Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Skällde som vanligt på folket i cykelrampen. Allt som vanligt helt
> enkelt. Ingår i rutinen.

Skäll på de som ansvarat för planeringen av skiten istället. Enligt mig borde rampen byggts bredare och med GC-bana. Att promenera där är ju faktiskt snabbaste vägen upp om man kommer från det hållet.

Vad hände på, eller egentligen under, Tranebergsbron igår. Jag cyklade över bron 17.01 och då hade polisen, massa folk och cyklister som stod vid räcket och tittade på båten och dykare under bron. Nån hade hoppat, gissar jag? Snacka om bilkön när piketbussen hade spärrat av en körfil.
Du, som låg på mitt hjul från Alvik till Åkeshovsvägen, bra kört. Jag uppskattade också Tacken.

Annars för trött och tog sovmorgon, efter gårdagens intervaller på Lovön, att köra med Peloton i morse.

Nu ska jag sluta gnälla, har inte mycket att klaga på egentligen.

Angenäm pendling. Reducerad motvind jämfört med gårdagen. Mosade ben som blivit värre men jag höll igen lite, känns bra. Torr kedjeolja och ingen cykeltvätt behövdes denna vecka, knappt ens efter tisdagsrajd, nice efter all smuts.

Ingen pendling, dock inköp av ny mtb på xxl.

Funtar på att lägga upp en ångesttråd så alla kan komma med åsikter om huruvida det var rätt cykel som köpts
;-)

MacAyvar skrev:
> Vad hände på, eller egentligen under,
> Tranebergsbron igår. Jag cyklade över bron 17.01
> och då hade polisen, massa folk och cyklister som
> stod vid räcket och tittade på båten och dykare
> under bron. Nån hade hoppat, gissar jag?
>
Troligen. Efter att Västerbron fick självmordsräcken har Tranebergsbron blivit... populär. Dessutom högre än Västerbron.

Mattias A skrev:
> Aliide skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skällde som vanligt på folket i cykelrampen.
> Allt som vanligt helt
> > enkelt. Ingår i rutinen.
>
> Skäll på de som ansvarat för planeringen av
> skiten istället. Enligt mig borde rampen byggts
> bredare och med GC-bana. Att promenera där är ju
> faktiskt snabbaste vägen upp om man kommer från
> det hållet.

Eller så tar man det lilla lilla steget över till andra sidan gatan och tar rulltrappan där eller 25 m framåt och tar rulltrappan där eller så tar man hissen eller så tar man vanliga trappan. En jäkla massa bättre alternativ än att ockupera cykelrampen. Eftersom man inte får gå i cykelbanor så länge det finns alternativ. Och det finns det som sagt gott om. Alla som ska till tåget går inte i cykelbanan, hur kommer de till tåget? Rampen kom förövrigt till för att de glömt bort 3/4 av cyklisterna vid stationsområdet.

http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/moderat-cykelpolitik-del-4.htm

Farbror blå har viktiga saker för sig. 20 m längre fram finns riktig stopplats.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    106.7 KB · Besök: 50
Senast ändrad:
Aliide skrev:
> Mattias A skrev:
> -----
> > Aliide skrev:
> >
>
> > -----
> > > Skällde som vanligt på folket i
> cykelrampen.
> > Allt som vanligt helt
> > > enkelt. Ingår i rutinen.
> >
> > Skäll på de som ansvarat för planeringen av
> > skiten istället. Enligt mig borde rampen
> byggts
> > bredare och med GC-bana. Att promenera där är
> ju
> > faktiskt snabbaste vägen upp om man kommer
> från
> > det hållet.
>
>
> Eller så tar man det lilla lilla steget över
> till andra sidan gatan och tar rulltrappan där
> eller 25 m framåt och tar rulltrappan där eller
> så tar man hissen eller så tar man vanliga
> trappan. En jäkla massa bättre alternativ än
> att ockupera cykelrampen. Eftersom man inte får
> gå i cykelbanor så länge det finns alternativ.
> Och det finns det som sagt gott om. Alla som ska
> till tåget går inte i cykelbanan, hur kommer de
> till tåget? Rampen kom förövrigt till för att
> de glömt bort 3/4 av cyklisterna vid
> stationsområdet.
>
> http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/mode
> rat-cykelpolitik-del-4.htm

Skulle man gjort rampen bredare hade ännu fler parkeringsplatser försvunnit dessutom. Eftersom den går genom CYKELgaraget. Nu kör jag aldrig i riktig rusningstrafik men de tider jag kör skulle det funka rätt smärtfritt om det bara var cyklister i cykelbanan (och om dörrarna försvann och gula huset revs dvs ;-))

Dom kan nog ta bort det där cykelgaraget helt.
Det verkar mest funka som avstjälpningsplats för cyklar man vill bli av med.

staine skrev:
> Dom kan nog ta bort det där cykelgaraget helt.
> Det verkar mest funka som avstjälpningsplats för
> cyklar man vill bli av med.

Nu har ju inte jag något parkeringsbehov, men som det var vid gamla stationsbyggnaden tror jag ingen av de som parkar i garaget vill ha tillbaka, även om den var långt bättre för både gående till tågen el på genomresa och cyklister på genomresa. Parkeringen var ju dock under all kritik, stod på varandra och överallt. Fatta att försöka hämta sin cykel där el försöka hitta en plats... Eller vilja låsa fast (just det är ju visserligen inte jättemycket enklare att hitta ställe att låsa fast idag heller, eftersom uppdragstagaren köpte in ställ utan fastlåsningsmöjlighet... Tror det är samma firma som kommer bygga och driva vid Södra station. Med lika oinkopplade kameror kan tänkas...)

@Irons: sadelvinkeln, aj aj! Värre vinkel framåt än min sambo till och med... hon klagar på att hon får ont i handlederna, tacka f för det då sadelnosen pekar mot framnavet! Hamnar ju typ halva vikten på händerna, för mig känns det som jag ska ramla av framåt när jag lånar hennes hoj (jo, hon har mycket bättre cykel än jag... :-) )

Ältavägen, 16.08. I närheten av Handelsträdgården. En äldre gråhårig herre står bredvid cykelbana och…slickar/suger/pussar impregnerad telefonstolpe! Om han hade haft cykel intill hade jag stannat och frågat, kanske har vi alla andra missat något. Man vet ju aldrig, det kommer nya droger hela tiden.
Annars tog jag riktigt lugnt hela vägen hem och, det var skönt.

Mötte i femtilapp i motvinden på krönet på Tranebergsbron. Orkade inte stanna för att plocka upp den. Ville inte heller riskera att bli omkörd av alla jag precis cyklat om. Hoppas den flög vidare till någon som behövde den bättre. Inte ofta man ser sedlar fladdra omkring på cykelbanor.

Annars snabb och trevlig pendling.

Lingon skrev:
> Starkt jobbat. Då hade du nästan lika hög
> sittfart som min hempendling igår. 16,2 km på
> 30:09. Haha.

Oj, men då lär du behövt en dusch efter det om det inte var nedförsbacke hela vägen :-)

Snön smälte bort från vägrenarna förra helgen, och har cyklat tre gånger till jobbet nu i veckan. 17 km enkel väg och uppför i princip hela vägen hem. Enligt uppgift 200 höjdmeter (låter mycket, ska försöka kolla upp det bättre). Har inte cyklat många minuter i vinter, men skejtat rejält mycket löparskidor, så benen kändes helt ok. Men jag kommer inte ta cykeln de två dagar i veckan det står benböj eller marklyft på styrketräningsschemat, det blir för tungt och känns inte givande.

pendla_700.jpg

MacAyvar skrev:
> Ältavägen, 16.08. I närheten av
> Handelsträdgården. En äldre gråhårig herre
> står bredvid cykelbana och…slickar/suger/pussar
> impregnerad telefonstolpe! Om han hade haft cykel
> intill hade jag stannat och frågat, kanske har vi
> alla andra missat något. Man vet ju aldrig, det
> kommer nya droger hela tiden.
> Annars tog jag riktigt lugnt hela vägen hem och,
> det var skönt.

Hahahahahahahahah,detta gjorde min kväll!!
Det var inte "hello winelovers"-bengan möjligen?
/Calle

NettanH skrev:
> Skön pendling idag, lite sol, lagom varmt och
> inte alls lika mycket blåst som förra veckan :-)

Exakt, kände mig som Gimondo typ uppför Col De Tranan, ett aber dock, hade lyckats slå av min Garmin, så från Stadshuset blev det piano resten av färden.

Men som sagt, i stort sett ingen j-a vind.

Cykelpendlingen i dag är väl som bilåkandet var för hundra år sen.
Den långsammaste längst fram bestämmer farten och får vi möte så får vi vänta med omkörning tills det blir ledigt på den smala slingriga stigen.
Punkteringar och skrammel hör till vanligheterna på de grusiga vägarna..
Det innebär att om hundra år kommer vi säkert att ha glassiga släta cykelmotorvägar eller nåt :-)

Ett tag sedan sist nu. Hade inte cyklat på en vecka. Steg upp ur sängen, tittade ut... jodå, prognosen från i går kväll stämde. Vindstilla, 1 grad i luften och grå himmel. Drog på mig bibsen och benvärmarna, kortärmad tröja och softshelljackan från lidl, samt balaklavan för att vara på säkra sidan.

Trampade iväg och satte personbästa på ett av segmenten. Fortfarande dödsgrus på GC-vägen "ja, vi ska sopa den innan den 15:e maj" Kom fram till jobbet och det kändes i benen att de inte varit igång på en vecka. Men när jag kollade så hade jag ändå 30 km/h i snitt på de 33km jag har till jobb. 3:e bästa tiden faktiskt, trots att jag inte orkade trycka på hela vägen.

morgon27april.jpg

Morgonpendling utan motvind, känns som veckor sedan sist!

Vill se staines cykelframtid i min livstid, innan maj månad helst.

Valde Vuältan motsols, dvs med alla andra idag. Letade febrilt efter en elitpendlare att ta rygg på. Fick napp i Älta och körde om. Han lade sig på rulle och jag försökte hänga av honom hela vägen till Sickla utan att lyckas. Jävla var trött jag är nu :-) och lycklig. Riktigt bra träning.

emilh skrev:
> Morgonpendling utan motvind, känns som veckor
> sedan sist!
>

Amen och +1
Funderade på att strunta i jobbet och cykla runt stan hela dagen med några väl valda fikastopp. Sen var jag framme vid jobbet och föll in i den vanliga rutinen. Fan.

cwh1973 skrev:
> MacAyvar skrev:
> -----
> > Ältavägen, 16.08. I närheten av
> > Handelsträdgården. En äldre gråhårig herre
> > står bredvid cykelbana
> och…slickar/suger/pussar
> > impregnerad telefonstolpe! Om han hade haft
> cykel
> > intill hade jag stannat och frågat, kanske har
> vi
> > alla andra missat något. Man vet ju aldrig,
> det
> > kommer nya droger hela tiden.
> > Annars tog jag riktigt lugnt hela vägen hem
> och,
> > det var skönt.
>
>
> Hahahahahahahahah,detta gjorde min kväll!!
> Det var inte "hello winelovers"-bengan möjligen?
> /Calle

Är det kanske han "baklängesmannen"? En gråhårig smärt herre som brukar gå baklänges på den sträckan. Har även sett honom gå sidledes också. Ibland går han helt normalt ska tilläggas....

Tog vägen genom slussen idag. Detta med att cykla till jobbet verkar blivit populärt. Det går nog över enligt vårt trafikkontor i sthlm. Annars tycker jag att det är mindre hets mellan olika trafikslag ändå. Puckon finns och kommer alltid att finnas.
O morgon blir det finfika som vanligt på Mellqvist söder kl 07,45 . Bra kaffe i en soft miljö.

staff68 skrev:
> cwh1973 skrev:
> -----
> > MacAyvar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ältavägen, 16.08. I närheten av
> > > Handelsträdgården. En äldre gråhårig
> herre
> > > står bredvid cykelbana
> > och…slickar/suger/pussar
> > > impregnerad telefonstolpe! Om han hade haft
> > cykel
> > > intill hade jag stannat och frågat, kanske
> har
> > vi
> > > alla andra missat något. Man vet ju aldrig,
> > det
> > > kommer nya droger hela tiden.
> > > Annars tog jag riktigt lugnt hela vägen hem
> > och,
> > > det var skönt.
> >
> >
> > Hahahahahahahahah,detta gjorde min kväll!!
> > Det var inte "hello winelovers"-bengan
> möjligen?
> > /Calle
>
> Är det kanske han "baklängesmannen"? En
> gråhårig smärt herre som brukar gå baklänges
> på den sträckan. Har även sett honom gå
> sidledes också. Ibland går han helt normalt ska
> tilläggas....

Äh, låt han vara!
Jag tycker det är befriande med människor som kör sitt eget stuk. Han stör ingen och behöver väl gå sidledes för att funka, helt enkelt!

Det börjar kännas som att bilisterna fått upp ögonen för oss cyklister denna säsong, med några undantag;
Rondeller: Jag är mer än halvvägs igenom rondellen och ändå får bilen tvärbromsa som kommer in från nästa infart i hög fart utan att till synes ens titta åt vänster. Eller sorterar deras uppmärksamhet helt bort allt utom andra bilar.
Många bilister verkar f.ö ha grava problem vid rondeller, t ex stannar först -därefter vrider på huvudet och ser efter trafik fast rondellen är helt tom och överblickbar på flera hundra meters avstånd.

Underbar pendlingsmorgon, någon medpendlare hakade på bakom men höll tillräckligt avstånd för att det inte skulle bli obehagligt.
Skickade en felanmälan till Solna ang. de delar av cykelbanan/vägen som fortförande är osopade och hoppas att det åtgärdas.

staine skrev:
> staff68 skrev:
> -----
> > cwh1973 skrev:
> >
>
> > -----
> > > MacAyvar skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Ältavägen, 16.08. I närheten av
> > > > Handelsträdgården. En äldre gråhårig
> > herre
> > > > står bredvid cykelbana
> > > och…slickar/suger/pussar
> > > > impregnerad telefonstolpe! Om han hade haft
> > > cykel
> > > > intill hade jag stannat och frågat, kanske
> > har
> > > vi
> > > > alla andra missat något. Man vet ju
> aldrig,
> > > det
> > > > kommer nya droger hela tiden.
> > > > Annars tog jag riktigt lugnt hela vägen
> hem
> > > och,
> > > > det var skönt.
> > >
> > >
> > > Hahahahahahahahah,detta gjorde min kväll!!
> > > Det var inte "hello winelovers"-bengan
> > möjligen?
> > > /Calle
> >
> > Är det kanske han "baklängesmannen"? En
> > gråhårig smärt herre som brukar gå
> baklänges
> > på den sträckan. Har även sett honom gå
> > sidledes också. Ibland går han helt normalt
> ska
> > tilläggas....
>
>
> Äh, låt han vara!
> Jag tycker det är befriande med människor som
> kör sitt eget stuk. Han stör ingen och behöver
> väl gå sidledes för att funka, helt enkelt!

Håller helt och hållet med, väldigt befriande. =)

Duathlonpendling denna måndagen också. 5km löpning följt av 20km tempocykling. Kanske blir en vana om man inte aktar sig.

Perfekt väder såklart och det börjar bli trångt på cykelbanorna nära stan. Och vad långsamt många kör! Ser ut som många brottas i slow motion med sina tunga stålskrällen, blen tvungen att bromsa uppför(!) Tranebergsbron när jag kom ikapp en långsam kolonn. Och varför ska alla cykla på rad utan luckor för omkörande. I låg fart har knappast fartvinden någon betydelse.

Skön pendling idag draghjälp en moppe, troligen en EU-moppe utan skylt, för det gick i 45 blås över Årstafältet.

Ältavägen, 16.08. I närheten av Handelsträdgården. En äldre gråhårig herre står bredvid cykelbana och…slickar/suger/pussar impregnerad telefonstolpe! Om han hade haft cykel intill hade jag stannat och frågat, kanske har vi alla andra missat något. Man vet ju aldrig, det kommer nya droger hela tiden.

Hahahahahahahahah,detta gjorde min kväll!! Det var inte "hello winelovers"-bengan möjligen?
/Calle
> >
Är det kanske han "baklängesmannen"? En gråhårig smärt herre som brukar gå baklänges på den sträckan. Har även sett honom gå sidledes också. Ibland går han helt normalt ska tilläggas....
> >
Äh, låt han vara! Jag tycker det är befriande med människor som kör sitt eget stuk. Han stör ingen och behöver väl gå sidledes för att funka, helt enkelt!
>
> Håller helt och hållet med, väldigt befriande =)
....................
Absolut, jag håller med er. Jag vet inte om han är winelovers-bengan eller baklängesmannen? Han får gå hur han vill eller slicka vad han önskar. Jag stör mig inte på hans beteende. Hoppas bara att han inte plockar fram sin gamla Monark från 1927 och hanger av mig på Hellasbacken.

Idag hade nån av er fått finemang kränkbonus. Jag rullade till jobbet på finhojen och det skulle ge extra poäng, har jag fått veta. Men tji fick ni! Nån kanske ska försöka på eftermiddan? ;-)

Senast ändrad:
Har inte skrivit i den här tråden på evigheter känns det som. Nyflyttad och funderar fortfarande på pendlingsvägar. (Bagarmossen->Norrtull).

Är det risk för broöppning om man får för sig att köra Skansbron?

Har hittat en kul väg som tar mig ut vid Olaus Magnus v. och då kan jag välja mellan Skansbron, Skanstullsbron eller pipa neråt Sjöstaden/Danvikstull. Kul med variation! Och de dagar jag kör med MTB kan jag dessutom få in lite skogskörning.

Hägerstensvägen sopad så jag blev glad och tryckte på lite extra ned mot Liljeholmen. Lite för mycket för det var precis jag fick stopp på ekipaget innan jag höll på att köra in i en Bianchi som rullade ned från Västberga/Kransen innan viadukten. Antar att han hävdade högerregel där när mina ben sa huvudled.

Om du hänger här så ber jag om ursäkt med mössan i hand, trots att du inte tittade åt vänster innan du svängde ut. Jag körde för fort där helt enkelt.

Magisk dag att cykla i allmänhet, skön temperatur och nästan vindstilla.
Ganska många som cyklar, men ändå ganska bra framkomlighet under zen-pendlingen imorse.

Gjorde några ärenden med cykeln på lunchen, åt på uteservering under blommande körsbärsträd. Sommarkänslan är helgjuten.

Nu ska jag ut och rejsa hem från jobbet, sjukt sugen!
Resten av veckan ledigt.

Efter att ha tillryggalagt 33.3 km på 1.06 i morse med en snittfart på precis 30 km/h så var jag ju tvungen att se om det gick att pressa lite. Det hade ju börjat blåsa och det blåste lite mot, mest sid och lite medvind. Med mer energi i kroppen än i morse och med hemlängtan så sattes högsta fart och lite jävlaranamma.

Skarmavbild2015-04-27kl.18.40.43.png

Jodå, 2 minuter snabbare och med en snittfart på 31,3 km/h. Värsta elitpendlingen i full lycra. Kränkte lite vanliga jobbpendlare på vägen. Ingen elcykel i sikte dock.

Blev tyvärr ingen pendling pga tidigt möte och förkylningskänning. Hittade däremot detta sköna ringklockealternativ. Någon här?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    69.6 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
Händelselöst och skönt, lite kyligt nu på kvällen.

Och sabbade favorit-tröjan i helgen, hade tagit av mig och mosat ner i ryggfickan på kortärmade, inte gjort det så bra visst. Jäkligt tur visserligen att det låg en trevlig tjej i bil bakom, kom upp jämsides vevade ner och sa "din tröja" fattade inte men kollade bak och där var ärmen slingrad i kassetten. Hade kunnat gått illa om hela jäkla tröjan hade dragits runt kedja och allt. Men kört att få bort skitig kedjeolja från den något tuggade ärmen. Någon som har tips? Tvättad tre ggr. Och fortfarande blir man svart om man tar i ärmen... Bada i kedjerengöring? Eller har någon tips om jäkligt skön lagom varm (för typ kvällar och tidiga mornar nu) långärmad (dam)?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp