Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Ha! Den nedre gummitutan var visserligen felpositionerad men det tror jag inte gjort ngt ont. Däremot så gör höljet en böj nedåt nära bromsen och då jag öppnade gummitutorna samt ställde cyceln på bakhjulet så minsann kom det ut vatten...!
Får stå så under natten och sedan olja/fuktutdrivande på morgonen.
Tack!

Bilagor

• IMG_0578[1].JPG
    IMG_0578[1].JPG
    78.4 KB · Besök: 41
Per D skrev:
-------------------------------------------------------
> Ha! Den nedre gummitutan var visserligen
> felpositionerad men det tror jag inte gjort ngt
> ont. Däremot så gör höljet en böj nedåt
> nära bromsen och då jag öppnade gummitutorna
> samt ställde cyceln på bakhjulet så minsann kom
> det ut vatten...!
> Får stå så under natten och sedan
> olja/fuktutdrivande på morgonen.
> Tack!

Haha tog ett tag innan jag såg att bilden är roterad. :-)

Bangade i morse så det fick bli pendeln inte kul. Lämnade spår efter mig i snön vid backen Hagsätra cykelbana vid Lidl var mins sagt j-v hal och jag kom lite för fort i kurvan så det gick rakt fram ut i mjuksnön.

Kan konstatera att där dom plogade i måndags vid snöfallet, där ser det ut så här:
DSC_0092.JPG

och där dom gav fan i att ploga, där ser det ut så här:
DSC_0090.JPG

Senast ändrad:
Cyklade inte igår och inte heller idag. Viker ner mig i morgon också. Hoppas iofs på nattens plusgrader och regn.
Även om det är köpsignal på mtb med ice spiker pro så har jag tappat sugen med all denna is.
Siktar på VuÄltan på måndag.

pendlarsvetto skrev:
>
> och där dom gav fan i att ploga, där ser det ut
> så här:
>
Den där lilla backen upp mot Bällstavägen har varit katastof den här veckan. Har inte ens tagit mig upp för den cyklandes på morgnarna tidigare i veckan pga isen och spårigheten och att jag har haft för låg fart in genom kurvan upp mot backen. Idag lyckades jag dock ta mig upp hela vägen.

Sedan har ju hela cykelbanan utmed Ulvsundavägen varit nästintill lika illa. Som att cykla i en spårig puckelpist och inte en antydan till försök till halkbekämpning. Tills idag då de faktiskt körde med en traktor med ett plogblad i marken och hyvlade ner den värsta isskorpan något. Fortfarande heltäckande med is på de flesta ställen men mycket mindre spår och gupp.

pendlarsvetto skrev:
> Kan konstatera att där dom plogade i måndags vid
> snöfallet, där det det ut så här:
>
> och där dom gav fan i att ploga, där ser det ut
> så här:
>

Maila in de där bilderna till TK som klagomål. Det behövs.
Det sägs att felanmälningar som görs i t.ex. "Tyck Till"-appen går direkt till entreprenör, klagomålen går till TK, och detaljerna behöver verkligen komma dit efter den här fadäsen.

Missen är ju som sagt kanske inte halkbekämpningen som gjorts i veckan, den har varit svår/omöjlig i och med att man inte gjorde ett dyft under helgens väderomslag.

Hur som helst, idag gick det faktiskt rätt geschwindt att ta sig till jobbet. Salt och dagsmeja har gjort att de riktigt jobbiga bitarna blivit bättre. Dock fortfarande enkelspårigt kring Gullmarsplan.

Vi kan ju glädja oss åt att det utlovas blötsnö till eftermiddagen.

zodah skrev:
> Cyklade inte igår och inte heller idag. Viker ner
> mig i morgon också. Hoppas iofs på nattens
> plusgrader och regn.
> Även om det är köpsignal på mtb med ice spiker
> pro så har jag tappat sugen med all denna is.
> Siktar på VuÄltan på måndag.

Styrkekram och HTFU.

Jotack.
Lite varmare.
Glaciäris på många ställen.
Blev tutad på av en stilig herre som hade bråttom.
Tror han tyckte att Högerregeln är en rättighetsregel som ger frikort i alla lägen.

*Log och vinkade*

Gick bättre idag, nattens minusgrader gjorde underlaget mindre moddigt och spårigt. Solna har ryckt upp sig och sopsaltat Solnavägen.

skrotfot skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cyklade inte igår och inte heller idag. Viker
> ner
> > mig i morgon också. Hoppas iofs på nattens
> > plusgrader och regn.
> > Även om det är köpsignal på mtb med ice
> spiker
> > pro så har jag tappat sugen med all denna is.
> > Siktar på VuÄltan på måndag.
>
> Styrkekram och HTFU.

JO, jag kanske cyklar i morgon ändå :-) Är grymt rastlös i kroppen av all inaktivitet.

zodah skrev:
> Siktar på VuÄltan på måndag.

Cykelbanan längs med Ältavägen var fin* i morse. Mellan Sickla och Londonviadukten var det sämre, men dock fullt cyklingsbart med MW. Skippade "genvägen" mellan Tyresö golfbana och Äventyrsbanan eftersom jag tänkte att den kunde vara lite väl äventyrlig.

* Isig, men plan och huvudsakligen stenkrossad.

Per D skrev:
> Ha! Den nedre gummitutan var visserligen
> felpositionerad men det tror jag inte gjort ngt
> ont. Däremot så gör höljet en böj nedåt
> nära bromsen och då jag öppnade gummitutorna
> samt ställde cyceln på bakhjulet så minsann kom
> det ut vatten...!
> Får stå så under natten och sedan
> olja/fuktutdrivande på morgonen.
> Tack!

Du ser ut att ha samma problem som jag. Eftersom justerskruven i ändan på höljet pekar uppåt så kan det ju komma in, inte bara vatten, utan smuts också. Med bromsok som sitter utanför baktriangeln får man inte samma problem.
Senaste 2 vintrarna har jag fått problem när det blir några minusgrader. Jag har då dragit ur vajern hur höljet och sprutat både hölje och vajer med Bräkleen. Jag har sprutat tills det inte kommer ut en massa svart längre.
EFter den operationen har det inte varit något problem resten av vintern (ingen olja eller något alltså) men ett år senare dags för rengöring igen.
Jag tolkar det som det är kombinationen lite fukt och mycket smuts som ger problem. Är det rent så funkar det.

Helt plötsligt känns min arbetsgivares beslut att stänga omklädningsrummen här på jobbet tills 1/2 som ett genidrag! Glaciärerna i Täby verkar vara av episka propotioner nu och det känns nästan skönt att trängas med packet på kommunala färdmedel. Dessutom blev den uteblivna pendlingen en orsak att plocka fram trainern igen. Kör försiktigt Ni som trotsar utebliven snöröjning och is!

Kung Stalle skrev:
> Jag tänkte köra från Vallentuna till City
> imorrn. Har bara dubb fram, klarar man sig?
>
> Stalle

Hur gick det, var det farbart eller måste man ha isracingdäck med +300 dubb?

(själv brukar jag hålla mig längs med Roslagsbanan från Visinge=>Stocksund, dvs skippar Mörbybacken)

I morse tog jag fullgung med ice spiker pro - vilket skillnad mot 4 år gamla marathon winter. Kändes som om jag hade full kontroll hela tiden.

Vek ner mig idag också, rapporter säger dock att Magelungsvägen och Älvsjövägen är okej men sedan återstår resterande bit som gud glömde. Var inte snöröjd i måndags 13:30, inte heller 21:30 och hade då förvandlats till isig puckelpist, och den biten blänkte fint från bussfönstret.Orkar inte.

@Aliide, vart ligger biten som gud glömde? Jag trampar dagligen runt i området mellan Fruängen och Farsta och tycker väl att det i stort sett är ok. Visst, det är rätt isigt och knöligt bitvis men som skogscyklist är det inte värre än ett pass i skogen.
Stefan

Bättre än i går, sämre än i morgon, hoppas jag. Är trött på att gnälla på snöröjningen nu. Vill bara cykla utan att behöva vara tokkoncentrerad på undrlaget. Skulle vara nice att kunna ägna omgivande trafik lite uppmärksamhet.

Råkade ut för en lite annorlunda nedstänkning idag från en lastbil. Han körde igenom frusna pölar och hela jag blev nedstänkt av iskockor. Det gjorde ont!

I övrigt ganska exakt samma lika som igår. Stundtals hyfsat trist.

Pugilism skrev:
> Bättre än i går, sämre än i morgon, hoppas
> jag. Är trött på att gnälla på snöröjningen
> nu. Vill bara cykla utan att behöva vara
> tokkoncentrerad på undrlaget. Skulle vara nice
> att kunna ägna omgivande trafik lite
> uppmärksamhet.

+1, just därför har jag sedan måndags kväll låtit cykeln stå. Orkar inte. På dagen hade det varit nice att lyfta blicken för det var vackert runt omkring med snö på träden etc, gjorde det typ en gång och höll på att vurpa, ett par sekunders okoncentrerad körning höll nästan på att gå illa.

Blev första turen för i år till Jobbet idag (från Täby till City) och ja det påminde väl mer om Singletrack körning än jobbpendling... Hoppas man hinner hem innan snökaoset börjar om det nu kommer hit...

Oavsett så var det skönt att komma upp på cykeln igen det får väl bara ta lite längre tid till jobbet värre än så är det väl inte?

Var precis ute en sväng och tyckte att det blåste en del. Tillbaka på kontoret kollar man väderrapporten. Hyfsat nedstämd blev jag. Rak motvind och regn. Jippi. 9m/s med byar uppåt 17!

Svärmor kommer på oväntat besök under kvällen, så planerade träningen fick ställas in.
Som tur var bjöd vinden på ett par skapliga intervaller.

Gjorde på vägen hem årets först riktiga vurpa.
PÅ ASFALT!!!
Mötte en annan cyklist med inga/dåliga lampor på CG:n vid rondellen bredvid Silverdals kyrkogård (eller vad den nu heter).
Nu skar jag ju lite mycket i den kurvan eftersom jag inte såg nått möte men det kanske va dumt ändå ;)
Men panikbroms med ice spikers på asfalt i kurva släpper oxå.
Skrapad armbåge å knä men nog mest egot som fick sig en törn...

Och om någon hittar en parktool multiverktyg i den kurvan så är den min, hoppade tydligen ur sin ficka på väskan när jag fick markkontakt :) :)

alfons69 skrev:
> Någon som vet hur sträckan Hässelby City ser
> ut??

Igårkväll tyckte jag den bitvis var så kass att jag ställde cykeln idag.
Framförallt mellan Stora mossen och Brommaplan var det riktigt uselt trots wcx300 däck på hojen.
Ingen aning om hur den var idag dock.

Aah, härligt. Vinden gjorde sitt bästa för att knuffa en av isracingbanan. Halvvägs hem startade regnet som så småningom övergick i snöblandat. Börjar tina upp nu.

Jobbig byig motvind på hemvägen. Hade dock tur med att regnet inte började förrän jag nästan var hemma.
Möte en skum figur med hund vid midsommarkransen. Det var spårigt så jag körde väldigt långsamt när han kom gående mot mig på cykelbanan. Jag plingade utan effekt så jag styrde åt sidan för att passera honom på höger sida men då gick han däråt. Han blängde på mig hela tiden så det var klart medvetet. Jag svängde för att istället köra förbi på vänster sida istället men då gav han mig tackling axel mot axel.

Lyckades hålla balansen och funderade på om jag skulle vända tillbaka men kom på att det inte är värt det.

emilh skrev:
> alfons69 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vill härmed EFTERLYSA sopsaltaren i västerort
>
> Den är varken i söderort eller inne i stan.

Var det inte en av dessa sopsaltare som blev påkörd av tåget i Huvudsta innan jul?
Såg denna i Spånga 2h innan smällen, och det såg ut som en sopsaltare.
http://www.dn.se/sthlm/stopp-efter-kollision-mellan-pendeltag-och-hjullastare/

"Full Conditions" är ett uttryck som användes inom brittisk klättring en gång i tiden.
Det myntades när brittiska klättrare insåg att det inte gick att få det svårare genom att klättra högre hemmavid längre. Då började man öka svårighetsgraden genom att klättra under sämre och sämre omständigheter istället.
"Full Conditions" lär en klättrare nöjt ha ropat efter att ha klättrat Ben Nevis under vintern - på natten - i snöstorm...
Isgata - spårande modd - regn - vindbyar hårda som Keirintacklingar.
Måste vara "Full Conditions"pendling.

Bil i går, kollektivtrafik idag en kombination av att jag behöver uträtta lite ärenden och isen. Det är dock långt ifrån ofarligt att gå till tunnelbanan heller.
Enligt prognosen ska det bli minusgrader på tisdag, och det är väl lite väl optimistiskt att tro att all is alla hinna smälta innan dess.

All is på cykelbanorna utbytt mot enorma pölar. Idag behövdes INTE mina WXC300. Många som brände om mig med sina hybridracers.
Var väl nåt snöslask här och där, men det hade mina MW fixat utan problem.

Idag finns alltså inga ursäkter ifall nån undrade.

Slutgnällt för den här gången. :-)

Cuklade och det gick fint. Bara Johanneshovsvägen som är kaos fortfarande. En och annan större sjö också annars mest grus i drivor. Lite modd också.

Tom så pass snöfritt att man får fundera på att öka trycket i däcken. Trevlig Helg!

Tillbaka
Topp