Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Bra där, jag har en inkorrekt MTB-hjälm med skärm till pendlingen och den fångar väl en hel del snö och regn, men skärmen sitter klart längre upp än cykelkeps under hjälm skulle göra. Ska prova.

Fukten inifrån löses däremot inte men jag får väl köpa nån kul ännu svalare skaljacka.

erik h skrev:
-------------------------------------------------------

> Fukten inifrån löses däremot inte men jag får
> väl köpa nån kul ännu svalare skaljacka.

Nakencykling i maklig takt.
Löser alla problem.

AxelSthlm skrev:
> Fel tråd eg men.....Jag spottade dig. fråga. Har
> en eller flera oranga jackor?
>
Utan att hälsa???

5 stycken. Svårt att hitta orange tröjor/jackor i rätt kulör.

I'm blind! Var fler som skrev om han som cyklade Lida Loop i nätbrynja med insydda skydd och inte mycket mer för ett par år sen (ni som testat Aclimas nätbrynja vet att man inte går runt med dem ens på fjället om man kan råka på andra människor). "Plumber's crack" var bara förnamnet...

heklamama skrev:
Nakencykling i maklig takt. Löser alla problem.

Mr Orange skrev:
> AxelSthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fel tråd eg men.....Jag spottade dig. fråga.
> Har
> > en eller flera oranga jackor?
> >
> Utan att hälsa???
>
> 5 stycken. Svårt att hitta orange tröjor/jackor
> i rätt kulör.

Satt i mördarmaskinen.....

Skön pendling i morse med stadigt regn och stark medvind på bland annat värmdövägen från Storängen till Sjöstan. Manuala genom djupa regnpölar i full fart på vägen till jobbet är skoj.

Nästan ingen som pendlade min tid (09:00) från Nackahållet, jag mötte kanske 10 cyklister totalt.

Hjulen jag återupplivat som pendlarhjul fick nästan 3 bar däckstryck, men det kändes stötigt och konstigt på första turen i måndags. Sänkte till c:a 2 bar och då blev det bekvämt (med överblivna X-king 29 2.4" på 19C-fälg).

Det verkar inte regna nu, så dags att cykla hem.
Hoppas allt torkat i det hemska torkrummet här på kontoret...

Blött idag men lika blött inifrån som utifrån. Skiter i regnkläder i fortsättningen. Ull funkar bättre, blöt blir man ju hur som helst.

Lite nöjd idag då jag spöade en moppe på västerbron. Trots mina 52 år.
/krister

Jag kör kortärmat och shorts även i regn, men håller fötter + huvud varma och torra (vinterskor, skoöverdrag och tejpad hjälm).

Lite medvind både till och från jobbet idag uppskattas, känns som typ andra gången i år. Gick fort och var roligt.

Provade den nya cykelbanan på Valhallavägen, från KTH och någon km framåt, hamnade i ett kluster av fem ledbussar så den kändes lite trång men bättre än hund- och promenadstråket i mitten.

Såg f ö att man ställt fram snöskyffeln vid vår personalingång, kanske ett omen..

Själv kom jag just på att jag köpt en svart pendlare sedan förra blev snodd. Och vind/regnjackan är svart, svarta regnbrallor, svartbågade brillor. Och förresten, vanliga cykelbyxorna är ju också svarta. Tur att favorit-tröjan inte är svart iaf ;-) och att väskan är röd. Äger en varselväst men har väl används ett fåtal ggr. Det är så hemskt fult med reflexväst ju.

Händelselös pendlig. Slutat regna när jag drog hemifrån vid 13. Känns dock skitfint att cykla på en rödfärgad passage när man själv har påtalat att något måste göras. Och trafikplanerare håller med och beställer både skylt och målning. Har ännu inte haft möjlighet att observera om bilister nu stannar bakom hajtänderna och inte kör på oss som kommer från höger eller ställer sig på passagen som stoppkloss och väntar på att köra in i rondellen som skett innan.

Pendlingen hem vid 7-rycket var magisk efter regnet. Fick tända de små dioder som sitter på.

Hälsade på emilh i morse. Han såg blöt ut.

Aliide skrev:
> Själv kom jag just på att jag köpt en svart
> pendlare sedan förra blev snodd. Och
> vind/regnjackan är svart, svarta regnbrallor,
> svartbågade brillor. Och förresten, vanliga
> cykelbyxorna är ju också svarta. Tur att
> favorit-tröjan inte är svart iaf ;-) och att
> väskan är röd. Äger en varselväst men har
> väl används ett fåtal ggr. Det är så hemskt
> fult med reflexväst ju.

Den enkla lösning är att tapetsera hojen lite lagom med reflextejp. Eller sån där reflexsprayfärg.

En färglad jacka skadar förstås inte heller..

Rattnalle skrev:
> Aliide skrev:
> -----
>
>
> En färglad jacka skadar förstås inte heller..

Problemet är att jackan är den typ bästa, köptes inte främst för cykling, men eftersom längre i ryggen och rätt kort fram så. Och inte gratis. Inte riktigt råd med en lika bra lika dyr jacka bara för att den är svart... Vinterbyxorna Altura Night Vision och gula hanskar iaf.

Idag åter stänkskärmsfritt, yay!
Hade förträngt att pendlingen faktiskt inverkar en del på övriga "riktiga" pass på cykeln.
Har dessutom fått ett andrahandskontrakt på skåp i omklädningsrummet (skåpskö a la grande) så nu kan jag ha lite pryttlar och ombyten där, istället för att fylla kontorsplatsen.
Kommer dock även fortsättningsvis att hänga kissluktande cykelkläder att torka i landskapet när det kniper. Rebel yell!

Nya vintercykeln anlände igår och efter montering var det givetvis omöjligt att vänta på mer höst än det bjöds imorse. Första gången jag cyklar navväxel och det tycker jag funkade helt OK, 8 växlat Alfine verkar räcka på min pendlingssträcka, möjligtvis lite väl gott om lätta växlar men jag åkte i alla fall på minuten när på samma tid in till stan. Någor färre ute på vägarna idag i norrort.

Sjukt trötta ben. Kanske bidrog motkulingen till eländet. Får se om jag orkar ta en omväg på hemresan som var tänkt.

Skön pendling på vad jag tror är rekordtid.

Tur med det enda rödljus jag har på min sträcka, och få övriga väjningssituationer hjälper till :-)

Beställt ny pendlingshoj (Canyon Urban) som ska komma om ca 2 veckor. Den nuvarande sjunger, ibland bokstavligen, På sista versen om jag inte ska börja byta hjul, vevparti osv, men då har jag ändå inte skivbromsar.

Rätt slut i benen, bara andra pendlarveckan nu. Får "vila" imorgon när jag ska vara hemma själv (!) med vår fyramånaders tjej pga att sambon har kickoff. Blev rekordtid 44 minuter trots flera långa vänt vid rödljus tacka vare att jag tog rygg på en gube som körde på rätt bra. Vågade inte köra om förrän efter säkert 5 km pga risk för att bli kränkt tillbaka. Gäller att spela safe nu när jag har CX. Med hybrid hade man inget att bevisa :)

Skaffat en ny cykeldator och har därför kört några pendlingar med pulsband. Jag märker att jag generellt kör ganska hårt, upp till dryga 90% av max även om snittet blir betydligt lägre pga rödljus +ANNAT.

Enligt teorin sliter det ju ganska mycket att köra även korta perioder på så höga puls, vilket jag känner genom att jag är mindre sugen på att dra ut igen sen på kvällen.

Hur gör ni? Är det HTFU eller lyssna på kroppen, kör lugnare så man blir mer sugen på att cykla på kvällen. (vilket i slutändan ger mer träningsmängd)

swedo skrev:
> Hur gör ni? Är det HTFU eller lyssna på
> kroppen, kör lugnare så man blir mer sugen på
> att cykla på kvällen. (vilket i slutändan ger
> mer träningsmängd)

Ska jag cykla på kvällen så kör jag ännu lugnare än vanligt. Jag vill ju vara pigg i benen för stigcyklingen, det är ju det som är roligast.

Kraschade på vägen nedför Västerbron norrgående. Snubben snett framför mig till höger svänger plötsligt vänster trots att han var väldigt långt borta från vänstersvängsfilen som faktiskt finns där. Hade som tur var haft någon slags känsla för att hans beteende var lite märkligt så körde inte i full fart, dessutom brukar det vara trångt och besvärligt just där.

Märklig känsla det där att inse att man snart kommer att krascha och i nästa sekund ligger man på marken och undrar hur fan det gick till samtidigt som det står massa folk lutad över en och undrar hur man mår. Sjukt adrenalinpåslag i kombination med +ANNAT som gjorde mig känslomässigt skör gjorde att jag bara ville ligga kvar på marken och hyperventilera gråtandes men kände att jag behövde ta mig samman för runtomvarandes skull.

Skrapad, blå, öm och mörbultad rullade jag vidare till jobbet och lämnade cykeln i garaget utan närmare inspektion.

elason skrev:
>
> Skrapad, blå, öm och mörbultad rullade jag
> vidare till jobbet och lämnade cykeln i garaget
> utan närmare inspektion.

Aj, krya på dig.

Körde också över Västerbron idag. Många glada vinglisar ute var det. Behövs nog lite mer regn för att de ska försvinna. Övade på zencykling längs Norrmälarstrand. Tog det lugnt men blev irriterad på diverse saker, så jag behöver öva mer.

Eslöv till Lund - 21 km, ca 40 minuter.

Skåne visade sig från sin vackraste sida imorse med stämningsfullt morgonljus och bara lite trafik. Hade förmodligen lite motvind, brukar inte pulsa så högt i backarna som jag gjorde idag och det gick lite långsammare än det brukar. Väldigt njutbart ändå. Börjar bli beroende av cyklingen - får abstinens om jag inte cyklar på två dagar...

Lätt motvind. Fick snirkla genom Storängen pga vinglande grävskopa. Mycket folk. Hoppas det blir en riktig vargavinter så man meditera sig in till stan. Hetsigt ombyte för möte och så var dagen igång...

Ganska odramatisk. Kom iväg lite tidigare så jag fick se sista akten av SUVarnas parningsdans på trottoarerna utanför skolan jag cyklar förbi strax innan jobbet. Fascinerande att någon med egna barn kan tycka att det är lämpligt att köra upp en stor bil med kass sikt på trottoaren utanför en F-9 skola.

Fick bita mig i läppen på lunchen. Satt med blandat folk som tycker att cyklister som cyklar snabbt till jobbet är dåliga människor (för att inte tala om man dessutom har cykelkläder på sig). Två finpendlar och en hade väl 40-45 min till jobbet men där var det också en merit att inte ha cykelkläder. Man känner sig som Don Quijote i sånt sällskap. Skönt att kunna ta upp det här med separering av fotgängare och cyklister och att Sollentuna storsatsar på just oss som har cykeln som färdmedel istället för bacillbaljan eller bilen.

Senast ändrad:
nikasp skrev:
> Fick bita mig i läppen på lunchen. Satt med
> blandat folk som tycker att cyklister som cyklar
> snabbt till jobbet är dåliga människor (för
> att inte tala om man dessutom har cykelkläder på
> sig). Två finpendlar och en hade väl 40-45 min
> till jobbet men där var det också en merit att
> inte ha cykelkläder. Man känner sig som Don
> Quijote i sånt sällskap. Skönt att kunna ta upp
> det här med separering av fotgängare och
> cyklister och att Sollentuna storsatsar på just
> oss som har cykeln som färdmedel istället för
> bacillbaljan eller bilen.

Säg att du har lycran enbart för den goda doftens skull.
Som muggarna på random sportevenemang liksom.

Rattnalle skrev:
> Ganska odramatisk. Kom iväg lite tidigare så jag
> fick se sista akten av SUVarnas parningsdans på
> trottoarerna utanför skolan jag cyklar förbi
> strax innan jobbet. Fascinerande att någon med
> egna barn kan tycka att det är lämpligt att
> köra upp en stor bil med kass sikt på trottoaren
> utanför en F-9 skola.

Gärna precis framför eller på övergångsställe också för bästa effekt.

fyrbåk skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Ganska odramatisk. Kom iväg lite tidigare så
> jag
> > fick se sista akten av SUVarnas parningsdans
> på
> > trottoarerna utanför skolan jag cyklar förbi
> > strax innan jobbet. Fascinerande att någon med
> > egna barn kan tycka att det är lämpligt att
> > köra upp en stor bil med kass sikt på
> trottoaren
> > utanför en F-9 skola.
>
> Gärna precis framför eller på
> övergångsställe också för bästa effekt.

Finns inte ett övergångsställe i närheten av skolan ens märkligt nog.

Rattnalle skrev:
> Ganska odramatisk. Kom iväg lite tidigare så jag
> fick se sista akten av SUVarnas parningsdans på
> trottoarerna utanför skolan jag cyklar förbi
> strax innan jobbet. Fascinerande att någon med
> egna barn kan tycka att det är lämpligt att
> köra upp en stor bil med kass sikt på trottoaren
> utanför en F-9 skola.

Tänker Stureby skola. Cyklar förbi där ganska ofta. Halva grejen med att bo i förorten är ju att barnen kan gå till skolan själva...

Sög Merida-hjul mellan Skrubba och Skogskyrkogården, tackade givetvis men hade även önskat att jag hade orkat dra lite själv också. Tyvärr för högt tempo.

Ytterligare en dikt vänstercyklist. Först reflekterade jag inte över att jag passerade en cyklist på högersidan, sen kom jag ju på.
Fick en "diskussion". För honom gäller inte högertrafik på cykelbanor, avslutade svadan när jag åter sa att det råder högertrafik och att cykel är ett fordon. Han ger sig inte. "Du, jag har körkort". Tjenamors, varnade mötande för honom.

Aliide skrev:
> Ytterligare en dikt vänstercyklist. Först
> reflekterade jag inte över att jag passerade en
> cyklist på högersidan, sen kom jag ju på.
> Fick en "diskussion". För honom gäller inte
> högertrafik på cykelbanor, avslutade svadan när
> jag åter sa att det råder högertrafik och att
> cykel är ett fordon. Han ger sig inte. "Du, jag
> har körkort". Tjenamors, varnade mötande för
> honom.

Måtse ha varit Data Körkort.....
För på bilskolan får man lära sig att Cykel är ett fordon.

/N

Det stod ett par och pussades över varsin cykel mitt i inrunnet till Gullmars-dörten i morse. Det får man respektera.

Dessförrinnan hängde R ut över balkongräcket och vrålade heja heja nära jag passerade i generande låg fart.

Rörigt med vägarbete runt passagen Sandsborg/Sofielund nu. Försöker komma ihåg att ta en annan väg ett tag.

Cyklingen hem var utan händelser, men när jag kom hem till Hässelby, var det lite avspärrningar pga en skjuten person och poliser lite här och var.

erik h skrev:
> Dessförrinnan hängde R ut över balkongräcket
> och vrålade heja heja nära jag passerade i
> generande låg fart.

Min första tanke var "elitpendlare"! Sen såg jag att det var någon ännu snabbare.

Mkt bra till jobbet och tungt hem men sol på hemvägen så 50/50 om man räknar på det...

Jobbar på att öka kadens värdet. Höll 90 hela vägen till jobbet , fila av 2 min på tiden. ?

erik h skrev:
> Det stod ett par och pussades över varsin cykel
> mitt i inrunnet till Gullmars-dörten i morse. Det
> får man respektera.

Hmm det verkar vara en hel del tunnelpussare i farten i söderort, i går var det ett par vid Sjöängen/mässan-tunneln.
Dom pussades rejält verkligen.
Fast utan cyklar, men dom ville väl maskera sig bara?

Cykeln verkade lite ledsen över morgonens krasch för dem knirkade, gnisslade och lät på hemfärden. Kunde inte upptäcka något omedelbart fel men får väl göra en grundligare insats efter bad och läggning av barn. Mötte en hel drös poliser på cykel och segway utmed Årstaviken.

Tomt. Har ALLA tagit långledigt? Lite kyligt men inte mycket bilister heller. Var är alla? Tre möten och ingen framför. Vad?

Ingen idé att skriva "Nu Fredag". Jobbar helg...

Le Peloton från Sickla.
Jösses vad jag fick bita i och tugga styrlinda. Väldigt dimmigt var det så glasögonen blev väldigt blöta fast vägarna var torra.

Kommer somna ovaggad ikväll.

FREDAG

Tillbaka
Topp