Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Riktigt skön och snabb pendling idag Ekerö till City. Knaggligt mellan Nockeby och Brommaplan, annars bara finfint. Enorm skillnad mot förra veckans mardröm. Hoppas det inte fryser på närmsta dagarna.

Hej,

Vi är nu två som kommer att beställa Yehuda Moon comics från http://www.yehudamoon.com/shop.html.
Det kostar $50 att skicka till Sverige oavsett hur många vi tar. Skulle någon vilja beställa album tillsammans med oss och dela på fraktkostnaden ($50) till Stockholm, skicka en PM?

2008-01-24.gif

Äntrade pendeltåget i morse i absolut sista sekunden, rinnande av svett och med brinnande lår efter att ha haft alldeles för lite tid på mig för att göra resan njutbar. När jag ställt undan cykeln och satt mig ner ser jag denna på väggen en meter framför mig...
Hysteriskt roligt tyckte jag just då!
:-)

Bilagor

• IMG_0579.JPG
    IMG_0579.JPG
    67.9 KB · Besök: 44
Blev kommunalis idag. Efter hemresan igår fick jag ont i överdelen på höger vad upp mot knävecket.
Har känt något lite senaste veckan men igår blommade det ut. Satt och skrämde upp mig med en tråd här på Happy om Popliteusmuskeln. Får avvakta nån dag. Suck...

Jag har bakercysta som känns lite så. Vätskeblåsa i knävecket pga inflammation i knät. Knät räcker inte för att rymma all vätska inflammationen driver. Jäkligt obehagligt.

Hade ärenden att utföra där cykel inte var ett alternativ, däremot upptäckte jag en skylt från bussfönstret när vi for ut på Magelungsvägen, under 70-skylten sitter en förbudskylt mot cykel, är det ens lagligt att förbjuda cykling på allmänna vägar som inte är Motorväg/Motortrafikled?

Punka igår, växelsallad idag :(

Tur att jag beställde växelöra i helgen och att jag hade kedjebrytare och missing link med mig.

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade ärenden att utföra där cykel inte var ett
> alternativ, däremot upptäckte jag en skylt från
> bussfönstret när vi for ut på Magelungsvägen,
> under 70-skylten sitter en förbudskylt mot cykel,
> är det ens lagligt att förbjuda cykling på
> allmänna vägar som inte är
> Motorväg/Motortrafikled?

Om det står så i LTF så ja.

Idag var det småmysigt av flera andledningar. Först har jag förstått att de senaste dagarnas dåliga tempo berodde på en lättare förkylning. OK, då har man en förklaring och kan sänka ansträngningsnivån lite.
Sen var det vädret. Blåsigt och snöriv i ansiktet. Fick flashback till Ötzin och stortrivdes för att det inte var så mycket snö på marken. Än.

Skrattfest hela vägen in till jobbet, höll på att skratta ihjäl mig på Rinkebyfältet med "All machines on full power" som resulterade i 15-20km/h. Funderade sedan vad 250-300W kommer att resultera i sommar på finräsern och Zipphjulen....drömmmer!

Trevligt i snöblåsten. Hoppas det håller sig under fryspunkten så det inte blir så slaskigt.
Klämde ur mig några intervaller också, väldigt nyttigt med tanke på hur urlakad jag är nu.

Årsbästa pendlingen (vilket iofs inte säger så mycket), i dubbel bemärkkelse.
Fegar lite inför avfärd hemmavid (temp kring nollan - känns rått & kallt), men ger mig av iaf. Konstaterar att jag är helt rätt klädd & vädergudarna belönar mig med några medvindsbyar uppför första backen.
När jag närmar mig Naturhistoriska så kommer ett svagt läskande snöfall, den här dagen blir toppen oavsett!

Bilagor

• blötsnö.JPG
    blötsnö.JPG
    44.4 KB · Besök: 42
Tyckte det var riktigt mysigt idag. Ett tunt snötäcke på marken, lugnt på cb. Snöblåsten var lite som extra smör på moset.

Jeans i blötsnömotvind var väl ett så där smart alternativ som kanske borde ha tänkts igenom innan. Som tur var hade jag ett par torra byxor på jobbet.

Annars är väl det korta svaret på frågan om hur dagens pendling var: fostrande.

Lite snöigt, men härligt efter några dagars frånvaro av pendling.
Roligt när man tycker att det var skön cykling och kollegorna säger "va, cyklade du i det här vädret? "

21 Januari

Bilagor

• 21jan1.jpg
    21jan1.jpg
    34.6 KB · Besök: 36
  • 21jan2.jpg
    21jan2.jpg
    70.1 KB · Besök: 42
  • 21jan3.jpg
    21jan3.jpg
    67.4 KB · Besök: 41
  • 21jan4.jpg
    21jan4.jpg
    65.7 KB · Besök: 43
Stort jätteförlåt till killen vars skärmstag jag körde på!

Jag satt i mina egna tankar och tittade bara på bilen som skulle korsa vår väg. Förlåt igen. Ja jag är dum i huvudet ibland...

Hängde på en mountainbike med röd Vauderygga vid Tele2 Arena och drev på hyggligt till Skanstull. Uppiggande med snöblästrat ansikte, kunde dock gärna ha varit nån grad kallare för att minska slafsfaktorn på marken.

Av det härdande slaget med motvind och ett isigt snöfall i ansiktet. Körde om en mamma med barn på påhängscykeln kämpande i motvinden ,respekt. Ser framemot en hempendling i medvind och nysnö.

Körde årets första Le Peloton på väg till jobbet.

Kränkt redan uppe vid Nacka Forum så de vara bara att bilda andraklunga med sig själv och hamra på de 3,5 milen genom snöfallet. Fin morgon!

Behövs fler fetton på onsdagarna! Urban Deli Sickla 06:00

fhloston skrev:
> Lite snöigt, men härligt efter några dagars
> frånvaro av pendling.
> Roligt när man tycker att det var skön cykling
> och kollegorna säger "va, cyklade du i det här
> vädret? "

+1 på den :D :D

Fick draghjälp hela vägen från västerort, händer inte ofta att folk är villiga att hjälpa till, så stort tack till dig på en on-one. Hann tyvärr aldrig tacka innan du svängde av.

Bytte till rättså nabbigt crossdäck bak och tillsammans med de nästintill rullningsfria Nokia 106orna fram och resterna av en dödsförkylnning blev det en lugn resa. Men skön och lagom ändå. Tänkte på Steve Abraham. Vilken dåre. På ett bra sätt.

RIP bakhulet. Du blev bara 3 år lite drygt, men stod vid min sida i vått och torrt, året runt. Jag kanske skulle ha behandlat dig lite bättre och inte tagit dig för givet när du behövde lite kärlek.

bakhjul.JPG

Pendlingen rätt mysig, kanske lite mycket vind på nosen emellanåt.

Thomas

Jobbar hemifrån idag och är ledig resten av veckan, dock inte med tanke på vädret.
Ser ut som att det kan ha varit rätt vältajmat då jag sitter och tittar ut över cykelbanan vid slakmotan mittemot Tele2-arenan och kan konstatera att än har ingen snöröjning gjorts.
Ser alltså ut som att staden är på väg att göra samma misstag för två veckor sedan då man lät all snö falla och sen frysa på innan det röjdes.

emilh skrev:
> Jobbar hemifrån idag och är ledig resten av
> veckan, dock inte med tanke på vädret.
> Ser ut som att det kan ha varit rätt vältajmat
> då jag sitter och tittar ut över cykelbanan vid
> slakmotan mittemot Tele2-arenan och kan konstatera
> att än har ingen snöröjning gjorts.
> Ser alltså ut som att staden är på väg att
> göra samma misstag för två veckor sedan då man
> lät all snö falla och sen frysa på innan det
> röjdes.

Är det någon som berättat för dem att det snöar?

skrotfot skrev:
> Skall om en stund cykla från SöS till Norra
> Bantorget, och enligt http://cykla.stockholm.se
> så skall det ta 20 minuter om man cyklar
> långsamt (med tanke på väder).
>
> Är 20 minuter ett rimligt antagande?

Ja, fast med tanke på mitt rullsnitt 12/1 vid denna tid på dygnet skulle jag lägga till ett par min om jag hade tid att passa.

Var just upp för att kolla närmaste sopsaltarsträcka, orörd och tjockt snötäcke... Tvekar, kan inte bestämma mig. Ska sedan hem i mörkret ikväll.

Nya cykeln står i kartong på vardagsrumsgolvet!

Aliide skrev:
> skrotfot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skall om en stund cykla från SöS till Norra
> > Bantorget, och enligt http://cykla.stockholm.se
> > så skall det ta 20 minuter om man cyklar
> > långsamt (med tanke på väder).
> >
> > Är 20 minuter ett rimligt antagande?
>
> Ja, fast med tanke på mitt rullsnitt 12/1 vid
> denna tid på dygnet skulle jag lägga till ett
> par min om jag hade tid att passa.
>
> Var just upp för att kolla närmaste
> sopsaltarsträcka, orörd och tjockt snötäcke...
> Tvekar, kan inte bestämma mig. Ska sedan hem i
> mörkret ikväll.
>
> Nya cykeln står i kartong på vardagsrumsgolvet!

Tack!
Inser att jag bör beräkna en halvtimme, vill ju inte komma försent till Naprapatlabbet för då kanske man missar någon minuts stryk.

Yippie, min Rideye (dashcamliknande kamera för cyklar från http://rideye.com) har äntligen anlänt. Ser fram emot att testa den, återkommer med omdöme om några dagar.

Beställde ett hjälmfäste till den också men har inte så stor lust att hjälmmontera kameran och därmed se helt paranoid ut, trots att det borde ge mindre skakiga inspelningar. Rideyekameran är ungefär lika stor som en Sigma Lightster, alltså ca 10-12 cm lång och ca 3.5-4 cm "tjock".

Hittade en helmysig grusväg brevid spåren från Kallhäll mot Jakobsberg, lycka.
Inga spår i morse så jag kände mig fridfullt lycklig över att vara först ut.

Om en timme ska jag cykla hem, men det ser konstigt ut därute. 0,1mm var det utlovat, men det här ser ut som något annat, vars reklamerar man?

Får se om mina snordyra Artic GTX håller vad de lovar.

Träningsvärken från morgonens galenskap kryper i benen. Får jag motvind kan det bli lite grinigt på hemvägen. Ingen regnjacka, bara en vindväst, mmmmm....

Väglagsrapport från klockan 15:00

Ringvägen, tanto: Oplogat ojämt
Liljeholmsbron: tunt snölager farbart
Från tvärbanan upp för backen: plogat båda sidor
Midsommarkransen till hägerstensbadet: oplogat men mjuk snö och slätt under = jobbigt men ok
Hägerstensbadet till fruängen: plogat
Fruängen till huddingegränsen (södra sidan E4) plogat.
Huddingegränsen till segeltorp. Oplogat

LilleNo skrev:
> Om en timme ska jag cykla hem, men det ser
> konstigt ut därute. 0,1mm var det utlovat, men
> det här ser ut som något annat, vars reklamerar
> man?
>
> Får se om mina snordyra Artic GTX håller vad de
> lovar.

Vart var det utlovat 1mm? Klass 1-varning om 1 dm snarare. Såg inte en enda snöröjare av något slag på väg till jobbet, kollade saltsopastråken, full med snö och ingen sopare eller plogbil hade varit där heller. Lagt tre felanmälningar. Dessutom är det ju kramsnö som sopborsten inte rår på om den ligger för länge vilken den redan gjort. Favorit i repris.

(felstavning)

Senast ändrad:
Kom ifatt sopsaltaren på norrmälarstrand. Det var inte kul framför den... västerbron oplogad och spårig. Bäst var det nära bilvägen. Upp till årstabron från årstaviken var det plogat. Årstabron oplogad men farbar. Osv. Bilvägar hur fina som helst....

heklamama skrev:
> Tur att man alltid har snögoglarna i handväskan!

+1
Utan handväska känner man sig naken när man cyklar. Alla stirrar.

42Hz skrev:
> Det gick bra, alla 800meter, trots snöfallet!

Lägg av och sukta!
:P

Händelserik ärenderunda i kväll.

Gubbjävel i silvergrå 740 kände sig tvungen att gasa på och köra ut i snövallen när han passerade mig under bron vid Gullmarsplan. Kändes som när man lyckades fånga en spökboll med ansiktet i skolåldern. Uppehåll i snöanded, så inga glasögon på heller.
Måste man ha glasögon på sig för att skydda synen mot cyklisthatande motormän numera?

Adrenalinstinn kunde jag inte låta bli att knacka på rutan hos en person som parkerat i cykelfältet på Sveavägen.
Han hade vett att inte tjafsa och flyttade sig dessutom omedelbart(!), men blev så till sig att han drog mot rött in i Sergelrondellen, höll på att bli påkörd, försökte backa tillbaka över övergångsstället och löste det slutligen med en högersväng från vänstersvängfältet; och körde med en smäll och ett skrap rakt in i och över refugen...

Ström- och Skeppsbron södergående helt oplogade. Nynäsvägen södergående hade man varit kreativ och försökt ploga både trottoaren och cykelbanan i ett svep. Naturligtvis betyder det bara att cykelbanan nu är mindre än en halvmeter bred och resten är en snövall.
Efter detta stordåd hade man parkerat maskinerna mitt i cykelbanan.

Kramp i foten sista kilometern efter gubbens slaskbad gjorde att jag fick leda cykeln sista biten och stanna då och då för att lösa krampen. Tog längre tid än resten av rundan gjort sammanlagt.
Allmänt högt misärindex. Det var i varje fall ingen vind...

Åkte hem vid 15 tiden och då var Solnavägen i stort sett ocykelbar. Tog vägen istället, medvinden gjorde det lätt att hänga på i biltempot nerför.

Som vanligt så var det helt oplogat på Rinkebyfältet, hade jag haft plomber i tänderna så hade dom ploppat ut där. Järfälla verkar ha köpt in en sopsaltare - äntligen!

Tillbaka
Topp