Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Händelselöst mer än att mörker verkar vara okänt fenomen för de flesta, att man inte syns förrän det nästintill är försent. Idiot i helmörka kläder vinglande messande på mobil på helmörk cykelväg (där det verkar vara meningen att gatlysena för körbanan ska lysa upp, stolparna på andra sidan fyra filer bred dito, så så banan är mörk) därtill smal bana och hon fick skäll... (skulle hon kanske fått i dagsljus också beroende på humör ;-) )

Höst!
Vaknade flera gånger inatt av att vinden och regnet slog mot fönstret, härligt.

Massor av löv, vind och vatten, dessutom mörkt på riktigt.
Gjorde två felbedömningar av kant och hål. Var det mörkret eller lövens fel? Bådas?
(inte mitt iaf, det är säkerställt)

Dags att fippla på Curana-skärmarna som ligger i garaget. Dock lite tveksam, har sett några bilder på ihopskrynklade bakskärmar. Avsaknad av dubbla stag är nog inte helt lyckad.

RideOn skrev:
-------------------------------------------------------
> Dags att fippla på Curana-skärmarna som ligger i
> garaget. Dock lite tveksam, har sett några bilder
> på ihopskrynklade bakskärmar. Avsaknad av dubbla
> stag är nog inte helt lyckad.

Har sådana på min pendlare och det är inga problem med endast ett stag, skärmen i sig är väldigt styv.

Annars så var det en mörk och småblöt pendling fast fortfarande varmt.

Vaknade en stund innan larmet av en mardröm som gick ut på att jag försökte få ut information ur någon människa genom att bruka våld på denne. Min hjärn försökte febrilt komma på olika sätt att orsaka smärta utan att döda.

Hade planerat att ta tåget, men orkade inte vänta så länge så jag klädde på mig och drog. Det blev säsongens första pendling där det var mörkt hela vägen. Dessutom var det varmt, nästan 10 grader, samt medvind. Skön morgon. Fullkomligen älskar min framlyse och navdynamo.

izar skrev:
-----------------------------------------
>
> Har sådana på min pendlare och det är inga
> problem med endast ett stag, skärmen i sig är
> väldigt styv.

Topp!
Smetar dit i helgen.

Bilist körde mot rött på Rålambshovsleden och blockerade således gång- och cykelöverfarten när vi fick grönt. Några kör bakom honom och några framför, en person knackar på hans ruta. Det var ett stort misstag för bilisten tappar fullständigt greppet och hoppar ur bilen, lämnar den att blockera övrig trafik och rusar skrikande och svärande efter cyklisten som trampar vidare längs cykelvägen. Jag hann bli både irriterad och skraj innan bilisten bestämmer sig för att gena över gräset, det hala gräset, där han ramlar raklång framlänges och får ge upp sin jakt och lomma tillbaka till bilen. Det är ju inte schysst att skratta åt andras olycka men här kunde jag faktiskt inte låta bli att asgarva.

22 Oktober

Bilagor

• 22okt1.jpg
    22okt1.jpg
    110.5 KB · Besök: 91
  • 22okt2.jpg
    22okt2.jpg
    80.6 KB · Besök: 93
  • 22okt3.jpg
    22okt3.jpg
    93.5 KB · Besök: 89
Medvind, wiii!

Curanaskärmarna är snygga, men täcker rätt dåligt. Sprutar upp skit på både vevparti och bakomliggande cyklist. Finns det lämpliga ego- och kompislappar som inte fråntar för mycket hos utseendet på skärmarna?

Hoppas på snabb läkning utan komplikationer för nypan!

elason skrev:
> Bilist körde mot rött på Rålambshovsleden och
> blockerade således gång- och cykelöverfarten
> när vi fick grönt. Några kör bakom honom och
> några framför, en person knackar på hans ruta.
> Det var ett stort misstag för bilisten tappar
> fullständigt greppet och hoppar ur bilen, lämnar
> den att blockera övrig trafik och rusar skrikande
> och svärande efter cyklisten som trampar vidare
> längs cykelvägen. Jag hann bli både irriterad
> och skraj innan bilisten bestämmer sig för att
> gena över gräset, det hala gräset, där han
> ramlar raklång framlänges och får ge upp sin
> jakt och lomma tillbaka till bilen. Det är ju
> inte schysst att skratta åt andras olycka men
> här kunde jag faktiskt inte låta bli att
> asgarva.

Haha. Hoppas han smutsade ner sig ordentligt.

Sen kan jag tycka att fönsterknackning i såna situationer är fullständigt larvigt. Han kanske körde mot rött men många gånger kan man hamna fel av orsaker som är svåra att förutsäga. Jag själv körde bakom en bil som stannade 5 meter bakom rödsignalen. Hade hon kört fram hela vägen hade jag inte blivit stående över en cykelöverfart. Rätt irriterande att få fönsterknack och utskällning då..

Jag hade skrattat ihjäl mig :-)

Idag blåste det från alla håll samtidigt. Det gick lite för lätt för att det skulle ha varit motvind även om allt annat talade för det..

BOFH skrev:
> På tal om ninjor så har jag i flera år undrat
> varför det är så många som kör med endast
> framljus. En bekant som har en damtralla med fast
> monterade lysen har upplyst mig om varför.
> Navdynamon styr bara framljuset på hennes cykel
> medan bakljuset är batteridrivet. Hon visste inte
> det. Och nu när hon vet så förstår hon inte
> hur man byter batteri.
> Antar att det finns fler cyklar med samma setup
> och ägare som inte är så insatta.
>
Det är förvånansvärt många elitpendlare som har massor av Lumen som bländar fram och 0 bak.

elason skrev:

>, där han
> ramlar raklång framlänges och får ge upp sin
> jakt och lomma tillbaka till bilen. Det är ju
> inte schysst att skratta åt andras olycka men
> här kunde jag faktiskt inte låta bli att
> asgarva.

Jag instämmer, inte schysst men släpper lös det stora onda skrattet.

Idag fastnade jag på en Volvosuvs sidospegel i en cykelbox när det var rött ljus. Det var lite intressant när Volvosuvens förare irriterat tryckte pedalen i botten vid grönt ljus. Eftersom det var inne i stan funderade jag ett tag på att följa efter och fråga hur livet var i övrigt +ANNAT, men valde att återgå till zenpendling.

I övrigt var det höstmulligt.

Händelselös - närå skoja bara. Jag var ju tvungen att stanna och ta av jackan. Vid en busshållplats. Sen cyklade jag vidare. Sen var jag framme.

skön pendling med vinden i ryggen försökte mig på KOMen över Årstafältet men kan konstatera att stål hojen inte är det ultimata vapnet. I övrigt händelselös.

Bad att få ta rygg på en mtb-cyklist från Frösunda till Karolinska runt 1830. Tack igen! Länge sen jag tog den vägen - mörkret och dåligt markerade cykelvägar hjälpte inte heller.
Därefter, på rampen från Skeppsbron till Slussen stod 3 personer med en vält cykel med öppen låda på pakethållaren. Brydde mig inte så mycket då de var många och alla stod upp - och jag var i ytterfil i färd med omkörning. Uppfattade 2 budliknande/lycraklädda skepnader och en kvinna!? Gissar något vinglat in i någon annan.

De är snygga men inte 100% funktion. Jag fick dragspel bakom arslet mitt i stan, fattar noll. Kör med en 40% så lång skärm nu och blir blöt i baken så dags att montera ny bakstänka (fick ett extra kit när jag köpte cykel).

Skön tur in men nu är det svårt att se brunnslock och inte läge för några hårda inbromsningar på sina ställen. Retar mig till döds på alla stealthiga fotgängare i mörka kläder och noll reflexer.

RideOn skrev:
> Dags att fippla på Curana-skärmarna som ligger i
> garaget. Dock lite tveksam, har sett några bilder
> på ihopskrynklade bakskärmar. Avsaknad av dubbla
> stag är nog inte helt lyckad.

Jag upptäckte nu på morgonen att jag nog behöver nya bromsbelägg. Inte varit blött på ett bra tag men idag när fälgarna var blöta höll jag först på att missa en tight 180-gradare jag har strax innan jobbet för att jag inte fick bett farten och sedan körde jag rakt in i väggen intill dörren till cykelrummet för att jag missbedömde bromssträckan.

Bombgruppen bjöd på fyrverkeri. Eller smällare i alla fall. Min vanligaste väg var avspärrad av tant/farbror polisen, så det fick bli en alternativ väg, dock inte direkt någon omväg. Tydligen låg det någon sorts granat precis intill där jag brukar köra varje dag. När jag rundade avspärrningen på vägen hem sade det puff.

Bilköer överallt på grund av avspärrningarna. Många stressade bilister som inte kom fram där de ville, vilket märktes direkt på beteendet. :(

Dagens goda gärning: På väg till tvättstugan såg jag en Merida i cykelstället utanför porten där lyset stod och blinkade. Tänkte att ägaren kanske vill ha lite batteri kvar, så jag såg till att stänga av lyset. En ninja mindre i morgon kanske?

Nu har det börjat kugga över och smälla om drivlinan också. Trots singelspeed. Inte långt kvar till catastrophicfailure.
Men jag kör vidare förstås. För smutsigt för att meckas med!

Höstens första riktiga motvindspendling, som dessutom bjöd på regn, en oskjuten älg, en hoppande groda samt en rädd hare. Hann bli sent så igår var det även premiär för säsongens första "mörkt när sticker hemifrån och mörkt när jag kommer hem"-pendling. HTFU och lillklingan var temat för kvällen kan man säga.

Varmt och många "Kommer Vänster, håll Höger!" Jäkligt stor skillnad på att börja 08 ist för 07. Vid 06 sköter sig nästintill samtliga som är vakna och ute. 07 kör folk lite som de vill, mitten, vänster och en och annan som har vitt lyse fram och kör högertafik och ger tecken före sväng. En kille hade en röd blinkande lampa framåt på armen... Intressant.

Svettigt.
Motvind, sen cykelbudshäng till Skanstull följt av att jag i min tur hamnade på hjul på en tjej som hade riktigt bra tryck norrut längs Götgatan.

Blev fetkränkt av en elmotorcykel på GC banan igår på vägen hem, ingen man direkt tar rulle på då det går så fruktansvärt ryckigt.

Bra medvind idag, hoppas att vinden vänder lagom till jag ska hem igen. Tycker mig se mångfalt fler elcyklar ute i år.

Obehagligt nära en frontalkollision med en tant som tyckte det var en bra idé att cykla på cb på den vänstra sidan av Sveavägen (i sin färdriktning). Givetvis väjde hon vänster också. Inga lysen heller. Jag har så oerhört svårt att förstå varför man vill cykla på "fel" sida av vägen. Även om det är tillåtet.

I övrigt en väldigt trevlig fredagsmorgonpendling.

LX skrev:

>
> Dagens goda gärning: På väg till tvättstugan
> såg jag en Merida i cykelstället utanför porten
> där lyset stod och blinkade. Tänkte att ägaren
> kanske vill ha lite batteri kvar, så jag såg
> till att stänga av lyset. En ninja mindre i
> morgon kanske?

Meridacyklisten kanske skulle svänga och därför blinkade

De engelska eleverna i Wokingham måste ha haft typ studiedag idag för jag behövde inte kryssa mellan en enda grupp av uniformsklädda kiddos på väg till jobbet. Även mindre trafik än vanligt eftersom föräldrarna inte körde sina barn till skolan (jäkla otyg det där! Barn ska cykla eller gå, eller möjligen åka skolbuss om det är långt till skolan).

När jag skulle in på en högre trafikerad väg från en mindre trafikerad väg saktade en bilist in och blinkade åt mig att köra ut. Jag vinkade tillbaka som tack. Älskar de bilister som är så där typiskt brittiskt artiga <3 (är däremot inte lika förtjust i dem som tycker att det är en bra idé att dubbelparkera i fel körriktning... ähum).

Kvalster skrev:
> Meridacyklisten kanske skulle svänga och därför
> blinkade

Nä, någon blinkande cyklist såg jag inte, bara en blinkande lampa. :-P

Drog om ett antal svetton på väg mot stan imorse. När jag svängde höger för att cykla på RÄTT sida av E18 vid Riksmuséet noterade jag att de flesta av dom jag kört om hade tagit häng så det var som värsta Vättern Runt klungan! Annars händelselöst.

Tillbaka
Topp