Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

VuÄltade mig runt söderort och sedan hem igen. Sitter hemma och jobbar idag.
Fick en medpendlare på rullen i Älta och kände att nu jävlar skall det bli åka av. Försökte hänga av honom hela vägen in till stan men det gick inte. Skyller på kraftig motvind.
Vid Londonviadukten skulle jag svänga hemåt och då gled han om och tacka så mkt. :-)
Pendlingsskoj så här en fredag. Kanske hänger han här? Tack själv i så fall, riktigt bra intervallträning.

Allt hann jag med innan det började regna.

Det skulle ju regna lite senare, så jag drog iväg klädd som vanligt. I tre kilometer, sen åkte regnjackan på. I tre kilometer, sen åkte den av igen. Suck.

I övrigt, sega fredagsben och ensamt efter vägarna. En Audi Q7(?) gjorde det hela aningens mer spännande när han blåste ut precis framför mig i 70-80 knyck, mot sin väjningsplikt på 30-sträcka i Ha-Sjöstad. När jag hojat ikapp honom och bad honom se sig för fattade han inte alls vad jag menade men bad till slut om ursäkt i alla fall..

Torrt och fint i säkert 100 meter, sen började det dugga för att sedan öka rejält. Blev blött med motvind, tur att jag vände och la ner extra byxor, shortsen blev lite småblöta...

Senast ändrad:
Vardagscyklade för första gången på 4 år i GBG.
Blev snävt omkörd av en familjekombi som buffade till mitt styre med backspegeln på väg uppför Vegagatan.
Han stannade och var lugn och erkände sitt fel.

Jag klarade inte riktigt att vara så lugn utan förklarade ganska ljudligt att han borde ställa bilen och aldrig mer köra. Kändes som han förstod min upprördhet iag :)

Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> JockeP skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tog stigraketen istället för pendlaren
> och
> > rullade in på under 55 minuter. Kanske dags
> att
> > uppgradera pendlaren (ombyggd 26" HT MTB) till
> en
> > med lite större och mera lättrullade hjul.
> Det
> > tål att tänka på lite.
>
> Eller:
> http://www.cyclecomponents.com/continental-grand-p
> rix-4000s-ii-dack-23-571-svart.html
> Det är inte OK att bli kränkt av elcyklar!!!
> ;)

Men jag har ju redan http://www.cmcykel.se/shop/34384/art84/h0886/21590886-origpic-422811.jpg så jag är mera inne på någonting lätt, med 28" hjul och (håll i dig nu ...) bockstyre!

Nej. Elcyklar ska (också) köras om, men jag var trött i benen. Förlåt. :-)

Den här veckan firar jag 2år av cykelpendling lund-malmö-lund:) Nörd som man är har jag antecknat alla rundor, och tiden de tog. Totalt har det blivit 7587km. Men bara 2910 senaste året eftersom jag lyckades krasha in i en bil i oktober förra året. Mosade axeln och fick opereras. Sen var det hyfsat segt att komma igång igen i januari...

Bifogar en liten graf över hur det ser ut (båda åren), där varje punkt är ett veckosnitt så att säga. Gröna linjen är snitt-tiden enkelväg för en vecka. Röda linjen är antal mil cyklat den veckan. Enkelväg är 17.8km, så om jag lyckats cykla alla dagar en vecka då når röda linjen upp till nästan 18 (mil). Det har jag inte lyckats med än i år:) Lazrade ögonen i våras också ju!

Bilagor

• cgi.png
    cgi.png
    21.9 KB · Besök: 47
Angående pendlingen så blev det sighteseeing utan karta på småvägar genom Skogås, längs Drevan. Mycket spännande. Lyckades komma ut på vanliga pendlarstråket nästan där jag trodde jag skulle hamna. Fast jag kom fram 500 m längre fram, så det kändes som en bonus.
Ja. Det blev blött också på mig, fast bara de sista 5 minuterna.

Lyckades sno åt mig en KOM i går på väg hem. Helt oväntat och inte alls planerat. Körde fel på längs stigen ovanför Årstaviken. Svängde av för tidigt och hamnade i en jävulsk uppförsbacke och ovetandes om hur lång den var så laddade jag på och bröt upp så fort jag orkade. Sen på kvällen när jag matade Strava med GPX-filen från dagen så visade det sig att jag nu är KOM i den backen. Med 1 sekund. Yes!

Ingen pendling så långt ögat kan nå. Dock är en ny pendlare på väg hem till mig efter en mindre olycka för någon vecka sedan. Försäkringsbolaget ger mig en ny cykel och då cuben som jag har i dag är slut så får det bli en caadx 105. Det sägs vara en uppgradering, får se om jag tycker samma sak. Tänkte testa den nästa vecka på en liten tur med några övernattningar längs vägen.

Rätt tomt sådär strax över 06, ger ifrån mig ett pling när jag på håll ser en människa på ena sidan och en hund på andra, hörde ju inte om han gav något kommando till jycken men han pekade med hela armen åt sitt håll, snabbt som sjutton kilade hunden och ställde sig på insidan ägaren. Väluppfostrade jyckar uppskattas (el snarare ägare som uppfostrar dem!) Tänk om samtliga okopplade jyckar vore så! Blev åter jagad en bit (så långt utragbara kopplet räckte) av nån fimpvänlig skällande sak häromdan.

Stumpy skrev:
> Rapportera eventuell ammoniaklukt OM/när du tagit
> dig hem.

Det får jag typ jämt när jag tränar (iaf på gymet), är det dåligt (förutom att man luktar svinstia dvs)?

Cykelvagnen mellan hemmet & mina föräldrar för barnvakt medans jag jobbade. Jag blir glad av att andra bllr glada att se mig och barnen.

SOMMAR! Vilken härlig sommarmorgon det var att cruisa i. Hade tänkt ta en lång omväg på räsern men försov mig. Blev lugnrull i stället. Vilket väder! Tjoho!

Pendling i kort-kort, äntligen är sommaren här! Folket verkar ha tagit semester då det var väldigt tomt ute.

Topp 3 i år den saken är klar. Ljumma vindar och visserligen motvind men vad gjorde det.
Cyklade om och mötte flera med långbyxor och vindjacka. Det måste varit svettigt.

Kom mitt in i någon slags uppgörelse mellan tre hybridgubbar när jag rullat runt knuten. De brände iväg men verkade sen fått slut på krut, då jag rullade förbi en kilometer senare.
Fint väder och rätt stillsam och skön pendling.

Hemligheten med Stallgatan verkar vara att hamna bakom polisbil på utryckning, bilhavet delades och det var bara att glida genom.

Långärmat i morse pga felberäkning av soleffekten på gårdagens långtur.
Jag ser ut som en polkagris.
Underbart pendlingsväder. Den här morgonen måste jag komma ihåg i november.
Som vanligt hantverksbil på tvären över cykelvägen utanför Ahlsells. FVTMB. Suck.

emilh skrev:

> Hemligheten med Stallgatan verkar vara att hamna
> bakom polisbil på utryckning, bilhavet delades
> och det var bara att glida genom.

Gäller alltså att ringa och bombhota köksingången på Grand Hotel när man är på lagom avstånd varje morgon för att lagom hänga på de utryckande polisbilarna. Strålande!

Rattnalle skrev:
> Mördarmaskin. Fett ovärt men den skulle lämnas
> in. Blev omcyklad en massa gånger.

Du tutade och hytte väl med näven? ;-)

fhloston skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Mördarmaskin. Fett ovärt men den skulle
> lämnas
> > in. Blev omcyklad en massa gånger.
>
> Du tutade och hytte väl med näven? ;-)

Hade fullt upp med att spy av den gamla sura dieselhusbilen som låg före mig en stor del av vägen. Där fick jag för att jag inte tokhetsade in i en rondell före den.. :P

Stumpy skrev:
> Stumpy skrev:
> > Fortfarande något fel på benen,
>
> Ont i lårmusklerna de första hundra metrarna,
> sedan matt i några kilometer. Därefter rullar
> det på ganska bra. Skum känsla. Är troligtvis
> bara klen.

Ha, ha. Vila fredag och lördag gjorde tydligen susen. Nu funkar kroppen igen.
Morgonens pendling ua.

Fantastiskt väder och svaga vindar. Ganska många pendlare ute, semestrarna verkar inte ha kommit igång. Däremot fler virrpannor än någonsin på cykelbanorna, fick tvärbromsa 3-4 gånger mellan Kungsan och Rålis - ofattbart att folk bara kan kliva rätt ut i cykelbanan utan att se sig om! Funderar på att skaffa ringklocka trots allt...

Imorgon blir det cykel till jobbet , startar lite senare så jag hoppas på mer tryck i benen.

Dock såg jag nu att det ska regna...kanske tänker om :/

Gårdagens hempendling var inget vidare, vurpade då en bil körde upp på cykelbanan och stukade tummen, slog i armbågen och höften :-(. Hade ändå tur att det inte blev värre än så :-) eftersom jag föll från cykelbanan och ut i körbanan. Tur att ingen bil kom där precis då!
Morgonens pendling bjöd på kvavt och mulet väder men annars ua...

NettanH skrev:
> Gårdagens hempendling var inget vidare, vurpade
> då en bil körde upp på cykelbanan och stukade
> tummen, slog i armbågen och höften :-(. Hade
> ändå tur att det inte blev värre än så :-)
> eftersom jag föll från cykelbanan och ut i
> körbanan. Tur att ingen bil kom där precis då!
> Morgonens pendling bjöd på kvavt och mulet
> väder men annars ua...

Lite tur i oturen där. Skönt att det gick ganska bra!

Håhåjaja.

Stoppad av polisen på Götgatsbacken, för fortkörning. Detta fenomen är alltså på riktigt :)
Fick inga böter, för de hade ingen mätning och jag hade ingen hastighetsmätare (har det verkligen någon betydelse?).
Själv tyckte jag inte att jag körde särskilt fort, uppskattningsvis 15-20km/h och gatan var i stort sett tom på fotgängare och jag hade precis rullat uppför backen från Björns Trädgård.
Konstapeln iförd snabba glasögon för att smälta in informerade mig om att max tillåtna hastighet var 5-7km/h (sänkt sedan sist då det var 7?) och att jag var ett hot mot nollvisionen.
Sen fick jag rulla vidare...

Har ärligt talat väldigt svårt att känna någon skam.

Tråkigt med din vurpa NettanH. Hoppas du läker snabbt och att bilisten åtminstone stannade och hjälpte dig.

@nettan, hoppas att du snart känner dig bättre. Råkade ut för samma sak igår, men kom undan med någon milimeter. Hamnade också ute i vägbanan - man ska ha lite tur ibland.

Rengjorde trissor och bytte kedja igår kväll. I dag växlar det ännu sämre. Blir till att byta kassetten också ikväll. Eller kanske byta tillbaka till gamla kedjan för att ta ut det sista livet ur dem. Så får det nog bli.

Försökte cykla lugnt och fint idag. Det gick ganska bra. Blev inte många minuter zenare.

emilh skrev:
> Håhåjaja.
>
> Stoppad av polisen på Götgatsbacken, för
> fortkörning. Detta fenomen är alltså på
> riktigt :)
> Fick inga böter, för de hade ingen mätning och
> jag hade ingen hastighetsmätare (har det
> verkligen någon betydelse?).
> Själv tyckte jag inte att jag körde särskilt
> fort, uppskattningsvis 15-20km/h och gatan var i
> stort sett tom på fotgängare och jag hade precis
> rullat uppför backen från Björns Trädgård.
> Konstapeln iförd snabba glasögon för att
> smälta in informerade mig om att max tillåtna
> hastighet var 5-7km/h (sänkt sedan sist då det
> var 7?) och att jag var ett hot mot nollvisionen.
> Sen fick jag rulla vidare...

5-7km/h då är man väl ett hot mot nollvisionen då man riskerar att ramla av cykeln slå i huvudet i en kantsten och DÖÖÖÖ.

Hot mot nollvisionen, vilket skämt!

Dagens pendlning gick bra för min del, inga konstaplar som stoppade mig.

Emilh, visst var det du som cyklade på den snygga Colnagon i Lördags?

emilh skrev:

> Fick inga böter, för de hade ingen mätning och
> jag hade ingen hastighetsmätare (har det
> verkligen någon betydelse?).

Det har ingen betydelse om du har hastighetsmätare eller inte. Hamnar du i domstol så betraktas det som en omständighet, men ingen ursäkt.

Såg själv konstaplarna på långt avstånd och drog ner tempot i god tid. Många gula västar brukar ofta betyda trubbel de få gånger jag numera kör via Götgatan.

izar skrev:
>
> 5-7km/h då är man väl ett hot mot nollvisionen
> då man riskerar att ramla av cykeln slå i
> huvudet i en kantsten och DÖÖÖÖ.
>
> Hot mot nollvisionen, vilket skämt!
>
> Dagens pendlning gick bra för min del, inga
> konstaplar som stoppade mig.
>
> Emilh, visst var det du som cyklade på den snygga
> Colnagon i Lördags?

Det stämmer bra det.
Du som tappat din Garmin som jag noga undvek att köra över va? :)

Angående morgonens interaktion med polisen så tror jag nog att det är dags att göra allvar av planerna att hitta en alternativ pendlingssträcka till Götgatan.

Exakt var stog dom? Det är ju cykelbana upp till Högbergsgatan, upp dit måste man väl ändå kunna damma på i 15 knyck?

Hot mot nollvisionen, den frasen borde du trycka på visitkortet, fenomenalt töntigt av den svenska pålisen. Finns sjukt mycket värre jävla hybridpajasar som hotar nollvisionen.

Västerort-Liljeholmen var odramatiskt och lite för varmt.

staine skrev:
> Exakt var stog dom? Det är ju cykelbana upp till
> Högbergsgatan, upp dit måste man väl ändå
> kunna damma på i 15 knyck?

Om jag minns rätt blev jag stoppad strax efter Svartensgatan, men de måste ha "klockat" mig innan.

emilh skrev:

>
> Tråkigt med din vurpa NettanH. Hoppas du läker
> snabbt och att bilisten åtminstone stannade och
> hjälpte dig.

+1

Nej, det var det som var det värsta, när jag väl hade kravlat mig upp hade han hunnit åka...:-(
..undrar om han ens såg mig...

swedo skrev:
> @nettan, hoppas att du snart känner dig bättre.
> Råkade ut för samma sak igår, men kom undan med
> någon milimeter. Hamnade också ute i vägbanan -
> man ska ha lite tur ibland.

+1 och tack för det, jätteskönt att det gick bra även för dig...
Ja, man ska ha lite tur ibland men man kan inte låta bli att tänka på att rätt som det är så har man inte tur längre och det går illa... Förb#¤%%áde nonchalanta bilister :-(

Tillbaka
Topp