Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Blev omvägen hem. Vättlefjäll

Bilagor

• 20160211_155610-2.jpg
    20160211_155610-2.jpg
    108.2 KB · Besök: 53
Var lite nervös när jag rullade ut, hade bytt slang igår efter en tämligen mystisk punka som hade kunnat bero på nåt skumt med fälgbandet.
Men det ordnade sig tydligen med den nya slangen.
Hann morsa på Velocipede vid Slussen, sen försvann han i trafikomläggningen.
Åkte från jobbet tidigt för att hinna lite skridsko på ÖIP inför vikingarännet. Loppets längd är nog densamma som mina träningsmil.
Pga glömska och skenande lättja så tog jag inte med kängorna, så jag fick åka i cykelskorna. Lite vingligt, men det funkade.
Hem i skymning och lätt snöfall. Vassa flingor.
Hittade ett par öronmuffar på cykelbanan mellan Huddinge - Flemingsberg. Någon här som saknar dem?

Jag var knappt människa när jag vaknade imorse. Sov uselt och vaknade flera gånger inatt. Minns inte pendlingen till jobbet alls. Sen var jag trött på jobbet en stund innan jag cyklade hem. Hemvägen minns jag för den gick evinnerligt långsamt. Usch så slö jag kände mig.

Sen blev det en sväng med bilen för att hämta MTBn på verkstan. Fascinerande att kunna köra en slinga på 3-4 mil tvärs genom Göteborg fram och tillbaka med start 16:30 och slut 17:30 utan att en enda gång ens behöva sänka hastigheten mot om jag kört på tom väg mitt i natten. Undantaget var något rödljus vid Linnéplatsen där det stod ett par bilar framför mig. Och så klagas det på trängsel...

Mötte Novisen imorse vid typ rissne/rinkeby. Började fundera på hans tråd om pendlingens verkliga kostnad, vad hette den?

Stumpy sa:
Vinden skulle vrida till nordväst i EFTERMIDDAG. Damn SMHI!

Hemvägen gick klart lättare. Fick några års-KOM på köpet under ivrigt dubbrassel. Fick man inte fina "kronor" för års-KOM förra året, eller startar det först några månader in på året?

Edit: Idag buss.

Senast ändrad:
Igår var döden nära på hemväg. Motvind och trött. Idag var det roligare. -1°C och lite snö så föret var helt perfekt för dubb, tyst och fint, på de ställen där det inte saltas. Slirade in på bra tid trots att jag fick vänta länge vid ett par rödljus. Inte så många pendlare ute från mitt håll nuförtiden.

Idag var det en halv millimeter snö och flera minus så det fick bli vinterhojen. Väldigt skönt var det, stilla och fridfullt, nästan så jag ville ta en omväg till jobbet :)

Igår dubbelpunka, inte för mig men på dotterns (tillfälliga) rullstol.
Fixade ny slang på hjälpmedelscentralen (inte så att det dräller med 25-540 slang hemma) så jag kunde hjälpa henne att byta efter jobbet.
Hon ville vara med för att lära sig vilket naturligtvis uppmuntras.
Visar hur man känner efter i däcket så det inte sitter något vasst kvar osv.
Dubbelkollar efteråt för säkerhetsskull.
I med ny slang och pumpar så gott man orkar med minipump (eftersom hon var hos sin mor hade jag inte tillgång till fotpumpen)
Sen gick vi till macken för att "toppa upp". Kom halvvägs innan det var punka igen. *suck*
Kollar igenom däcket igen och den här gången så hittar jag iaf orsaken. en glasbit som inte tittar fram utan att jag vände däcket ut och in och tryckte allt jag orkade från utsidan.
Gör mig redo för att hoja hem till andra sidan stan för att hämta lagningslappar när jag kommer på att la jag inte dom i sadelväskan efter den där gången jag dubbelpunkade? Mycket riktigt dom var ju där.
Bara att laga och rulla bort till macken och toppa upp. Kändes dock knepigt med en tryckangivelse på däcket 6-10 bar. 6 bar är ju nästan vad man har själv på 25mm däck fast man väger nästan dubbelt så mycket.

Mest fascinerande idag var mannen på mtb som plingade och ropade högljutt åt vilsna gångare med rullväskor vid hotellen på Norra bantorget att det minsann var cykelväg de gick på, för att sekunden senare blåsa rakt genom ett rödljus. Rätt ska vara rätt, för alla andra. Tänkte cykla ikapp och plinga och ropa "rödljus", men jag hade zenpendling på schemat.

12 Februari

Bilagor

• 12feb2_.jpg
    12feb2_.jpg
    70.8 KB · Besök: 51
  • 12feb3_.jpg
    12feb3_.jpg
    143.2 KB · Besök: 55
  • 12feb1_.jpg
    12feb1_.jpg
    55 KB · Besök: 49
  • 12feb4_.jpg
    12feb4_.jpg
    59.2 KB · Besök: 56
Cyklade mentalt trött och paranoid efter att ha städat upp ett par-tre hinkar från en vomerande trettonåring under morgonen.
Vinterkräksjuka in the house...

skrotfot sa:
Cyklade mentalt trött och paranoid efter att ha städat upp ett par-tre hinkar från en vomerande trettonåring under morgonen.

Jaha, och nu kommer du hit till Happy och för smittan vidare?! ;)

Hemkontor idag så pendlade till fots de fem metrarna från sovrummet.

Jättehalt. Önskade mig faktiskt dubbdäck fram istf dubbfritt. Första gången jag känt så på snart två vintrar!

Cyklade till ett jobb med kollegor? Så fler får njuta av vinterkräken i helgen?

skrotfot sa:

Senaste veckans pendling har varit fantastisk. Nya hjul och nya däck, som en ny cykel.
Och idag blev man bjuden på kaffe på vägen till jobbet och solen sken!

Cyklar sen vidare, påmind om att det farligaste stället för cyklister nog är vid överfarter före eller efter rondeller - bilister verkar ha fullt fokus på rondellen, ingenting annat.

Du har så rätt så Lejon och vad skönt att det gick bra för dig! Detsamma hände mig i somras men skillnaden var att den bilisten körde betydligt fortare och att jag skadade mig ordentligt. Hans svar varför han inte såg mig var att han hade tittat åt vänster för att hålla koll på bilarna och även pga att bilen som redan stod stilla i högerfil skymde hans sikt... I rättegången blev föraren dömd för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada, kändes bra med lite upprättelse :-)

Senast ändrad:
När jag dragit på mig bibsen kom jag ihåg att jag ju inte skulle cykla idag för jag skulle ju DIT och sen i bil ända DIT. Riktigt tråkigt faktiskt, för det såg fint ut idag.

Seg och långsam efter två dagars soffliggande med förkylning. Ont i lungorna fortfarande och skulle nog ha stannat hemma i dag också. Härligt med misärliknande väder när man är klen.

Glömde, igår var det nära.. En vänstersvängande övningsförare såg inte mig, alls. Jag skulle också svänga vänster.
Hon såg frågande ut när hennes pappa fick henne att stanna mitt i gatan. Sen såg hon mig, en aha upplevelse att cyklister kommer "från ingenstans".

IngvarW sa:
BC sa:

Vi ligger lite efter i topplistan på antalet vintercyklande cyklister. Jag "comittade" min cykling, tog en jäkla tid. Lustiga frågor. "Hur många år har du cyklat på vintern? Ange ett tal mellan 1 och 120"

Committade också officiellt till winterbiketoworkday för andra året. Inte heller i år stod hurrande människor med lagerblad och fredagspilsner och väntade på mig vid jobbet.

Istället höll jag gåendes på att halka på en dold isfläck på dotterns skolgård, samt cyklandes braka rätt in i en skåpbil som bestämde sig för att den nått sin destination, helt utan förvarning om man nu inte räknar tvärnit som det, uppför Tyska Brinken.

Pratade lite med chauffören som bad om ursäkt, men så fort jag kommit runt hörnet hördes ekande skratt i gränden då han berättade för sin co-driver...

Smädad, men hey, det är fredag.

http://vinterkräksjukan.se/symptom-och-smitta/

Inkubationstid: 1-2 dygn

Edit: Klipp och klistra urlen. Tinyurl fixade den inte heller.

Senast ändrad:
Respektlöst hur som. 'men jag mår ju bra?'

Jag hade jagat hem dig från jobbet.

[/quote]
Jag är givmild :)
Mår än så länge finfint och anammat OCD-hygien samt duschat på jobbet innan kollegor mötts. Höll mig på min kant.[/quote]

Fortfarande inte bestämt mig för och köpt ny cykel. Allt annat snott nu på nytt inhandlat och fått så återstår bara en ny året-runtpendlare...
Nu rea på 4 Season på wiggle, är det värt det att ha mellan-säsong-däck? För känns helt onödigt att rulla runt på hela sommaren. Annars sommardäck och sen vinterdäck just före första svarthalkan (värsta turen i år, folk föll som furor i söderort nedan jag höll på att kränga däck, el snarare sportson samtidigt som nyservicen) och fram till gruset är borta liksom. Kommer jag ens idas byta däck ytterligare en gång liksom? Är det mycket bättre punkaskydd på 4 season än gp 4000S II? El är det bara greppet och den mjuka gummin som tål kyla? Rätt dyra ändå trots 42% rea liksom.

Får också peka lite finger angående kräksjuka. Kan du inte jobba hemma? Kanske svårt om man inte är IT-nerd iofs.

Omkört av någon (här?) som jagade KOM uppför Sikla bro från stan. Såg slitigt ut på slutet.

Själv malde jag på med Metallica i lurarna och en bira innanför västen. Fredag!

Grymt skönt idag. Blev vinterracern då det var halt imorse. Omväg hem genom Delsjön sedan blev det lite stadsvyer i brillorna.

Bilagor

• 20160212_171001.jpg
    20160212_171001.jpg
    211.2 KB · Besök: 44
  • 20160212_165950.jpg
    20160212_165950.jpg
    419 KB · Besök: 43
Gled hem ljudlöst på dubbdäcken samtidigt som jag blev piskad i ansiktet av blötsnön/haglet. Hur funkar det att cykla med skidglasögon? Nån med erfarenheter?

Gushem sa:
Gled hem ljudlöst på dubbdäcken samtidigt som jag blev piskad i ansiktet av blötsnön/haglet. Hur funkar det att cykla med skidglasögon? Nån med erfarenheter?
Man känner sig lite utvecklingsstörd, men det funkar bra. Jag kör skidhjälm med goggles i snö och/eller rejäl kyla.

Tidigt blev det, sömncyklade i ensamhet i beckmörkret. Tomt på trafik men mysigt på något sätt. Vaknade till på ett obehagligt sätt i slutet av Götgatan (norrut) där snöröjarna lämnat en liten hög snö precis där jag ville cykla. ... blev väl bortskämd i går när jag var ute med bilen. Man liksom vänjer sig av vid att vara paranoid då.

Tillbaka
Topp