Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

staine skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Funta lite, stenkol är inte det en
> petroleumprodukt?
> Menar dom stenugn? Eller kolgrill?
> Ska man gå in och säga åt dom eller är det
> bara löjligt?

Kanske ska påtala för dem att de inte har stenkoll.

Hur tröttsamt det än må vara när bred lastbil krypkör längs smal gata, är det inte värt att tränga sig förbi. Axel mot axel med lastbil (som dessutom troligen inte uppmärksammat din närvaro) är NoGo liksom.
Det höll inte en gubbe jag stötte på idag med om. Han kom förbi. Den här gången...
Först till kaffepellen liksom!

HannaSoul skrev:
> Inte cyklat på ett par veckor efter att någon
> snodde min cykel. Men tillbaka idag och då är
> cykelvägen Hässelby - stan avstängd en lång
> bit efter Åkeshov och sen har de byggt en
> supersmal passage efter Brommaplan som det inte
> går att mötas på (bild finns tidigare i
> tråden) och som därför måste undvikas.
> Egentligen ska jag alltså korsa stora vägen
> flera gånger för att missa dessa hinder. Men det
> tar ju oändligt med tid. Hur gör ni andra?
> Cyklar ni hela sträckan på andra sidan, trots
> att det nog är enkelriktat vid Åkeshov ut från
> stan?
>
> För övrigt trevlig pendling idag. Ingen
> superfart men körde i alla fall om en elcykel
> till min stora glädje. Man måste nog passa på
> att njuta innan vinterdäcken åker på.

Det är inte enkeltriktat för cyklister: https://www.google.se/maps/@59.3417...t8I95kPXNF9t7KWtCOXg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

Jag var förkyld/dödssjuk för några veckor sen. Känns fortfarande segt att cykla :(
Känner mig totalt omotiverad att cykla dubb om några veckor.

På den positiva sidan börjar det tunnas ut rejält nu. T o m rödljuset vid slussen/skeppsbron har acceptabel hordbildning nu.

Förvirrad, vid två tillfällen lyckades jag köra fel. Det hela resulterade i att jag fick testa en ny väg till jobbet. Tyvärr var den inte bättre än någon av mina vanliga.

1 Oktober

Bilagor

• 1okt1.jpg
    1okt1.jpg
    105.6 KB · Besök: 59
  • 1okt2.jpg
    1okt2.jpg
    80.6 KB · Besök: 50
  • 1okt3.jpg
    1okt3.jpg
    91.8 KB · Besök: 61
Kvalster skrev:
> HannaSoul skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte cyklat på ett par veckor efter att någon
> > snodde min cykel. Men tillbaka idag och då är
> > cykelvägen Hässelby - stan avstängd en lång
> > bit efter Åkeshov och sen har de byggt en
> > supersmal passage efter Brommaplan som det inte
> > går att mötas på (bild finns tidigare i
> > tråden) och som därför måste undvikas.
> > Egentligen ska jag alltså korsa stora vägen
> > flera gånger för att missa dessa hinder. Men
> det
> > tar ju oändligt med tid. Hur gör ni andra?
> > Cyklar ni hela sträckan på andra sidan,
> trots
> > att det nog är enkelriktat vid Åkeshov ut
> från
> > stan?
> >
> > För övrigt trevlig pendling idag. Ingen
> > superfart men körde i alla fall om en elcykel
> > till min stora glädje. Man måste nog passa
> på
> > att njuta innan vinterdäcken åker på.
>

Är det avstängt efter Åkeshov också?
Det var det inte när jag cyklade in i går.
Eller menar du mellan Islandstorget och Ängbyplan?
När jag kommer från Hässelby/Vällingby kör jag höger vid Islandstorget
och sedan vänster efter tbanan och in bland villorna i S. Ängby, blir lite backigt, bra så att man blir varm.

Medvind och det gick lätt till att börja med. Efter någon mil så började det kvittra och låta lite om cykeln. Vid ett rödljus kund jag konstatera att bakhjulet gick trögt efter det korta stoppet gick det bara tyngre och tyngre, kändes som att köra i motvind trots medvind.

Känns som om lagret i bakhjulet har skurit ihop och tackat för sig, blir nog att klicka hem nya hjul ikväll då hjulen är tokslut.

En budfirma hade fyllt cykelbanan och trottoaren med skrindor på Sveavägen. Var nästan trackstand när en kvinna är på väg att kliva ut framför mig, ser mig, ryggar tillbaka och ropar "HERREJÄVVLARRR!!!". Veckans drama queen på det. Imorgon är en sorgens dag, blir den första lokaltrafikspendlingen sen jag flyttade.

Blev en omväg på 62km igår, en liten Ekerösväng, väldigt härligt i solnedgången, hann se rådjur på fält och älg springandes över vägen. Fick tillomed kränka tillbaka en tempocyklist uppför Ekeröbron på vägen tillbaka :) Idag var det vanlig standard jobbpendling, en jobbig elcyklist cyklade konstant plingande på ringklockan uppför Västerbron, kunde inte låta bli att plinga innan jag körde om.

Nibbe skrev:
> Idag var det vanlig standard
> jobbpendling, en jobbig elcyklist cyklade konstant
> plingande på ringklockan uppför Västerbron,
> kunde inte låta bli att plinga innan jag körde
> om.

Bra kränkt! ;)

iBear skrev:
> > >
> > > Anpassa sitt körande efter var man brukar
> få
> > > möte.....man blir ju mörkrädd för mindre.
> >
> > Drar man detta till sin extrem blir det ju
> ganska
> > tramsigt.
> > Exvis. har jag aldrig fått möte på
> motorvägen,
> > hence är jag antagligen mindre uppmärksam på
> > dylika händelser.
> > Jag har aldrig kört på något vilt, sannolikt
> > är jag sämre föreberedd på viltmöte än
> nån
> > norrlänning för vilken det är vardagsmat.
>
>
> Det är ju av precis denna anledning som tex
> obevakade tågöverfarter är så farliga! Man
> förväntar sig inte att det ska komma ett
> tåg...
>
> Han gjorde fel, och skäms för det (och
> erkänner) lite kredd är väl ändå på plats?!?
> Han verkar ju ha lärt sig läxan :-)

Oj, det där blev lite fel och fick proportioner.
Missen är naturligtvis mitt fel och ingen annans. Och nej, jag anpassar inte mina omkörningar efter var jag "brukar" få möten. Det var eg en bisats som blev dominant. Fast jag har faktiskt aldrig fått möte där på flera år, men det fanns ju inte i skallen när jag körde om.
Det som störde situationen var att kappan på 80-talaren plötsligt började använda hela cykelfilens bredd när hen ställde sig upp med händerna kvar i bocken och en kadens på 30-40. Det blev svajigt minst sagt. Det gick säkert inte mer än 10km/t uppför och när människan till slut drog åt högen gick jag om, fortfarande delvis fokuserad på att undvika att hen skulle pendla ut till vänster igen. Så jag missade uppsikten framåt för en kort stund.

Lämnade bilen på reparation. Cyklade till jobbet från verkstan. Ingen dusch i morse då vädret bidrog till att jag bara blev varm och inte svettig. Ok, cyklade lugnt också. Ok, cyklade bara en kort sträcka också...från Upplands Motor, Hammarby Fabrikaväg till Norra Bantorget. Ok, der var ok.
Ok.

Jag har gett upp att använda cykel med vanliga kläder. Klibbar på ryggen om jag cyklar 30 meter... Lite överdrivet men bara lite.

Trögt i dag, helgen och måndagens feber verkar vara kvar i kroppen...

Återigen ett spännande möte med tdf-wannabe i den dolda kurvan vid målerifirman nere vid Alvik (på väg ner från Tranebergsbron). Fy fan va less jag blir!
Jag skiter väl i om han har lust å köra ihjäl sig, men blanda inte in mig!
Vänta 50 meter och kör om efter kurvan... Hur svårt kan det vara?

Phu... Nu känns det lite bättre.

Får man cykla hem nu?

Kränkte en envis gentleman i gul fladderjacka på väg uppför broarna på väg till jobbet i morse. Det var ett faslig sjå ty jag har har ingen kondis ju. Ett ointresserat cykelbud omkördes på kuppen. Några timmar senare hojade jag till käftis och blir omsusad av samma cykelbudbud. Världen är allt bra liten, och har för få stoiker, tänkte jag.

Kommer ikapp dam som går mitt i vägen, jag plingar en försynt pling utan reaktion, plingar återigen varpå damen vänder sig om och skäller ut mig för att jag inte bara kört om på någon sida utan ska hålla på och plinga, vad fan vill jag med det... Tanten som tidigare släppte loss rullen på sin hunds rullkoppel precis när jag passerade hade i alla fall vett att be om ursäkt. Ett par arga tutande bilister som behövde bromsa lite in i rondellen för att släppa förbi mig på cykelöverfarten och jag bemötte alla ovanstående med ett glatt leende och ett tack. Efter hämtning på förskolan var jag ett mentalt vrak.

Vad tråkigt.
Min hempendling, sånär krängd IGEN, tog det säkra för det osäkra och svängde in i skogen vid Hellasgården.
ALLA var ute med sina hundar i skogen. INGEN kan ha varit hemma.
Men det gick bra, jag var så artig vänlig trevlig, log och tackade till höger och vänster. En snygg tjej tom log tillbaks det var najs :-)

Jag försöker verkligen visa upp ett glatt och trevligt bemötande även mot de som inte förtjänar det. Inte alla gånger det lyckas dock men ingen blir gladare av att man är arg och sur, med lite tur får någon av de som gjort fel lite dåligt samvete och bättrar sig till nästa gång. :)

Cyklade till Upplands Motor via Götgatan...alltid en upplevelse att cykla på denna gata. Hämtade bilen, blev skinnad...åkte bil hem med cykeln i bilen.

Köpte en långärmad cykeltröja på Lidl...90 spänn. Den duger under Gorejackan.

Lång historia kort:

innan jag gick på pappaperm 1 september stal någon min pendlarcykel; bara att snällt sätta sig på pendeltåget och tunnelbanan.

Någon av alla mina motmänniskor på lokaltrafiken behagade att smitta mig med en förkylning som, givet att jag är man, tog som en hästspark i ansiktet. Eftersom jag sedan många år tillbaka har problem med en rygg som, vid avsaknad av daglig motion, ser till att fucka upp hela rörelseapparaten så blev det sängläge i tre dagar följt av det smärtsammaste läkarbesöket någonsin, samt citodon, som inte dämpade smärtan utan bara gjorde mig illamående och trött. Så istället för att mysa hemma med grabben blev det misär i tre veckor.

Som lök på laxen blev jag idag, första pendlingsdagen, smärtsamt medveten om att min nya pendlarcykel inte klarar trottoarkanter lika bra som den gamla.

Det här var inte roligt. Första gången sedan jag började jobba för 5v sen. Hu.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    90.5 KB · Besök: 48
Nyss flyttat tillbaka till storstan, efter nån vecka nu har jag både lärt mig att den spanska vänstersvängen vid st eriksplan samt hur man kränker elcyklister på västerbron, fint värre!

Grävde fram demonstrationsvisselpipan ur jeansjcksfickan
Funderar på att börja använda den tillsammans med gult & rött kort.
Iövrigt normalt.

Nu:

fejk - F R E D A G
ser ut att bli helgjobb

Fint pendlarväder, medvind och både jag och gubben på elcykel som girade upp på cykelbanan och skar av vägen för mig klarade oss fint. Han vet nog tyvärr inte att hade en tur-morgon när han verken såg mig eller pga headset hörde mina skrikande bromsar eller ringklocka.

staine skrev:

> En snygg tjej tom log tillbaks det var najs :-)

Hon hånlog Sten, det är skillnad.

Passerade lugnt igenom en flock skolungdomar som irrade över hela GC-banan och inte hörde något pling-pling. Det gick fint, men blev lite nära när två killar kom farande ut ifrån ett buskage. Annasch bara bra med en frisk fläkt i anletet.

Har hostat och snörvlat mig fram den här veckan. Trots allt cyklat 4 av 5 dagar även om den får bli zen-cykling.

Höll på att smälla med en gymnasist vi Finntorp. Hon var bra sömning där hon lallade ut på cykelbanan medans hon kollade av Insta. Med glada rop och skakande bromsar undveks katastrofen.

Medvinden hem efter AW i em blir nog fin.

Hmm två cyklister kolliderade igår vid 20 tiden precis efter Stora Mossen in mot stan.

Såg inte exakt vad som hände eftersom jag för ovanlighetens skull passerade i bil, men såg ut som om cyklisten på väg in mot stan tillämpade vänstertrafik. Hyfsad smäll var det i vart fall, då det hördes hela vägen in i bilen.

Ska bli skönt när den riktiga vinter kommer så man slipper de som missade högertrafikomläggningen 1967....

Misärmorgon!

Sen familj, arg fru, sur son, sjuk dotter, kissnödig hund! Och till slut, arg pappa!
När jag äntligen kom i väg (naturligtvis utan att kollat vädret) så visar det sig: -Det är MOTVIND! Fan, 28km i konstant motvind... Blä!

Bara hoppas att det blåser ännu mer (fortfarande västligt) i kväll när jag ska hem...

Trevlig helg!

Dagens pendling var nog den lugnaste någonsin. Var helt slut i kroppen efter gårdagens pendling, marklyft på lunchen och första ispasset för säsongen med hockeylaget.

Gårdagen lyckades jag halka på SPD pedalerna när jag skulle trampa iväg och det resulterade i kamelpucklar på smalbenen och blod rinnandes längst benet. Mindre skönt med andra ord.

Nu blir det styrketräning på lunchen sen är det heeeeelg!

Höll på att bli påkörd i sidan av en U-svängande Porsche Cayenne. Trots att herrn i bilen först använde motsatt sidas trottoar och trots att vägen både var bred och tom på övriga trafikanter. Läskigt när folk stirrar i skrevet isf att titta på vägen.

Tillbaka
Topp