Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det verkligen någon undersökning av hur
> många procent av de 10% som tar cykeln som
> har/inte har körkort? Skulle vilja se den isf.

Enligt cyklistbloggen har 83% av cyklisterna körkort. En undersökning i sthlm säger 93%.

Senast ändrad:
Rätt få som saknar körkort alltså. Och Canyon har lunchstängt. Jäkla snygg sadelstolpe jag skulle ändra en ynka mm på lutningen av sadeln så den var rak och så går inte skruven in igen. Pisskit.

Labanos skrev:
> Sen kan man undra hur stor andel av dessa som har
> bil.

Ja, det är en intressant fråga! Antagligen är andelen väl högre än i befolkningen i stort eftersom att cyklister oftare har mer välbetalda jobb.

silverman834 skrev:
> Labanos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen kan man undra hur stor andel av dessa som
> har
> > bil.
>
> Ja, det är en intressant fråga! Antagligen är
> andelen väl högre än i befolkningen i stort
> eftersom att cyklister oftare har mer välbetalda
> jobb.

Barn och ungdomar ca 10 - 18 år cykelpendlar ju också till viss del. Och ganska många högskolestudenter som även dom saknar bil.

Labanos skrev:
> silverman834 skrev:
> -----
> > Labanos skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sen kan man undra hur stor andel av dessa som
> > har
> > > bil.
> >
> > Ja, det är en intressant fråga! Antagligen
> är
> > andelen väl högre än i befolkningen i stort
> > eftersom att cyklister oftare har mer
> välbetalda
> > jobb.
>
>
> Barn och ungdomar ca 10 - 18 år cykelpendlar ju
> också till viss del. Och ganska många
> högskolestudenter som även dom saknar bil.

Ja. Fast 0-17 år måste ju tillhöra kategorin utan körkort.

Själv körkort utan bil. För omständigt med bil, onödiga pengar på något som ibland skulle vara bekvämt, boendeparkering kostar skjortan och finns dessutom ett fåtal av. Hur många parkeringsmöjligheter för cyklar som helst dock, ett gigantiskt cykelrum, hur många platser ute som helst på gården och så egna förrådet. Gratis. (däremot noll möjlighet att rengöra cykel, där är det kalla handen från hyresvärden).

Vinden lyckades på nåt märkligt sätt vända så det blev motvind både till o från jobbet. "Kränkte" massa folk som inte ens visste det var race. Lite väl kallt, hoppas på lite värme snart för att slippa alla lager av kläder.

Sol imorse. Hade räknat med moln. Men jösses vad tungt det gick. Skyller på motvind. Och kanske att jag drack öl istället för att äta middag igår ;-)
Hem kändes ovanligt lätt även om det inte gick fort för det. Tog en liten extratur på en fin liten stig.

Lätt regn men medvind hem. Skulle ta det lugnt och det gick bra iaf andra halvan när alla VR-gubbar var passerade.

Pelotonens andragrupp är förlängd imorgon. För 4 mil lagtempo på en dryg timme behövs pigga ben. Det får bli sista riktiga passet inför 30-milaren på lördag.

Att kunna elitpendla i grupp är kanon.

Fick punka på bakdäcket, Vittora randonneur däcket sjöng på sista versen. Det fick åka till soptippen och ett Gatorskin åkte på istället. Annars så var det en ganska tråkig pendling, motvind och enstakar regndroppar.

bossjo skrev:
> Skön pendling med fin fika tillsammans med Dabac
> + systern, vart var ni andra?
> Är det så att det inte är tufft nog att fika i
> vårsolen utan att det bara är vinter varianten
> som räknas, nytt försök nästa vecka.

Ja, eftersom vi var så få så tvingades vi ju sitta lite lite extra länge i vårsolen för att hålla totalen uppe. Hade vi varit riktigt hängivna hade vi förstås tagit varsin kaffe till också, men där gick gränsen.

Lagom svalt, lagom dammfritt och ett svagt löfte till mina ben om att ta det lite lungt ledde mig på en liten omväg över Älta/Slussen. Lyckades Peloton-spotta båda grupperna. Första vid Hellas och andra framme vid Nysätra. Heja heja!

Färdigpendlat från min gamla adress. En epok har gått i graven. Flyttar i helgen och får en helt ny och spännande pendlingsväg. Ungefär lika långt, men utmed nynäsvägen istället för E4S.

Att behöva pendla götgatsbacken skrämmer mig lite. Är det bättre att ta ringvägen -> renstiernas -> Katarinavägen?

BOFH skrev:
> Färdigpendlat från min gamla adress. En epok har
> gått i graven. Flyttar i helgen och får en helt
> ny och spännande pendlingsväg. Ungefär lika
> långt, men utmed nynäsvägen istället för
> E4S. Att behöva pendla götgatsbacken skrämmer mig
> lite. Är det bättre att ta ringvägen ->
> renstiernas -> Katarinavägen?

Jag pendlar ofta Slussen-Katarinavägen-Renstiernas-Ringvägen och sedan Nynäs. Kör i bussfilen på Ringen och tycker att det funkar bra. Götgatan väljer jag aldrig.

Tänkte att jag skulle masa mig upp för att ta Pelotonen men latmasken vann så jag fick nöja mig med att möta de olika grupperna (3!) + lite utspridda spillror på Flatenvägen. Kom ifatt en cyklist på en Scott med juste kompislapp i Älta som sedan tog rulle in mot stan.

Krispigt och fint.

Valde vinterbyxorna för jag frös lite igår. Vet inte...kan varit lite förhastat...kändes väldigt varmt. Cyklade om en moped i alla fall, en el-moppe, så det lyfte ju pendlingen lite. Men jag vet inte...meh.

MacAyvar skrev:
> BOFH skrev:
> -----
> > Färdigpendlat från min gamla adress. En epok
> har
> > gått i graven. Flyttar i helgen och får en
> helt
> > ny och spännande pendlingsväg. Ungefär lika
> > långt, men utmed nynäsvägen istället för
> > E4S. Att behöva pendla götgatsbacken skrämmer
> mig
> > lite. Är det bättre att ta ringvägen ->
> > renstiernas -> Katarinavägen?
>
> Jag pendlar ofta
> Slussen-Katarinavägen-Renstiernas-Ringvägen och
> sedan Nynäs. Kör i bussfilen på Ringen och
> tycker att det funkar bra. Götgatan väljer jag
> aldrig.

Finemang, då testar jag nog det. Så får jag lite backträning samtidigt.

Tillbaks på jobbet efter nästan en veckas flamländsk dödsförkylning.
Benen kändes förvånansvärt pigga även om det fortfarande inte riktigt går att andas ordentligt.
Trängseln på cykelbanorna tilltar men kändes ändå som finpendling idag.

Nu börjar det hända saker på cykelbanorna.
Hipsterindex har stigit med tusentals procent.
Det blir trångt vid rödljus och konstiga korsningar.

Men trevligt och efterlängtat.

Åter på cykeln efter flunsa under påsken. Härligt att köra med astma nästan hela vägen. Jag är totalt ynklig som man med andra ord. Mycket folk som cyklar. Lär väl bli ett år med rekord mycket folk som hojjar till jobbet. Kul!

BOFH skrev:
> MacAyvar skrev:
> -----
> > BOFH skrev:
> >
>
> > -----
> > > Färdigpendlat från min gamla adress. En
> epok
> > har
> > > gått i graven. Flyttar i helgen och får en
> > helt
> > > ny och spännande pendlingsväg. Ungefär
> lika
> > > långt, men utmed nynäsvägen istället för
> > > E4S. Att behöva pendla götgatsbacken
> skrämmer
> > mig
> > > lite. Är det bättre att ta ringvägen ->
> > > renstiernas -> Katarinavägen?
> >
> > Jag pendlar ofta
> > Slussen-Katarinavägen-Renstiernas-Ringvägen
> och
> > sedan Nynäs. Kör i bussfilen på Ringen och
> > tycker att det funkar bra. Götgatan väljer
> jag
> > aldrig.
>
> Finemang, då testar jag nog det. Så får jag
> lite backträning samtidigt.

Ett annat alternativ som också ger bra backträning och ännu mindre kaos är att köra Stadsgårdsleden, genom sjöstaden och upp mot Nynäsvägen vid Gullmars eller köra via Hammarbyhöjden, Kärrtorp, Enskededalen. Det finns en riktigt skön knäppa mellan Hammarby fabriksväg och Hammarbyhöjden med max ca 18% lutning förbi tornet där du kan sätta dina benmuskler på prov och utmana stravasegmenten. Speciellt om du kör upp och ner ett par gånger.

Lugn finpendling iförd fullt klubbställ inför kvällens träning med ungdomar. Stannade vid alla rödlysen och tackade alla bilar som släppte fram mig. På något konstigt sätt kändes det riktigt bra att vara ett föredömme i trafiken!

Ny pendlingsväg... Någon med inspel om vilken väg jag ska ta? Från Nacka med destination Älvsjö.

Bilagor

• cykelvag.jpg
    cykelvag.jpg
    69 KB · Besök: 48
  • cykelvag2.jpg
    cykelvag2.jpg
    89.7 KB · Besök: 56
Från nacka till älvsjö.
Kanske inte snabbast men prova Kranglan - Hästhagen och genom skogen till Björkhagen och vidare Enskede Gipen kanske.

Kanonmorgon. Stack iväg vid 05:30 och vid 06:00 med Pelotonens andragäng. Vi körde långa rundan idag för första gången. Ett helt gäng ystra brakade upp för Österviksbackarna som det inte fanns någon morgondag. Mycket riktigt tog det rätt länge innan de kom till sans igen. Med ett tiotal riktigt starka cyklister i täten levererade vi fin klungkörning i 4 mil och 35 i snitt. Sedan glad kaosfrukost på Café Lemond. Fick ihop 5,7 mil på morgonen och nu mår man som en prins!

Inte cykelpendling, men bilpendling. Körde förbi en hybrid-cyklist med kamera(fäste?) på huvudet, vid tennisklubben i Mölndal. Lite längre fram, vid Åbromotet stod en cyklist med cykeln ställd på sadel och styre - och verkade ha problem med kedjan. Vilka hjältar ändå, i detta vidriga Göteborgs-regnapåtvären-vädret.

Mötte otroligt aggresiv bilist som efter meningsutbyte från hans sida avslutade med ett dödshot. Det blir polisanmälan när jag har tid under dagen.

Cykelpendlat i ca 10 år och det har var den värsta aggro incidenten.

swedo skrev:
> Mötte otroligt aggresiv bilist som efter
> meningsutbyte från hans sida avslutade med ett
> dödshot. Det blir polisanmälan när jag har tid
> under dagen.
>
> Cykelpendlat i ca 10 år och det har var den
> värsta aggro incidenten.

Varför började han bråka?

Appel skrev:
> Från nacka till älvsjö.
> Kanske inte snabbast men prova Kranglan -
> Hästhagen och genom skogen till Björkhagen och
> vidare Enskede Gipen kanske.

Hmm.... kan du utveckla det där lite tro?

Tog Solnavägen mot Centralen i morse. Jag brukar inte cykla där och väljer vanligtvis andra sidan av Karlberg- och Klarasjön. Konstaterade att jag hade rätt igen. Dåligt sopade cykelbanor som plötsligt försvinner och trafikljus som kräver stopp. Jag är rätt säker på att jag fortsätter trampa via Kungsholmsstrand eller Lindhagen/Kristineberg/Fredhäll. Allt är ingenstans perfekt men inga rödljus på vägen iaf. Annars långtråkig, inga slagsmål med bilister eller nån att kränka på vägen. En blinkmongo och en mobilpratande hantverkare som vinglade före nya rondellen bakom Lidl i Tyresö. Intressant hur längre dröjer det innan gatukontoret sopar cykelvägen längsmed Skrubba Malmväg?

Appel skrev:
> swedo skrev:
> -----
> > Mötte otroligt aggresiv bilist som efter
> > meningsutbyte från hans sida avslutade med ett
> > dödshot. Det blir polisanmälan när jag har
> tid
> > under dagen.
> >
> > Cykelpendlat i ca 10 år och det har var den
> > värsta aggro incidenten.
>
> Varför började han bråka?

Han hade inget anledning. Verkligen ingen anledning.

Det blir lite långt att förklara, men nu är det skrivet.
Den "gamla" vägen vid värtahamnen är smal och kurvig vilket gör att det ofta blir stopp när det kommer färjor (mycket bilar som ska in till parkeringen) eller om två stora fordon möts (får inte plats i kurvorna). Jag ligger bakom psykot som ligger bakom en buss. Psykot och bussen stannar pga ngt stopp. Jag kör om psykot för att se varför. Bussen möter en buss och de försöker komma förbi varandra. Jag lägger mig bakom bussen för att de ska reda ut det hela och vi kommer iväg igen. Det är nu ca 100-200 meter kvar till ett (rött) rödljus. Psykot kör nu om mig trots att jag har ca 4 meter till framförvarande buss och prejar mig till sidan av vägen där vi stannar efter bussen vid rödljuset. Jag försöker öppna hans dörr för att fråga vad han håller på med. Han studsar ur bilen och skriker om:
- att jag ska köra på cykelbanan (finns ingen)
- att jag kör mycket långsammare än bussen efter att jag kört om honom (i princip omöjligt eftersom bussen var på väg mot rött rödljus)

Han avslutar med ett "nästa gång kör jag över dig din jävel"

Jag har cyklat så länge att jag inte blir arg, mest förundrad. Men nu har jag polisanmält

Såg min första Montemagni live idag längs röda vågen på Skeppsbron. Jag låg ömsom framför ömsom bakom det silver/gula ekipaget. Rätt säker på att det var Bang som satt på iförd Rapha byxor och rosa skoöverdrag.

Luke skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > Från nacka till älvsjö.
> > Kanske inte snabbast men prova Kranglan -
> > Hästhagen och genom skogen till Björkhagen
> och
> > vidare Enskede Gipen kanske.
>
>
> Hmm.... kan du utveckla det där lite tro?

Ok

Efter Skurubron svänger du ned till Tranvägen och sen vidare på Strandpromenaden i Salsjö Duvnäs. Vid Duvnäs station svänger du in på Kranglans väg och vidare upp genom hästhagen tills du är framme på Ältavägen. Sväng vänster mot Hellas och sväng av höger innan söderbysjön och cykla genom skogen till Björkhagen. Vidare till Kärrtorp och sen i princip Sockenvägen bort mot Västberga. Parallellt med Sockenvägen finns en massa trevligare alternativ.

Appel skrev:
> swedo skrev:
> -----
> > Men nu har jag polisanmält
>
> +1

+1
Kan bli knepigt utan vittne dock.

Fan skumt det där med road rage.

I går morse hade jag fräckheten att sinka en SUV med c:a 2 sekunder vid ett trångt passage. Mördarbilisten svarade med det typiska tutandet och accelerera allt vad motorn förmådde när hen kom förbi. Till nästa rödljus 50 meter senare. Cyklade upp vid sidan och kikade in i rutan. Mördarbilisten stirrar rakt. I 30 sekunder. Maxar iväg vid grönt.

Hade fått magsår om jag varit så arg varje morgon.

Luke skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > Från nacka till älvsjö.
> > Kanske inte snabbast men prova Kranglan -
> > Hästhagen och genom skogen till Björkhagen
> och
> > vidare Enskede Gipen kanske.
>
>
> Hmm.... kan du utveckla det där lite tro?

Det är den som är utgråad i din google maps bild ovan. Typ.

Mr Orange skrev:
> Fan skumt det där med road rage.
>
> I går morse hade jag fräckheten att sinka en SUV
> med c:a 2 sekunder vid ett trångt passage.
> Mördarbilisten svarade med det typiska tutandet
> och accelerera allt vad motorn förmådde när hen
> kom förbi. Till nästa rödljus 50 meter senare.
> Cyklade upp vid sidan och kikade in i rutan.
> Mördarbilisten stirrar rakt. I 30 sekunder. Maxar
> iväg vid grönt.
>
> Hade fått magsår om jag varit så arg varje
> morgon.

Många har säkert (begynnande) magsår också ;-)
Eller andra stressymptom.

Jag bilpendlar tyvärr en del här ute på landet just nu men det är rena zen-pendlingen. Lite musik eller morgonnyheterna i p1 och så maximal avkoppling. Kör nog inte så fort som man får någonstans längs vägen nästan ;-)

Riktigt misärväder i Gbg idag..Stannade på vägen hem i fyra cykelbutiker varav ingen hade de korta klingbultar jag behövde och en av dom troligen sålde fel pm/is-adapter till mig. Och inga andra cyklister på vägarna..

Jag fick också aggro-attack av en bilist idag på vägen hem.

Inga konsekvenser eller dödshot, men bilisten var i anti-cyklist-psyk-läge så berättelsen hör väl hemma här.

Jag svängde upp på en snutt av korta Varvsgatan, som inte har cykelbana, på väg mot Munchensbacken. (Hade precis startat pendlingen vid Hornstull, stads-uppvärmningstempo strax under 20 km/h.) Hör en bil när jag når krönet av backen där Varvsgatan korsar Lundagatan, och när jag rullar ut i trånga korsningen därefter så hör jag hur bilisten tok-gasar.

Anar oråd och styr in mot trottoaren så snabbt jag kan, och ser då huven på en Volvo XC70. Jag påbörjar en sväng tillbaks in i filen igen, men hinner precis se släpvagnen i ögonvrån och styr snabbt undan igen. Bilen drar en ännu bredare släpvagn som passerar med några centimeter tillgodo. Jag blir rädd och skakar på huvudet, sen ser jag att han omedelbart bromsar hårt för att svänga vänster in på högalidsgatan.

Jag rullar fram mot bilen som svänger, skakar fortfarande lite på huvudet (vilket kanske var lite passiv-aggressivt från min sida). Innan jag nått fram så stannar han mitt i korsningen och skriker för full hals ut genom fönstret, repeterat och ihärdigt, minst fem gånger: Men cykla inte mitt i vägen då! Men cykla inte mitt i vägen då! Betoningen säger mig att han anser sin manöver vara befogad för att "så går det när man cyklar mitt i vägen."

(Vägavsnittet i fråga på varvsgatan är alltså totalt c:a 125 meter.)

Jag blev så paff att jag inte blev sur utan fick bara ur mig två dumma frågor: "Har du hakat upp dig?" och "Är du fem år gammal?" -- medger att det var riktigt korkade saker att säga.

Pendlingen hem sen var i alla fall snabb och underbar i det sköna vädret.

Är inne i en tung period på jobbet nu, vilket innebär låånga dagar,dvs sjukt svårt att få liv i kroppen på morgonen..
Tog en omväg på hemvägen för att få lite mer energi, och jag tror att jag mötte izar på väg upp för bron mot viksjöleden.

Tillbaka
Topp