Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Allting var som vanligt utöver att de nu ställt upp dörrarna på Älvsjö Station. I övrigt ställer sig bilisterna fortfarande i passagen för att vänta på att köra in i rondellen och man får peka på skyltarna och hajtänderna bakom dem och se sur ut för att man får stanna och vänta på att de flyttar på sig så man kan passera. Skylt med cykel kommer dock äntligen sättas upp (om nu det kommer hjälpa) mot att bli påkörd där. En mm tillgodo sist. Och missade regnet med en minut. Hoppas det inte börjar igen, inga regnkläder och kort-kort.

Härligt att cykla i ösregn! Tror inte kläderna hinner torka till i morgon, och skorna kommer definitivt vara blöta lääänge.

Fick en MTB i måndags så både i går och idag har jag MTB pendlat. Riktigt kul att få göra helt nya vägval till jobbet. Ett extra plus är att det blir mer intensivt än min landsvägspendling brukar vara. Ett annat plus är att det är färre bilister som vill döda en i skogen.

Kommunal. Ösregn och värk i vänster knä så fort jag sätter mig på en cykel (spelar ingen roll vilken, hur lätt/ hård växel jag kör med. Måste kollas upp. Tips? För detta är inget roligt).

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommunal. Ösregn och värk i vänster knä så
> fort jag sätter mig på en cykel (spelar ingen
> roll vilken, hur lätt/ hård växel jag kör med.
> Måste kollas upp. Tips? För detta är inget
> roligt).

Var i knät gör det ont?

Framssida el snarare runt om knäskålen fram. Trodde först att det berodde på väldigt stor ökning av träningsmängd alt fel inställning av CXen. Först började det värka lätt efter några mil för att sedan öka. Och tänkte att hybriden och 8 km på lätt växel borde väl inte göra ont, fem minuter senare tyckte knät att det ville ge sig tillkänna. Gör ej ont vid gång/jogg utan endast vid cykling.

Aliide skrev:
> Framssida el snarare runt om knäskålen fram.
> Trodde först att det berodde på väldigt stor
> ökning av träningsmängd alt fel inställning av
> CXen. Först började det värka lätt efter
> några mil för att sedan öka. Och tänkte att
> hybriden och 8 km på lätt växel borde väl inte
> göra ont, fem minuter senare tyckte knät att det
> ville ge sig tillkänna. Gör ej ont vid
> gång/jogg utan endast vid cykling.

Testat att höja/flytta bak sadeln, alternativt flytta fram klossarna? Jag fick personligen ont i utsida knä efter att jag hade bytt skor, botades genom att vrida in klossen ett fåtal grader.

Varit helt öde hela veckan. Har knappt sett en käft på morgonen (eller "morgonen", förkylning gör mig inte morgonpigg). Glest även på eftermiddagen, men inte helt öde.

Oomph skrev:
> Aliide skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Framssida el snarare runt om knäskålen fram.
> > Trodde först att det berodde på väldigt stor
> > ökning av träningsmängd alt fel inställning
> av
> > CXen. Först började det värka lätt efter
> > några mil för att sedan öka. Och tänkte att
> > hybriden och 8 km på lätt växel borde väl
> inte
> > göra ont, fem minuter senare tyckte knät att
> det
> > ville ge sig tillkänna. Gör ej ont vid
> > gång/jogg utan endast vid cykling.
>
> Testat att höja/flytta bak sadeln, alternativt
> flytta fram klossarna? Jag fick personligen ont i
> utsida knä efter att jag hade bytt skor, botades
> genom att vrida in klossen ett fåtal grader.

Bytte sulor i skorna till de ur jympadojorna som verkligen passar mina fötter och cyklade på rel lätt växel, kände inte av knät under de 8 km till jobbet iaf. Aldrig tillbaka till shimansulorna mao. Kör med spd och då är det liksom bara fram el bak som gäller... Så återstår att se om det löste sig så lätt

Sjukt tungt idag. Förkylningens bieffekter hänger kvar sett till ork.
Men undvek regnet iaf. Sol hela vägen hem :)

Hemvägen idag kändes rätt OK. Tror förkylningen börjar släppa :)

Lite hosta kvar så ska nog ändå ta det lugnt ett par dagar.

Så var den helgen slut. Himlen hade spruckit upp och små slöjmoln på blå himmel när jag gick till omklädningsrummet och bytte om. Kom ut till jämtjock himmel, några stänk och muller, sedan öppnade sig himlen och vindbyar från helvetet. För första gången växlade jag ner till miniklingan i en uppförsbacke. Kom hem som dränkt katt och tittade ut, solen brutit igenom och ett lätt duggregn som avtog.... Lagen om alltings jävlighet.

Sådär hade jag det i torsdags.
Hade dessutom bestämt mig för att testa grusvägarna i trakten :P

Aliide skrev:
> Så var den helgen slut. Himlen hade spruckit upp
> och små slöjmoln på blå himmel när jag gick
> till omklädningsrummet och bytte om. Kom ut till
> jämtjock himmel, några stänk och muller, sedan
> öppnade sig himlen och vindbyar från helvetet.
> För första gången växlade jag ner till
> miniklingan i en uppförsbacke. Kom hem som
> dränkt katt och tittade ut, solen brutit igenom
> och ett lätt duggregn som avtog.... Lagen om
> alltings jävlighet.

Senast ändrad:
Sol och motvind. Har fyra dagar på mig att cykla 25 mil fördelat på åtta tillfällen. Den optimala laddningen inför Mälaren runt. Den här typen av sommar inverkar negativt på min cykling. Har inte satt tillbaka framhjulet på racern sen Siljan Runt. Kommande självförvållade misärpoäng att inkassera.

Borde inte ha åkt hem från Öland. Nu sitter man på tuben påväg till saltgruvan för att lära upp en junior. Misären kan inte bli mycket större.

Gick upp lite tidigare och la till en sväng ut på Djurgården på pendlingen idag.

Bilagor

• 20150803_075852.jpg
    20150803_075852.jpg
    98.8 KB · Besök: 54
Första arbetsdagen efter semestern. Sol och nordlig (motvind) som vanligt. Inte så många cyklister i Sthlm. Har blivit en del turer på CX:en under semestern då vädret emellanåt har varit skapligt.

Väldigt behaglig pendling imorse. Mötte bra många fler cyklister i motsatt riktning än som cyklade i min riktning från stan till Solna.

Funderar på en extratur efter jobbet om vädret håller i sig.

Riktigt fin pendling idag efter att ha cyklat två gånger på fyra veckor.
Ser fram emot att bli pigg och stark i benen igen.

Det blir kort-kort på hemvägen!

Premiärpendling med nya Cruxen efter påkörningsolyckan 24/2. Vid universitetet var det en kvinna som tog sikte på mig med sin V40. Déjà vu, nära döden upplevelse osv igen. Har folk skygglappar på sig i bilarna?

Min hittills skönaste pendling i karriären. Vilket idylliskt väder med både sol och svag vind. Gårdagens trötthet i benen var som bortblåst.

PREMIUM!!!

Back in business, back in the pendlingssadel.
9 grader på termometern i morse, så armvärmare och underlinne åkte på. Efter 25 minuter, kokt.
Tomma cykelbanor hela vägen, händelselöst och jobbigt.

Lite småkyligt på morgonkvisten, blev trekvartsbyxor och långärmat, dubbelt så varmt och skönt nu. Tomma banor vilket verkar locka folk att göra som de vill och skiter i andra. En med vagn bak (mitt i banan), två jyckar i koppel och sedan en okopplad. Hon fick skäll för den okopplade jycken. Är man tvungen att cykla med hundar nu också? Den verkade väluppfostrad, men det kan inte andra veta och alla gillar inte hundar!

Fyra av åtta möjliga pendlingspass avklarade inför Mälaren Runt. Idag hade jag sällskap av larsaw och jag cyklade mtb. Vi cyklade vägar jag aldrig sett förut och fick bära cyklarna i skogen. Fyfan vad jag är dåligt tränad, larsaws cykling gjorde kaos med min kropp.

*fosterställning*

Fyra pass kvar, vilodag imorgon. Blir nog en lugn grupp på lördag och det fina vädret försvann från yr.no så fort jag anmält och betalat.

Blött men ändå rätt varmt och behagligt.

Av någon konstig anledning gillar jag när det är lite tråkigare förhållanden, känns som att det blir lite mer härligt motstånd då.

Peth skrev:
> Telefonen dog under hemvägen, inget gps-track.
> Betyder det att pendlingen aldrig ägt rum?

Självklart. Tur för dig dock att det bara var en kortare sträcka och inte något viktigare som VR

;-)

NLC skrev:
> Peth skrev:
> -----
> > Telefonen dog under hemvägen, inget gps-track.
> > Betyder det att pendlingen aldrig ägt rum?
>
> Självklart. Tur för dig dock att det bara var en
> kortare sträcka och inte något viktigare som VR
>
>
>
>
> ;-)

Skit också!

Telefonen hängde sig på väg till jobbet idag igen. Undrar om jag behöver en ny cykel?

Peth skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Peth skrev:
> >
>
> > -----
> > > Telefonen dog under hemvägen, inget
> gps-track.
> > > Betyder det att pendlingen aldrig ägt rum?
> >
> > Självklart. Tur för dig dock att det bara var
> en
> > kortare sträcka och inte något viktigare som
> VR
> >
> >
> >
> >
> > ;-)
>
> Skit också!
>
> Telefonen hängde sig på väg till jobbet idag
> igen. Undrar om jag behöver en ny cykel?

Ja.

Lugnt idag på väg till jobbet.
Hem så spöregnade det från Solna till Drottningholm så jag var dyngsur hela vägen hem.
Tog det ganska lugnt pga av regnet och stannade vid alla rödljus.
Detta resulterade i andra bästa tid. WTF liksom?

Tja, då har man smakat lite asfalt på vägen hem nu på kvällen. Istället för att ta asfaltsrampen uppför en kant drog man istället på den höga kanten, i sväng alltså. Tjoff så låg man i backen. Armbågen och höger knä fick sig en smäck, men ingen vidare fara. I övrigt rätt händelselöst. När de asfalterar om väg luktar det inte mumma och sticker i ögonen. Tänk om de kunde lägga ut lite ny asfalt på det sk pendelstråket lite längre fram istället. Var inte mycket (inget) fel på liggande underlag där de la ut ny dito. Däremot på banan...

Halvbakis så jag tog det lite lungt. Kränkt på Kontrollvägen av SS-snubbe med plattisar sen blev han själv kränkt av sin lokalkännedom då han tog övergångstället under E4/E20 istället för tunneln vid donken. Hur som helst kom jag förbi och tänkte inte mycket med på det.... förrens framme vid korsningen Kungsträdgårdsgatan-Hamngatan där den jäveln står. Antingen så tog han Hornsgatan och kom förbi när jag var nere på Södermälarstrand eller så teleporterade han sig.

Kroppen behöver komma i lite "mountainbike-mode" inför Cykelvasan så idag pendlades det på fulldämpad 26:a. Asså det är inte så pjåkigt ändå.. Sladdade in på jobbet på timmen blankt, mot 55-58 minuter på landsvägshojen. Men med en helt annan komfort såklart, rätt över brunnslock och asfaltskanter. Jag tror jag ska börja åka lite mer MTB till jobbet faktiskt.

I övrigt klassar jag nog det här som årets varmaste pendlingsmorgon. De 9 graderna i tisdags mot dagens 17 är ju en viss skillnad. Rekord också i antal cyklister efter pendlingsvägen, sträckor där jag normalt kanske spottar en eller ett par cyklister kränkte jag nu tiotals. Kul och annorlunda inslag!

Ännu en premiummorgon i sadeln. Sista pendlingen för mig på två veckor pga bröllop och bröllopsresa så idag blir det omväg hem :)

Vissa bör inte få ha körkort, fått grönt och börjat köra. Högersvängande i ögonvrån, ist för att bromsa så gasar killen och räcker finger genom öppen ruta, så ingen tvekan om att han sett mig.Suck.

Utöver klantvurpan igår kväll så höll man också på att frontalkrocka med en kille som trodde det råder vänstertrafik i Sverige. Överaskningar i kurva. Han fick ett HÖGERTRAFIK!!! efter sig. Vad är det med folk?

I övrigt varmt och gott.

Fullt med folk på Slussen på kvällen. Håller bra fart i tunneln mot Stadsgården. Lik förbannat får jag en övertänd mtb-cyklist hårbromsande bakom. Glider lite lagom ner för rampen då det är många turister på övergångsstället. Då låser han bromsarna bakom igen. Jag säger åt han att tagga ner. Då kör han om för att trampa ur i larvigt låg fart mot Fotografiska. Rödljuset där blåser han naturligtvis mot rött.

Hoppas din fru skulle föda eller något för sådär håller man inte på.

På väg hem från Le Peleton imorse såg jag en riktig svettopendlare i rondellerna vid Sickla/Hammarby Sjöstad som struntade i sin väjningsplikt in i en rondell och brände ut mellan två brandbilar med blåljusen på. Den bakre brandbilen fick göra en liten tvärnit så hela karossen hoppade till.

Även om jag egentligen skiter i sånt och inte gillar låtsaspoliser som ska påpeka och rätta fel hos andra, så tycker jag att det vore intressant att höra hur man resonerar när man gör så. Sedan brände han både rödljus och korsningar hej vilt upp på cykelvägen mot Stockholm. Han verkade ha sinnessjukt bråttom till jobbet. Kom ikapp vid Stadsgårdskajen men kände inte för att lägga mig bredvid och prata med honom, då det var mycket cyklister i båda riktningarna.

Det var en medelålders herre på röd/orange Cube-cross med sadelstolpsväska. Hoppas det är någon här - vore kul att höra hans resonemang.

Min egna pendling var rätt händelselös men riktigt njutbar i fint väder.

Rico skrev:
> På väg hem från Le Peleton imorse såg jag en
> riktig svettopendlare i rondellerna vid
> Sickla/Hammarby Sjöstad som struntade i sin
> väjningsplikt in i en rondell och brände ut
> mellan två brandbilar med blåljusen på. Den
> bakre brandbilen fick göra en liten tvärnit så
> hela karossen hoppade till.
>
> Även om jag egentligen skiter i sånt och inte
> gillar låtsaspoliser som ska påpeka och rätta
> fel hos andra, så tycker jag att det vore
> intressant att höra hur man resonerar när man
> gör så. Sedan brände han både rödljus och
> korsningar hej vilt upp på cykelvägen mot
> Stockholm. Han verkade ha sinnessjukt bråttom
> till jobbet. Kom ikapp vid Stadsgårdskajen men
> kände inte för att lägga mig bredvid och prata
> med honom, då det var mycket cyklister i båda
> riktningarna.
>
> Det var en medelålders herre på röd/orange
> Cube-cross med sadelstolpsväska. Hoppas det är
> någon här - vore kul att höra hans resonemang.
>
> Min egna pendling var rätt händelselös men
> riktigt njutbar i fint väder.

VAr väl någon sån där kom(?) i Strava eller något? ;)

Tillbaka
Topp