Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Fick låna en elcykel när jag lämnade in bilen för byte av framrutan. Vette fan om det var något fel på denna då det kändes som man endast fick assist till 15km/h. Men det var i alla fall rätt skönt i uppförsbackarna.

fhloston skrev:
-------------------------------------------------------
> Scale60 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Höll på att bli överkörd idag. Hade bråttom
> i
> > morse och i sista korsningen före arbetet såg
> > jag en bil stanna och dumt nog antog jag att
> > föraren såg mig så jag styrde ut, men
> föraren
> > såg mig inte utan accelererade och jag nöp
> åt
> > allt vad jag kunde i bromshandtagen.
> >
> > Flög över styret och landade på ryggsäcken,
> > turligt nog såg föraren mig när jag flög
> över
> > styret och bromsade men här ligger man på
> ryggen
> > mitt i gatan med med en Toyota stötfångare
> > några centimeter från cykelhjälmen.
> >
> > Det här är den allvarligaste cykel incidenten
> > jag någonsin haft.
>
> Skönt att du inte fick bilen över dig. Otäckt!

Tack, jag har funderat en hel del och jag såg inte hela livet flasha förbi när jag låg framför bilen så det var nog inte min tur idag :D.

fick erfara rejält "dödsgrus" när jag tog en skarp 90 graders kurva i 30 km/h... lyckades styra upp det när framhjulet kom tillbaks på bar asfalt, skön adrenalinkick dock :P

Vilken skillnad det kan vara. Fick lite ork och bytte bort dubbdäcket bak mot ett segt höst/vårdäck. Har fortfaran dubb fram men, hej vad det går. I övrigt var det en mysig dimma över Stockholms södra jaktmarker.

Årets första dubbfria pendling. Härligt! Bitvis fick jag försöka kryssa mellan alla daggmaskar som krupit upp på asfalten.

Kör ni dubb fram till nu av rent självplågeri eller av någon annan anledning?

Sällskap med en kompis genom Nacka och in till Slussen. Han ville köra fort på ny cykel. Blev lite svettigare än tänkt.

Även här första dubbfria pendlingen i år och hej vad lätt det går jämfört med dubbat, trots att det var mtb med slicks plus att det var frugans gamla hoj som är något för liten för mig.

Grå och fuktig.
Träffade mmmrrrr.

Pratade höghöjdsträning och långcykling.
Trivsam start på dagen.

Edit: La till konsonanter

Senast ändrad:
Skogen hade den där magiska lystern.
Jag vet precis hur luften känns i lungorna och hur stigen smaskar under däcken.
Och här står man med 32 mm slicks, stänkskärmar och är redan 15 minuter sen till jobbet.

Bilagor

• arstaskogen150330.jpg
    arstaskogen150330.jpg
    121.3 KB · Besök: 37
Fjärdebrunn skrev:
> Kör ni dubb fram till nu av rent självplågeri
> eller av någon annan anledning?
>

Kombinationen lathet, självspäkning, idioti skulle jag tro. I alla fall i mitt fall, kan inte tala för någon annan. Men ojsan! Vilket tryck jag fått i påkarna. Nu är det bara att omsätta det trycket till fart ;)

Efter en resa till Trysil med jobbet torsdag-söndag fylld av skidåkning och tonvis av alkohol så var dagens pendling rätt seg för de stackars benen.

Skön!
Minus: Imma på glasögonen och fortfarande centimetertjockt lager med grus >50% av pendlingsvägen.
Plus: Knappt någon vind idag.

Fjärdebrunn skrev:
> Kör ni dubb fram till nu av rent självplågeri
> eller av någon annan anledning?
>

Lathet. Men idag ska de av! Och test om det är stor skillnad i komfort mellan 28 mm och 25. Om så finns ett par 25 mm conti gp 4000S II med reflexkant (går ej att få tag på nu) att köpa billigt.

Tog tag I mig själv och bytte till sommardäck igår, samt motionerade och rengjorde bromsarna. Bak hade ena kolven fastnat vilket innebar att det blev en massa oväsen men over huvudtaget ingen bromsverkan, läskigt! Hur gör ni andra, rengör och motionerar ni kolvarna på hydrauliska skivbromsar ett par ggr per år? Mina klarade inte ett år, shimano XT, tycker det är väldigt irriterande att de inte klarar att användas utan översyn likt på bilen faktiskt. Får väl se hur länge de funkar...... Andra gången nu, förra gången gav frambromsen upp samtidigt som bak. Då var det spännande på riktigt att cykla ;)

riktigt snitsigt att cykla idag dock, tyst, mjukt och skönt. Snabbt gick det också. Fast efter ett kortare stop halvvägs till jobbet var bakdäcket platt. Gick hem och tog bilen. Får nog låta cykeln stå resten av veckan :(

Skön snabb zen-pendling i dimmig tyst miljö utan vind. Tog med skärmar och extra mundering i fall det regnar senare.

Novisen: premium att pendla med XT :) jag har behövt rengöra och fetta in okens insida (pads och hjul borttagna så klart) en gång på fyra års pendling och skogscykling med slx-bromsar. Det var kanske c:a ett år in så är kanske liknande för dig. (För en månad sen så blev det dags att lufta min frambroms, men efter fyra år så tycker jag att det är godkänt.)

Aliide skrev:
> Hur många bar pumpar ni i?

Mellan 1.5 och 6 bar, beroende på däck och användningsområde.

Gör inget annat än rengör skivorna på plats då och då med bräkleen när det tjuter för mycket. Lite hamnar nog på klossarna. Har aldrig monterat isär och hållt på. Funkar utmärkt och nästintill för bra bromsverkan.

bojsänke skrev:
> Man får inte ha vit reflex bakåt. Inte ens
> spraymålad.

Men va f.... min reflexväst har ju vit reflex runt om. Jäkla tur att jag har ryggsäck på mig, annars hade det blivit dyrt!

Stumpy skrev:
> Aliide skrev:
> -----
> > Hur många bar pumpar ni i?
>
>
> Mellan 1.5 och 6 bar, beroende på däck och
> användningsområde.

Frågan gällde ju iofs 25 mm conti gp 4000S II... ;-)

Aliide skrev:
> Frågan gällde ju iofs 25 mm conti gp 4000S II...
> ;-)

6.5-7 fram och 7-8 bak. Nu är jag dock en tjockis på nära tresiffrigt. Dra av en bar eller två.

pwr skrev:
> Roadkill på cykelbanan mellan Malmö och Lomma.

Mums, kan det vara en bäver ? ;-)

Aliide skrev:
> Stumpy skrev:
> > Aliide skrev:
>
> > > Hur många bar pumpar ni i?
> >
> >
> > Mellan 1.5 och 6 bar, beroende på däck och
> > användningsområde.
>
>
> Frågan gällde ju iofs 25 mm conti gp 4000S II...
> ;-)

Typ 6 bar då. Tycker det blir stötigt och obekvämt när det närmar sig 7 bar till mina 80 kg.

Fin hemfärd i lätt sida-mot, 2,5 grader och snöblandat väl ute ur stan. Både plastpåsar och skoskydd höll tårna glada. Kulturnytt med uppläsning av Tranströmmer i lurarna. Så bra som det kan bli.

Nu är drev och kedja torkade och smorda inför morgondagen.

Inga vinterhjul längre, ny drivlina på 1 x 10 samt stänkor på Cannondale Caadx.
Shwoosh - först i dimman på morgonen och sen i regnet hem.
Förut lät och kändes det mer som en trög gammal stridsvagn.

Måste ha drabbats av någon slags sommartids-jetlag-syndrom idag. Upptäckte plötsligt att klockan var 17:30 och jag hade lovat frugan att åka från jobbet senast kl 17. Ringde och fick en väntad utskällning. Satte av hemåt i ett rasande tempo och självklart var benen som överkokt spagetti efter en liten stund. Kränkte en räsercyklist med supersmala däck och fick nya krafter bara för att lite senare upptäcka att egolappen hade fastnat i dubbarna och vänt sig upp och in mot framdäcket. Blev tvungen att stanna och fixa det och sen var det bara att jaga efter igen. Lyckades kränka honom ytterligare en gång innan jag svängde av åt ett annat håll. Efter den manövern var det inte mycket krut kvar i benen, så väl hemma hade det gått 30 sekunder snabbare än normala 31 minuter. Frugan var ändå inte nöjd, obegripligt! :)

Stumpy skrev:
> Hur vet du att han kände sig kränkt på vägen
> hem från sin 20-milsrunda?

Vem bryr sig? Kränkt är kränkt!

Snöblandat på hemvägen, riktigt blött i fejjan men klädd efter väder dvs torr i övrigt. I morse tuffade sandsopare i kolonn över Liljeholmsbron mot Hornstull. Hej slicks 23mm, snart kör vi!

postcykel stod parkerad mitt i cykelbanan på vägen in... är de ens att betrakta som cyklister med deras el-assist?

på vägen hem blev jag passerad av en ganska kraftig kvinnlig joggare i en uppförsbacke... chillade mest men... pinsamt :P

bikermice skrev:
> postcykel stod parkerad mitt i cykelbanan på
> vägen in... är de ens att betrakta som cyklister
> med deras el-assist?
>

Bättre ändå med postcykel än någon slags postmotorcykel/ stor moppe som ställt sig mitt i en kurva och effektivt ockuperat hela cykelbanan. Hade jag inte haft brottom hade jag stannat och väntat in hen och fråga hur vederbörande tänkte när hen ställde sig där.

Skön medvindspendling precis vad mina ben behövde. Byggarna har gjort kaoz på Solnabron igen, misstänker många fall av falling down syndrom där snart när gångare och cyklister ska samsas om cykelbanan.

Pendlar inte på cykel själv just nu men såg en intressant händelse i Liljeholmen.
En kille kommer på en gammal cykel uppfrån Nyboda ner mot korsningen med tvärbanan. När han passerar tvärbanespåren och det skakar till så händer något med framhjulet och strax innan korsningen där alla som skall till Marievik går över kollapsar hjulet och alla ekrar spretar åt alla håll.
Han klarade sig utan synliga skador men såg ytterst förvånad ut.

Ja det där stället alltså!
Jag har påtalat det massa gånger för SL och tror möjligen dom slipade ner betongen pyttelite sen för det var ännu värre förr :/

Plötsligt händer det. Idag såg jag att skylten för cykelförbud på Ösbyvägen (Djursholm) mellan Bråvallavägen och Trudvägen var borta.

Tillbaka
Topp