Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Tung cykling till jobbet idag , kul cykling hem igår.

Fint väder iaf.

Hammarby Sjöstad - Haninge : Sakta :(

Bil hem. Dödstrött.

God natt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    76.4 KB · Besök: 65
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Framdäcket exploderade halvägs hem.
> Nedförsbacke och ganska hög fart, klarade mig
> precis från att vurpa! Hade lagningslappar och
> lim i ryggan men revan i däcket för stor för
> att ful-laga. Tänker ringa frugan och be om
> skjuts hem men då är Tele2:s nät nere! Leder
> cykeln hem barfota, tar 1 tim 45 min. Nu är jag
> öm i fötterna! :-)

Fy fan, explosions punka I hög fart är läskiga.

Skönt att du fick återhämta dig men zen-promenad hem ?

Nu här på forumet, eftersom jag börjat cykla mer och mer har jag gått med :-)

Hittade den här tråden eftersom jag testar på att pendla till jobbet och sökte goda råd. Många intressanta upplevelser att läsa om.

Har kört några gånger nu, i dag var det segt som attan. Det ser även ut att bli regn på vägen hem, men ändå roligare än att sitta i bilkö!

Förra veckan hade jag bästa upplevelsen så här långt, det blev någon form av fartlek mellan Norrviken och Kista med två andra cyklister. Riktigt kul, men ovan att köra med andra så killen bakom mig fick nästan en loska i ansiktet innan jag hade upptäckt att det låg någon på rulle bakom. Missade som tur var, men ber ännu en gång om ursäkt om du hänger här på forumet.

Senast ändrad:
Eftersom jag inte har kunnat cyklat när det var fint väder, passar jag på när det är lite blött :-)

Skön pendling, men lite för mycket på mig. Kunde gott ha låtit regnjackan ligga i ryggan.

CykelJohan skrev:
> Nu här på forumet, eftersom jag börjat cykla
> mer och mer har jag gått med :-)
>
> Hittade den här tråden eftersom jag testar på
> att pendla till jobbet och sökte goda råd.
> Många intressanta upplevelser att läsa om.
>
> Har kört några gånger nu, i dag var det segt
> som attan. Det ser även ut att bli regn på
> vägen hem, men ändå roligare än att sitta i
> bilkö!
>
> Förra veckan hade jag bästa upplevelsen så här
> långt, det blev någon form av fartlek mellan
> Norrviken och Kista med två andra cyklister.
> Riktigt kul, men ovan att köra med andra så
> killen bakom mig fick nästan en loska i ansiktet
> innan jag hade upptäckt att det låg någon på
> rulle bakom. Missade som tur var, men ber ännu en
> gång om ursäkt om du hänger här på forumet.

Välkommen!

Supertramp skrev:
> Framdäcket exploderade halvägs hem.
> Nedförsbacke och ganska hög fart, klarade mig
> precis från att vurpa! Hade lagningslappar och
> lim i ryggan men revan i däcket för stor för
> att ful-laga. Tänker ringa frugan och be om
> skjuts hem men då är Tele2:s nät nere! Leder
> cykeln hem barfota, tar 1 tim 45 min. Nu är jag
> öm i fötterna! :-)

Det var jag som stannade till i Örby. Tyvärr kunde jag ju varken erbjuda 26"-däck eller slang. Hade det varken med mig eller i cykelgaraget hemma. Men nästa gång så ;)

Dags för semester snart så att cykelvraket får vila lite.

Bakre stänkskärmen skramlade loss efter kanske 8 månader infäst med eltejp. Bra livslängd ändå.
Löstes ju lätt inför kommande 12 månader med lite silvertejp jag hade proffslindat runt pumpen.

Har börjat glappa i vevpartiet nu också, jag kan inte ha kört mer än ett par hundra mil sedan jag bytte vevlagren sist, hade väntat mig bättre livslängd på HT2?

MattiasK skrev:
>
> Det var jag som stannade till i Örby. Tyvärr
> kunde jag ju varken erbjuda 26"-däck eller slang.
> Hade det varken med mig eller i cykelgaraget
> hemma. Men nästa gång så ;)

Du var den enda som stannade till och frågade om jag behövde hjälp, det var omtänksamt!
Men vi med coola SS/fixies håller väl ihop på nåt sätt? :-)

Mysig regnpendling i lagom varmt väder. Skoöverdrag och tejpad hjälm räckte gott för att hålla sig bekväm.

Bra flyt hela vägen, och jag fick race med en pendlare på Canyon-racer utan skärmar från Storängen till Munchenbryggeriet där vägarna delades. Han försökte hänga av mig fyra gånger, men det var för skoj att hänga på.

Fortfarande skogsdäck på hojen då jag väntar på en eker (sedan ett bra tag) till systemhjulen som pendlingsdäcken ska sitta på.

Trötta ben men uppehåll nästan hela vägen fram till Marievik. Långsamt gick det också. Under 23 km/h i snitt.

Ett bunnyhopp höll på att kosta mig en 6 mån gammal Samsung Galaxy Note 4. Skiten flög ur sidofickan på ryggan när jag skulle upp över en trottoarkant. Slam, kabrak, krasch och mitt hjärta satt i halsgropen! Skulle den hålla? Jag fick inte liv i den på en gång så med ett förmodat lik runt halsen och en stor klump i magen fortsatte jag de sista hundra meterna till jobbet. Väl uppe i omklädningsrummet pillade jag upp telefonen ur fodralet och kunde med stor lättnad konstatera att den fungerade fint.
Men hade den flugit ut 5 meter längre fram så hade den landat i Årstaviken.

Snart hem för att vila midsommar i det underbara svenska sommarvädret. Hög luftfuktighet väntas.

Miserabel. Någon har tydligen snott handpumpen ur sadelväskan. Klåfingriga fritidsungar kommer att få besök.

Körde ned i ett potthål på hemfärden i natt och sedan imorse i alltför hög fart tack vare blöta bromsar över spåren innan Liljeholmsbron, resulterade i genomslagspunka bak och promenad till jobbet. Cykelaffärerna längs vägen hade inte öppnat än, därmed ingen luft till låns. Stadens gratisluft lyste med sin frånvaro på Söder, varför?

Och kommer själva spårövergången för cyklar i Liljeholmen att åtgärdas i den kommande ombyggnationen?
Min första punktering där tack vare vanligtvis låg fart.

Så kom regnet när man åker hem, jag tycker faktiskt det är rätt skönt med lätt regn i den här temperaturen. Glömde dock sätta på skoöverdragen, hade dom i ryggsäcken hela vägen hem. Smart :-)

Såg att det var fler som körde till Liljeholmen. Själv kör jag Upplands Väsby - Liljeholmen, har kommit upp i ca tre dar i veckan nu. Ligger på mellan 1:01 och 1:07 beroende på cykel, form och hur bra flyt man får med trafik och rödljus genom stan.

DJ Internet skrev:
>
> Körde ned i ett potthål på hemfärden i natt
> och sedan imorse i alltför hög fart tack vare
> blöta bromsar över spåren innan Liljeholmsbron,
> resulterade i genomslagspunka bak och promenad
> till jobbet
>
> Och kommer själva spårövergången för cyklar i
> Liljeholmen att åtgärdas i den kommande
> ombyggnationen?
> Min första punktering där tack vare vanligtvis
> låg fart.

Dom anser nog att dom redan fixat felet, jag mailade SL ett antal ggr för ett tag sen, till slut slipade dom lite på betongen så det blev pytte pytte pyttelite bättre.

Sista veckorna har jag sett bygellås, sadelskydd och pump ligga på spåren. Folk som vårdslöst dammat över i mer än tio knyck.

Dom (SL typ) har visst meddelat att gummilister eller liknande inte är aktuellt. Varför intr, ingen aning.

Själv har jag f.n. gett upp detta och saktar in alt. tar en annan väg.

Supertramp skrev:
> Detta är fjärde GO4000S/S2 som jag får kassera
> pga reva i däcksidan. Slitbanan har rätt OK
> skydd men dom är rätt känsliga i sidan om man
> kör på en lite större vass sten. Inte många
> mil på detta däcket. Blev så glad när jag såg
> att GO4000S2 tillverkas i dim 571-23. Utbudet för
> 26" racerdäck är rätt dåligt annars.

Även jag har slitit ut gp4000s på sidan. Har hänt två ggr utan att det gått att (ful-)reparera. Senast så dog reservslangen direkt i första guppet, sen blev det långpromenad. Det är ett bra däck, men använder man dem som pendlardäck så får man vara lite uppmärksam och inspektera sidorna.

Nu tar jag semester från pendling! Cykeln på verkstad i väntan på att försäkringsbolag okejar en lagning av cykeln för 8000 kr :) De erbjöd mig en ny cykel, innan de förstod kostnaden på hur mycket det skulle kosta, nu utgår jag från att de betalar ut mina peningar till utbyte av komponenter till en fungerande cykel igen. Hade varit skönt att kunna glida runt lite på semestern också.

Cykelbanan mellan Haga Norra och Haga Södra sopades idag, bättre sent än aldrig. Var lite grinig på det tråkiga vädret men den sopade cykelbanan fick mig på bra humör igen.

Senast ändrad:
staine skrev:
> DJ Internet skrev:
>
> Dom (SL typ) har visst meddelat att gummilister
> eller liknande inte är aktuellt. Varför intr,
> ingen aning.
>

Och det som är extra konstigt är att gummilister finns ... 70 meter längre bort upp mot perrongerna vid Liljeholmen. Så att påstå att det inte går (läste det i ett tidigare inlägg, eller i annan tråd) är inte sant. Hela vägen från där spåret övergår från friliggande till integrerat i gatan så finns jättefina gummilister, helt utan kanter eller nivåskillnader.
Mycket konstigt.

Spot:ade KBCK-cyklist på Sveavägen, Specialized, högprofil, prilla, fjunig skäggstubb
Tur jag promenerade, hade aldrig kommit först till Hötorget juh.
:-)

Glömde hjälmen idag igen. Kom på det halvvägs. Att det ska vara så svårt att lägga sig till med en god vana. De dåliga är ju inte svårt.

Ska hem och byta till vagn sen och hämta skogscykeln på service. Känner redan obehag inför den resan.

Stigen genom Årstaskogen vaktades av okopplad pitbull (oerhört kamphundstätt i Årsta verkar det som) så jag fick ta grusvägen runt. Visade sig vara minst lika snabbt, lite oväntat.

Sjuka bilköer på Nynäsvägen mot söder. Som cyklo var det däremot fritt spelrum, så det var bara att susa på.
Men när fan blir det sommar?

Distans igår. Lite stel idag. Måste lära mig ta det lugnt när jag ska det, trots alla dårar som susar förbi. Förvånansvärt många som brände rödljus idag. Smällde i revbenen duktigt när jag lirade midsommarfotboll i helgen och det känns. Stå och bryta i backar är inget behagligt alternativ.

Gårdagens Waxholmsrunda kändes lite i benen, men det släppte efter ett par kilometer. Annars finamang. Kortkort helt OK.

Förkylningen håller på att släppa greppet så jag tog cykeln, försökte cykla lugnt men det lite sådär.

Det gick snabbt hem i dag. Men vad hände med däcken i dag? Vad har jag kört på? Riktigt feta gropar i däcket. Verkar dock som om slangen klarat sig :-)

Bilagor

• däck.jpg
    däck.jpg
    104.1 KB · Besök: 73
Mr Orange skrev:
> Dags att byta.

Det är massvis av gummi kvar. Det är när de inte syns längre som det är dags att byta.

bojsänke skrev:
> Mr Orange skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dags att byta.
>
> Det är massvis av gummi kvar. Det är när de
> inte syns längre som det är dags att byta.
>
I stand corrected.

Men hur blir det, ska det fikas och ljugas i morn?
Jag kanske tar ett glas ljummet mjölkskum då, om jag inte försover mig :)

Mr Orange skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > Mr Orange skrev:
> >
>
> > -----
> > > Dags att byta.
> >
> > Det är massvis av gummi kvar. Det är när de
> > inte syns längre som det är dags att byta.
> >
> I stand corrected.

Det är helt nya grand sport race som jag satte på förra veckan bara för att göra det hela lite surare. Max 15 mil på dom, och jag kör inte så aggressivt att jag sliter loss gummit på den sträckan :-)

Menar ni att det är en slitageindikator? I så fall bör jag ju ha motsvarande på framdäcket. Har inte noterat det, men får kolla i så fall.

Du bör ha på båda däcken om de är av samma sort. Men alla däck har inte såna där.

När du inte ser hålen längre så är gummit på slitbanan typ slut och corden kommer att titta fram snart.

Tillbaka
Topp