Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Helt ärligt, förvänta sig att en högersvängande bil har sett en cyklist på höger sida? Då skulle man inte bli gammal i 08.

"08:35 Lastad på bil, utkörning påbörjad."
"08:39 Leverans kunde ej ske eftersom porten var bla bla bla..."
"19:08 Sändningen kunde ej levereras pga att mottagaren ej gick att nå, en avi har lämnats och sändningen lämnas till ett serviceställe."

Dom måste köra bra jävla fort för att hinna åka från Veddesta till min port, känna om den är låst och blippa in paketet i blippmojen på fyra minuter.

Alltså alllvarligt, Postnord. Varför inte bara erkänna att ni skiter i leveransförsöken och lämna skiten på en gång till servicestället? Nu får jag vänta tre extra dagar på mitt paket.

Jo, jag vet ju att det är så här det funkar. Jag kunde räkna ut redan när tyska DHL-posten blippade paketet i Ziel-Paketzentrum att jag inte skulle få det förrän nästa vecka pga ert låtsasjobbande. Men va fan, liksom...

Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Helt ärligt, förvänta sig att en
> högersvängande bil har sett en cyklist på
> höger sida? Då skulle man inte bli gammal i 08.

Nej, det var klantigt av mig. Det var den lilla fartsänkningen precis när bilen började svänga som lurade mig. I liknande situationer brukar jag annars sänka farten och det har därför aldrig blivit lika dramatiskt.
Men de flesta bilister i Uppsala är rätt duktiga på att hålla koll på cykelbanor tycker jag.

Jag kör servicebil i jobbet (mercedes vito) och kan säga att man ser absolut nada ut mot höger trottoar när man svänger höger, ingen ruta att kolla som i en personbil. Ja e cyklist och försöker allti tänka mig för före högersväng men de e nog inte alla som gör, kan vara bra att tänka på om man ser en högersvängande skåpbil :)

Hmmmm Najs punka på hemvägen. Lufttomt efter jobbet igår, klarade sig med ny luft. Ny slang i morse, på väg hem med 1,5 km kvar hem tomt igen. Samma ställe på båda slangarna.
Dags för nytt däck, va lite hål.

lovet skrev:
> Jag kör servicebil i jobbet (mercedes vito) och
> kan säga att man ser absolut nada ut mot höger
> trottoar när man svänger höger, ingen ruta att
> kolla som i en personbil. Ja e cyklist och
> försöker allti tänka mig för före
> högersväng men de e nog inte alla som gör, kan
> vara bra att tänka på om man ser en
> högersvängande skåpbil :)

Jag cyklar sällan i stadsmiljö så jag har inte så mycket erfarenhet men är det inte mindre risk att dö om man cyklar mitt i körbanan istället för på trottoaren?

bossjo skrev:
> @federico kul att se att du är tillbaka har
> saknat dig och dina bilder

fhloston skrev:

> +1

Tack pendlarvänner!

En riktig skön morgon ända tills att jag blev prejad av en bil som helst plötsligt kom på att han skulle byta fil när jag redan var på väg att passera. Jag var helt säker på att han skulle köra på mig innan jag fick stopp på cykeln :-(. Pulsen ökade några slag efter det...!

Fin morgon men trötta ben som bara vill vila. Såg en bil som tog en lite genväg över GC vägar (Mellan Örsvängen och Sjövägen) för att han antagligen inte orkade åka runt. Han struntade dessutom fullständigt i att vänta på cyklisten som kom bakom mig. Sedan brända han på i 53km/h på 30 vägen, en sån där fartskylt lyste argt rött.

Höll på att bli ett frimärke lite längre fram då en bilist beslöt sig för att svänga höger rakt över cykelbanan, hen blinkade iofs precis i svängögonblicket, vad det nu är för poäng med det! Det skulle behövas någon form av farthinder där cykelbanan löper längs med en väg bara för att få bilisterna att sänka farten innan svängen. Att den här bilisten skulle svänga var inte helt lätt att förutspå då hen gasade rätt så bra för att sedan bromsa snabbt och svänga.

Fin pendling i soligt Stockholm. Vid en av 90graderssvängarna runt stadshuset hade en cyklist precis synat asfalten när jag kom dit. Hade redan stannat två andra så jag bromsade bara in och frågade om jag kunde hjälpa till med något. Fick svar att allt var under kontroll och det såg inte ut som om det var något värre än vanligt. Rullade vidare till jobbet och funderade över livets stora förunderlighet.

Plockade en KOM utan att jag ens tog i för fullt, bra start på veckan!
Kvinnan i SAAB 95'an som höll på att köra på mig på Hammarby Fabriksväg var inte lika kul. Hon fick nog körkortet i flingpaketet för betydelsen av cykelöverfart hade hon inte lärt sig.

Pugilism skrev:
> Fin pendling i soligt Stockholm. Vid en av
> 90graderssvängarna runt stadshuset hade en
> cyklist precis synat asfalten när jag kom dit.
> Hade redan stannat två andra så jag bromsade
> bara in och frågade om jag kunde hjälpa till med
> något. Fick svar att allt var under kontroll och
> det såg inte ut som om det var något värre än
> vanligt. Rullade vidare till jobbet och funderade
> över livets stora förunderlighet.

Ung tjej som såg ut att ha ont. Gott om hjälpande händer vilket var bra. I morse var cykeltrafiken tät och knepig in till stan längs Norrmälarstrand. Svårt att hitta en lagom och säker fart då vissa flyter fram i 15 km/h och andra i +30 km/h.

Lessnade på den 1 meter breda cykelvägen på Norr Mälarstrand och tog BIL-vägen istället. Upptäckte i sista(?) stund att det är poliskontroll i bussparkeringen vid Stadshuset, gjorde snabb reträtt in på Samuel Owens väg. Undrar vad böterna hade blivit, 1Mkr?

Skön zenpendling idag efter helgens träning mycket cyklister idag. Minst sagt varierande klädsel på folk allt från kortkort till vad det verkar fullt vinterställ.

Var det inte proffs- så var det minst elitpendling idag. Plockade ut kolfiberraketen med kolfiberTUBhjul, det ni!
Enda smolket i bägaren var ryggsäcken. En väldigt fin VuÄlta idag.

Hur pendlingen var? Grymt tryck i benen, sån här form vill jag ha jämnt :-). Inga incidenter och bra flyt trots ganska mycket cyklister, vädret var löken på laxen.

25 Maj

Bilagor

• 25maj.jpg
    25maj.jpg
    176.6 KB · Besök: 46
Nypremiär efter 2 v uppehåll. Underbart att cykla i kortbent och avsevärt mindre på överkroppen. Rätt händelselös pendling i övrigt, märks dock att flåset är en färskvara.

Henrik83 skrev:
> Hon fick nog körkortet i flingpaketet för
> betydelsen av cykelöverfart hade hon inte lärt
> sig.

Gissar att det var en cykelpassage, eller finns det en riktig cykelöverfart där?

Annars får man väl glädjas över att så många cyklar (även om de mest är i vägen).

Funtar på en finfika i morn, man vill ju dryfta hur det nya gänget CK POLIS ska bemötas, de verkar hänga mycket i våra kvarter. Beat them eller join them?

CK POLIS ska väl kränkas över Skanstullsbron, Götgatan och slutspurt upp på puckeln? Alternativt får det bli via Stravasegment och anonyma konton.

Såndärnt finfika. Vars intas det? Ifall man skulle vara uppe tidigt tex imorgon.

"If you can´t beat them, and don't wanna join them you don't have to"

Årets första pendling i shorts och tisha, nu är det sommar!(?) Stressmekade på en ny växelvajer i morse. Skönt att pendlarhärket har gamla modellen av shimanoreglage där man slipper lossa på styrlindan.

@superape
Mellqvist på hornsgatan med start runt 745 ca en halvtimme framåt, det vore kul att se dig igen den var ett tag sedan.

Vindstilla och fint.

Dock hade Burlövs kommun bestämt sig för fylla en bit av en uppgrävd cykelbana med 0,50-sten (typ stora som ägg och kantiga). Tack Burlöv!

Snuten skrev:
> Vindstilla och fint.
>
> Dock hade Burlövs kommun bestämt sig för fylla
> en bit av en uppgrävd cykelbana med 0,50-sten
> (typ stora som ägg och kantiga). Tack Burlöv!

Sprängstenscykling, trendigt!

Vid den här årstiden brukar jag ha sett mycket orm, levandes som död på asfaltsvägen mellan Alvesta och Växjö. Har inte sett en enda i år. Den kalla våren måst det ju bero på...

nisseson skrev:
> Håll i hatten, stan har sopat gruset efter
> vintern (det mesta iaf) mellan Frescati och
> Roslagstull i helgen.

15 maj har passerat. Då allt grus ska vara borttaget. Ligger något kvar ska det anmälas som "Klagomål" på Tyck Till

smalanningen skrev:
> Vid den här årstiden brukar jag ha sett mycket
> orm, levandes som död på asfaltsvägen mellan
> Alvesta och Växjö. Har inte sett en enda i år.
> Den kalla våren måst det ju bero på...

En orm (ej enorm):
(Troligen en snok men jag våga inte gå närmare, och störa ;))

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    185 KB · Besök: 33
Stockholms broar har blivit helt omöjligt livsfarliga att cykla över... inte för att jag avstår från fart, men var verkligen tvungen att se upp idag. Dåliga omkörningar folk som försöker skaffa nått slags fartrekord i gångbanan för att det cyklar typ 3 pers bredvid varandra i cykelbanan...sämre än barnvagnsmaffian!
Kör man bil till jobbet riskerar man att råka ut för folk som verkar ha printat ut sitt körkort på hemmaskrivaren och laminerat det, cyklar man så riskerar man frontalkrock. Har redan frontalkrockat en gång iår och kvaddad en cykel, det får räcka tycker jag...

//rant over.

Senast ändrad:
milnik skrev:
> Stockholms broar har blivit helt omöjligt
> livsfarliga att cykla över... inte för att jag
> avstår från fart, men var verkligen tvungen att
> se upp idag. Dåliga omkörningar folk som
> försöker nått slags fartrekord i gångbanan
> för att det cyklar typ 3 pers bredvid varandra i
> cykelbanan...sämre än barnvagnsmaffian!
> Kör man bil till jobbet riskerar man att råka ut
> för folk som verkar ha printat ut sitt körkort
> på hemmaskrivaren och laminerat det, cyklar man
> så riskerar man frontalkrock. Har redan
> frontalkrockat en gång iår och kvaddad en cykel,
> det får räcka tycker jag...
>
> //rant over.

åk kollektivt? :P att pendla vid udda tider funkar bra för mig, typ 11 på morgonen, mellan 2 och 3 hem på natten.

Kollektivtrafiken har presenterar en del utmaningar, som hur man förblir förkylningsfri under längre än 2 veckor. Tots att vi här i Stockholm har det enormt mycket bättre än andra huvudstäder vad som gäller SL (det är faktiskt inte så hemskt att åka SL) så är det alltid en del förseningar pga olika byggen folk på spåret osv.
När jag cykelpendlar, vet jag precis hur långt tid det tar och när jag kommer sitta vid mitt bord på jobbet. Det är svårare med kollektivtrafiken.
Sen är det det här med att jag får flexa typ +- 30 min...vore grymt att få pendla på udda tider!

Svalt.
Grått.
Bilinfarkt vid Liljeholmsbron.

Finfika i trevligt sällskap.

Tur jag hade kollat väderspåningen.
Hade fullt Texmexställ i handväskan.

Ambulanser och kvinna som låg i cykelbanan och med 4-5 ambulanssköterskor runt sig, passagen mellan Bergshamra och Ekhagen. Såg inte om det var fotgängare som blivit påkörd eller två cyklister.
Skönt idag även om jag inte var klädd för regn.

Skön pendling idag men regnet var ju onödigt , finfika i trevligt sällskap vi börjar bli fler nu även om vi saknade dig SuperApe vågar vi hoppas på att du kommer nästa vecka.

Tänkte åka till det där finfikat men det var bevisligen omöjligt att komma ihåg för jag lallade vanliga raka spåret och först i duschen tänkte jag på finfika igen. Håhåjaja. Tokmycket cyklister ute vilket är mest trevligt även om hetsarna tar lite för mycket plats. Jajaja, jag vet. Många tycker säkert jag hetsar, men de gör jag (nästan) aldrig!

SuperApe skrev:
> Tänkte åka till det där finfikat men det var
> bevisligen omöjligt att komma ihåg för jag
> lallade vanliga raka spåret och först i duschen
> tänkte jag på finfika igen. Håhåjaja.
> Tokmycket cyklister ute vilket är mest trevligt
> även om hetsarna tar lite för mycket plats.
> Jajaja, jag vet. Många tycker säkert jag hetsar,
> men de gör jag (nästan) aldrig!

edit. två på min egen boll, hindrad av telefon. Lovar att finfika innan staine går i pension!

Tillbaka
Topp