Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

alfons69 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill härmed EFTERLYSA sopsaltaren i västerort

Den är varken i söderort eller inne i stan.

emilh skrev:
> alfons69 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vill härmed EFTERLYSA sopsaltaren i västerort
>
> Den är varken i söderort eller inne i stan.

Det finns en kilometer sopsaltad cykelban över stocksundsbron sen ett par dagar (ohyggligt vad bra resultatet blir!) men inga spår av den varken före eller efter...

Hade väntat mig möta den på vägen hem igår, men icke. Någon som kan ge ett vittnesmål hur Magelungsvägen och Älsjövägen såg ut idag? Orkade som sagt inte kolla själv efter gårdagens sladdande (iskanter är härliga, not.) Höll mig upprätt iaf. Men vill ha en maxfart som överstiger 30 km/tim utan att vara rädd för att det plötsligt kommer ytterligare en isklump ;-) Att det tar typ en halvtimme längre att ta sig till jobbet. Så, kan man komma fram inom rimlig tid eller ser det fortfarande lika illa ut som igår kväll, spridda två cm höga isflak med rätt skarpa kanter och modd som dolde dessa? Några korta sekvenser med blottlagd asfalt. Hur ser det ut idag?

emilh skrev:
> skrotfot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stör mig på vanliga människor som cyklar
> > långsamt över skanstullsbron, momentum ffs.
>
>
> Usch! Vanliga människa!
>
> Det är ju mest lite besvärligt nu när det bara
> finns ett spår :)

Det är väl framtiden för pendlarcyklismen när vi väl har blivit tillräckligt många, dvs cykla på led bakom långsammaste cyklisten utan några större möjligheter till omkörning.

Är det då Happy blir ett SUV-forum?

Tja, vad ska man säga, blandad kompott i Stockholm. Söderförort blandad isbana, modd, spår, asfalt. Sopsaltade stråk var helt ok och inne i stan var det normal vinter. Ömsom bra, ömsom dåligt.

De senaste dagarnas under-all-kritik-röjnig har plusgraderna nästan löst. Hoppas att våra kära entreprenörer har fått incitament (piska snarare än morot) att göra detta bättre nästa snöfall.

Vek ner mig. Det känns så jävla tröstlöst med all is så jag tog bussen.
Hoppas på +10 grader så det smälter bort. För isen kommer inte plogas bort , det kan vi vara säkra på.

Första pendlingen på vad som känns som evigheter. Mjukstartade veckan efter långledighet med att åka bil, men nu är det business as usual, förutom att jag tog min MTB vilket jag tror var klokt. Enorma mängder is på cykelbanorna. WXC300 är ett fantastiskt däck på sådant här underlag, bara att ösa på som om det var sommar.

Tror jag kanske mötte en sopsaltare vid preem/bredäng, men den såg inte ut att göra någon nytta alls.

Idag gick det nästan att trampa på som vanligt efter tövädret gjort sitt. Bara en liten bit mittemot Slottet som det var trångt. Tar dock fortfarande bilfältet på Götgatan, idag mest för att det stod flera bilar parkerade i cykelbanan.

Så här ser ett prioriterat cykelstråk i Eskilstuna ut i rådande väderlek.
Vid ihållande varmgrader är det bara badbyxor som behövs, men nu krävs även skridskor.

IMG_20150114_0748211.jpg

IMG_20150114_0757001.jpg

Vaknade sent. Och stel och krokig som en halvtinad räka efter gårdagens vurpa. Beslöt att prova att vara snäll mot kroppen istället för att försöka straffa ut vekheten. Gick till tåget. Snorhalt även till fots.
Visade sig vara ett dåligt val. Framme vid centralen var jag stel och krokig som en helt otinad räka istället. Bände mig ur sätet och stapplade av tåget.
Snällhet fördärvar verkar det som.

Fin morgon med lätt motvind. Första sedan Ötzin och rasp i halsen så jag tog det lugnt. Benen vaknade allt eftersom jag trampade.

Skötseln av Nackas och Stockholms cykelbanor är verkligen undermålig. Tack och lov släppte jag ut luft ur däcken så de bet på blåisen. Cykelbanorna håller nu så låg standard att jag inte vet om det är värt att klaga. Ansvariga på trafikkontoren verkar helt enkelt inte ha förstått sitt uppdrag.

Inte behövdes det några isracingdäck, tur att jag var för lat för att byta. Marathonvintrarna funkade fint, med lite varsam styr- och frambromshantering. Visst var det massiv is på 50% av sträckan men det var ändå imponerande snöröjt och sandat verkligen överallt på tvären genom söderort, inklusive årstaskogen, exklusive stigen då. Knappt märkbar skillnad i tid mot november.

Idag blev jag varse att det ligger något i påståendet att det är dumt att ta bort advokatläpparna på en skivbromscykel... Vid en tvärnit för en fotgängare som gick mot rött hoppade framhjulet loss idag. Episk krasch plus oanvändbar cykel blev resultatet.

Knöglig isbana hela vägen idag Gröndals-rågsved, snöröjarna hade sovmorgon kl0600 då jag cyklade, till och med prioriterade avsnitt.

bsandborgh skrev:
> Idag blev jag varse att det ligger något i
> påståendet att det är dumt att ta bort
> advokatläpparna på en skivbromscykel... Vid en
> tvärnit för en fotgängare som gick mot rött
> hoppade framhjulet loss idag. Episk krasch plus
> oanvändbar cykel blev resultatet.

Aj då!
...ta bort advokatläpparna...?

Stumpy skrev:
> Varför tar man bort dem? För att tjäna 10s vid
> hjulbyte?

Det gör jag alltid på alla mina cyklar. De fyller ju ingen som helst funktion på en cykel med fälgbromsar om man orkar lära sig hur en snabbkoppling fungerar och justeras.

Jag tycker att det är glädjande att se att trenden att vinterpendla med tempohjälm är tillbaka igen (efter ca fyra fem års uppehåll). Tempohjälm har börjat dyka upp på de trendsättande elit-pendlarna i söderort där det rapporterats att Supertramp numera pendlar med en klassisk Bell Tempostrut, medan Stil-ikonen Stuvstaix (även känd som "snorkel-Oscar") använder en mer modern men diskret modell avsett för linjelopp (Kask?).

Jag gillar trenden då den till skillnad från många andra mode-nycker, kombinerar både stil och praktisk funktionalitet (varma sköna öron)!

Senast ändrad:
Isbana hela vägen, men dubbdäcken bet riktigt bra, inga släpp alls. Riktigt bra röjt i Upplands-Bro, nästa lika bra i Järfälla. Enda va väl att jag fick kliva av o lyfta cykeln över nåra ploggvallar när man skulle ut på bilvägen o tillbaks.

Det var helt OK på isracingdäck i morse. Mycket is, men inte jättemycket djupa spår.

Man blir ju fortfarande sinkad av slask och modd, men det är lite roligare av att man kan ösa fritt utan halkrisk.

En del motvind dock, hela värmdövägen västerut och längs söder mälarstrand bl.a.

Riktigt läskigt på hemvägen(sthlm-huddinge).

Ni som cyklar johanneshovsvägen, akta er för världens största pöl precis innan rondellkorsningen höll på att drunkna där.

Cykelbanan ned till årstafältet är ocykelbar, ta bilvägen.

Cykelbanan genom hagsätra och lilla backen ned till lidl också väldigt isigt.

Mitt råd är att ta bilvägen så mycket som möjligt, och ta det lungt.

Ikväll lär det frysa på och imorn blir det minus 4 på dagen så isen blir kvar ett tag till....

Livsfarligt halt på sina ställen (de flesta typ), gångtrafik = livsfarligt (någon borde införa förbud).
Med HT:n + Suomi Extreme var det bara att trampa på som det vore sommarväglag... typ

Dödsisen ligger kvar.

I Spånga har de iallafall plogat.

(lyckas aldrig placera bilder i telefonen)

Bilagor

• DSC_0651.JPG
    DSC_0651.JPG
    52.8 KB · Besök: 33
  • DSC_0652.JPG
    DSC_0652.JPG
    66.2 KB · Besök: 31
I Skaraborg är det halt under snön. Går därför m cykln i nedförsbackar. Annars går det fint cykla m vissa få undantag där plogen tömt snön på just cykelbanan.

Riktigt trevlig. Idag körde jag också med HT och isracingdäck (Ice Spiker Pro) vilket var betydligt trevligare (och snabbare) än gårdagens turer med min vanliga pendlare som är utrustad med Winter och Marathon Winter.

Ja, just nu ångrar jag lite att jag sålde min MTB. Med 29" HT med ISP hade det nog inte varit några som helst problem att bara mosa på som vanligt.
30mm Winter på cross med alldeles för mycket vikt över framhjulet i kombination med ett visst mått av feghet gör att det går väldigt långsamt bitvis.

Tid till jobbet: 40 minuter
Tid hem: 47 minuter

Tog ut mig helt på vägen hem. Måste sluta tro att det är sommar och att det lönar sig att ta i...

Citerar mig själv från November i höstas::

Supertramp skrev:
> Den vattenpöl som bildats på cykelbanan från
> Johanneshov precis innan Rondellen Bolidenplan var
> nog minst en halvmeter djup ungefär.

Tyvärr är mitt minne som en guldfisks ungefär och jag höll på att drunkna igen igår! Om du måste välja pöl, ta den till vänster (om du kommer från Gullmarsplan), den är inte lika avgrundsdjup som den andra.

Vägen från Hässelby till Stadshuset är en blandning av helt OK och rena skämtet just nu.
Det här får dom ingen ordning på tror jag så jag ställe nog cykeln nån dag eftersom det är väl spännande med alla spår som nu frusit till. Sämre idag än igår tycker jag.

Har ju kapitulerat och tagit kommunalt både igår och idag efter att ingen kunde ge någon betryggande rapport om läget på banan längs Magelungsvägen och Älvsjövägen, höll dock knappt på att komma fram till tunnelbanan, skridskor hade funkat bättre. Ska det här aldrig smälta bort? (i förtvivlan klickade jag hem en ny cykel istället ;-) )

Gärdet-Sollentuna på fortfarande ganska isiga o spåriga vägar/cykelbanor.

Cykelbanan (östra sidan) mellan Haga Södra o Haga Norra katastrof med hård knölig is.

Gångvägen vid Ulriksdals stn fortfarande isbana deluxe (har dom även stulit all sand i Solna ?).

Mina dubbade Nokian från sent 90-tal levererar, flyter liksom fram som en svävare...

Tid till jobbet: 1:15
Tid hem från jobbet: 1:25

Slitigt nu med denna motvind hem. Bränt 1800 kalorier enbart på pendling (kör med effektmätare) idag och klen lunch resulterade i att det gick segt hem. Bättring till imorgon. Väglaget var tungt men inte så spännande. Snön sprutade som en fontän vid framskärmen. Lite mysigt.

nypan skrev:
> Vägen från Hässelby till Stadshuset är en
> blandning av helt OK och rena skämtet just nu.
> Det här får dom ingen ordning på tror jag så
> jag ställe nog cykeln nån dag eftersom det är
> väl spännande med alla spår som nu frusit till.
> Sämre idag än igår tycker jag.

+1 på det. Det är rätt jävligt på vissa delar.

Ekerö-city: bitvis katastrofalt dåligt och livsfarligt. Knagglig blankis, spårigt och gropigt. Sträckan Drottningholm till Alvik = mardröm, glad att jag överlevde. Blir ändå omkörd av folk i full fart - förstår inte hur dom vågar. Tar nog en paus och åker kollektiv smittospridare några dagar. Marathon Winter ger ett visst grepp men vad gör det när framhjulet ändå studsar i sidled.

Kung Stalle skrev:
> Jag tänkte köra från Vallentuna till City
> imorrn. Har bara dubb fram, klarar man sig?
>
> Stalle

På CX? Går säkert utmärkt och glöm inte att rapportera här i tråden efteråt ?

Blev en liten vurpa idag. Såg ruskigt halt ut, så jag körde i långsam gångfart. Plötsligt försvann cykeln under mig.
Ett litet hål på byxknäet och ett stukat ego blev resultatet.

Många verkar ha det jobigt med väglaget.
Min pendlingsväg är ojämn och spårig lite här och där men hög fart verkar vara bästa sättet. Lite försiktigt i kurvorna bara.
Så här gick det idag

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    20 KB · Besök: 33
Att kalla Stockholm och Nacka för cykelkommuner är ett hån mot cykelpendlarna. Det var i Lördags snön kom och fortfarande är det faktiskt smått livsfarligt att använda cykelbanorna. Visst går det att hävda att även cyklister ska anpassa sig men om vi nu ska anses vara fordon borde väl våra vägar för tusan få samma typ av underhåll som bilisternas vägar får?

Har märkt att min bakbroms (Avid BB7) på CX'en har fryst sig stum flera gånger, tämligen omedelbart efter avfärd under vissa förhållanden. I.o.m. att detta endast drabbar bakbromsen känns det som uppstänkande snö som tinar (eftersom cykeln har stått inomhus och är varm) och sedan fryser efter någon minut då materialet kallnat.
Har aldrig upplevt detta på MTB'n med hydrauliska Shimano LX.
Någon som vet bot?

Jag tror inte det är själva bromsen utan sista snutten hölje. Har du båda gummitutorna där höljet angör bromsen? Gjort rent och sprayat något fuktutdrivande?

Tillbaka
Topp