Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Årets andra pendling gick alldeles utmärkt, kapade 5 minuter jämfört med första turen. Inga andra cyklister i sikte, dock så var kommunens sopgpssar ute och städade cykelbanan.
Väl på jobbet möttes jag av det glada tillropet 'har du fått totalt jävla hjärnsläpp, cykla nu!?' från min kollega. +2 och uppehåll kvalificerade tydligen som godtagbart cykelväder. ?

Slutade vid lunch och fastnade bakom vaktparaden. Försökte efter halva Sturegatan rulla om lite försiktigt men blev då utskälld av poliseskorten. Nåja :)

Gyllene morgondis som sakta lyfte av solens värmande strålar under inpendlingen. Hur fint som helst. Blev passerad av två cyklister i morse. På Västerbron av en räser där cyklisten hade typ neongula fotbollsstrumpor på sig och knäna rakt ut. Då ägnade jag mig åt att titta på utsikten...

Sen lite senare, på Norrmälarstrand när jag slog av på takten för att titta på när polisen stoppade en bil för att få en kram av bilens förare, märkligt; blev jag passerad av en elcykel.

Efter ca 23 år bromsade jag genom fälgsidan. Ja ja, jag kom fram. Bussen hem?

20150504_065641.jpg

Idag blir det en omväg hem från (natt)jobbet, om det ska bli något annat än cykelpendlare av mig (randonneur) måste jag nog cykla längre än ~2,5 mil i stöten. Kort & långsamt doesn't cut it riktigt..

Apropå senaste dagsuppdateringen av pendlarbegreppet; CX-pendling - är det helt borta, inget som någon vill kännas vid/låtsas om?

#ängslig

Av logistikskäl blev jag tvungen att ta bilkräket till jobbet. Lite uppiggande dock att se inte mindre än två likadana Corratec C-cross disc som jag har själv på vägen från Tyresö till Nacka.

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter ca 23 år bromsade jag genom fälgsidan. Ja
> ja, jag kom fram. Bussen hem?
>
>

23 år var inte illa!

Själv var jag trött i benen efter att ha följt med sambon/frun på springrunda igår, ett antal gånger uppför Solnatoppen. Det gick inte alls fort i morse (och knappast uppför Solnatoppen heller).

Förbannade hälsena.

Satt och gonade mig vårsolen och lät hybrider, elcyklar och retroracers kränka mig som de behagade. Farten hålls under herrans tukt och förmaning. Lik förbannat ömmar det när jag trampar efter en veckas vila och tåhävningar.

Skit oxå :(

emilh skrev:
> Slutade vid lunch och fastnade bakom vaktparaden.
> Försökte efter halva Sturegatan rulla om lite
> försiktigt men blev då utskälld av
> poliseskorten. Nåja :)

En gång då jag hade bråttom så hamnade jag bakom två ridande poliser på avenyn. Jag valde att hoppa av cykeln, slänga upp den på axeln och springa förbi på spårvagnsspåren. Kändes hyffsat provocerande då jag efteråt tänkte på det...

För övrigts så var min morgon händelserik i regnet.

Först var det en buss som stänkte ned mig bokstavligen från topp till tå då jag cyklade på cykelbanan. Det blev rejält kallt under några km.

Sen cyklade jag om en cyklist och efter ett tag så såg jag hans framhjul då jag kollade rakt ned mellan mina ben. Då vet man att han ligger nära. Jag skällde ut honom. Visst kan man ibland ligga lite nära ibland, men man halvhjular inte andra pendlare.

Vid ett visst gatukök så brukar det ofta stå bilar parkerade lite halvdumt på GC banan. Nu hamnade jag just bakom en av dem då han körde in där och barn i mellanstadieåldern fick väja. Jag skällde ut honom.

Vissa dagar känns min "Kram alla medtrafikanter"-skylt på ryggan mer ironisk än andra.

Aah. Formtopp och solskenscykling med lätt medvind.
Gårdagens fyra timmar i Hellas var bara stärkande.
Flög fram i glädjerus.

Hade besiktning av bilen inbokat på morgonen, så det blev den andra av årets två bilpendlingar till jobbet. Innan jag begav mig ut hade jag förberett mig mentalt genom att stirra ut ett par minuter över köerna på Nynäsvägen.
Behöll lugnet och pendlingen tog bara lite drygt 50-60% längre tid än på cykel.

Åter igen så undrar jag varför så många dagligen utsätter sig för detta?

Det där gick alldeles för lätt. Måste varit medvind.
Bra airtime i Gullmars-kicken.
Smög in en hel femminutare på skogsgymmet också för jag var så tidig.

Sög hjul på en röd-vit Colubus med Fulcrumhjul från Enskede till Skanstull vid 07:30. Ville inte köra om då det var en hel del andra cyklister ute, så tack för att du tog det mesta av vinden.

Måste gått fort till jobbet i morse. Haren klarade livhanken med några cm. Nåja på vägen hem är det bara titta ut. OIngen bra ide börja med sommarskorna.
Det är säkert bra väder för finfika imorgon. Så samling vid kranen..

Kan någon hugga ner det bredstammade halvdöda trädet vid älvsjöbron så man har lite sikt framåt (och samtidigt passa på att räta ut kurvan)? Överraskningar väntar, möte/inte möte? vågar jag skära kurvan? Bra fart på cyklister då det är nerför från båda håll. Idag väntade dock en gående med två bestar, en på varje sida banan och osynliga utdragbara koppel.

I övrigt hade jag velat haft någon liten medvind idag. Vindstilla vid 06 och bra med motvind hem. Underbart med rätt stark sydostlig vind på hemvägen!

Pendling på fincykeln idag att jag dessutom stötte på lite sällskap på vägen gjorde inte saken sämre. Fincykeln har ingen ringklocka men väl zippar och det verkar vara ungefär lika effektivt :)

Hade tänkt ta räääser till jobbet idag för att antingen köra Fiskartorpia GP (C-klass) eller Hovets Lidingöträning efteråt, men när jag vaknade var allt så jävla grått ute att jag helt tappade lusten.
Blev händelselös pendling sånär som på att två cyklister framför mig höll på att köra in i varandra och välta när de gick in i backen upp mot Götgatspuckeln.

Halv vuÄlta idag. Fick lite raceintervaller runt Årstaberg i backen vid pendeltågstationen/tvärbanan. Ha, han trodde han kunde kränka mig genom en flygande start vid rödljuset. Inte då, jag kom ifatt och cyklade om. Hörde honom bakom mig, hehehe.
Sen trampade han om mig nerför- 42/12 trampar man ur lite väl fort.
Se hoppade hans kedja i backen ner mot Liljeholmen. Sånt håller inte när man elitpendlar så jag rullade om igen.
Allt som allt rätt så roligt.

Blir glad varje gång jag ser kön på E4 sträcka sig från Kungens Kurva och hela vägen in till stan, medans jag glider förbi på cykelbanan bredvid. Märker att jag är en mycket mindre ilsken människa när jag inte kör.

Bytte styrstam på pendlaren inför försäljning och upptäckte att den gamla styrstammen kändes avsevärt mycket bättre än den gjorde innan bytet, lite lustigt.

I övrigt sjuk motvind, men för första gången det här året så var det ingen kyla i den utan bara sådär mysig :)

Tog fincykeln med högprofilshjul då jag ska träna direkt efter jobbet.....Men det stack tydligen i ögonen på folk, aldrig har väl så många 29:ers, trenchcoatcyklister och fetton kastat sig om. Tävling tydligen!?

AxelSthlm skrev:
> Tog fincykeln med högprofilshjul då jag ska
> träna direkt efter jobbet.....Men det stack
> tydligen i ögonen på folk, aldrig har väl så
> många 29:ers, trenchcoatcyklister och fetton
> kastat sig om. Tävling tydligen!?

Så är det. Pendlingstävling. Hade du klubbkit också? Då blir det som ett rött skynke för folk. Sen kör man om dem i minsta motlut.

Jamen jag hade lycra i dag, ingen kränkte mig, dock blev en Columbus och ett par Cannondale samt några till, Felt, och nån mer kränkt, av undertecknad, på cx, innan tempot gick ner vid Danvikstull.
Hann ändå ingen finfika, trots hyfsat bra tid, bra för att vara gubbe alltså ;)

Pugilism skrev:
> Grå. Fullt cykelrum på jobbet.

+1
Inte ens mitt vanliga avlopprör i taket längst in i hörnet där jag brukar hänga cykeln på sadelspetsen var ledigt.
Men det är väl ett gott betyg till kollegorna för hälsa och moral.

Filmade pendlingen till+från jobbet med GoPro'n idag, och såg nu när jag kollar igenom att jag mot min vetskap kör mot "Förbud mot infart med fordon" på ett ställe. :(

Kallt och rått i luften vid 04:30, fuktiga banor så neoprenskydden åkte på fossingarna.
Torrt och sol men med lite motvind, inte lika hård som i Måndags, den kändes i benen idag iaf...kan bero på att jag bara var tvungen att kränka elcyklister i motlut och motvind...;-D
Fram och tillbaka helskinnad återigen...

Min arbetsgivare har investerat i ett nytt cykelförråd, med verktyg och tvättmöjligheter, nya dusch, tork och skåprum - så för mig är det just nu lite tommare än vanligt. Råder inte bot på trötta ben dock. Söndagsrundan var lite kanske lite hårdare än vanligt.

swedo skrev:
> Min arbetsgivare har investerat i ett nytt
> cykelförråd, med verktyg och tvättmöjligheter,
> nya dusch, tork och skåprum - så för mig är
> det just nu lite tommare än vanligt. Råder inte
> bot på trötta ben dock. Söndagsrundan var lite
> kanske lite hårdare än vanligt.

Grattis!

...nytt rekord på hemvägen, skaplig medvind det var idag!! :) passade på att köra en omväg bara för det :) man får ju passa på liksom

Pendlar numera slanglöst, ska bli kul att se om det gör någon skillnad. Finare gummi och stomme är positivt. Vikten är tyngre. Förhoppningsvis kommer det att självtäta punkteringar så man slipper fippla en regnig dag.

Blev ett ölstopp på vägen hem igår, segt i morse. För övrigt var det ett regn som man blev blöt av. Hade inget ombyte med så här sitter man och blöter ned stolen. Kommer att bli en toppendag det här.

Motregn och sega ben. Såg en tant på en äldre MTB utan skärmar och med cykelkorg, det kändes bara fel.

Pugilism skrev:
> För övrigt var det ett regn som man blev
> blöt av.

+1, men rätt klädd och skönt med tomma cykelbanor

Tillbaka
Topp