Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

23 Februari

Bilagor

• 23feb1.jpg
    23feb1.jpg
    85.6 KB · Besök: 38
  • 23feb2.jpg
    23feb2.jpg
    56.5 KB · Besök: 40
Federico: snygga bilder!

Skönt att få pendla igen efter förra veckans förkylning. Isigt på sina ställen men en fin medvind gjorde cyklingen lätt. Hörde att det skulle bli snö i eftermiddag...

Lycka en måndagmorgon.
Samt fler cyklister ute nu på min sträcka
#vårnu

Bilagor

• 20150223_083815.jpg
    20150223_083815.jpg
    92.8 KB · Besök: 30
En lugn pendling med justerade bromsar o snacksällskap genom staden. Vågar inte lova något om vädret på morgondagens finfika på Mellqvist. Men fikas ska väl göras ändå.

kitzblitz skrev:
-------------------------------------------------------
> Var det cykelförbud söder om stan idag?

Nä, men många bytte bort sina dubbdäck i helgen.

Riktigt mysig pendling. Sidvind som tenderade åt medvindshållet, och jag kände mig utvilad med bra tryck i benen. Ökade trycket i spiker-däcken till c:a en bar, vilket verkade rulla lite bättre utan att bli stötigt på den lilla knaggelis som låg.

Såg en del cyklister,bl.a en damtralla som framfördes av en dam i full vinter-overall, men i schysst fart för den sortens ekipage.

Stumpy skrev:
> kitzblitz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var det cykelförbud söder om stan idag?
>
> Nä, men många bytte bort sina dubbdäck i
> helgen.

Kan vara så att många pendlar upp och ner i en skidbacke i någon nordligt belägen kommun också.

Helt klart värt besväret att få köra slicks i lördags, trots att jag lyckades klämma sönder en slang i ivern att få komma iväg. Dubbar på i igen i morse :-(

Thomas

Måste göra nåt åt mina däck. De har snart kvävt all lycka med att frihjula. Pumpa t.ex. Eller ids man klänga på slicksen redan? Fan vet. Och han är ju så luddig nu för tiden.

Mindre kul hemresa med spikregn och inslag av snö och den härliga motvinden på det, utan skoöverdrag. Läxan, kolla väderprognosen lite...

Tomt och snabbt i medvinden till, jobbar kväll och funderar starkt på att låta cykeln stå kvar på jobbet om det inte vore så att jag bara har en tröja och vindjacka och kommer frysa ihjäl som gångtrafikant... Så mörker, snöblandat regn och rätt stark motvind väntar vid arbetspassets slut... Tur att det ligger ett par paclite-brallor i botten av ryggan!

Drar hem inom en halvtimme.
Är det DÖDSREGN och DÖDSVINDAR? Eller till och med DÖDSSNÖ?
Lite svårt att se ut från befintlig plats.

Fin motvind när jag drog söderöver. Regn... kanske snöstänk. Bet i kinderna och knickers var för optimistiskt. "Härdande", sa Bull.

Seg motvind i morse. Men jag var glad att dubbdäcken satt på då det var en hel del partier med is.

Hemresan bjöd på regn, fast kraftig medvind vägde upp. Misären uteblev.

Mulet och någon eller några plusgrader inatt. Tror jag ska våga mig på sommardäcken.

Solsken och sportlovstomt.
Äntligen stod polisen och bötfällde bilförare som körde genom busspassagen Götgatan/Hornsgatan.

Hade tänkt försöka mig på nån sorts zenpendling idag, det höll ungefär 1,5km...

Betydligt trevliga inpendling till stan idag än hempendlingen igår som var av det härdande slaget och hamnar högt på missär skalan. Finfika i morse med trevligt sällskap där Dabacs syster bröt gubbväldet.

Senast ändrad:
Gårdagens hemfärd var nog topp 5 i vidriga pendlingar för min del. Kall jävla vind med piskande regn i ansiktet och ingen sikt what so ever.

Vilken kontrast mot denna morgon med massor av sooool :)

Gjorde en ofrivillig 180 graders-sladd efter Årstafältet innan man svänger in höger under tvärbanespåren, båda hjulen släppte, hann precis sätta ner foten när cykeln bara vände sig, dubbdäcket fram hade inte en chans och det sönderbromsade mtb-däcket bak hjälpte inte direkt heller. Snorhalt just där. Hade jag haft SPD så hade det blivit vurpa deluxe.

Gårdagens hempendling hade stor potential att bli vidrig men en hård vind i ryggen fick mig att förmodligen slå hastighetsrekord hem, ingen loggning dock. Rätt fränt med den hastigheten, stora blötsnöflingor och pannlampa... Idag, Fantastico!

heklamama skrev:
> Hörde på radion om genusmedveten snöröjning.
> Inser att det är det jag vill ha.
> Inte gubbröjning.
>
> Ryktet säger att huvudstaden begåvas med sådan
> redan till nästa säsong.

Problemet är att den prioriteringen har gällt i flera år nu. Det är bara Mats Frej på Tk som vägrat rätta sig efter den. Senast i media med ursäkten att det går bussar på infartslederna, och när man ändå röjer bussfilerna kan man ju lika gärna röja resten också och låta cykel/gång vänta.

Hur man ska få myndigheterna att lyda de politiska direktiven har man ingen ny lösning på. Man har bara satt ett nytt epitet på den policy som redan gäller.

Jag tror att man måste börja låta huvuden rulla om det ska bli någon förändring.

2,4km till tandläkaren (första besöket på över 10år) med tunga tramptag. 7,4 km hem utan hål i tänderna! Lätt som en plätt trots motvind!

Senast ändrad:
federico skrev:
> 24 Februari

Fina bilder.

Med hälsningar från en solig fjällvärld.

Zvampen skrev:
> Cykelöverfart i Mörby C + herre i V70 som inte
> lämnar företräde = kvaddad Rose och akuten.

Ajaj. Vilken korsning? Och iaf nära till akuten...

nisseson skrev:
> Zvampen skrev:
> -----
> > Cykelöverfart i Mörby C + herre i V70 som
> inte
> > lämnar företräde = kvaddad Rose och akuten.
>
> Ajaj. Vilken korsning? Och iaf nära till
> akuten...

Stora rondellen Edsviksvägen Golfbanevägen.

Zvampen skrev:
> nisseson skrev:
> -----
> > Zvampen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Cykelöverfart i Mörby C + herre i V70 som
> > inte
> > > lämnar företräde = kvaddad Rose och
> akuten.
> >
> > Ajaj. Vilken korsning? Och iaf nära till
> > akuten...
>
> Stora rondellen Edsviksvägen Golfbanevägen.

Hur gick det för dig? Hur tog föraren det? Var han på väg in i eller ut ur rondellen?

På väg in i. Han kom från Edsviksvägen. Föraren var schysst. Länsman bötfällde honom på plats. Och jag har axeln ur led. Prima liv mao!

Det finns alltså någon cykelöverfart. Har själv aldrig sett någon sedan de nya reglerna infördes. Om det var bilförarens fel borde du få ersättning från dens försäkring. Krya!

Axelluxation är härliga grejor. Jag drog axeln ur led efter en otb förra året. Var på husläkarakuten på under 10 min tack var en hjälpsam bilist. När de första de gör är att ge en morfin inser man att det kommer göra ont...

Stalltipset är att börja med sjukgymnastik med så fort man kan (en vecka för mig) och sen fortsätta. Pm:a om önskar ytterligare info om min återhämtnigstakt. Och glöm inte man oftast har en bra försäkring från arbetsgivaren/dagis/skola om man var på väg till eller från jobbet.

Zvampen skrev:
> Cykelöverfart i Mörby C + herre i V70 som inte
> lämnar företräde = kvaddad Rose och akuten.

Aj fan. Krya på dig, bra att "föraren var schysst..."

Min pendling var förhållandevis händelselös. Fint väder och i stort sett medvind gjorde det till en behaglig resa.

Trist med olyckan, krya!

Själv var jag kränkt av både min förkylning och en herre på fixie över Liljeholmsbron.

Tillbaka
Topp