Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Trött på att snacka och felanmäla de kilometrarna av som igår kväll utöver puckelpisten var rejält moddig i regnet mitt i allt, nu ska det frysa på nattetid också. Och det finns ingen annan väg jag kan tänka mig vara bättre, villagator har en förmåga att vara rätt spårig också, dessutom längre. Nu fint sopat fram till skiten. Och kommer fortsätta att felanmäla tills den är bra (antagligen fram till våren ;-) )

izar skrev:
-------------------------------------------------------

> Tog en annan väg idag kunde väl bara konstatera
> att cykelbanan längs med Tritonvägen hade nog en
> sett ett plogblad under denna vinter, cyklade på
> vägen istället!

+1
Årets moddmisär denna morgon. Felanmälde Tritonvägen igår - till ingen nytta. Ännu sämre idag i och med att det töat. Körde oxå vägen.

Alltså bara - Tjohoo! Äntligen lite pissväder. Snöblandat regn och snöslask/modd/fanskap. Lägg till ett antal fordonsförare(hantverkarskåp och en varuleverans) som gick in för att ställa till det (Körde förbannat aggresivt, nära och vårdslöst) och se till att det skulle vara svårare att komma fram helskinnad till jobbet.

Det är nu man växer som människa!

Snötäckt. Inte halt. Spikes for rookies i alla fall. Har bara 1.8 km till jobbet med en utförslöpa i början men så länge man inte ska sladda och ha sig funkar det. Ingen blodsmak i munnen.

Senast ändrad:
heklamama skrev:
> Karaktärsdanande.
>
> Finfikade.

Ganska glest på fikat idag :)

Sorbet för det mesta, och bitvis ganska tungt.

Efter 1 1/2 veckas pendelfrånvaro pga New York-resa så var ju benen inte att känna igen.
Sjukt tungt både i ben och lungor igår men idag kändes det mycket bättre.

Pratade med en medpendlare vid ett rödlyse vid Slussen angående stänkskärmar till MTB som håller röven torr men vi hann inte komma fram till så mycket innan det blev grönt.
Det kanske var någon här på happy?

Fan va fint det ska bli med vår när den väl kommer!

Tack som frågar, cykelbanorna kändes lite smala idag.
20150127_0813241.jpg

silverman834 skrev:
> Tack som frågar, cykelbanorna kändes lite smala
> idag.
>

Hundpulka? :)

Mestadels helt ok, lite trögrullat. Delvis ren misär, men bra balansövning. Glad att jag inte är i New York med omnejd dock!

silverman834 skrev:
> Tack som frågar, cykelbanorna kändes lite smala
> idag.
>

[X] pYlka
[X] x-TRACYCLE

2 av 2!

Hamnade i en hetsig diskussion/bråk med en bilist vid Sankt Eriksplan i morse. Han tutade på mig ett par gånger och försökte tränga sig förbi vid ett blinkande (avstängt) rödlyse. Jag dunkade till hans sidoruta med handsken eftersom trängde sig förbi extremt nära mig, då stannade han, hoppade ut och började käfta. Att han gjorde fel som körde i bussfil (rätt tydligt: busstrafikljus, bussfilsskylt OCH påbjuden högersväng för alla utom buss, taxi, cykel, moped) var inte relevant för honom, för jag "cyklade mitt i gatan". Han skulle ju "bara svänga vänster".

Behållningen var nog hans citat "tuta får man, men inte slåss" (eftersom jag hade dunkat till rutan). Det ska jag gotta mig åt i flera veckor.

Fick med en del av diskussionen på min Rideyekamera, tyvärr ingen video eftersom kameran var riktad bort från bilen.

Arsozath skrev:
> Hundpulka? :)

Jag tror att försvarsmakten hade den för skidåkare då jag köpte den på ett överskottslager. Själv har jag haft den för "normalt" pulkåkande (vad det nu innebär då man är 30+...), men ska ge den till några vänner med barn som nog kommer att ha det roligare med den då den bara stått i källaren i flera år.

heklamama skrev:
> pYlka
> x-TRACYCLE
>
> 2 av 2!

Nära! Det är en Surly Big Dummy, men de följer x-tracycle standarden så det är nästan en x-tracycle.

Jag stod och fingrade på pannlampa och liknande för att ta fethjulingen till jobbet, men det föll på att jag inte orkade packa om från pakethållarväska till ryggsäck. Det fick bli pendlarhojen som vanligt. Det visade sig vara ett gott val, ty i Västerås var det exemplariskt plogade cykelbanor, och dessutom hade man avstått från att sprida DÖDSGRUS! Tack för det!

tuta skrev:
> Fastnade bakom sopsaltaren en stund mellan
> Bolidenplan och Gullmars. Mer spännande än så
> blev det inte.

Inte en gång har jag sett en sopsaltare när jag pendlar Nacka-Vasastan. Lyllo!

Förvånansvärt många ute i morse trots lite kletigt väder.

lavrell skrev:
> Efter 1 1/2 veckas pendelfrånvaro pga New
> York-resa så var ju benen inte att känna igen.
> Sjukt tungt både i ben och lungor igår men idag
> kändes det mycket bättre.
>
> Pratade med en medpendlare vid ett rödlyse vid
> Slussen angående stänkskärmar till MTB som
> håller röven torr men vi hann inte komma fram
> till så mycket innan det blev grönt.
> Det kanske var någon här på happy?
>
> Fan va fint det ska bli med vår när den väl
> kommer!

Jag kör dessa.
https://www.themudhugger.eu/
Kompletterat med en crud framesaver

lavrell skrev:

>
> Pratade med en medpendlare vid ett rödlyse vid
> Slussen angående stänkskärmar till MTB som
> håller röven torr men vi hann inte komma fram
> till så mycket innan det blev grönt.
> Det kanske var någon här på happy?
>

Hopplöst med stänkor till MTB. Har själv en bakstänka till min 29a som är i mitt tycke gigantisk, men jag är lik förbannat galet skitig upp över hela ryggen vid vanlig svettopendling. Längtar till våren.

silverman834 skrev:
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hundpulka? :)
>
> Jag tror att försvarsmakten hade den för
> skidåkare då jag köpte den på ett
> överskottslager. Själv har jag haft den för
> "normalt" pulkåkande (vad det nu innebär då man
> är 30+...), men ska ge den till några vänner
> med barn som nog kommer att ha det roligare med
> den då den bara stått i källaren i flera år.
>

Aah, ok. Vi har två "pulkor" som ser ganska likt ut som vi har sele och grejer till hundarna. Snart dags att slaksa hem. Verkar få medvind iaf :)

Igår runt 17:30 raglade det omkring en gubbe på cb söder om Tele2 Arena i södergående riktning jämte Nynäsvägen, höll på att köra på honom men jag missade. Måste berott på att han var full som en kastrull och vinglade vant undan.

Annars har jag ätit fyra kanelbullar på två dagar.

SuperApe skrev:
> Misär typ. Pyspunka och ingen slang hemma. Ingen
> slang hemma. Det har inte hänt sedan 80 talet.

Fanns slang på den tiden?

Närå men,.,., halvok pendling, och man slipper salta på maten i kväll, alltid sparar man nån liten slant på det :P

staine skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Misär typ. Pyspunka och ingen slang hemma.
> Ingen
> > slang hemma. Det har inte hänt sedan 80 talet.
>
>
> Fanns slang på den tiden?

Ja, Dunlop tog patent -88

http://sv.wikipedia.org/wiki/John_Boyd_Dunlop

Tyckte nog att det var helt ok idag, någon kilometer med slask, is och modd i Nockebyhov, i övrigt barmark så gott som hela vägen Ekerö till city. Lite snöblandat regn har jag inga problem med så länge det finns fäste. Något sega ben på hemvägen med bra tid ändå. Fryser det inatt kan det bli halt på sina ställen men rejält med grus bör ändå ge fäste.

Skulle ta det lugnt idag, men råkade på en MTB-cyklist med lika dubbade däck som jag på Bullitten. Då växte plötsligt hornen lite och hjälmen blev trång...

Haninge till Södermalm var inga större problem kl 05:30 idag.
Första vinterpendlingen i mitt liv, var ju trevligt.
Mötte inga cyklister, var rätt ensam ute kändes det som denna morgon :-)

Lite halkgigt i Hägersten men inte så farligt. Värst var parkeringen utanför huset. Undrar när vägbygget på sankt-göransgatan (vid Lidl) ska bli klart?. Det är obehagligt att cykla på Drottningholmsvägen.

Frusen slask kändes inte som ett bra alternativ så jag ställde 29:ern åt sidan, tog fram CX:en och siktade på den förhatliga sopsaltarsträckan från Västerort. Har inte kört där sedan snön började komma. Men jag tycker faktiskt att den levererade idag! Inte överdrivet blött och till 99.9% rent från snö/is! Fast det är kanske moder Jord som gjort grovjobbet så jag kan fortsätta tycka illa om sopsaltarn´? ;-)

Edit: Men så lär dig stava då - gubbbe!

Senast ändrad:
Tog ett dumt beslut att cykla över Spångadalen idag, ångrade alla 3km. Oplogade GC banor blir fruktansvärt svårcyklade när det har frusit kan vi bara konstatera. Dom har plogat själva påfarterna till denna sträcka riktigt bra, så när man börjar cykla där så tänker man "men det ser ut ju riktigt bra ut" tills man når "point of no return". Någon ond människa plogar där!

Kan konstatera att dhbs flossade roubaix-tights var i tunnaste laget i morse. Det virvlade lite väl mycket runt scrotum. Konstigt att ett par 12 år gamla Vermac-tights i samma material funkar så mycket bättre. De rejäla Briko-tightsen med vindskydd och allt som jag har blir lite väl varma vid 0 till 2 plusgrader.

Se på sjutton, alla mina felanmälningar (2 per dag i minst två veckor) har äntligen åtgärdats. Kunde hålla bra fart hela vägen och inget slirande hit och dit och spårig puckelpist som förvandlats till mestadels is och modd. Rent och fint (ja, en massa grus förståss men äntligen farbart. Fler cyklister ute än som varit på senaste tiden då man varit helt ensam i arla morgonstund. Ett blinkmongo (två blinkande lampor, en på hjälmen, en på styret) jag inte kunde låta bli att säga "stäng av blinket" till... ;-)

Inga incidenter vid Sankt Eriksplan idag (till skillnad från igår), men jag lyckades spela in en taxi som körde mot rött vid Stadsbiblioteket. Det var inte på väg att slå om, utan att startade från stillastående och körde rakt mot rött 5-6 sek innan det blev gult. Filmen är skickad till Taxi Stockholm.

Först tänkte jag, måste nog salta på maten idag men det löste , hehe löste jättekul, sig vid tullen ungefär,

(Alt. kan man kanske skaffa bättre framstänka?)

Blåsigt, regnigt och nästan fem plus i Uddevalla idag, vidrigt! :(

All rolig is och packad snö håller på att försvinna så nu lär dubbarna få lite "avslipning" igen.

Härlig pendling som alltid. Behöver nya byxor och har sett brallor med mycket reflexer på elitpendlare på stan. Nån som har tips på fabrikat och modeller? Hellånga skalbyxor, inte för täta...

Tillbaka
Topp