev premiär för biltemas variant på Bar Mitts inte vackert men jag frös inte in händerna i alla fall. Kom till jobbet och upptäckte att inpasserings kortet hade ramlat ur sadelväskan, lite jobbigt läge men efter lite snack med vakten så löste det sig. Återstår att se om jag hittar det i någon snödriva på vägen hem.
Verkar bli riktig missär i em.

Valde bort Surlyn med den korkade kombon slicks bak/dubbat fram för fultyskens torra och sparsamt mönstrade crossdäck. Utsläppte en dl luftluft och höll tungan rätt i mun nedför liljeholmsbacken och det var roligt för det gick bra.

Ska provcykla till simhallen med mina Marathon Winter 35:or, första gången i riktigt vinterväglag. Funkar det kass så får jag pendla på HT:n med Suomi Extreme ist.

LilleNo skrev:
> Ska provcykla till simhallen med mina Marathon
> Winter 35:or, första gången i riktigt
> vinterväglag. Funkar det kass så får jag pendla
> på HT:n med Suomi Extreme ist.

Kör inte över 4 bar så ska det nog gå bra.

Åhhh, MÅSTE man pysa ut luft ur däcken för att komma fram till jobbet hel och ren idag och hålla sig på två hjul? I tid? Kör ju med maxtryck vilket ju gått bra hittills.

Tillbaka
Topp