Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Den sista bilden ser läskig ut.

Fin morgon, starka ben och solsken. Ska det ta och bli ordentligt varmt någon gång? Kör fortförande med benvärmare för att slippa ont i knäna.

Förvisso från igår, men oj vad skönt det är att slippa sitta i denna röra.

DSC_0009.JPG

Pendlade ett par km för att hämta påse, vilket ju var möjligt då man råkar jobba kväll. Behövde en ny ringklocka eftersom plingat sönder två st i vintras med vinterhandskarna, och den senaste var för bred för att sitta plats på styret och sitter på sadelstolpen vilket är helt värdelöst. Försöka plinga mellan bena liksom ;-) Inte den snyggaste, men den sitter. För övrigt upptäckte jag när jag stod där och inte hade bråttom påbudskylten vid cykelrampen, Gående och så en tunn pil till vänster som inte en jävel ser. Superbra. Nu ringt och sagt åt dem att montera ner den åtminstone! Fick kommentaren av en kille igår när jag påtalade för sjuttioelfte gången att det ENDAST är cykelbana "Nä, det är det inte". Jo. Brukar ju aldrig annars cykla i rusning kring Älvsjö, helvete vad tjockt av gående i rampen! Gick ju knappt att komma fram med cykel på cykelbanan...

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad var det i påsen idag?

Ringkocka, en mycket märklig vattenflaska med karbinhake och det vanliga (kartan, ett nr av Cykling, rabattkuponger). Ingen uppfostringskampanj.

Jag tycker det skulle se pinsamt fåraktigt ut att stå mol allena vid ett rödlyse och vänta på att det kanske ska bli grönt nån gång. Bara för den goda principens skull.
Men alla är vi olika, tur det.
:-)

staine skrev:
> Jag tycker det skulle se pinsamt fåraktigt ut att
> stå mol allena vid ett rödlyse och vänta på
> att det kanske ska bli grönt nån gång. Bara
> för den goda principens skull.
> Men alla är vi olika, tur det.
> :-)

Har inga som helst problem med det.

Kvalster skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker det skulle se pinsamt fåraktigt ut
> att
> > stå mol allena vid ett rödlyse och vänta på
> > att det kanske ska bli grönt nån gång. Bara
> > för den goda principens skull.
> > Men alla är vi olika, tur det.
> > :-)
>
>
> Har inga som helst problem med det.

+1
Tycker det skulle vara pinsamt att blåsa om ett rödljus där någon faktiskt stannat.

Men som sagt, alla är olika...

Nästintill enda gången jag bränner rödljus är typ söndagsmornar vi 06-tiden. Totaltomt från varenda håll och man råkade köra för snabbt över avkänningsslingan så ljuset inte slår om. Stå där och hoppas på att det någon gång inom den närmaste kvarten ska komma en bil så ljuset slår om till grönt... Njae. Enda gången jag stör mig på rödljukörare är när gående har grönt på Götgatan och folk bränner över mitt bland folkhopen som stått och väntat i en evighet. Jävligt illa! Övriga ljus som uppenbarligen är till för bilisters framkomlighet, vad rör det mig om någon bränner över vid lucka?

heklamama skrev:
> Först gick jag upp innan jag hade vaknat.
> Sedan pendlade jag två gånger.
> Såg inte skymten av ngn. påse.
>
> Ska det vara så?

Det är korrekt. Det är en sån dag.

Påsen var bara bjäfs. Ringklockan går inte ens på ett modernt styre. Jag var surgubbe och sa åt dem att hålla cykelbanorna sopade hela året istället.

Annars var det en fin morgon.

Tror faktiskt att cykelbanorna var nysopade kring Nybodabacken vid Liljeholmen. Det behövdes faktiskt då första sopningen lämnat kvar en del grus lite här och var.

Exemplarisk pendling idag med milslukande vuältaomväg plus lite mer på kungens djurgård. Bilister som höll rejält avstånd, bilister som stannade vid cykelöverfarter och fick tack. På det hela stora taget helt fantastiskt. Den enda smolken i bägaren var en fotgängare i cykelfältet på Stadsgården bakom Fotografiska som höll på att orsaka seriekrock bakom henne. Hon var lyckligt ovetande och lallade vidare. Själv manövrerade jag mig förbi klantskallarna och vet inte riktigt vad som sedan hände.

zodah skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Ska det vara så?
>
> Det är korrekt. Det är en sån dag.

Ok.
Tack.
Då vet jag.

Tog ett KOM på Strava, förlorade ett annat. En förbättrad andraplats och ett PB. Men skulle det inte bli sol och försommarvarmt snart ?

Skön och jättezen. Cyklade iväg kl. 11 med rätta tack vare extra jobb igår innan tisdagsrajden.
Endast en cykelbane-blockad passerades - gubbe med liggande hund som stod och pratade med någon i gångbanan intill. Han märkte mig och hajade tydligt till, men lyfte inte ett finger för att flytta sig eller hunden. Jag tog b-linjen ut i gräset.

Påsfolket hade dragit sig undan, men jag fick en påse inkl. den konstiga flaskan förra året. Skulle bra gärna vilja veta vem som komponerar ihop idén och innehållet till dessa påsar. Typ kul att de uppmärksammar cykelpendling, men resultatet är ju märkligt.

Det blir en extra tur på vägen hem, till frihamnen för att hämta lite grejor hos cykeldennis, som har öppet hela kvällen ikväll. Håller vädret så myscyklar jag hem via Erstavik. Längtar redan.

Ojoj. Nu är alla dårar som ska ta ut elcykeln eller hybriden från förrådet och cykla JÄTTEfort och JÄTTEvingligt för att komma JÄTTEförst till nästa rödljus ute i det fina vädret.

Kul att pendla hem med snabb-bossjo, i klubbtröja och allt, och med Hofvetbrallor till det, oortodoxt, men fulfint.
Samt en örbyfixist, vem var det?

Såg ett riktigt lustigt fordon på cykelbanan på väg hem idag. Norrut vid Danderyds Sjukhus dök det helt plötsligt upp en halvmeter hög, orange - vad som såg ut för mig som en - liggcykel på cykelbanan framför mig. Såg ut ungefär såhär: http://www.tepapa.govt.nz/SiteCollectionImages/Events/BeforeMay2009/fastestIndian_350.jpg

Kom snabbt ikapp och låg bakom liten stund. Troligen var den eldriven, då de lät väldigt lite om den.

Någon annan som sett detta fordon i Danderyd och vet vad det är för ngt? :)

Pendlar normalt Globen - Tyresö men hade idag ett ärende efter jobbet in till stan. Såg nog mer cyklister per meter än vad jag gör under hela min vanliga pendlingssträcka. Stadsgården och Götgatan var juh jätteläskiga!

Kom ikapp en gående med lurar i öronen som inte hörda ringklockan 50m efter de en till o strax efter de ännu en till. Skönt o kunna cykla i shorts nu för tiden :)

Appel skrev:
> Här är ett rödljus där jag, måste jag
> erkänna, cyklat mot rött någon gång.
>
>
>
> Nu jobbar jag inte längre vid Fridhemsplan så
> därför slipper jag skiten.

Gjorde det tio minuter efter att du skrev detta inlägg. Sista dagen för mig där blir i morgon, sen slipper jag både det rödljuset, västerbron, liljeholmsbron och hornstull. Jag gråter inte.

NLC skrev:
> Tog ett KOM på Strava

Check!

> förlorade ett annat.

Noops!

> förbättrad andraplats

Tog en andraplats från Calle Friberg. :)

> Men skulle det inte bli sol och försommarvarmt snart ?

Det var väl det det var?

Helkama raisu skrev:
> milnik skrev:
@> -----
> > Hur hanterar ni iphonezombies som tycker att
> det
> > är fritt fram att bara gå i cykelbanor?
> > Jag äger ingen ringklocka
>
> Köp en rngklocka!

Ringklocka hjälper inte mot mobilzombis. Airzound, både på ägare av okopplade bestar, mobilzombis, bilister som anser att man inte bör ta hänsyn till cyklister och kör ut från parkering, inte på en gång får upp farten och man får tvärbromsa för att inte köra in bilfan. Airzound tas till när upprepade pling inte har avsedd verkan på tex de samtalande massan på i bredd på gc (lika uppmärksamma som mobilzombis)

Fantastiskt skönt väder, desto tråkigare att en busschaufför hade så bråttom att han inte kunde vänta tills jag hade passerat där han skulle köra in i på hållplatsen, utan att han måste köra om mig och sedan preja mig så att jag var tvingad att cykla som en galning för att inte bli påkörd :-(. Han såg mig säkert och skulle troligtvis inte ha kört på mig men bara känslan av att man inte vet....

Gick ut hårt och körde iväg till verkstan med taket nere.
Tänkte sprungit därifrån men de ville inte ha in bilen så det blev att köa sig hem istället och byta till cykel.
Propaganda-dag för cykel!

Brutalt mycket fotgängare, cyklister och bilister. Var det för att jag kom iväg en kvart senare än normalt??? Annars händelselöst. Tror det blir vilo- och klädbytesdag imorgon. Och på lördag skall det regna, så då kan man inte cykla.

heklamama skrev:
> Lite svalt.
> Mycket cyklister.
> Stannade för fika med sonen.
>
> En bra start på dagen.

Men inte mycket cyklister alls, ens i värsta rusningen. Om man hittar rätt smitvägar vill säga, lite hemliga, sådär som svampställen ungefär ;)
Fulfika nu, surt och gott :P

Första pendlingen på över en vecka efter ryggskott och förkylning. Såg extremt fint ut men var betydligt kallare än jag hade räknat med. Väldigt tomt i norrort på väg in. Mötte soptraktorn vid universitetet och resten av cykelbanan in till Roslagstull var sopad! Inte helt säker på att min rygg var 100% redo för cykling dock...

Stumpy skrev:
> Tror det blir vilo- och klädbytesdag imorgon.

Coolt vem ska du byta med?

VuÄltade mig till jobbet. Hade allväderscykeln. Den var trög och trist nu när man vant sig vid kolfiberspjutet. Ingen Staine, redan i pension?

Fick rygg på en grön Trek i höjd med Skurubron som drog upp tempot en aning genom Nacka. I övrigt händelselöst fram till Östberga, där jag än en gång hamnade på villovägar och körde vilse... :-(

zodah skrev:
> VuÄltade mig till jobbet. Hade allväderscykeln.
> Den var trög och trist nu när man vant sig vid
> kolfiberspjutet. Ingen Staine, redan i pension?

Äh är man 28 har man långt kvar till pension :/
Försov mig dock och hann ingen omväg idag
Kör iaf självklart med klubbtröjan :)

Förresten.
Jag tappade mina glasögon på vägen hem igår kväll. (nej de satt inte på näsan)
Så om någon hittar ett par glasögon med ljusa metallbågar mellan holländargatan och alvik via kungsbron och flämminggatan så får ni gärna hojta.

Nära perfekt. Nästan vindstilla och skön temperatur. Värmdövägen gick som ett tåg. Skippade knäskydden som hållit mina knän varma denna vår, nu börjar det kännas som sommar.

Trist med regnig helg, jag planerar nu maximal cykling imorrn istället.

Loppbo skrev:
> Såg ett riktigt lustigt fordon på cykelbanan på
> väg hem idag. Norrut vid Danderyds Sjukhus dök
> det helt plötsligt upp en halvmeter hög, orange
> - vad som såg ut för mig som en - liggcykel på
> cykelbanan framför mig. Såg ut ungefär såhär:
> http://www.tepapa.govt.nz/SiteCollectionImages/Eve
> nts/BeforeMay2009/fastestIndian_350.jpg
>
> Kom snabbt ikapp och låg bakom liten stund.
> Troligen var den eldriven, då de lät väldigt
> lite om den.
>
> Någon annan som sett detta fordon i Danderyd och
> vet vad det är för ngt? :)

Det var med största sannolikhet Björn J som var ute med sin Velomobiel QuestXS. http://en.velomobiel.nl/questxs/
Björn bor i Mörby. Och någon elmotor finns det inte.

Kommer en proffspendlare som skär min kurs vinkelrät i korsningen Sundbyvägen/Gamla Bromstensvägen, 'vinkar' med huvudet att jag ska köra och han lämna företräde. Ovanlig signal, ändå tydlig.
Lagligt hade jag företräde men ändå glad över denna oväntade förmedling av intention mellan cyklister, en sorglig bristvara i Stockholmstrafiken. Skulle önska mig mer av detta, så lyxigt med förutsägbarhet, inte bara gentemot bilar. Cykel-cykel krockar gör också ont som bekant. Tack för vinken!

Tillbaka
Topp