Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Dramatisk. Actionspäckad. Gjorde en Indiana Jones på Avgiftsvägen när jag passerade vägbommen som började gå ned en meter framför mig. Duck and cover. En hårsmån ifrån kontakt när jag susade under.

Hittade en suverän omvägs-sommarpendlings-väg som plussar på dryga milen över Skålhamravägen & avslutas genom Hagaparken. Grus, asfalt och fina småvägar i skön harmoni :-)

Har rullat runt med stadens "lånecyklar" i rusningstid de senaste dagarna, herrejösses vilka clowner till cyklister det finns.

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Finväder har sina sidor. Vi har högertrafik i
> Sverige va?

Jag är inte helt säker på det. Det kanske bara gäller för de som är födda på jämna datum eller nåt. Vi kanske skulle ha en liten undersökning här på Happy om hur det egentligen förhåller sig?
Jag kör högertrafik för det har jag fått lära mig att man ska göra.

frause skrev:
> Aliide skrev:
> ----------------------------------------------------
> > Finväder har sina sidor. Vi har högertrafik i
> > Sverige va?
>
> Jag är inte helt säker på det. Det kanske bara
> gäller för de som är födda på jämna datum
> eller nåt.

Intressant tanke...

Aliide skrev:
> Aj då, måste lärt mig det där med högertrafik
> på något sätt trots född på ojämnt ;-)

Du ser! Det kanske är DU som cyklar på fel sida!

staine skrev:
> Kul att pendla hem med snabb-bossjo, i klubbtröja
> och allt, och med Hofvetbrallor till det,
> oortodoxt, men fulfint.
> Samt en örbyfixist, vem var det?

Skulle ju kunna vara jag... men det var det uppenbarligen inte.

frause skrev:
> Aliide skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Aj då, måste lärt mig det där med
> högertrafik
> > på något sätt trots född på ojämnt ;-)
>
>
> Du ser! Det kanske är DU som cyklar på fel sida!

Nä jag är också född på ojämt. Tror att de som är födda på jämt får välja (stämmer iaf med vad bägge mina söner tycks tro) ;-)

Hemcyklingen strax efter 23 igår var nästan magisk. Med så få bilar ute så fungerar faktiskt cykelsensorerna, så jag hade nog under en minut stopptid på hela vägen hem.
Dessutom känner man sig riktigt snabb i mörker (om man låter bli att titta på hastighetsmätaren) ☺

Marren skrev:
> Har rullat runt med stadens "lånecyklar" i
> rusningstid de senaste dagarna, herrejösses vilka
> clowner till cyklister det finns.

På lånecyklarna är det en hög andel clowner om inte annat.

grondahl skrev:
> Marren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har rullat runt med stadens "lånecyklar" i
> > rusningstid de senaste dagarna, herrejösses
> vilka
> > clowner till cyklister det finns.
>
> På lånecyklarna är det en hög andel clowner om
> inte annat.

Lånecykel 2.0 i Madrid. Tydligen gick användandet upp markant i backiga Madrid efter införandet av dessa...

lnecykel2_0.jpg

Aliide skrev:
> Vi har högertrafik i Sverige va?

Jag brukar köra det. Förutom under Slussen dårå, för där har de bestämt att det skall vara vänstertrafik. Helt sjukt!

Skiftade räcer till FS 26" MTB i morse, med förhoppningen att det rakare spårvalet och accelerationen skulle hjälpa mig till likvärdig pendlingstid. Och jo, tanken var väl god och jag kunde hålla jämnare fart över Gullmars och Årsta där jag annars bromsar för alla potthål.
Men, motvinden från helvetet gjorde att det tog fem minuter längre tid istället...
Eller om det var fågelboet i drivlinan som gjorde det kanske, det är en möjlighet.

By the way, Hammarby Sjöstad!!! Vilket rövhål för cyklister!
Jag har tidigare kört runt Sjöstaden på norra sidan mot Danvikstull men åker numera igenom och upp mot Gullmarsplan.
Hittills har jag vid VARJE passage haft närkontakt med en bil. I går eftermiddag blev jag trängd vid två tillfällen när jag låg på cykelbanan, av bilar som helt sonika bara svängde in i den.. Sista gången i går eftermiddag lackade jag ur totalt när biljäveln svängde in framför mig. Jag slet upp bakdörren, frågade vad fan han höll på med och sen drog jag. Oops, glömde stänga dörren efter mig...

Mao, finns en bit på 25 meter man måste köra mot trafiken för att sedan hoppa ner från en kant på typ 15 cm för att sedan köra över ett endast övergångställe, göra ett bunnyhopp upp på rätt enkelriktade cykelbana. Kan säga att jag försökt få tag på ansvarig tjänsteman för den extremt korta vansinniga sträckan. Hon är föräldraledig och vik vet inte hur man lyfter en telefonlur. Inte så att den är superstarkt trafikerad så risk för frontalkrock är absolut inte överhängande, men hade fler cyklat skulle det ju vara kul... Behöver bara köra där när jag ska upp till centrum av någon anledning. Gruset ligger också kvar för övrigt, felanmält tre ggr sedan 15 maj...

Zencyklade med vikcykeln med fyra packväskor då jag efter jobbet tar tåget mot sthlm för att uppleva den legendariska cykelinfrastrukturen som man läser om här!

(det finns faktiskt ett uns av allvar i det jag skrev, första gången jag cyklade upp för Västerbron så var det faktiskt roligt då jag ju läst så mycket om den)

Luke skrev:

>
>
> By the way, Hammarby Sjöstad!!! Vilket rövhål
> för cyklister!
> Jag har tidigare kört runt Sjöstaden på norra
> sidan mot Danvikstull men åker numera igenom och
> upp mot Gullmarsplan.

Ja, Hammarby Sjöstad är ett riktigt jävla rövhål. Håller med fullständigt. Brukar köra genom sjöstan för att undvika Götgatan/Slussen-megarövhålet, men har på senare tid börjat köra omvägar för att även slippa Lugnets Allé.

Fin morgon, stabil motvind, riktigt bra tryck i påkarna.
Bilisterna som ska upp på Järlaleden från Värmdövägen har lärt sig att lycrapendlarna svänger ut där. Det är mycket bra. Chickanen för att ta sig över Järlakopplet på g/c-banan är skadat dåligt dragen.
Trivsam morgon.

Senast ändrad:
VuÄltade mig från hemmet tillbaka till hemmet. En fin lite oval på kartan i stravauppladdningen. Gjorde PR på Flatenrakan. Det var lite medvind där faktiskt, annars mest mot eller sida mot.

Jobbar hemma pga anledning. Det är inte min grej det här, jobba hemma. Med det är FREDAG så det lättar ju upp stämningen lite.

Appel skrev:
> Fick in Bornsjön runt på vägen från Fullersta
> till city. Alltid lika skönt med lite extra mil
> på morgonen.

+1

Finns ingen bättre start på arbetsdagen :-)

Ingen pendling idag pga middag och teater efter jobbet men igår höll det på att bli slut på pendlandet på ett tag.

Åkte norrut längs Haga Norra Begravningaplats och precis när jag är på väg att åka förbi infarten till begravningsplatsen så kör en liten skåpbil rakt ut med god fart, och korsar cykelbanan, utan att smyga fram eller ha koll. Sikten är noll vid den utfarten.

Jag nitar bakbromsen, hänger bak över sadeln och bromsar så mycket jag vågar med frambromsen och bara väntar på smällen. Hinner tänka på att jag inte har några handskar och att framgaffel och eventuellt ramen kommer att gå åt h-e.

Tur i oturen så har han så hög fart att han hinner förbi innan jag smäller in i sidan(jag svängde lite in åt vänster för att komma bakom om möjligt). Jag hinner se att det kommer en till bil efter den första med som tur är så ligger den så pass långt bakom att jag kommer emellan dem. Puls i 200 - minst...

Jag stannar upp för att prata med föraren men han drog bara vidare precis som förare två... så det är bara att trampa vidare.

Klart obehaglig upplevelse. Kommer definitivt att köra ännu mer försiktigt där i framtiden.

Spelar ingen större roll hur bra sikt det är, bilister kollar sällan efter cyklister vid utfart i alla fall. En gång tröttnade jag på en hantverkare och bankade i sidan på skåpet. Han blev förstås skitsur, tutade och frågade vad jag höll på med. När han efter lite diskussion fattat att det var han som gjort fel skyllde han på en skymmande häck - den var typ 30 cm hög...

Har tom nästan med vilje kört in i sidan på en bil som ställt sig på rödmålad passage, skiddålig sikt för cyklister pga hus och antagligen har man rödmålat pga det. Att bilister ska fatta att de ska kolla jäkligt noga så de inte kör över någon som kommer i rätt hög fart nerför backen innan de ställer sig på passagen för att vänta på att köra ut på huvudleden. Den gången jag planerade att bromsa in och knacka på och påpeka att det är stoppförbud på cykelpassage hjälpte dock gruset till att förlänga bromssträckan betydligt så det blev betydligt hårdare touch än planerat, dessutom råkade man använda frambromsen lite för mycket. Men avsedd verkan på föraren i bilen iaf även om ett fint blåmärke typ mellan bena, gör nog inte om det ;-) Ledig dag och ingen pendling. Finväder och man sitter inne och glor på girot...

Aliide skrev:
> Har tom nästan med vilje kört in i sidan på en
> bil som ställt sig på rödmålad passage,
> skiddålig sikt för cyklister pga hus och
> antagligen har man rödmålat pga det.

Så det är inte bara jag? Verkar vara ganska kul att ha på sig plagg som har rejält med metalldelar och sedan är det bara sikta på motorhuven så att du glider över utan att riskera skada men med ett resultat som är skrattrepande ;)

Rullade ut 07.30 på gott humör. Det höll inte i sig. Efter cirka 500 meter kommer en vingelgubbe med telefon i handen och gör en skarp sväng rätt in i sidan på mig. Båda går omkull.
Min handled knakar till och cykeln får sig ett par repor.
Tjurig och arg spottar gubben ur sig någon svordom och cyklar snabbt vidare med telefonjäveln framför ögonen.
Sedan när jag är ungefär halvvägs till jobbet slutar växlarna fungera helt. Totaltböjt växelöra märker jag då.
Några svordomar senare lyckas jag få en ok växel att hålla sig. Kommer till jobbet utan mer missöden.

14.00 trampar jag hemåt. Eller tänker göra det. Platt bakdäck.
Arg som aldrig förr gör jag en hastig lagning och trampar sen hem med raketfart driven endast av ursinne. Missbedömer en trottoarkant och flyger som en trasdocka. Får ännu mer ont i den redan svullna handleden. Framhjul på cykel skevt.
Kommer hem till sist och åker sedan till vårdcentralen. Blir vidareskickad till sjukhus med självklar radiusfraktur. Sitter nu i väntrummet bland snorande vuxna och skrikande barn och väntar på röntgen.

Blir nog ingen mer cykel i sommar. Läkaren gissade på minst ett par skruvar och någon platta.
Men jag har en god flaska Glenfiddich 12 Year Old som får trösta mig när jag kommer hem.
Det är väl alltid något.

Kom hem i god ordning, men upptäckte att bakhjulet har spontanmodifierat sig själv i hemlighet:
image.jpg

Jag gissar att den vill se ut som de där puckelekrade lvg-fälgarna med material bortfräst mellan varje eker.
Fast vädringsspalten var ny.

Behöver ingen kristallkula för att förutse lite hjulbygge i min framtid...

@fläskkorv, vilket helvete. Hoppas det läker snabbt och inte för ont.
Och som vanligt glöm inte bort att man oftast täcks av skolans / arbetsplatsens försäkring på väg till eller från. Brukar vara utan självrisk.

Trevlig, om än välbefolkad, tills jag för första gången i livet råkade ut för "cyklisttvätt" medelst vindrutespolningen. Jävlar vad förbannad jag blev! Antingen är det ett riktigt praktarschle med trasigt inre som sprutar med flit vid passage (av mycket oklar anledning i det här fallet, alla var på väg åt sitt håll utan några som helst konflikter), eller så är det en jubelidiot som har så dålig koll på sin egen position i det större sammanhanget att han borde bänkas direkt. Missade chansen att ge honom mina synpunkter pga grön våg och klena ben... Agghaaaa!

Ruggigt snabb pendling in på morgonen, 46 min på drygd 24 km i medvinden trots oändligt många rödljus och vingelcyklister. Något segare i motvinden hem.

Känns som fredageftermiddagar i maj är julafton för alla vingelpellar. Massor med folk på lånecyklar i bredd, folk som fipplar med telefonerna, andra på väg till AW lite glada i hatten och skäggiga fixiehipsters med jättelurar över öronen. Kungsan, Norrmälarstrand, Rålis är klart pulshöjande!

aquaman skrev:
>
> Åkte norrut längs Haga Norra Begravningaplats
> och precis när jag är på väg att åka förbi
> infarten till begravningsplatsen så kör en liten
> skåpbil rakt ut med god fart, och korsar
> cykelbanan, utan att smyga fram eller ha koll.
> Sikten är noll vid den utfarten.
>
Tycker också den utfarten är lömsk, bra att veta att det kan komma bilar där.

Blir fixering med platta och ett par skruv i morgon bitti då det var benbitar lite var som på fel ställe. Sen gips i 6 veckor. Handleden och handen är som en ballong nu. Fick lite smärtstillande så jag klarar natten och en tillfällig skena. Som bonus på köpet var båtbenet av med.
Fick åtminstone eget rum. Blir mycket Happy och Netflix på Ipaden i natt.
Sambon fick åka hem och kunde konstatera att framgaffeln fått sig en smäll ( stel alu - Specialized Sirrus ) och är cirka 5 cm närmare ramen än tidigare. Antar att ramen fått sig en smäll med av dom krafterna. Blir att kontakta försäkringsbolaget via jobbet när jag är hemma igen. Fem veckor gammal hoj..

Men jag funderar mest på hur en högerhänt man ska klara sig med hela högerarmen i gips under sex veckor...
Så långtur till Norge blir det inte i sommar:(

Fläskkorven skrev:
> Blir fixering med platta och ett par skruv i
> morgon bitti då det var benbitar lite var som på
> fel ställe. Sen gips i 6 veckor. Handleden och
> handen är som en ballong nu. Fick lite
> smärtstillande så jag klarar natten och en
> tillfällig skena. Som bonus på köpet var
> båtbenet av med.
> Fick åtminstone eget rum. Blir mycket Happy och
> Netflix på Ipaden i natt.
> Sambon fick åka hem och kunde konstatera att
> framgaffeln fått sig en smäll ( stel alu -
> Specialized Sirrus ) och är cirka 5 cm närmare
> ramen än tidigare. Antar att ramen fått sig en
> smäll med av dom krafterna. Blir att kontakta
> försäkringsbolaget via jobbet när jag är hemma
> igen. Fem veckor gammal hoj..
>
> Men jag funderar mest på hur en högerhänt man
> ska klara sig med hela högerarmen i gips under
> sex veckor...
> Så långtur till Norge blir det inte i sommar:(

Supertrist! Krya på dig!

Bällstavägen: en cykelöverfart som fungerar förunderligt väl för cyklisterna! Trots att dessa inte har företräde (vanligt gång-övergångställe) stannar bilarna snällt så fort cykel närmar sig, även i rusning. Förstår ärligt talat inte varför.
En förklaring kanske är mittrefugen/gräsön och att vägen gör en krök, blir lite som en chikan/åtstrypning. Blir helt enkelt nästan omöjligt att bara blåsa på. En mkt bra byggd cykelöverfart, enl mig. Gärna fler såna!

Bilagor

• IMG_20150529_124948.jpg
    IMG_20150529_124948.jpg
    112 KB · Besök: 35
Fläskkorven skrev:
>
> sex veckor...

Efter en del år av hobbys som ibland är elaka mot fingrarna så kan jag numera borsta tänderna mm med bägge händerna. Lika tråkigt som praktiskt varje gång den färdigheten kommer till nytta.
Du kommer nog lära dig rätt snabbt också.

Är du riktigt tjurskallig så gör du som P-G Lundmark: tar med styret till ortopeden och begär att bli gipsad i rätt läge för att hålla händerna på handtagen.
Eller så använder du olyckan som ursäkt för att köpa en liggcykel. Förutom (brist på) höjd och synbarheten i trafik lär de vara bra vinterhojar.
Du vet att du vill ha en...

Fläskkorven skrev:
> Blir fixering med platta och ett par skruv i
> morgon bitti då det var benbitar lite var som på
> fel ställe. Sen gips i 6 veckor. Handleden och
> handen är som en ballong nu. Fick lite
> smärtstillande så jag klarar natten och en
> tillfällig skena. Som bonus på köpet var
> båtbenet av med.
> Fick åtminstone eget rum. Blir mycket Happy och
> Netflix på Ipaden i natt.
> Sambon fick åka hem och kunde konstatera att
> framgaffeln fått sig en smäll ( stel alu -
> Specialized Sirrus ) och är cirka 5 cm närmare
> ramen än tidigare. Antar att ramen fått sig en
> smäll med av dom krafterna. Blir att kontakta
> försäkringsbolaget via jobbet när jag är hemma
> igen. Fem veckor gammal hoj..
>
> sex veckor...

Det ordnar sig, du får träna vänsterhanden. Går bättre än man tror, men det är ett helsicke att torka sig röven efter nr 2. Om du inte har eltandborste så är det läge att shoppa det nu.
Det är sen efter att gipset har åkt av som det verkligen blir jobbigt. Har du tur så är det bara några månader rehab. Om du inte har tur så blir det mer än ett år.

fyrbåk skrev:
>
> Det ordnar sig, du får träna vänsterhanden.
> Går bättre än man tror, men det är ett
> helsicke att torka sig röven efter nr 2. Om du
> inte har eltandborste så är det läge att shoppa
> det nu.
> Det är sen efter att gipset har åkt av som det
> verkligen blir jobbigt. Har du tur så är det
> bara några månader rehab. Om du inte har tur så
> blir det mer än ett år.

Jo en eltandborste har man som tur är. Och en sambo som kan laga mat och hjälpa med annat. Torka mig tror jag dock inte hon går med på ;)

Jag hoppas rehab går fort men om det läker som annat gör för mig ( långsamt och dåligt )så lär det väl ta minst ett år...
Skulle åtminstone få åka hem imorgon eftermiddag/kväll om operationen går som den ska.

Ps. Sjukhus luktar hemskt.

fyrbåk skrev:
> Det ordnar sig, du får träna vänsterhanden.
> Går bättre än man tror, men det är ett
> helsicke att torka sig röven efter nr 2. Om du
> inte har eltandborste så är det läge att shoppa
> det nu.

Eltandborste till nr 2, det var kreativt! ;-)

jonja skrev:
> Bällstavägen: en cykelöverfart som fungerar
> förunderligt väl för cyklisterna! Trots att
> dessa inte har företräde (vanligt
> gång-övergångställe) stannar bilarna snällt
> så fort cykel närmar sig, även i rusning.
> Förstår ärligt talat inte varför.
> En förklaring kanske är mittrefugen/gräsön och
> att vägen gör en krök, blir lite som en
> chikan/åtstrypning. Blir helt enkelt nästan
> omöjligt att bara blåsa på. En mkt bra byggd
> cykelöverfart, enl mig. Gärna fler såna!

+1
Ja, så upplever jag det också ? och jag tycker att de nya cykelbanorna/trottoarerna på samma sträcka är bra planerade, åtskilda och tydligt utmärkta!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp