Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Snö och motvind rakt i nosen på morgonen. Härdande och ändå ganska skönt. Hem från city vid 17.15, faktiskt bra plogat hela vägen till Ekerö frånsett Brommaplan/Nockeby. Sopsaltaren arbetade i Rålis. Återstår att se hur det blir imorgon, har kommit en del nysnö.

Tja, vägen hem. Kista, Rinkeby, Spånga, Hässelby var väl i princip oröjd.
I Vinsta blev jag omkörd direkt efter ett övergångsställe (jag låg i ett hjulspår). Han körde nära och accelererade kraftigt. 30 meter längre fram kör han i till trottoarkanten och slänger upp förardörren. Tur att man räknar med att det finns idioter och håller avstånd.

Avstånd höll dock inte den privata skolbuss som drog om mig i morse. Även då var jag på ett övergångsställe, cyklar på cykelbanan som inte är avdelad från gatan. Bussen kör minst 50 km/h, och har kanske 70 cm marginal till mig.

Okej, vem var det som cyklade över min frus fot/ben (efter det att hon vurpat) i den grymt oplogade och spåriga backen på Johanneshovsvägen? Träd fram! ;)

(själv chansade jag inte utan tog bilvägen när jag passerade)

Har du något signalement? Tempohjälm kanske? Slutade det bra? Frågorna hopar sig. Mina sjuka barn kan ge mig alibi.

swetrixie skrev:
-------------------------------------------------------
> Hoppas ni laddat ned appen för klagomål till
> Stockholms kommun. Jag har anmält ett par
> ställen som var rent bedrövliga.

Vad är poängen det är ingen hemma på andra sidan. Har felanmält ett antal sträckor många gånger, dom plogar när dom har lust helt enkelt, tvyärr!

Vackert men lite besvärligt. Glasögonen envisades med att imma igen titt som tätt.
Måste också bli bättre på att stanna och lufta ur fortare istället för att envisas några kilometer med marginell kontroll först.
Skeppsbron var lite läskig, spårigt snömos och isbark i cykelbanan. Och bilar som inte ville dela med sig.

izar skrev:
> Järfälla verkar ha
> köpt in en sopsaltare - äntligen!

Jag har sett en med sop frampå, dock ingen med salt ännu. Fast jag har ju knappt cyklat i vinter.

swedo skrev:
> @stiffe, tidig start...
>
> Är det någon som kan avlägga rapport om
> Stockholm?

Ett skämt, är en vågad gissning. Men vi blir nog många som cyklar ändå, just nu tvärstopp för alla tåg på Södra Station...

Kändes skönt att få sätta sig på sadeln igen efter några veckors sjukdom.
Dock så var det ganska tungt och dåliga vägar.
Har Solna stad några plogbilar eller har Sundbyberg köpt upp samtliga?

Bilagor

• Pendling.JPG
    Pendling.JPG
    62 KB · Besök: 46
Körde Kälvesta - Frösunda. Sörgårdsvägen via Spånga plogad (sopsaltaren hade inte hunnit korsa Bergslagsvägen där den korsar Sörgårdsvägen), Bromstensvägen plogad. Sundbyberg har plogat bra. Solna en katastrof!

XLR8 skrev:
> Kändes skönt att få sätta sig på sadeln igen
> efter några veckors sjukdom.
> Dock så var det ganska tungt och dåliga vägar.
>
> Har Solna stad några plogbilar eller har
> Sundbyberg köpt upp samtliga?

Sådär brukar det se ut mellan Sollentuna och Solna med. Idag var inget undantag. Från polisskolan hela vägen till Solnavägen var det oplogat. Plötsligt vid Solnavägen hade sopsaltaren tittat fram. Hoppas de får undan modden innan det fryser.

Johanneshovsvägen som vanligt ett svart (vitt?) hål undehållsmässigt. Annars helt okej på min väg mellan Örby och Östermalm.

Synd bara att det blir så slaskigt direkt.

Tror minsann jag mötte Staine. På Liljeholmsbron :-)

Cyklade "bilväg" så mkt som möjligt, gillar Ringvägens bussfil, den funkar väldigt bra. Inte plogat alls på södermalm. Än får man väl tillägga.

zodah skrev:
> Tror minsann jag mötte Staine. På Liljeholmsbron
> :-)
>
> Cyklade "bilväg" så mkt som möjligt, gillar
> Ringvägens bussfil, den funkar väldigt bra. Inte
> plogat alls på södermalm. Än får man väl
> tillägga.

Aha, såg inte :) Jaja, bara proffs ute en dag som denna ;)
Men pudlar på mitt inlägg ovan, plättlätt cykling ju. Bilisterna hade jobbigare, stillastående på många ställen

22 Januari

Bilagor

• 22jan1.jpg
    22jan1.jpg
    90.9 KB · Besök: 49
  • 22jan2.jpg
    22jan2.jpg
    98.4 KB · Besök: 46
  • 22jan3.jpg
    22jan3.jpg
    85 KB · Besök: 45
  • 22jan4.jpg
    22jan4.jpg
    94.6 KB · Besök: 47
  • 22jan5.jpg
    22jan5.jpg
    58.7 KB · Besök: 45
  • 22jan6.jpg
    22jan6.jpg
    74 KB · Besök: 49
  • 22jan7.jpg
    22jan7.jpg
    83.6 KB · Besök: 50
  • 22jan8.jpg
    22jan8.jpg
    100 KB · Besök: 47
Slafsigt men kul hem i går. lite sladdigt nedför västerbron. Välplogat i morse hela vägen från Stureby till k holmen över årstafältet, hornstull osv. Men kroppen, den är kass.

Inspirerande bilder federico!

Glömde en detalj på pendlarrapportern eftersom jag gottade mig så åt andras olycka. Passerade en typ på Västerbron. Hen körde med cykelvagn i skapligt tempo på dagens underlag. Respekt.

Dåligt snöröjt. Men det var ju inget annat att vänta.

Skickade felanmälan vid Rinkeby.

Bilagor

• JPEG_20150122_073843_-1374423211.jpg
    JPEG_20150122_073843_-1374423211.jpg
    43.5 KB · Besök: 41
Hade ärenden igår så var tvungen att motvilligt skippa cykelpendlingen.

Idag pendlade jag 8:30-9:00. Helt otroligt vackert i morgonljuset längs saltsjöbadsvägen, vinterlandskap från tomtar och troll typ.

Fint plogat på cykelbanorna längs värmdövägen genom Nacka, inga problem att susa förbi bilkön som misär-ringlade fram i 10-15 km/h.

Bara skoj med lite oplogat på några mindre trafikerade platser. Hård modd under kramsnö fick köttas i attackställning men det är bara mysigt. Bekvämt var det också, jag ser fram emot hemvägen.

swedo skrev:
> ypperligt plogat på lidingö. Hurra

Inte när jag cyklade kl 05:50 (norra sidan av ön).

-XLR8-

Som vanligt från Sollentuna blev det sämre vid Polishögskolan, tumme ner igen för Solna alltså.

Men när jag kom till Haga Norra (lite sent, kanske 8.45, så de flesta lär ha missat detta) körde den nu så omtalade SOPSALTAREN precis framför mig nästan ända till Haga Södra, underbart.
Jag kände mig som en curlingsten i lag Anette Norberg med sopande team framför.

På grund av ingen nattsömn valde jag att ta bilen idag. Tittar man på federicos bilder blir man ledsen att man missade en så fin naturupplevelse. Bakom ratten var det inte alls lika trevligt.

Hoppas det ligger kvar till imorgon :)

Tack för bilderna Federico.

Hamnade bakom plogbil på cykelbanan vid SL-depån Södertäljevägen. Bara att ta det lilla lugna en stund. Resten av vägen till city hade fått besök av sopsaltaren.

Rätt okej, banan längs Magelungsvägen där den går precis vid vägen var dock helt överskottad (från vägen)och full med hårda snöskockor. Övrig bit hade dock sopats. Träffade också på någon vanlig plogbil på Älvsjövägen, han skulle hellre ha kört den helt oskottade Mickelsbergsvägen. Mötte fler som suckade och försökte komma fram utan att gå omkull...

I Bromma råder det ingen tvekan om prioriteringarna. Bilvägen perfekt. All snö uppplogad på trottoarer och cykelbanor. Det tackar vi inte för.

staine skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det gick bra, alla 800meter, trots snöfallet!
>
>
> Lägg av och sukta!
> :P

=)

Få se hur jag gör idag.

Hade varit fint med en fatbike eller åtminstone en 29" MTB på 30% av sträckan idag.

Vad gäller övriga 70% så är jag bara imponerad av det samhällsmaskineri som finns för att göra vårt liv enkelt. I hur många länder kan man räkna med att en promenadväg i skogen är renskrapad till isgruset och dessutom sandad, ett par timmar efter årets största snödump?

Underbar hemfärd till lovö. Först perfekta sopsaltade med okänd djävulspendlare som tryckte på bakifrån mellan traneberg och brommaplan. Fick trampa på bra för att hålla undan. Nån här? Sen snabbhandling på Konsum för att maxträna lillhjärnan. Hela vägen ut till drottnigholm var det packad dödsmodd med random bärighet. Svajade som ett ärkefyllo med en lunga.
Underhållande på något maso-sätt.

Inte plogat sen i morse från gärdet till lidingö. Även i det här vädret ser man folk utan dubb - imponerande.

Det här snacket om att de* vill att folk ska cykla. Det är bara snack va?

Visserligen var delar av färden helt ok, men vissa var väldigt besvärliga. Med hund i cykelkorgen blir det dessutom riskfyllt. Det får bli mördarmaskin i morgon.

*Stockholms stad.

Förresten. I Eskilstuna finns det "cykelrapportörer" som rapporterar läget på "sina" sträckor till kommunen. Finns det i Stockholm?

swedo skrev:
> Inte plogat sen i morse från gärdet till
> lidingö. Även i det här vädret ser man folk
> utan dubb - imponerande.
Fast just i detta väder gör ju inte dubben så mkt nytta (till skillnad från förra veckans isfest).

gsb skrev:
> Källis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hem från jobbet ikväll via endurospår och
> > utryckningsvägar.
> >
> >
> https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-