Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Mördarvinden uteblev, visst var det lite motvind men inte så farligt som SMHI utlovade. Men regnet hade jag verkligen inte behövt. Inga barn eller djur kom till skada under dagens pendling - nu är det Fredag!

Vill bara gnälla om att jag tog årets första cykeltur och rekade vägen till jobbet förra söndagen - vägrenarna visade sig till min stora förvåning vara rena från grus och det var helt torrt överallt (=inga isfläckar, då det fortfarande är morgonfrost) så jag planerade att cykla på måndag morgon. Natten mot måndag blev det snöstorm med två decimeters tungt snötäcke och jag var nästan tvungen att skotta fram bilen från parkeringen. :( Men nu på måndag ska det gå om det inte blir något bakslag igen! Återkommer efter det.

Svårt att se, men det är alltså så mycket snö på E10:an att det nästan skrapar i underredet:

11133714_10153247902331974_1609204227367886297_n.jpg

Senast ändrad:
Tog mtbn idag, ska snurra en sväng efter jobbet. Har ett par lättare stigar/grusraka jag brukar ta med den cykeln.
Dubbel kom visade det sig =)

Naugas skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill bara gnälla om att jag tog årets första
> cykeltur och rekade vägen till jobbet förra
> söndagen - vägrenarna visade sig till min stora
> förvåning vara rena från grus och det var helt
> torrt överallt (=inga isfläckar, då det
> fortfarande är morgonfrost) så jag planerade att
> cykla på måndag morgon. Natten mot måndag blev
> det snöstorm med två decimeters tungt snötäcke
> och jag var nästan tvungen att skotta fram bilen
> från parkeringen. :( Men nu på måndag ska det
> gå om det inte blir något bakslag igen!
> Återkommer efter det.
>
>
>
> Svårt att se, men det är alltså så mycket snö
> på E10:an att det nästan skrapar i underredet:
>
>

E10? 2 dec nysnö?
Fy f@n! Jag är absolut inte avundsjuk och ska genast sluta upp att gnälla på lite snöslask och hagel i nyllet.
Bit ihop, du snackars norrlänning.

Vad väljer ni: Sol, överfulla cykelbanor och cykelförråd samt upptagna duschar eller regn och få ha hela härligtheten till er själva?

swedo skrev:
> Vad väljer ni: Sol, överfulla cykelbanor och
> cykelförråd samt upptagna duschar eller regn och
> få ha hela härligtheten till er själva?

Så som det är nu är väl inga större problem. Återkom i slutet av maj. :-)

Kan inte nordan/västanvinden lägga av nu?
Annars var det trevlig temperatur, det blir fler och fler att köra om och jag var ensam i duschrummet.

Kort pendling från Riksmuséets parkering in till stan pga VR träning ikväll. Några snubbar höll på och filmade cyklister på ängen framför muséet, oklart vad det var till.

fin pendling men som sagt kaoset vid Götgatan/Hornsgatan är tillbaka intervallerna verkar helt off dessutom.
Finfika i morgon någon?

Senast ändrad:
Soligt, blåsigt som vanligt, men äntligen sopat i Östersund/Frösön. Fast då jämtar har en förkärlek för att gå på cykelbanor och parkera på trottoarer, var det väl väntat att inte hela cykel- och gångbanan var sopad. Tyvärr är det just cykelbanan som har halva bredden full av grus. Så här ser ut överallt där jag har cyklat i Östersund/Frösön i helgen.

Bilagor

• Cykelbana i Ösd.JPG
    Cykelbana i Ösd.JPG
    77.6 KB · Besök: 39
Hittade inte nyckeln till pendlarhärket och både finräjsern och skrotcx en var i olika stadier av mekisärtagna så det fick bli kommunalt till jobbet idag. Tur att jag åker så tidigt att det inte var så himla trångt. Värre lär det bli på hemvägen.

Så då sitter jag här och känner mig som en pösmunk, vilken härlig start på veckan.

Fortsatt rehab-trampande efter 30-milaren i lördags. Tog det väldigt lugnt och tackar alla medcyklister för att de avstod möjligheten att kränka mig. Idag fanns det lite mer pop i benen när backarna kom. Igår gjorde det mest ont.

Nästan inga cyklister i Nacka. Däremot dubbla led på Skeppsbron. Lite festligt faktiskt. Bra att slå av där i alla händelser.

bossjo skrev:
> fin pendling men som sagt kaoset vid
> Götgatan/Hornsgatan är tillbaka intervallerna
> verkar helt off dessutom.
> Finfika i morgon någon?

Jo då. Finfika är inplanerat.
Annars gick det väl bra till jobbet. Blev sur på mina candy pedaler som bara gav upp så där. Ingen service 4 år och ingen kärlek. Men visst ska saker hålla längre. Tror att jag har funnit vad som knackade i alla fall :D

Jag var nära att krocka med en vinglande cyklist som tittade mot sina fötter och gled över på min sida. Jag skrek, sorry om jag var lite för burdust och väckte dig, låste bromsen men hade också tur att ha mer utrymme till höger att undvika sammanstötningen. Annars bra och medvind på vuältan.

Snöt mig just efter att låst fast cykeln. Glömde bort att jag numera ofta parkerar på en trottoar. En person passerade precis då jag snöt mig. Dock läste han tidningen och hade i hörlurar så han verkade inte märka av det. Puh.

Sjöstan, rödlyset mot Sickla, white van man, högersvängande, ...

ooops...

...men han kollade jättenoga i högra backspegeln, släppte snällt fram, man tackar än en gång :-)

Duathlonpendling. Löprunda hemmavid följt av tempocykling till stan. (Behöver justera in sittställningen med pinnar på lvgcykeln.)

Måste man lämna in trafikvettet när man köper elcykel, eller varför kör de som idioter???

Stumpy skrev:
> Måste man lämna in trafikvettet när man köper
> elcykel, eller varför kör de som idioter???

Kan ha med att göra att motorfordon lämpar sig dåligt för trånga cykelbanor om de inte framförs med lite extra försiktighet.

emilh skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Måste man lämna in trafikvettet när man
> köper
> > elcykel, eller varför kör de som idioter???
>
> Kan ha med att göra att motorfordon lämpar sig
> dåligt för trånga cykelbanor om de inte
> framförs med lite extra försiktighet.

Det är väl snarast att cykelbanorna är byggda för hastigheter runt 10km/h.

I kombination med att de flesta elcyklister jag sett är sådana som skulle cyklat i just 10km/h om de inte haft elassistans. Lär krävas en del omlärning av trafikbeteenden då.

Ja, speciellt de där som inte är strypta till 25 km/h. Hade en som säkert låg i närmare 50 km/h på cykelbanan vid Stadsgården idag. En annan trängde sig emellan fotgängare på övergångsstället vid Kornhamnstorg i god fart.

Om ni har undrat om det finns något fordon som är ännu fjantigare än segways så är svaret ja. Idag såg jag en trehjulig sparkcykel med motor. Den verkade vara strypt till kanske 25km/h och trots att den hade backspegel så tittade inte föraren bakåt då han påbörjade en omkörning då jag just hade börjat cykla om honom.

Typ en sån här, men svart och blank så den såg tuff ut.

Bilagor

• spark.jpg
    spark.jpg
    27.7 KB · Besök: 33
silverman834 skrev:
> Om ni har undrat om det finns något fordon som
> är ännu fjantigare än segways så är svaret
> ja. Idag såg jag en trehjulig sparkcykel med
> motor. Den verkade vara strypt till kanske 25km/h
> och trots att den hade backspegel så tittade inte
> föraren bakåt då han påbörjade en omkörning
> då jag just hade börjat cykla om honom.
>
> Typ en sån här, men svart och blank så den såg
> tuff ut.

Jag hittade en bild på vad det nog var jag såg. Titta va häftig den är!

Bilagor

• spark2.jpg
    spark2.jpg
    133.2 KB · Besök: 35
Rattnalle skrev:
> emilh skrev:
> -----
> > Stumpy skrev:
> >
>
> > -----
> > > Måste man lämna in trafikvettet när man
> > köper
> > > elcykel, eller varför kör de som idioter???
> >
> > Kan ha med att göra att motorfordon lämpar
> sig
> > dåligt för trånga cykelbanor om de inte
> > framförs med lite extra försiktighet.
>
> Det är väl snarast att cykelbanorna är byggda
> för hastigheter runt 10km/h.
>
> I kombination med att de flesta elcyklister jag
> sett är sådana som skulle cyklat i just 10km/h
> om de inte haft elassistans. Lär krävas en del
> omlärning av trafikbeteenden då.

Helt riktigt att elcyklisterna förmodligen endast skulle orka med att fincykla i 10km/h,
har irriterat mig på deras oförmåga att bedöma avstånd och hastighet. ILLAVARSLANDE då nyhet idag är att branschen tror på ökad elcykelförsäljning, kanske dags för ngt slags förarbevis typ helgkurs!?
/Calle

Händelselös pendling idag men med konstiga kastvindar i höjd med Fotografiska, enligt vimplar medvind in mot stan men verklig känsla som att köra in i sirap bitvis...mycket skumt det där måste vara ngn slags korridoreffekt mellan bergvägg och byggnader.... Hemåt i solsken och full rulle trots motvind...ingen rekord tid men bra tid med tanke på motvinden...Värvat en ny cyklist i helgen då grannen togs ut på sin jungfrutur runt djurgården å tebax
/Calle

Försökte hänga på en snygg tjej som satt på en el-cykel, det gick ett tag men sedan var årets kränkning ett faktum när hon vände sig om och log ett soligt leende, innan hon försvann i fjärran. All umpf i benen försvann, får väl skylla på en dålig försäsongsuppladdning.

bjorre skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > * Du på Nishikin, om du prompt ska om hela
> tiden
> > - slå inte av när du kört om utan håll
> farten.
> > Och lär dig för i helvete att läsa trafiken
> så
> > du inte måste tvärnita hela tiden.
>
> Skärpning Johan A!

F'låt.

Jo, elcyklar borde inte få framföras på allnänna cykelvägar. Fåniga saker, två tramptag och sedan vila uppför backen. Ska de ha någon värdighet bör motorn automatiskt stängas av vid backar ;-) Ser bara löjligt ut. Och sant att många inte verkar vara vana vid hastigheten, har koll på att det råder högerhögertrafik, att det är bra att hålla kurs framåt osv. Skrämmande med att försäljningen av elcyklar spås gå om försäljning av cyklar.

Finväder och händelselöst. Ovan att ha lite kläder på, var ju nästan för varmt med knickers på hemvägen (kan ju annars ha att göra med långärmat och långfingrat)

Elcyklar är jättebra. Det är det som kommer att öppna ögonen för de som planerar och bygger att det faktiskt måste byggas bättre infrastruktur för högre hastigheter. Just för att det är den kategori som inte är elitpendlare så tror jag att genomslaget blir större. Spelar ingen roll att de i praktiken är mycket farligare än de flesta som cyklar i lycra.

Kortbyxor och tempopendling på vägen hem. Tangerade så när på försäsongens bästa 20-min effekt fastän det var på trainer med jämnt och fint uttag och det idag var ute i blåsten.

Ett av problemen med elcyklar är att dom accelerar ganska snabbt blir ryckigt och oförutsägbart att ligga bakom en spn, bättre att köra om.

Annars var det riktigt fint ute, våren är äntligen här! För varmt klädd givetvis, nu börjar klädkaoset :)

izar skrev:
> Ett av problemen med elcyklar är att dom
> accelerar ganska snabbt blir ryckigt och
> oförutsägbart att ligga bakom en spn, bättre
> att köra om.

+ att de oftast framförs av folk som inte har någon som helst grundläggande koll på hur en cykel uppför sig i högre fart, korrekt kurvtagningsteknik, lösgrus inverkan på stabilitet och fäste, etc etc. Vet inte hur många gånger jag varit med om oerhört obehagliga situationer där elcyklister helt handlöst dyker upp vinglande på fel sida i någon dold kurva, såsom okontrollerat utskjutna ur en kanon. Och hur kan man vara så jäkla trött att man inte orkar cykla själv, tyder på något sätt att man kanske inte borde "cykla" alls.

Knarrande och ömmande hälsena håller ner ambitionen. Ligger nu på Voltarenmarinad enl Dr Mölleborns ordination. Allt gick bra tills jag fick en kille på hjulet i de sista backarna. Aj!

bossjo skrev:
> fin pendling men som sagt kaoset vid
> Götgatan/Hornsgatan är tillbaka intervallerna
> verkar helt off dessutom.

Det verkar som att man återgått till de gamla intervallerna som man hade innan man tog bort en bilfil och byggde de nya breda cykelbanorna. Tidigare så gick det dock med dessa intervaller att klara gröna vågen om man stod på rejält. Krävde att man körde bland bilarna dock. Nu med en fil så måste man köra cykelban och då klarar inte ens ett elitsvetto gröna vågen.

Spontanbeslutade att arbeta av lite på flexsaldot idag så det blev 16 mil på Södertörn istället på jobbpendling. Lisö, Sorunda, Skansundet, Rosenhill, Tungelsta = fina vägar men ibland lite väl mycket tung trafik. Mötte en (1) annan cyklist på 5-6 timmar.

Imogon blir det dock pendlig om inte benen skriker i protest.

God morgon pendlare, fin morgon cykling soligt lungt och något kallt om händerna fortfarande, ganska händelselöst. Nu börjar det verkligen vara mycket cyklister ute i tidig morgon stund,mötte fler nu på morgonen än hela vintern sammantaget. Nu när snö och is och dödsgrus är borta börjar ett annat problem dyka upp där man minst anar det nämligen krossat glas. Exempelvis vid älvsjövägen högra cykelbanan mot E4 busskuren vid kämpetorpskolan,på väg hem i går upptäckte precis några meter innan och undvek punktering, glaset låg kvar imorse.

Grönvik skrev:
> Spontanbeslutade att arbeta av lite på flexsaldot
> idag så det blev 16 mil på Södertörn istället
> på jobbpendling. Lisö, Sorunda, Skansundet,
> Rosenhill, Tungelsta = fina vägar men ibland lite
> väl mycket tung trafik. Mötte en (1) annan
> cyklist på 5-6 timmar.
>
> Imogon blir det dock pendlig om inte benen skriker
> i protest.

16 mil på Södertörn. Imponerande inte bara som elitpendling men också allt kryssande för att få ihop milen.

Tillbaka
Topp