even skrev:
-------------------------------------------------------
> Oavsett om vädret tillåter valfri cykel och
> odubbat är allt jobbigare nu än för en månad
> sen ty jag har ätit mer och cyklat mindre.
>
> Totteman: Gick vevarmen sönder? Eller hade man
> inte verktyg att sätta tillbaka den - ens
> temporärt (med lägre moment än vad som
> föreskrivs)?
Vevarmen lossnade. Tror att den inte satt perfekt på axeln. Hade faktiskt tänkt på det tidigare. Det syns ju ganska tydligt om axeln "är för kort" och inte riktigt räcker genom hela öppningen på pedalarmen.
Nåja, ingen annan skada skedd annat än att jag blev lite fundersam på hur jag nu skulle hinna till julbordet med familjen. Men tack vara min eminenta planering så hann jag till det. Tanken var att cykla till TCM Cykel för att lämna in cykeln på service, och gå därifrån till Spis & Vin. Nu blev det på ett annat sätt, och jag hämtade cykeln med bil idag. Då cykeln är ganska ny får det fixa det när den servas.
På tal om julbord kan Spis & Vin rekommenderas. Bra mat, bra service och trevligt att kunna prata med krögaren och höra om årets nyheter. Det var lika bra i år som förra året.
När det gäller pedalarmen hade jag insexnyckel, men i regnet var jag inte så kreativ och positiv till det hela. Jag försökte pressa på pedalarmen på axeln, men det blev inte bra. Med ett hägrande julbord var jag tvungen att bestämma mig för om jag skulle kämpa med pedalarmen och riskera att missa julbordet eller vända om och ta bussen.
Årets sista pendeldag hände detta...faktiskt sista pendlingen också.