Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Buss pga tjänsteresa i eftermiddag. Med tanke på vind- och slaskmisären i Göteborg i dag så känns det rättvist.

Fint fram till Globen, sen brun sorbet hela vägen in till stan som effektivt blötte ner en från topp till tå ända in på skinnet.

Sen en spännande tur runt kvarteret i inneskor utan mönster för att ta mig till friskis och duscha, om man vill förstå hur vattenplaning fungerar så är släta sulor i slask en intressant studie.

Nu är skor fyllda med tidningspapper i förhoppning om en fuktig istället för dyngsur hemfärd.

Crocko sa:
Fint fram till Globen, sen brun sorbet hela vägen in till stan som effektivt blötte ner en från topp till tå ända in på skinnet.

Sen en spännande tur runt kvarteret i inneskor utan mönster för att ta mig till friskis och duscha, om man vill förstå hur vattenplaning fungerar så är släta sulor i slask en intressant studie.

Nu är skor fyllda med tidningspapper i förhoppning om en fuktig istället för dyngsur hemfärd.

Kan inte nog så mkt tipsa om Specialized Defroster. Kostar en slant men värt varenda krona om man tänker sig att vinterpendla. Snustorr och lagom varm idag.

zodah sa:
Crocko sa:

Kan inte nog så mkt tipsa om Specialized Defroster. Kostar en slant men värt varenda krona om man tänker sig att vinterpendla. Snustorr och lagom varm idag.

Finns definitivt uppgraderingar att göra på klädsidan, dock skall den stulna vintercykeln ersättas först, att ha skärmar hjälper ju en hel del till skillnad från att pendla med "naken" sommar CX genom slasket. Får se om det hinns med att skaffa riktiga vinter skor denna säsong eller om man fyndar på rea inför nästa år.

Gillar mina Defroster men börjar det röra sig neråt minus tio grader är det stelfrusna tår efter nån timme....även med bra sulor och sockor. Fast det är ju rätt personligt det där, hur frysbenägen man är. Skulle vintern tuffa till sig här i Stockholmsområdet, där den ju har varit väldigt snäll sista månaderna, skulle jag testa elsulor!

5 cm vattenmättad slask hela vägen. Blev blöt om fötterna genom skorna för första gången på väldigt länge. Kommer att bli riktigt vidrigt om det inte smälter på ordentligt i eftermiddag.

Tog fram cykeln, som stått orörd i helgen, med platt bakdäck.
Insåg att slangförrådet är i kris. På med en lapp på en nypunkad slang och iväg med hunden.
Efter 100 meter insåg jag att det bara var att kalla in hunden för lagningen lämnade en del att önska.
Knalla tillbaka och leta slang. Efter lite sökande hittades en bättre begagnad i en påse med sommardäck. Å vad roligt det är att kränga på och av SWM...

Med 2,5 bar i däcken var det rätt trivsamt att tuffa till dagis och gunga till stan. Sladdade in på kontoret vid 10...

Guldragge sa:
Gillar mina Defroster men börjar det röra sig neråt minus tio grader är det stelfrusna tår efter nån timme....även med bra sulor och sockor. Fast det är ju rätt personligt det där, hur frysbenägen man är. Skulle vintern tuffa till sig här i Stockholmsområdet, där den ju har varit väldigt snäll sista månaderna, skulle jag testa elsulor!

Jag har Diadora vinterskor i 45, 2 nummer över min ordinarie skostorlek, extra ullinnersulor samt tjocka ullsockor. Efter 3-4 timmar oavsett ner till minus 10 blir det ibland lite kyligt och det beror högst troligt på svetten/fukten. Mao funkar det OK.

Guldragge sa:

Du har rätt där, det är min erfarenhet också gällande Defroster. Vid -10 och en mellantjock ullstrumpa så var det svalt om tårna. Kan tänka mig att man faktiskt fryser vid -15. Men där gå iofs min klimatgräns : -) då tar jag T-banan.

20180212_123856.jpg

Dagens pendling var isig!

Årets tröttaste pendling. Efter influensa tog jag det jääääkligt lugnt idag. Rullade in på 54 min och nytt någonsinsämsta. Oplogad förort och slabbfest i stan. Men det va inte det som va problemet idag.

Kanske ska ner under 50 nu på hemsvängen.

Rattnalle sa:
5 cm vattenmättad slask hela vägen. Blev blöt om fötterna genom skorna för första gången på väldigt länge. Kommer att bli riktigt vidrigt om det inte smälter på ordentligt i eftermiddag.
Nästan lika vidrigt på hemvägen. Knappt så någon hade varit ute och plogat nånstans heller - hoppas verkligen inte att det fryser i natt..

Blött men inte som igår. Skivbromsarna skriker i högan sky. Funkar bra som allmän tuta och "hörru se upp".

Pumpade i en ca 5 bar i däcken och hej vad det gick. Nästan kul att cykla igen.

Orange is the new black... Jag höll på dundra in i staketet i slutet av backen vid Circle-K då GC-banan var täckt av tunn is. Blev att leka cyclocross och gena förbi genom buskaget.

Fanns det ens någon varningsskylt innan backen, om man kommer från Hägerstensåsen? Eller missade jag den totalt?

Första dagen på över två månader utan ont i knäna. Hoppas att det håller i sig. Hagelskuren igår var inte jätteskön.

zodah sa:
Blött men inte som igår. Skivbromsarna skriker i högan sky. Funkar bra som allmän tuta och "hörru se upp".
Mina med, tut-tut, samt att frambromsen låter lite sådär metall-mot-metall, när det inte skriker. Tektro Mira. Får ta och söka på forumet hur man justerar doningarna.

Ingemar, det är fel på din bild! Vad är det där gröna för något? Vad är det för jättelampa som lyser?

Tog den sopsaltade vägen hem, fast den verkar vara trasig då det låg ett litet lager med snö på vägen. Efter Hässelbyrondellen övergick det till helt oplogat.

Jodå. Två mil stående, med 26" snigelspeed/ V-broms/ oplogat klibb och en hund som drog åt fel håll..
Enda plogade cykelbanestumpen, var mellan sjukhus och Elgiganten?
20180213_1326351.jpg

carruw sa:
Orange is the new black... Jag höll på dundra in i staketet i slutet av backen vid Circle-K då GC-banan var täckt av tunn is. Blev att leka cyclocross och gena förbi genom buskaget.

Fanns det ens någon varningsskylt innan backen, om man kommer från Hägerstensåsen? Eller missade jag den totalt?

Vilken väg kom du in på den GC-banan? Helt avstängd vid Mikrofonvägen/tunneln med staket och tungavstängning, och vid varje tvärgata från Midsommarvägen fanns iaf igår redan där en orange textskylt med info om att GC längs E4 är avstängd. (mellan Mikrofonv och Nioörtsv) Federicos bilder visar ju iaf att det har gödslats med skyltar :-) Och den vägen jag kommer söderifrån finns inte en chans att komma in på den sträckan av misstag sedan måndag morgon. :-)

Firade slasksnöfallet med en extrarunda på väg hem med en avstickare till Järvafältet. Belöningen blev minusgrader och iskakekassett.

Bilagor

• 9B036247-E229-48A3-8AC5-423E0F2B9A82.jpeg
    9B036247-E229-48A3-8AC5-423E0F2B9A82.jpeg
    197.6 KB · Besök: 58
  • 65510895-EBA5-4184-83B4-BD8176776238.jpeg
    65510895-EBA5-4184-83B4-BD8176776238.jpeg
    213.5 KB · Besök: 51
Började dagen med att bli väckt av sonen vid 4. Gick upp en timme senare och tänkte att det är väl bra att komma iväg till jobbet lite tidigare. Väl nere vid cykeln tänkte jag att det är nog dags att pytsa i några tag med pumpen i bakhjulet, men nog fan såg ventilen lite konstig ut. Stack bara upp några mm. Men men, pumpade upp till 5 bar. När jag tar loss munstycket slutar det inte pysa... Faaan...

Av med hjulet och kränger av däcket. Inser att ventilen sitter helt lös i slangen. Vetifan hur den har tätat tidigare...

Så kom iväg i normal tid till jobbet i alla fall, med ny fräsch slang! Skönt att det hände hemma i förrådet och inte på vägen.

Under pendlingen var det tysta dubb i Sthlm idag. Tjock isbeläggning hela vägen där det inte var sopsaltat. Gick fint ändå.

Senast ändrad:
Slarvigt sopsaltat i Järfälla igår medförde skridskois på de sopsaltade vägarna. Jag föredrar iofs detta jämfört med knaggelis som är alternativet en dag som denna.

Dubben var i stort sett helt tysta, hoppas att inte alltför många går omkull idag, det är halt om man kör dubbfritt.

Tillbaka
Topp