Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Läskigt när folk stirrar i
> skrevet isf att titta på vägen.

Han kanske tog en selfie?

För sex månader sedan gnällde jag över att jag hade bromsat mig igenom fälgen på hjul som "bara" hade gått 800 mil. I morse var det dags igen, efter ca 6 månaders användning. Den här gången ser fälgen lite osymetrisk ut, så jag antar att jag plockat upp en sten som påskyndat processen. Det gör det dock inte mindre irreterande eller förvånande när bromsen helt plötsligt slår i någonting

Bilagor

• 20151002_104719.jpg
    20151002_104719.jpg
    118.8 KB · Besök: 55
Jeppe_E skrev:
> NLC skrev:
> ----------------------------------------------------
> > Läskigt när folk stirrar i
> > skrevet isf att titta på vägen.
>
> Han kanske tog en selfie?

Om det ändå vore så väl. Av den efterföljande högersvängen att döma så leta herrn efter en adress i mobilen. Men den var jag beredd på.

Trevlig pendling, lite kallt men blåser sällan här. Jobbar på universitetet i München och har väl ca 6 km pendling åt ena hållet. Generellt sätt är här bra vägar, oftast separerade från biltrafik och fotgängare samt separata cykelleder för båda riktningar. Bilarna är vana vid cyklister och har bra uppsikt vid höger svängar etc. En och annan lastbil ställer sig över cykelleden emellanåt men är oftast inget problem. Ska försöka skriva in lite intryck här då och då om hur cykelpendling fungerar i München.

Drömmorgon! Stack hemifrån vid 6:30. Rullade asfalt, grus i Erstavik, proffspending i klunga längst Stadsgårdsleden och i strålande sol längst vattnet runt Djugården. Sen en lång varm dusch och insittning vid datorn 8:30. Bra fredagsmorgon!

(Att sen nätverket låg nere hela dagen, att möten blev totalt ineffektiva pga mellanchefer som ej kommer överens och liknande lämnar jag därhän).

Nu FREDAG!

Krax skrev:
> Trevlig pendling, lite kallt men blåser sällan
> här. Jobbar på universitetet i München och har
> väl ca 6 km pendling åt ena hållet. Generellt
> sätt är här bra vägar, oftast separerade från
> biltrafik och fotgängare samt separata cykelleder
> för båda riktningar. Bilarna är vana vid
> cyklister och har bra uppsikt vid höger svängar
> etc. En och annan lastbil ställer sig över
> cykelleden emellanåt men är oftast inget
> problem. Ska försöka skriva in lite intryck här
> då och då om hur cykelpendling fungerar i
> München.

Ordnung!

swedo skrev:
> För sex månader sedan gnällde jag över att jag
> hade bromsat mig igenom fälgen på hjul som
> "bara" hade gått 800 mil. I morse var det dags
> igen, efter ca 6 månaders användning. Den här
> gången ser fälgen lite osymetrisk ut, så jag
> antar att jag plockat upp en sten som påskyndat
> processen. Det gör det dock inte mindre
> irreterande eller förvånande när bromsen helt
> plötsligt slår i någonting

Dags att uppgradera till hydrauliska skivbromsar vad det verkar...

Undrar varför högersvängande låter bli att blinka. Djävligt tur att jag inte kommit mer än en dryg cm... Blir trött.

Aliide skrev:
> swedo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För sex månader sedan gnällde jag över att
> jag
> > hade bromsat mig igenom fälgen på hjul som
> > "bara" hade gått 800 mil. I morse var det dags
> > igen, efter ca 6 månaders användning. Den
> här
> > gången ser fälgen lite osymetrisk ut, så jag
> > antar att jag plockat upp en sten som
> påskyndat
> > processen. Det gör det dock inte mindre
> > irreterande eller förvånande när bromsen
> helt
> > plötsligt slår i någonting
>
> Dags att uppgradera till hydrauliska skivbromsar
> vad det verkar...
>
> Undrar varför högersvängande låter bli att
> blinka. Djävligt tur att jag inte kommit mer än
> en dryg cm... Blir trött.

Menar du att vänstersvängande blinkar? Var bor du?

Framåt/svängfil, reglerad passage, man kollar lätt över axeln om det är någon som tänker svänga och bereda sig på att någon kanske kommer skita i att man har grönt (liksom bilisterna i samma färdriktning har). Alla ska framåt och det är helt säkert att köra. Men inte alla tydligen.

xyklisten skrev:
> Händelselöst idag. Mer spännande igår med ett
> litet paket på flaket ?

Ja det där med Bullit verkar överdrivet. ;-)

Själv hade jag moootviiind

Medvind med nytt snittbästa in, motvind med nytt smittsämsta hem.
Plus fem snittar vid en avtackning.
Så en genomsittsligt bra dag.

Bra medvind hela vägen till jobbet i morse. Behöver bilen i helgen så cykeln får sova på jobbet. Och jag slapp motvinden hem :)

Med rasslande luftrör och liten AW som uppladdning borde jag låtit bli lagtempot på hemvägen. När ska jag lära mig?

Tack vare medvind och tempo lyckades jag hinna se slutet av dotterns träning. Det gillade hon. Sedan trampade vi hem ihop.

Trevlig helg!

Är det någon mer som pendlar jämte örbyleden i sthlm, högdalensidan? Svinjobbigt med fortumarbeten. Känns som att det blir till att trängas med maskiner och lastbilar hela vintern...
Imorse fick jag bokstavligen klämma mej mellan en lastbil på tomgång och byggstaket... Jaja. Fredag.

HasseTT skrev:
> Är det någon mer som pendlar jämte örbyleden i
> sthlm, högdalensidan? Svinjobbigt med
> fortumarbeten. Känns som att det blir till att
> trängas med maskiner och lastbilar hela
> vintern...
> Imorse fick jag bokstavligen klämma mej mellan en
> lastbil på tomgång och byggstaket... Jaja.
> Fredag.

Har i övrigt bara bra erfarenheter av just Fortum, de gräver upp cykelbanan i närheten av skejtparken på Magelungsvägen vid jämna mellanrum och gör alltid väldigt bra omledningar, varnar i mycket god tid och superfina asfaltsramper. Någon enstaka gång har det stått en stor maskin i vägen, då är det bara "Ähh, hur tänkte ni nu?? och kolla om det är fritt att baxa sig ut i vägen... Överlag är min erfarenhet att de är de bästa för att se till cykeltrafik vid vägarbeten. Stockholm vatten inte alls lika bra tex.

HasseTT skrev:
> Är det någon mer som pendlar jämte örbyleden i
> sthlm, högdalensidan? Svinjobbigt med
> fortumarbeten. Känns som att det blir till att
> trängas med maskiner och lastbilar hela
> vintern...
> Imorse fick jag bokstavligen klämma mej mellan en
> lastbil på tomgång och byggstaket... Jaja.
> Fredag.

Dom borde såklart leda om men det går inte där, hur skulle den omledningen se ut?
Vi på cx/mtb kan passera, värre för Greta, 97, på rullator, hon får vända hem med oförrättat ärende, shit happens typ.

Sen en annan grej.
Massa raka fina tallar och andra träd, nerhuggna, sen mal dom ner det till flis bara?
Kunde dom träden inte ha använts till nåt bättre?

Jaha här sitter man.

Kränkte en lycraklädd rysktalande kvinna på räser.
Hjulsög två äldre herrar iklädda fladderbrallor.
Fick så jag teg av en äldre Hofetcyklist på St Eriksgatan.
the rise and fall of danskjäveln

Men som sagt.
Här sitter man.

blä

staine skrev:
> Ett tips, går en finfin cb på norra sidan också
> ju!
> :)

Är den öppen nu? Försökte köra den häromsistens, fick vända. Bred och fin och fattade inte varför den var avstängd. Håller med om det annars är svårt med avledning just där. Sugen på att köra på den del av körbanan som inte är avstängd. Iaf bra att de satt varningsgrejer runt stolpen som hamnat mitt i den smala i vanligtvis enkelriktade cykelbanan som blivit en dubbelriktad gc. De hade kunnat ta mer av körbanan och låta bilisterna trängas lite mer. Finns ju arbeten där tillfälliga trafikljus reglerar motortrafiken åt vardera håll. Skulle gått även den sträckan. Men TA-planen godkändes utan det.

staine skrev:
> HasseTT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det någon mer som pendlar jämte örbyleden
> i
> > sthlm, högdalensidan? Svinjobbigt med
> > fortumarbeten. Känns som att det blir till att
> > trängas med maskiner och lastbilar hela
> > vintern...
> > Imorse fick jag bokstavligen klämma mej mellan
> en
> > lastbil på tomgång och byggstaket... Jaja.
> > Fredag.
>
>
> Dom borde såklart leda om men det går inte där,
> hur skulle den omledningen se ut?
> Vi på cx/mtb kan passera, värre för Greta, 97,
> på rullator, hon får vända hem med oförrättat
> ärende, shit happens typ.
>
> Sen en annan grej.
> Massa raka fina tallar och andra träd, nerhuggna,
> sen mal dom ner det till flis bara?
> Kunde dom träden inte ha använts till nåt
> bättre?

Det är därför jag bara gnäller här på Happy:) för om jag gnäller på riktigt riskerar jag en omledning till andra sidan örbyleden.
Det skulle iofs påverka mitt cyklande positivt med en påtvingad omväg!

Första cykelfria helgen i mannaminne + kopiösa mängder intagna kolhydrater i form av neverending fikas gjorde att benen kändes sprättiga som aldrig förr. Dock var lungorna sotfyllda efter en hel helgs trädgårdsrens och eldning, så nån raket var jag inte ändå.

Jag kan inte minnas en höst med så här bra väder! (dåligt minne?!)

Fin pendling i morse, gårddagens insats över mitt bakhjul gav resultat, det rullade i alla fall idag. Snustorrt lager på ena sidan, blåanlöpta och skadade kulor gav bra träning i slutet av förra veckan. Har bestämt mig för ett par KUK hjul, reas ut för strax över 3000kr på diverse Engelska siter.

Kändes inte snabbt men gick snabbare än vanligt. Missade pendling i fredags och sen massa tårta och annat gott hela helgen gjorde sitt. Skönt väder och 6 grader vid start. 13 på em enligt prognos så finvädret fortsätter.

Jo jag pumpade ju däcken i helgen också. De var nere på en dryg bar i 37mm däck så kontrasten var slående. Rullade lättare och krängde mindre nu.

Härlig kall morgon! Började i mörker och slutade i strålande sol en timme senare. Mest intressanta medcyklist idag var en man som såg ut att ha en ihopvikt cykel på pakethållaren! Det kan man kalla cykelpendling!

Riktigt härlig! Efter en helg i Göteborg fylld av hyffsade mängder mat och alkohol var det rikgit nice att få sätta sig på hojen och ge sig ut i den krispiga morgonen. Fantastisk soluppgång kunde iaktagas när jag passerade Stocksundsbron. Solen glödde över Lidingö och det var helt vindstilla, då är det ganska nice att cykla!

Missade att vantar skulle på. Kallt om fingrarna blev det men vad gör det när det är sådant här toppenväder. Påminner en del om hösten 2006. Då var det fint långt in i november.

Missade ett rödljus och ett övergångsställe idag. Brände rätt igenom båda med tankarna någon helt annanstans. Rödljuset från slussen ner till Skeppsbron där alla står och trängs följs av en till trafiksignal 50m bort. De brukar båda vara gröna samtidigt, men tydligen inte alltid. Skämmigt.

Glömde packa ner lite lättare kläder för hempendlingen. Måndag.

Lite oroande, antalet nära-incidenter med bilister ökar kontinuerligt. En gång i fredags och en gång idag.

Samtliga händer när bilisterna kommer in från sidan och ska korsa cykelbanan för att köra upp på huvudleden som cykelbanan går bredvid. Jag har rätt många sådana korsningar längs min pendelväg men i 95% av fallen har faktiskt kommunen satt upp väjningspliktsskyltar, målat hajtänder, upphöjt cykelbanan mm. innan cykelbanan korsas, för att göra det extra tydligt för bilisterna. Men lik förbannat kör man fram och stannar över hela cykelbanan innan de börjar kolla höger och vänster.

Naturligtvis är beredd på att stanna men jag blir ändå sur på respektlösheten.

Vad är orsaken - minskat antal cyklister nu när det blir kallare (safety in numbers)? Att det blir mörkare och dimmigare (kör iofs med lysen och reflexer)?

Det är riktigt trist. Tappade själv sugen när det varit flera situationer under två veckors tid. Jag märker själv när man kör och ska korsa cykelbana vid högersväng att det kan vara knepigt att se ordentligt trots att man vrider huvet ur led. Jag väljer att stanna eller nästan stanna om det känns tveksamt men i det läget tror jag mång hoppas det inte kommer någon och bara kör.

Lite kallt (3 grader) i början, men fick upp värmen halvvägs. Ovanligt mycket cyklister på VuÄltan. Har folk börjat förstå vilken fin höst vi haft hittills?

DSC_0172.JPG

DSC_0174.JPG

Såg 20-talet skitstora måsar med långa pinnar till ben ute på en åker. Vaknade sen till och kopplade att det var storkar. Kikade över på andra sidan och hade där 5 rådjur vid vägkanten. #naturmorgon

Stumpy skrev:
> Lite kallt (3 grader) i början, men fick upp
> värmen halvvägs. Ovanligt mycket cyklister på
> VuÄltan. Har folk börjat förstå vilken fin
> höst vi haft hittills?
>

Larvigt fin bild den där första :-)

Varför har så många börjat cykla på trottoarer och gångbanor? Tror de att de är under åtta år?

Härligt luft och det droppade fint från hjälmen och cykeln i dimman. Väldigt många som trodde att de syntes utan belysning när det både var mörkt och dimmigt, blev rejält skrämd vid ett tillfälle när någon dök upp en meter framför mig, på fel sida av cykelbanan eller snarare nästan på cykelbanan mest på gångbanan.

Lövfras på gruset. Fin start på dagen.

Nytt rekord i kedjegnissel från en 80-talsbockis vid Globen. Var tvungen att snabbt få minst 200 meters lucka för att slippa höra.

Fina bilder federico, tack!

Riktigt fin morgon. Kan dock inte låta bli att gubbigt irritera mig något på alla coola hipster-fakengers som aldrig kan få stopp på sina fixis vid rödljusen.

Tillbaka
Topp