Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Tack för alla svar - lämnade barnen med cykelvagnen (ledde cykeln) gick sen hem och bytte om. Alltför halt på "min" cykelväg.

Härligt: medvind och klar himmel. Knöggelis med vatten ovanpå 8 km av 10. All time low: snittade 15.5 km/h. Tack MW. Snoooooorhalt.

Ingen fest hemåt i går med blandning stenhårt knöggel, halvhårt där det skär igenom, mer eller mindre modd på det och allt toppat med ganska ordentligt regn i sned motvind! Och trötta ben sen helgens snöfest.

Dagens utmaning var ju att komma uppför garageuppfarten och tills jag satt på cykeln, sen var det OK, bara några spännande släpp på den odubbade bakänden.

Släppte både fram och bak samtidigt trots dubb, så halt var det på den korta del av mitt pendlingsstråk som utgörs av cykelbana imorse. Men det var iaf kontrollerat, så ingen risk at gå ikull. Rätt glad att jag var ledig igår, så jag slapp cykla i den skiten :)

Första pendling med dubbdäck denna säsong. Som vanligt isgata på vägen t regionala cykelstråket. Sen var det isvallar etc t innerstan. Bara för staden följa upp och återkoppla till medborgarna om varför o hur det ska lösas. För detta gick att undvika det mesta av.
Sen var det ensamt på finfika. För lite is stoppar inte det. Lite synd om Mellkvist var att ishackarn gick sönder när de tog bort isen.

Bra medvind och riktigt bedrövligt snittfart, kom upp i hela 20km/h. I Järfälla så var det faktiskt bra plogat, plogad isgata men helt ok när man kör dubbat. Rinkebyfältet var som vanligt riktigt dåligt knöggelis uppblandat med spåriga isvakar. Från Rinkeby till Rissne var det näst intill livsfarlig, spårig is och moddig snö på en och samma gång. Skippade cykelvägen och tog vägen förbi bilprovningen för min egen säkerhet.

Solna är faktiskt ganska kassa snöröja. Extra intressant var under Frösundaleden i förlängningen Östervägen där man ska korsa tvärbanan. Under tunneln så står det plogtraktorer men snutten upp till korningen till tvärbanan har inte sett ett plogblad under denna vinter. Den biten kanske inte är så prioriterad?

Isgata fram till Årstaberg. Längst ner vid Västerbron stod en ambulans, en äldre dam som cyklat omkull. Glad att jag har dubbdäck fram åtminstone.

Många resor bättre än igår efter tö och med lägre lufttryck i däcken men fortfarande långa sträckor med tvättbräda och en del oröjda sträckor. Ljust och fint dock :)

Jotack.

Hoppade finfikat.
straffade mig själv med en dubbel kontors "espresso".
Intressant underlag.
Kör gatukontoret med ismaskin?

Marathon winter släpper lite då och då, spännande.
Hände aldrig med Nokian Wxc 300...

Bedrövligt underlag på sina ställen. Fick möte på Drottningholmsvägen. Den första i ledet upptäckte mig lite sent och när hon väl bytte spår halkade hon. Mannen bakom gick samma öde till mötes. Båda två missade mig med liten marginal, men de klarade sig enligt egen utsago väl.

Utmanande underlag i förorten idag. Var nära att välta på bilväg i låg fart Sumpan pga halt & ojämnt underlag. Tacksam för W106:orna, men såna här dagar vore det skönt att ha dämpare på pendlar-MTB:n...

Hamnade bakom en pendlare på G/C-bron över Klarastrandsleden. När han stannade pga fotgängare som gick på cykelbanan fick jag också stanna, och lyckades knappt starta igen i uppförslutet. Dubben fäste, men skorna bara gled när jag försökte sparka igång hojen. Tror att den andra cyklisten fick leda hojen, för han hade visst bara dubb fram. Osis.

skrotfot skrev:
-------------------------------------------------------
> Stör mig på vanliga människor som cyklar
> långsamt över skanstullsbron, momentum ffs.

Usch! Vanliga människa!

Det är ju mest lite besvärligt nu när det bara finns ett spår :)
Ska väl tillägga att jag även utan hinder kör ungefär hälften så fort i det här underlaget mot när det torrt eller bara blött.

Is och snö är helt OK, men spårvallar och isknölar är f-n inte kul. Jämnt ska det vara. Kom fram helskinnad och lagom adrenalinstinn.

Fullkomligt vidrigt imorse - isgata på majoriteten av mina cykelvägar. Får dock skylla mig själv som ger mig ut på hårt pumpade cx-däck utan dubb. Ser inte fram emot hemvägen.

Genom Sollentuna/Helenelund/Silverdal var cykelbanan helt "ren", måste ha saltats riiikligt.
Så jag såg fram emot att susa fram hela vägen...

Men sen kom vad jag tror är kommungränsen till Solna....bilden är den flitigt trafikerade cykelbanan längs E4 mellan Polishögskolan och Alecs Golf. Say no more...

Sncykling2.jpg

Senast ändrad:
Det var halt, knöligt, snöigt och emellanåt barmark. Rätt kul resa från Södermalm till Kista över Igelbäcken men fort gick det inte.

Första pendlingen sen jag opererades i början av december.
Glad i hågen grenslade jag min single speed med Nokian A10 däck och trodde väl att sopsaltaren hade gjort sitt jobb. vilket dom tydligen inte har. Kom väl två kilometer innan jag insåg att det aldrig skulle fungera. Cykel/gångbanan var helt istäckt, knagglig och jävlig.
Rullade hem och bytte cykel till MTB med Nokian WXC 300 däck och kunde sen ta mig fram även om det bitvis var rätt spännande ändå.

Jag överväger att cykla den plogade skidsskoleden på Runn till jobbet. Men är det en dum ide med Schwalbe Winter? Jag har vara provat att cykla på sjöis med Ice Spiker tidigare.

Orkar inte tampas med knöggelis och vara på helspänn en gång till, kunna ligga i anständig fart korta sekvenser bara. Blir kommunalt. Tack Stockholms Stad! Bläk.

Pga logistik åkt smitto-tåget måndag-tisdag. Svårt nog att ta sig till tunnelbanan till fots på isen. Funderar på om det är värt att byta Marathon Winter 700x35 mot 26"x2.2 Ice Spiker 304-dubbars isracingdäck istället inför morgondagen. Det är ju en 26" MTB egentligen. Borde väl gå in under 700-skärmarna även om det kommer att se helt förskräckligt ut.
Eller så hinner isskorpan faktiskt smälta på rimlig tid.

dans skrev:
> Genom Sollentuna/Helenelund/Silverdal var
> cykelbanan helt "ren", måste ha saltats
> riiikligt.
> Så jag såg fram emot att susa fram hela
> vägen...
>
> Men sen kom vad jag tror är kommungränsen till
> Solna....bilden är den flitigt trafikerade
> cykelbanan längs E4 mellan Polishögskolan och
> Alecs Golf. Say no more...
>
>
Tack för bilden! Den gav ju inte så stor lust att ta cykeln....

Sollentuna kommun har ju sagt att de har som målsättning att bli Sveriges "cykelvänligase" kommun och har/ska ha satsat hårt på sopsaltning av pendelstråken och det låter ju som om de försöker leva upp till det men det hjälper ju föga om Solnas del av den här pendlingssträckan inte sköts på ett liknande sätt :(

Som oerfaren pandlare(aldrig vinterpendlat) så har jag inte cyklat efter nyår och inte ens skaffat dubbdäck och som det här ser ut så är jag lite tveksam till om det är någon idé. Jag kommer definitvit inte cykla odubbat och på vägar som ser ut så här så är risken alltför stor för skador och lång rehab för att det ska vara "värt" det.

En av mina kriterier för att kunna cykla är att det inte får ta för mycket extra tid jämfört med alternativen och ska man cykla på vägar i det här skicket så lär det ta för lång tid.

dans skrev:
> Solna....bilden är den flitigt trafikerade
> cykelbanan längs E4 mellan Polishögskolan och
> Alecs Golf. Say no more...

Den ser inte så flitigt trafikerad ut. :)

Motvind och lite småhalt. Man känner sig säkrare cyklande än när man går bredvid cykeln. All time halt var nog på gångvägen vid Ulriksdals station. Fin soluuppgång över Brunnsviken.

20150113_084740.jpg

MarcusS skrev:
> Motvind och lite småhalt. Man känner sig
> säkrare cyklande än när man går bredvid
> cykeln. All time halt var nog på gångvägen vid
> Ulriksdals station. Fin soluuppgång över
> Brunnsviken.
>
>

Håller med om att gångvägen vid Ulriksdals station va bland värsta jag vart med om, ren blankis. Hoppas att det är åtgärdat innan hemfärd.

Stort TACK Stockholms Stad!!! Du ser till att dina medborgare kan ta sig in till jobb och annat på ett säkert, komfortabelt och icke-varierande-i-tid-beroende-på-vädret sätt. Att det i måndags tog mig 50% längre tid för att det i det nordligt belägna Sverige förvånande har snöat är ju inget som jag tycker du skall lastas för - det är förmodligen bara en engångsföreteelse. Det är skönt att se att dina entreprenörer på ett så skötsamt sätt hanterar den finfina och genomgående högkvalitativa cykelinfrastrukturen - då vårdar den som sina egna barn och du gör allt i din makt för att följa upp deras arbete. Du förefaller vara väldigt mån om att våra skattepengar går till de områden inom Trafikkontoret där de gör mest nytta. Jag uppskattar din omtanke och i synnerhet uppskattar jag att du på ett så trovärdigt sätt framhåller din enastående förmåga att verka för att vara en "Cykelstad i världsklass". Det finns organisationer, myndigheter, förvaltningar som säger en sak men gör det direkt motsatta - det imponerar ju inte. Jag är därför så innerligt glad att du inte är en av dem - det vore ju ett direkt svek.

Återigen Stort Tack!!!

Stumpy skrev:
> dans skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Solna....bilden är den flitigt trafikerade
> > cykelbanan längs E4 mellan Polishögskolan och
> > Alecs Golf. Say no more...
>
> Den ser inte så flitigt trafikerad ut. :)

Beror nog på att jag passerade där redan före 07.00, pendlarpelotonen kommer ju långt senare...

dans skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > dans skrev:
> >
>
> > -----
> > > Solna....bilden är den flitigt trafikerade
> > > cykelbanan längs E4 mellan Polishögskolan
> och
> > > Alecs Golf. Say no more...
> >
> > Den ser inte så flitigt trafikerad ut. :)
>
> Beror nog på att jag passerade där redan före
> 07.00, pendlarpelotonen kommer ju långt senare...

Passerade detta vid 06:30 - 06:45 nånstanns och det var en väldigt speciell upplevelse.
Man fick ju vakna i alla fall :)

AndreasD skrev:
> Stort TACK Stockholms Stad!!! Du ser till att dina
> medborgare kan ta sig in till jobb och annat på
> ett säkert, komfortabelt och
> icke-varierande-i-tid-beroende-på-vädret sätt.
> Att det i måndags tog mig 50% längre tid för
> att det i det nordligt belägna Sverige
> förvånande har snöat är ju inget som jag
> tycker du skall lastas för - det är förmodligen
> bara en engångsföreteelse. Det är skönt att se
> att dina entreprenörer på ett så skötsamt
> sätt hanterar den finfina och genomgående
> högkvalitativa cykelinfrastrukturen - då vårdar
> den som sina egna barn och du gör allt i din makt
> för att följa upp deras arbete. Du förefaller
> vara väldigt mån om att våra skattepengar går
> till de områden inom Trafikkontoret där de gör
> mest nytta. Jag uppskattar din omtanke och i
> synnerhet uppskattar jag att du på ett så
> trovärdigt sätt framhåller din enastående
> förmåga att verka för att vara en "Cykelstad i
> världsklass". Det finns organisationer,
> myndigheter, förvaltningar som säger en sak men
> gör det direkt motsatta - det imponerar ju inte.
> Jag är därför så innerligt glad att du inte
> är en av dem - det vore ju ett direkt svek.
>
> Återigen Stort Tack!!!

Är du ironisk - antar det men det är tyvärr lite för oironiskt och långdraget formulerat, måste vara typ lite ondskefullare...
;)

Gick omkull utanför Älvsjöbadet på vägen in. En igår upplogad snöhög hade släppt ifrån sig vatten som runnit ner över cykelbanan och frusit under natten till en perfekt spolad ishinna just där cykelbanan dessutom har en feldoserad kurva. Medan jag stod och kände efter passerade tre som ledde sina cyklar förbi just här. Bra val.
Tog det väldigt försiktigt resten av vägen och missade finfikat.

dubbskrap.jpg

Det syns var dubbarna försökte göra sitt jobb IAF..

Cykeln klarade sig bra, trots att den gick omkull på växelsidan. Jag klarade mig också rätt bra. Litet märke på armbågen.
Och så fick hjälmen ta en smäll förstås.
Vad har ni för riktlinjer om hjälmbyte, vid vurpor som inte är så allvarliga att det blir självmarkerande?

Undrar lite över exakt varför jag gick omkull. Snorhalt, visst. Men eftersom jag vet att kurvan är feldoserad så körde jag ju rätt försiktigt utan några häftiga manövrer.
Trodde verkligen att jag skulle ha kunnat rulla förbi det partiet.

Mickes1 skrev:
> MarcusS skrev:
> -----
> > Motvind och lite småhalt. Man känner sig
> > säkrare cyklande än när man går bredvid
> > cykeln. All time halt var nog på gångvägen
> vid
> > Ulriksdals station. Fin soluuppgång över
> > Brunnsviken.
> >
> >
>
>
> Håller med om att gångvägen vid Ulriksdals
> station va bland värsta jag vart med om, ren
> blankis. Hoppas att det är åtgärdat innan
> hemfärd.

Om du menar den under järnvägen så kan jag intyga att den inte är åtgärdad. Körde just där.

emilh skrev:
> skrotfot skrev:
> -----
> > Stör mig på vanliga människor som cyklar
> > långsamt över skanstullsbron, momentum ffs.
>
>
> Usch! Vanliga människa!
>
> Det är ju mest lite besvärligt nu när det bara
> finns ett spår :)
> Ska väl tillägga att jag även utan hinder kör
> ungefär hälften så fort i det här underlaget
> mot när det torrt eller bara blött.

När cykelspåret är smalt och plogbilen skyfflat över bilvägens snö till cykelbanan, ja då börjar jag tänka som Percy Nilegård. I alla fall, jag swooshade förbi tanten via den bruna snövallen och hoppades att det inte skulle vara något hårt därunder. Det gick bra.
Detta skedde alltså i uppförsbacken mot gullmars, jag börjar inte gå där pga att en tant cyklar i knapp styrfart. Hoppas det är mer snöfritt nu!

dans skrev:
> ...
> > MarcusS skrev:
> >
> > Håller med om att gångvägen vid Ulriksdals
> > station va bland värsta jag vart med om, ren
> > blankis. Hoppas att det är åtgärdat innan
> > hemfärd.
>
> Om du menar den under järnvägen så kan jag
> intyga att den inte är åtgärdad. Körde just
> där.

I Solna är det våren som sköter snöröjningen så ni lär nog få vänta.

//j

dans skrev:
> Genom Sollentuna/Helenelund/Silverdal var
> cykelbanan helt "ren", måste ha saltats
> riiikligt.

Jag är inte så säker på det. Jag tror bara att de vet hur man ska köra med sopsaltarna. Det verkar som de var ute i tid sopade medan det snöade även om det innebar extra rundor och inte lät det töa och frysa på. Å andra sidan blev ju resultatet perfekt och det behövs inte köras nåt nu. Det visar ju att det går att göra det riktigt bra. Det är de andra som har misslyckats. Hur det ser ut i resten av kommunen ska jag låta vara osagt men; Tummen upp, Sollentuna!

Jag blev också mäkta besviken när jag kom till solnagränsen i morse. Hade börjat ångra att jag släppte ut luft innan jag startade, men det var ju helt rätt taktik.

MarcusS skrev:
> Motvind och lite småhalt. Man känner sig
> säkrare cyklande än när man går bredvid
> cykeln.

Mmm... Dagens devis: "Inte stanna!"

Kapitulerade och tog kommunalt, orkade inte att kryssa bland höga och lägre isklumpar, nära halka omkull och ha fullt sjå med att vara upprätt, inte köra för långsamt och heller inte för snabbt. Må det töa bort snart!

Vet inte vad som hänt med parad-pendel-stråket Drottningsholmsvägen - Bergslagsvägen.
Har den fina plog-borst-saltmaskinen gått sönder måntro? Finfin isgata hela vägen in till Alvik från Västerort imorse, och inte hade man verkat gjort någon ansats att bättra på läget innan hemfart. Kanske gick Peab all-in på att värmen skulle fixa det hela.

Utöver det har någon råkat(?) ta min ylleunderställströja i omklädningsrummet.

Blev en helt ok pendling hem från Solna till Gärdet. Körde dock mest bilvägar - cykelvägarna fortfarande under all kritik. Imorgon blir det bil.

Det var lika jävligt ikväll alltså - jag längtar efter att få cykla. Kanske man ska ta fs:en med ice spiker pro och 1,7 bar....svårt att få cykelvagnen bara

Ni som kör tidigt imorgon kan väl avlägga rapport?

Tillbaka
Topp