Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Utmed Ältavägen var det ej godkänt, bitvis ok
> men bitvis väldigt mkt upplogad snö från
> vägen. Och en stor jävla sjö av is och vatten
> precis norr om Älta. Inne i Älta var det faktisk
> ännu sämre.
> Utmed Örbyleden exemplariskt röjt. Högsta betyg
> på den biten.
>
> Ja, en helt vanlig vinterpendling. Tog 40% längre
> tid än på sommaren.

Fan va hårt att köra där i dag stolle! ;)
Men synd på snöröjningen då, Nacka brukar ju ploga mkt bättre än Stockholm?!

staine skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Utmed Ältavägen var det ej godkänt, bitvis
> ok
> > men bitvis väldigt mkt upplogad snö från
> > vägen. Och en stor jävla sjö av is och
> vatten
> > precis norr om Älta. Inne i Älta var det
> faktisk
> > ännu sämre.
> > Utmed Örbyleden exemplariskt röjt. Högsta
> betyg
> > på den biten.
> >
> > Ja, en helt vanlig vinterpendling. Tog 40%
> längre
> > tid än på sommaren.
>
>
> Fan va hårt att köra där i dag stolle! ;)
> Men synd på snöröjningen då, Nacka brukar ju
> ploga mkt bättre än Stockholm?!

Tack :-)

De kanske bättrar sig med plogningen. Hoppas det för om det skall vara så pass dåligt kommer jag lägga ner VuÄltan tills det tinar framåt vårkanten.

emilh skrev:
> Just det, blev knuffad av en SL-buss i
> Kungsträdgården. Han hade kört fram och ställt
> sig i cykelboxen och blev tydligen sur när jag
> ändå rullade om och ställde mig framför för
> att undvika att bli krossad, så han hoppade fram
> 30 cm till och stötte i min cykel.
> Sen körde han alldeles för nära efter ljuset
> slagit om till grönt.
> Riktigt obehagligt faktiskt.

Ja tyvärr finns det riktiga stolpskott som inte fattar hur stor skada det fordon de framför kan orsaka och inte tvekar att använda det som tillhygge i trafiken för att hota & skrämmas, ta det försiktigt!

Rapport Stockholm city ca 12.30:

Vasagatan - mycket modd
Kungsbron - oplogad cykelbana sedan i morse
Norrmälarstrand - bra
Västerbron - oplogad cykelbana sedan i morse
Hornstull/Långholmsgatan - modd, bitvis mycket modd
Liljeholmsbron - bra
Liljeholmen/Aspudden oplogad cykelbana sedan i morse

Bilagor

• 12jan3.jpg
    12jan3.jpg
    80.4 KB · Besök: 48
Hur var dagens pendling? Tja, milt sagt spännande, höll mig med nöd och näppe på två hjul, inte slappna av en enda gång. På sopsaltarstråk... Vansinne. Oj, vad jag ringt nu! Vågar man sig ut ikväll el låta cyleln stå kvar på jobbet är ju den stora frågan nu...

Ice spiker pro 29 fram, Suomi w240 bak, single speed, bar mitts. Materialet är det inget fel på, går finemang i detta före. Men fasen vad tid det tar. Alldeles för lång tid.

Tog faktiskt bilen imorse då jag ännu inte fixat dubbdäck.

Tror ni man vågar sig ut imorgon på odubbad CX alt odubbad 26-ht?

Kändes som dubben spelade mindre roll idag, skulle nog slirat lika mycket med slicks... Men jag hade nog ändå inte vågat.

Ryggen börjar bli bra nu,
Lyckades i dag ganska lätt krypa på alla fyra till pendeln, rulla in på tåget och lägga mig i ett hörn. Folk var snälla, jag fick bara två knuffar och tre sparkar, och en snus slängd på mig av en som inte titta så noga.
Sen från pendeln till jobbet gick fint, jag hann inte av på rätt station så de 500 metrarna blev 700 men tog bara en dryg halvtimme mot förra veckans 40 min då jag fick åla fram sista biten och blev dyngblöt nerstänkt av en buss. Fast bara på högra sidan så det var lugnt.
Ser fram mot morgondagens pendling med tillförsikt! :)

emilh skrev:
> LilleNo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska provcykla till simhallen med mina Marathon
> > Winter 35:or, första gången i riktigt
> > vinterväglag. Funkar det kass så får
>
>
> Kör inte över 4 bar så ska det nog gå bra.

Du, jag körde med 2bar fram & 2,5 bak, det var inge roligt ändå :-(
Oplogat & spårigt.

Det får bli HT:n med ~300dubb om det ska pendlas någonstans!

(Otäck incident du var med om med bussen, man tycker att SL borde ha lärt sig något efter alla människor som hamnat under deras bussar)

Senast ändrad:
LilleNo skrev:

> Du, jag körde med 2bar fram & 2,5 bak, det var
> inge roligt ändå :-(
> Oplogat & spårigt.
>
> Det får bli HT:n med ~300dubb om det ska pendlas
> någonstans!

Jag råkade bilpendla idag p g a bortförklaring, men jag undrade hela dan igår om man skulle köra pendlare med MW eller mtb med riktiga däck. Väderrapporten lovade slask till hempendlingen vilket hade varit surt med mtb utan skärmar.

Förra vintern vill jag minnas att jag upplevde MW som extremt jobbiga på sånt här underlag. Skönt att fler håller med :)

Vingligt och blött. Nedsprayad med slask av kille i BMW, han fick rödljus och utskällning 50 meter senare. Besvarades med en hansgest som sa "som om jag bryr mig?".

Fick bli bilkörfältet på Götgatan igen då cykelbanan var helt oröjd. Bäst röjda lilla biten var området vid Globen/Hovet som i alla andra fall brukar vara sämst. Vad sysslar kommunen med?

Hemvägen som väntat : isiga spår och lite kockor toppat med ett rejält lager av spårande modd.
Tungt, svettigt, långsamt men lite maso-komiskt på ngt sätt. Härdande.
Dessutom gläds jag åt beskedet att federico jobbar på......

Hempendlingen bjöd på några fina moddavsnitt. Jag drömde mig bort till kullerstenarna i arenbergskogen. En inre röst manade på. Tappa inte momentum! Håll farten uppe! Fortsätt mata på med tung växel! Trampa! Trampa! Trampa! ;)

staine skrev:
> Ryggen börjar bli bra nu,
> Lyckades i dag ganska lätt krypa på alla fyra
> till pendeln, rulla in på tåget och lägga mig i
> ett hörn. Folk var snälla, jag fick bara två
> knuffar och tre sparkar, och en snus slängd på
> mig av en som inte titta så noga.
> Sen från pendeln till jobbet gick fint, jag hann
> inte av på rätt station så de 500 metrarna blev
> 700 men tog bara en dryg halvtimme mot förra
> veckans 40 min då jag fick åla fram sista biten
> och blev dyngblöt nerstänkt av en buss. Fast
> bara på högra sidan så det var lugnt.
> Ser fram mot morgondagens pendling med
> tillförsikt! :)

Låter ju som du hade det hur kul som helst!?

Så här dåligt plogat har det inte varit på flera år. Är det maktskiftet i stadshuset som slagit igenom så snabbt?

I den mån man varit ute med sopsaltaren verkar man ha kört med borsten i luften och stängt av saltspolet. Sen i övrigt gubbplogat som vanligt.

Mest obehagliga idag var en stor långtradare med jättesläp som irrat in sig på götgatan och fick ta svängen ner i söderledstunneln igen via alla filer samtidigt. Många som kunde blitt mos där.

Årstafältet och längs med Örbyleden var fint plogat, sen var det ganska kasst mellan Solna och Bandhagen. Vid Årstabergsvägen/Sjöviksbacken så hade rödlyset pajat så där var det kaos.

Tror snöröjningspersonalen tog slut i lördags. Valde en annan väg hem eftersom jag tyckte det var dåligt plogat imorse. Stannade i Solna och släppte ur luft. Det blev något bekvämare. Skulle inte haft något emot fetare däck än marathon winter 35:or.

Sista halvmilen gick på oplogad snö men nedtrampat av hundrastare. Fy fan vad jobbigt det var. Inte köra långsamt, för då ramlar man. Inte köra fort, för då skakar man sönder.

Innan dess var det bitvis riktigt kul när man hittade plättar med lössnö man kunde ge gärnet och sladda runt i.

En medpendlare stöp i backen framför mig, sjukt spårigt var det, men det verkade som det gick bra.

Senast ändrad:
Jobbig pendling från Ekerö till city, knaggligt, spårigt, moddigt, snöigt, blåsigt, isigt, slirigt, halkigt, slaskigt. Insåg att ett tryck på 6,5 var lite mycket i MW-däcken, lägre tryck på väg hem underlättade. Glad att vara hemma med livet i behåll. Kommer aldrig mer klaga på mörker, regn eller motvind så länge det inte är halt!

Ikväll blir det byte till spd-pedaler och mtb-skor istället för Look och lvg-skor som är livsfarliga i snö.

Stelnade till i baken efter morgonens virpa men det gick att trampa hyfsat ändå. Ganska spännande men lite jämnare fast blötare underlag än imorse.

Stötte på Bossjo och Dabac på götgatan, men tappade bort dem vid bron.

Ingen pendling eller fika imorgon då jag åker bort i tjänsten. Tur det för snömoddet kanske tinar bort helt tills på onsdag.

Vill inte tala om min snittfart... Och det kommer med största sannolikhet inte gå snabbare hem om ett par timmar. Varför är man så knäpp att man ändå tar cykeln när hela FB och här också svämmade över av rapporter om alla banor som inte var snöröjda överhuvudtaget, och så blev man ju tvungen att kolla om det verkligen stämde. De borde ju åkt ut och röjt till kl 13 tänkte jag. Så fel man kunde ha.

Saltsoparen är ju riktigt bra! Bussarna stod och slirade medan det var fin, fint underlag på cykelbanan utmed Dag Hammarsköldsväg.

Efter flera dagar med motvind i var riktning, kändes medvind som världens lyx. Att jag var för varmt klädd gjorde absolut ingenting!

Ha! Jag visste väl att det var ett smart drag att utrusta pendlaren med 2.3-däck! Stabilt och mjukt trots spårigt underlag.

(Eller smart och smart... Egentligen var väl det här första dagen jag inte ångrat att jag inte köpte smala lättrullade, dubbfria däck. Min cykelbana snöröjs på tok för fort. Och lite snö var det den här säsongen också.)

Bilagor

• 2015-01-12 21.02.25.jpg
    2015-01-12 21.02.25.jpg
    42.5 KB · Besök: 51
Kundmöte i Mora så det blev 70 mil bil tor genom snökaoset. Ingen skrattfest på E4 kan jag lova. Glad att ha fyrkrafs.

Lite festligt att höra locals tala om stormen i lördags med vetskapen att vi körde cykellopp genom den :)

Ingen cykling idag efter att ha skrapat upp knä och höft i lördags, men det här lät så kul så man kanske skall cykla imorgon trots allt. Min normala väg via VuÄltan verkar lajbans.

Cyklade hem sent på packade cykelbanor som börjat luckras upp av plusgraderna. Kommer inte att bli kul om det här får frysa på. Kan ju lätt förstöra underlaget för resten av vintern.

Sen har jag funderat lite på det här med omdragningar av cykelvägen pga byggen och annat, t.ex. längst Johanneshovsvägen. Där går det ju uppenbarligen nu inte att köra med maskiner eller annat för att det är för trångt eller fel underlag (grus). Vilket då gör att den ordinarie röjningen helt enkelt skiter i det partiet. Vem ansvarar då för det? Bolaget som har entreprenaden för bygget eller den vanliga röjningen? Jag tror inte att backen på Johanneshovsvägen och bygget kommer att vara särskilt cykelbar i vinter i så fall.

Blir väl till att ta vägen som vanligt.

Inget går väl upp mot riktig vinterpendling, men detta är hemma i starten, sen ut på de idag förmodligen hala o knöliga cykelbanorna i norra Sthlm.
sncyklingny.jpg

Någon som kan avlägga rapport om läget i Stockholm. De få dagar med total isgata är de som jag avstår cykel. Men det har varit så varmt så jag tror att de blir ok lite närmare stan (än i förorten, min gata är ren is med lite vvatten på)

Fjärdebrunn skrev:
> Kundmöte i Mora så det blev 70 mil bil tor genom
> snökaoset. Ingen skrattfest på E4 kan jag lova.
> Glad att ha fyrkrafs.
>
> Lite festligt att höra locals tala om stormen i
> lördags med vetskapen att vi körde cykellopp
> genom den :)

Här i Falun var det typ vindstilla i lördags. Att det skulle varit storm i Mora tvivlar jag på. Det blåste precis så att snön fäll snett typ. Däremot snöade det rätt bra :-)
/En Göteborgare med en annan måttstock än lokalbefolkningen

swedo skrev:
> Någon som kan avlägga rapport om läget i
> Stockholm. De få dagar med total isgata är de
> som jag avstår cykel. Men det har varit så varmt
> så jag tror att de blir ok lite närmare stan
> (än i förorten, min gata är ren is med lite
> vvatten på)

Pendlade in med mtb-härket vid 0630 tiden. Hägersten-Östermalm. Halt på visaa ställen. Ändå helt ok pendlng. Skönt med lite bredare däck en sån här dag.

Lilla västerbron måste ha en felkonstruerad cykelbana, konstigt den är ju helt nybyggd.

swedo skrev:
> Någon som kan avlägga rapport om läget i
> Stockholm.

Körde segeltorp till södra station. Snittade 24 km/h utan problem.
Fick ta det lugnt i några kurvor bara.

Enda stället som var rikigt isigt var grusvägen i Tanto från Hornstull där jag fick köra i snön vid sidan om.

Beror nog på var man cyklar i Sthlm. Väldigt isigt på södermalm. Körde i ringvägens bussfil för att slippa isen. Liljeholmsbron helt ok, när man väl svängde av den var det isgata igen...

Isgata längst större delen av Örby-Årstafältet. Helt jävla bedrövligt Johanneshovsvägen och vidare till Gullmarsplan. Kommer att bli vägen där framöver. Okej i stan. På det stora hela en långsam och icke särskilt positiv upplevelse.

Behagligare in i morse än hem i går. Mycket halt på sina ställen och riktigt djupa vattenpölar
där isen hade börjat tina men vattnet inte kan rinna undan. För er som cyklar söderut i sthml varnas för sträckan efter Älvsjöbadet till Huddingevägen kan bli riktigt spännande i em om det inte hinner röjas.
@velocipede vi vek ner mot Årsta fältet i går efter bron.

Härligt! Stillastående Bällstaväg, helt ok cykelbanor, fullt möjligt att åka skridskor vissa bitar men det gör ju faktiskt inte så mycket med hyffsade dubbisar.

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    37.8 KB · Besök: 30
Tillbaka
Topp