Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

16 Januari

Bilagor

• 16jan.jpg
    16jan.jpg
    115.4 KB · Besök: 37
Inga bilder utmed grissträckorna på Stadsgården federico? :) Fortsatt helt vidrigt underlag från Fotografiska.

Annars helt magisk vintercykling i ljumma medvindar och under klar himmel.

Idag gick det undan. Kände mig som en kalv på grönbete^H^H^H^H^H^H^H^Hbarmark.
Kan nog pumpa tillbaks några bar i dubbdäcken igen.

Sällan man varit så glad för ösregn.

Ska tilläggas att endast de sopsaltade cykelbanorna samt innerstaden var bra.
Sneglade in mot ett par mindre prioriterade stråk och där låg fortfarande 5-10cm slask/is.

Vilken skillnad mot igår! Dumt nog fick jag för mig att testa cykelbanan längs Johanneshovsvägen och som zodah skrev var det lite intressant. Såg en stackars gående farbror som slog på roten där (Han sa att han var OK). Hem blir det till att åka på vägen.

Jag var ute och sprang igår kväll och valde lite naivt odubbat. Örbyleden var i ungefär samma skick som Johanneshovsvägen så det blev lite annorlunda löpning. På blöt is är dubbade däck helt klart lättare att ta sig fram med än odubbade skor.

För övrigt passerade jag en oidentifierad crosscyklist vid Örbyskolan.

Ja, cykelbanorna i förorten och inne i stan var ju nästan isfria nu. Värre däremot på de otrafikerade smågatorna, där var det 3-5 cm tjock is (med gott om "potthål") med smältvatten eller snömodd på. Vurpade på en sån gata i Huvudsta men hann precis få ut ett ben och slapp markkänning. Bilgatan utanför Mekonomen i Huvudsta (inte Storgatan utan lastgatan som går parallellt) var fullständigt ofarbar pga alla djupa gropar i den packade snön/isen.

Edit: felanmälde gatan (Anderstorpsvägen) nyss via https://kc.solna.se/formular/forms/felanmalan.

Senast ändrad:
Janek skrev:
Värre däremot på de
> otrafikerade smågatorna, där var det 3-5 cm
> tjock is (med gott om "potthål") med smältvatten
> eller snömodd på.

Ja, absolut det läskigaste är ispartierna där det smält så mycket man nu plötsligt går igenom. På min cykelbana hemmavid var det kanske 50% som höll och 50% där man plötsligt slirade till och gick igenom. Resten av sträckan från lidingö in mot kungsträdgården var bra.

Idag gick stora bitar av min väg att cykla. En bra medvind gjorde att jag för ett ögonblick hade lite fart, men det gick över. Fin solglimt när jag jag passerade över Västerbron och en hel del andra cyklister ute. Helt enkelt ganska bra alltså.

Thank you God, thank you so bloody much! Gårdagkvällens hempendling kan ha slagit misärrekord! Stenhård motvind med piskande regn och därtill risiga sikt ovanpå det minst sagt omväxlande underlaget, agghaaa!!!

Dessutom grundade jag med att låsa in nycklarna på jobbet, så jag fick mjukstarta med att under en halvtimme i regnet försöka ta mig tillbaka in och lägga vantarna på dem innan jag drog.

Och i dag tuben pga logistiska skäl, är det inte lite synd mig!?!?

Åkte boskapsvagn (tunnelbana) och insåg än en gång att det är vidrigt att vara beroende av ett tåg jämfört mot att cykla. Cykling är självständighet!

Tvingas även att äta och dricka på Gute Grill vid Brunnsgatan ikväll. Pust...

Idag hade jag en väldigt intressant pendling efter att sadelklämman lyckades gå sönder när jag inte ens hunnit halvvägs in till kontoret.
Funkade ok om man lyfte upp sadeln till hjälplig höjd och tänkte på att lägga vikten lite bakåt så den låstes fast.

Dock plus i kanten till cykelverket på Kungsholmen som gav mig en beggad "Free of charge" när jag pratade med dem.
Så hemcyklingen ikväll bör gå OK. Ser ju ut att bli medvind oxå så...

Och inte att förglömma.... FREDAG!!!

Edit: stavning å så

Senast ändrad:
Ice ice baby

edit: bilderna har ju vält? hej datorfarfar...

Bilagor

• DSC_0594.JPG
    DSC_0594.JPG
    118.3 KB · Besök: 36
  • DSC_0596.JPG
    DSC_0596.JPG
    89.6 KB · Besök: 30
Senast ändrad:
Förutom två simturer, ena på johanneshovsvägen innan rondellen(supertrampsbassäng) samt lidl bassängen på huddingev och vinden from hell så gick det ganska bra.

Trevlig helg happy.

Valde bort trafiken pga den hårda motvinden och valde till en 4:de kategoribacke, lite fler backar och det här:
halt.jpg

Vågade knappt stanna för att fota. Blankis med regnvatten på. Men däcken levererade. Fick vara noga med linjevalen dock. Släppte lite 1 gång fram på den 5km långa isgrusvägen.

Backen var rejält tung. Brant och isig vilket gjorde att jag inte kunde ställa mig upp och bryta för då spann det bara. Och motvind. Regn och 1ºC. Fanns det var ändå skönt. Snittet landa på livstidssämsta med 18,0 km/h.

Pendlade själv Sollentuna-Gärdet 40 km, idag var väglaget "så mycket bättre".
Och nu på kvällen bonuspendling med min fru till nattjobbet, 30 km.
Totalt 70 km, så en bra dag i "antal mil statistiken" ;-)

Men det var värst vilka hårda vindbyar nu sent på kvällen, ryckte och slet i mig och cykeln..

Imorgon tidig bonuspendling 06.00 för att möta livskamraten igen, tur att gammal kärlek aldrig rostar som drivlinor i saltmodden...

En bil drog tvärs över hajtänderna när jag surfade Malmskillnadsgatan ner.

En började vingla runt över filerna på Skeppsbron. Hade en lur i örat.

En taxijävel hade ställt sig på cykelbanan vid Järla station på precis samma ställe där en bil ställt sig som fick mig att vurpa i höstas med lättare hjärnskakning som följd. Han fick höger backspegel vriden men hade vett att tiga still.

Slutligen förföljd av en bil genom slaskracet i Storängen.

Annars en fin tur hem.

Tydligen ny is på pendelstråken... Där det var så gott som asfaltrent ligger visst svallis nu. Vart är sopsaltarna? Plusgrader på dagarna och minus på nätterna, någon måste göra något. NU!!! Lär man sig ingenting av veckan som varit, kan man inte läsa väderleksprognoser (ens i dagstidningar)???

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Tydligen ny is på pendelstråken... Där det var
> så gott som asfaltrent ligger visst svallis nu.
> Vart är sopsaltarna? Plusgrader på dagarna och
> minus på nätterna, någon måste göra något.
> NU!!! Lär man sig ingenting av veckan som varit,
> kan man inte läsa väderleksprognoser (ens i
> dagstidningar)???

federico skrev:
> 16 Januari

Vad har du för slutartider på dina bilder? Ser ut som många är med stativ eller något annat stadigt?

Fjärdebrunn skrev:
> Kan inte den här tråden bli tvingande läsning
> för gatukontoret?

Hade det inte räckt att de provade själva ;-) ?

Gårdagens korta pendling på 500m från hemmet till dagis slutade med att barnsitsen fastnade när jag körde igenom en bom och jag flög av cykeln som en vante :)

Något öm i ena handleden idag.

Senast ändrad:
Aliide skrev:
> Där det var så gott som asfaltrent ligger visst
> svallis nu.

Hur kan det bli svallis på asfaltsrent, utan att det kommit någon nederbörd?

Stumpy skrev:
> Aliide skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Där det var så gott som asfaltrent ligger
> visst
> > svallis nu.
>
> Hur kan det bli svallis på asfaltsrent, utan att
> det kommit någon nederbörd?

Sopsaltarna har väl snålat på saltet och bara spolat vatten, i likhet med de som entreprenörer som "låtsassandar" här i Norrort (åker runt och sprider ett par gruskorn/meter)

Stumpy skrev:
> Aliide skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Där det var så gott som asfaltrent ligger
> visst
> > svallis nu.
>
> Hur kan det bli svallis på asfaltsrent, utan att
> det kommit någon nederbörd?

Snövallar vid sidan av vägen har smält under dagen, runnit ut på cykelbanan och fryst till svallis där.

Ska cykla västerort via brommaplan till stan imorgon måndag och velar mellan dubbhoj och vanliga hybriden. Tidig rapport från sträckan mottages tacksamt :)

Skulle absolut välja dubbhojen, minus på natten och plusgrader på dan är ingen bra kombo för att isen ska försvinna, den som ligger kvar på banorna kommer så göra och mer därtill ett bra tag framöver.

Själv drog jag äntligen ut ett par bar ur däcken efter rapport om att underlaget på hela min väg fortfarande är undermåligt. Hoppas på en lite behagligare resa än veckan som var då jag bangade och tog kommunalt efter måndagens totalmisär. Men det var ju lika mycket misär med tunnelbana-buss och gå odubbat på is var ju intressant i sig, höll mig på benen med nöd och näppe. Bannemig värre idag då gruset som låg ovanpå isen nu har ett lager is över sig...

Dubb alltså.

Från Åkermyntan in till City är vägbanan fuktig och lätt frusen men är överlag kanon. Ta det lungt efter Tranebergsbron ner mot puckeln det är isigt i den kurvan. Ta det även lugnt i Rålis bitvis isigt i kurvorna.

Nu har bygget av mälarbanan stängt min tunnel under spåren vid Jakobsberg. Måste hitta en vettig ersättningsväg. Att hålla på och krångla sig upp på viksjöleden och sen lika mycket besvär på andra sidan går bort.

Cykelbart och lite snöflingor i luften. Kom iväg ovanligt sent vilket gjorde att det var många fler cyklister, joggare och hundägare ute. Kände mig ovanligt trött i uppförsbackarna...

Mycket is borta, lyxigt. Den is som fortfarande var omfattande var dock lite extra hal idag, omfrusen och lite frostpudersnö ovanpå. Första gången jag inte känt att jag haft tillräckligt med grepp med MW-dubben.

Smitrännan ner bredvid trappan vid Gullmars hade blivit en bob-bana. Tur det inte kom någon nedanför.

Idag var det nästan isfritt hela vägen mött saltbilen vid Hagsätra sopsaltaren mötte jag dock inte utan det var vanlig saltning som verkar gälla nu. Tom vatten/is pölen innan Gullmarsplan var nästan helt borta.

Mamma mia vad stumma mina ben var idag. Kom till jobbet badandes i mjölksyra.
En glans mot klockan gav en ledtråd, hade gått på ungefär samma tid som på en bra sommardag, fast idag på dubbdäck med lågt tryck.

Har troligtvis ett par snabba medcyklister att tacka(?). Först en kille på Specialized hybrid (hyggliga trackstands!) mellan Gullmars och slussen, sedan jagad av okänd sista biten från Stureplan och norrut.

Nu var det i alla fall rent på cb in till stan .Isigt etc som vanligt hemmavid. Måste bara komma ihåg att fylla på lite mer luft i däcken till turen hem. Så är det väl finfika imorgon som vanligt.

Mina ben kändes trasiga eller nåt...

Ligger lite dödsis kvar på vissa ställen men generellt sätt så ser det bra ut.

Tillbaka
Topp