Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Går det inte att träna på Ältavägen 06:15 kan man lägga ner lvg-cykling IMHO. Befängt!

Lagen föreskriver så vitt jag minns att vägbanan får användas där det samtidigt finns en cykelbana om målet för färden kräver det.

Aliide sa:
Lejon sa:
Fjärdebrunn:
Rätt eller fel utifrån ens personliga perspektiv kan diskuteras, men att bilister blir arga och kanske får ett ökat agg mot cyklister när de uppfattar det som att en grupp cyklister tränar på "bilvägen" när det samtidigt finns en dedikerad och funktionell (bilisten är säkert övertygad om att den är fantastisk) cykelbana bredvid är inte direkt förvånande....

Var skitkul att möta två klungor från Fredrikshof Farsta en söndag i somras, på en smal cykelbana (fd gc med heldraget emellan). För i helvete, tvåled på 1,5 meter bana. Bra med gående och barnvagnar på gångdelen så där kunde de inte väja över. Tack för den, blev att stanna och hoppa ner på körbanan och vänta tills de passerat.
Idioter som tränar på cykelbana!!!

Tycker du alltså att det är att föredra, blir det mindre konfikter i trafiken på så sätt? Anser du att Peletonen ska ta cykelbana på riktigt?

Det finns vägar och platser där det är olämpligt att träningscykla i klunga. Tyvärr är det många som inte tänker. Tvåled på cykelbana är oftast olämpligt, jag håller med. Hur det var där du mötte fredrikshof vet jag inget om.
Egentligen tycker jag att det inte alls är ett problem med tre cyklister på vägen vid Hellasgården, MEN jag skrev att bilister kommer bli arga - det är inte förvånande (men kanske tragiskt).

När LePeloton går sommartid tidigt på morgonen anser jag att "bilvägen" är lämpligast då det är lite trafik och ganska många cyklister i god fart. Skulle man däremot vintertid köra i en klunga i mer maklig fart en tid med mycket biltrafik är det lämpligare att välja cykelbanan anser jag - all ilska från bilkollektivet är inte värt det...
Man kan tycka det är ologiskt, jag anser att det inte finns enkla regler som man alltid kan följa fundamentalistiskt utan att man får ta med flera faktorer i beräkningen och anpassa sig till verkligheten (även om man inte gillar den).

Lejon sa:
Aliide sa:
Lejon sa:
Fjärdebrunn:
Rätt eller fel utifrån ens personliga perspektiv kan diskuteras, men att bilister blir arga och kanske får ett ökat agg mot cyklister när de uppfattar det som att en grupp cyklister tränar på "bilvägen" när det samtidigt finns en dedikerad och funktionell (bilisten är säkert övertygad om att den är fantastisk) cykelbana bredvid är inte direkt förvånande....

Var skitkul att möta två klungor från Fredrikshof Farsta en söndag i somras, på en smal cykelbana (fd gc med heldraget emellan). För i helvete, tvåled på 1,5 meter bana. Bra med gående och barnvagnar på gångdelen så där kunde de inte väja över. Tack för den, blev att stanna och hoppa ner på körbanan och vänta tills de passerat.
Idioter som tränar på cykelbana!!!

Tycker du alltså att det är att föredra, blir det mindre konfikter i trafiken på så sätt? Anser du att Peletonen ska ta cykelbana på riktigt?

Det finns vägar och platser där det är olämpligt att träningscykla i klunga. Tyvärr är det många som inte tänker. Tvåled på cykelbana är oftast olämpligt, jag håller med. Hur det var där du mötte fredrikshof vet jag inget om.
Egentligen tycker jag att det inte alls är ett problem med tre cyklister på vägen vid Hellasgården, MEN jag skrev att bilister kommer bli arga - det är inte förvånande (men kanske tragiskt).

När LePeloton går sommartid tidigt på morgonen anser jag att "bilvägen" är lämpligast då det är lite trafik och ganska många cyklister i god fart. Skulle man däremot vintertid köra i en klunga i mer maklig fart en tid med mycket biltrafik är det lämpligare att välja cykelbanan anser jag - all ilska från bilkollektivet är inte värt det...
Man kan tycka det är ologiskt, jag anser att det inte finns enkla regler som man alltid kan följa fundamentalistiskt utan att man får ta med flera faktorer i beräkningen och anpassa sig till verkligheten (även om man inte gillar den).

Det är en självklarhet att vara på vägen vid träning annat än i undantagsfall. Förhoppningsvis får vi även lagen (tydligare) på vår sida vad det lider också.

Bänga gubbar i bil kommer vi dock få stå ut med ändå. Bara att ta det vänligt och sakligt. Denna diskussion har vi haft tusen ggr känns det som så jag kommer inte skriva mer i ämnet i denna tråden.

Pendlingen gick fint. På cykelbanan där sådan fanns.:-)

Senast ändrad:
Vad man har rätt till och vad som är lämpligt är inte alltid samma sak....

Men för att hålla sig till tråden: pendlingen från västerort i Stockholm till norrort var fin i morse. Torrt, soluppgång, medvind, grus och lite is. Virriga fotgängare som vanligt vid bussterminalen Danderyds sjukhus.

Senast ändrad:
Fin pendling in idag, fantastiskt väder med mera.

När det gäller pelotonen så var jag alltid avhängd där på den tiden jag körde med dem. Oftast i det läget så gled jag upp på cykelbanan när det fanns läge att göra det. De få gånger jag orkade sitta kvar i klungan var det bäst att ligga på vägen.

Ja, hmm jag är ju internetcyklist och hålla mig ifrån pendeltråden iallafall! Förövrigt hemma sjuk (efter att ha åkt kommunalt i en knapp vecka. Ska ut och klista ett fint offentligt brev till den kära granne som stal min pendlare och alla fyra sommardäck jag ägde (inkl de jag väntat ett halvår på och just fått hem). Så hej så länge...

Blev omkörd av någon på en Planet X Kaffenback med MTB-styre imorse strax före Globen. Själv kämpade jag på i motlutet någonstans mellan zen och självplågeri och så kom den där förbidundrande i dubbla hastigheten. Verkade orka hålla upp till krönet också, inte bara lite kränknings-ladd. Fin cykel trots växlarna!

Det blev bara till i morse. Nu får pendelcykeln bo på kontoret en vecka medan husse bor på GC lika länge :-)

Aliide sa:
Kan en sådan funka att låsa fast med? Vid närmare eftertanke kommer det bli bra träligt att bära ner cykel tre trappor strax innan 06 på morgonen, med tanke på skitighetsgrad så här års är det inte jättelockande att bära på axel heller ;-)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Golvogla-for-katting-2000022239/

Jag har en sån nere i min källare. Skitsvår att få fast iofs eftersom det är biltema-kvalite på prylarna. Men efter lite svärande så sitter den som berget och med en klass tre kätting och lås känns det rätt säkert.

salle sa:
Aliide sa:
Kan en sådan funka att låsa fast med? Vid närmare eftertanke kommer det bli bra träligt att bära ner cykel tre trappor strax innan 06 på morgonen, med tanke på skitighetsgrad så här års är det inte jättelockande att bära på axel heller ;-)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Golvogla-for-katting-2000022239/

Jag har en sån nere i min källare. Skitsvår att få fast iofs eftersom det är biltema-kvalite på prylarna. Men efter lite svärande så sitter den som berget och med en klass tre kätting och lås känns det rätt säkert.

Grejen är ju att någon måste sett mig ställa in cykeln i förrådet dagligen eftersom det bara var mitt förråd som fått inbrott, ett klass4-hänglås fint avklipt eller snarare itusågat eftersom det var så skarpa rena kanter i stålet.

Lite rädd för att om jag börjar kånka upp och ner cykel för trappen dagligen så kommer jag istället få inbrott i lägenheten och bli av med en även betydligt dyrare cykel som är svårt att få tag på en ny och allt annat av värde i hemmet.

En rätt billig vardagshoj är ändå rätt lite i sammanhanget, det är bara väldigt träligt att skaffa nya grejer som lampor tex (bara att slänga laddsladden till B+M Ixon IQ Premium tex, skaffa nya vinterdäck desdutom mm mm. Det är ju det som är det det mest trista vid cykelstöld, allt meck.

Men kommer fortsättningsvis åtminstone göra det lite svårare för eventuell tjuv, tredubbla lås plus vajer. Kör alltid med ett godkänt (men tror kl 2) ramlås för bakhjulet (bara för att den ska vara låst enkelt på tex jobbet där den egentligen står så att jag typ alltid ser den, och kollegor också). Så framhjul och ram kan låsas fast, men nu kommer jag ha ett klass 4 bygellås och även kedja, dessutom en vajer runt en jävligt tung stålhylla hemma. För det verkar ju finnas någon idiot till granne (inga brytmärken) utan skrupler på vår väldigt lugna gård där man trodde att man kunde få ha sina grejer i fred... Alla hälsar på alla liksom. Men någon har slått in en kil i idyllen.

Ett fint öppet brev tejpades upp på portarna igår, inte minst för att varna och tala om för andra grannar vad som hänt.

(förövrigt upptäckte jag igår att även en sax, en kass tång och en abuskedja, som jag åtminstone trodde hängde vid hatthyllan i lägenheten som den gjort ett tag men måste ha tagit ner. Dessutom var en tygkasse som jag haft trasor i borta, bar han däck+allt annat smått i kassen, var det därför kartongerna till däcken var slängda på golvet, fick de inte plats i kassen med kartongerna på?)

Vilken härlig vecka det här varit, måndag 05:50: upptäcker inbrott och ingel cykel, snabbt upp och byta kläder medan jag samtidigt ringer polisen. Sedan kommunalt och tillika virushärd, feber hostig och snorig och två dagar hemma, varav en karensdag utan lön... Bläk.

Tänkte jag skulle ta en lite längre runda hem från jobbet, ville ha ihop 4mil. Känner plötsligt att något glappar och sekunden senare lossar vänster vevarm. Lugnt tänkte jag bara nån km till sportson, stängt pga ombyggnad. Blev 9km enbenscykling hem...

Efter att ha tröttnat på att cykla fulldubbat på barmark förra veckan lät jag mig idag luras av termometern och tog gruscykeln utan dubbdäck. Gick förstås omkull i första svängen. Låg fart så ingen skada skedd men tog det lungt resten av vägen till jobbet. Nu kommer jag köra med dubbade vinterhärket fram till maj.

Underbart utan dubb. Rulljudet var som skön musik.

MEN, ingen hade tvättat min cykel efter gårdagens grisiga grusblötrunda visade det sig när jag kom ner i källaren. Jag fick Själv stå där lite sen till jobbet med babywipes och gno på kedja, ram, mm..

3+ på ballen och jag drömde mig iväg på en pendlingstur med den odubbade. Mindes sen hur det gått förut och valde dubben. Tur, för det var ju isigt mest hela vägen. Väl framme fick jag framhjulssläpp i garaget. Uppiggande och ingen markkänning.

Dubben kvar, men årsbästa i medvinden.
Åkt skidor i snöslask hela helgen och förväntade mig att det skulle gå riktigt tungt, men benen var med.

Fuktigt och blåsigt. Sällan jag tillbringar så mycket tid i bocken.

Egentligen går det nog att plocka av dubben här på västkusten men de får nog sitta åtminstone någon vecka till så att långtidsprognosen spår slutet av februari. I mars ska det mycket till för att de ska behövas.

Jag med.....alltså tog den lätta fina odubbade.
Och med ett somrigt leende på läpparna kändes den så lätt o skön, men så vurpade jag i en tvär vänstersväng. Förrädiskt på sina ställen.

Men var det verkligen halt i 08?
Tur jag inte visste förrän nu då jag körde odubbat i dag.
Hem, får väl leda cykeln då, har ingen lust att halk omkull på all DÖDS-is :/

Även jag vurpade ute på Ladugårdsgärdet efter ett antal bakhjulssläpp. Klarade mig med lättare skrubbsår. Ångrar att jag inte körde dubbat idag.....

Måndag 8/2
- En unge febersjuk
- En annan simulerade feber för att slippa gå upp
- En tredje försökte ducka sitt andra provtillfälle med en försovning
- Hustrun febersjuk och däckad
Gissa om jag tillslut ville iväg trots gårdagens ryggskott. Tur att jag körde dubbat. När jag vände på ett backkrön för att hämta glömd plånbok och nycklar blev det en speedway-sladd på nattisen som dröjt sig kvar även 08:15.

Helt underbar pendling med avresa 8.30. Nyluftad bakbroms (den var fräsch inuti trots 4,5 år utan luftning f.ö.) och justerad framväxel sen igår gjorde att cykeln kändes 100%. Tänkte slänga på dubbfria skogshjulen men behöll isp-däcken och gjorde ändå klart snabbaste pendlingen sen senhösten, bara flög fram och uppför allting. Vårkänslor också, veckan känns redan bra.

staine sa:
Men var det verkligen halt i 08?
Tur jag inte visste förrän nu då jag körde odubbat i dag.
Hem, får väl leda cykeln då, har ingen lust att halk omkull på all DÖDS-is :/

Jo, för att det var det visst det! Dödshalt var det! (Speciellt i garaget.)

En fundering kring Er som pendlar i mörkret. Hur upplever Ni de som kör med epileptiskt blinkande framljus? Personligen blir jag extremt störd av detta blinkande framljus. Bakljus OK, men den vita blinkande lampan. Nej Tack!

frossarn sa:
En fundering kring Er som pendlar i mörkret. Hur upplever Ni de som kör med epileptiskt blinkande framljus? Personligen blir jag extremt störd av detta blinkande framljus. Bakljus OK, men den vita blinkande lampan. Nej Tack!

Vi "älskar"! blinkande stroboskopdiscolampor i ögonen. Man vaknar till.
Mycket bra. Mycket mycket bra.
Mer sånt. Tack. Så j*vla mycket!

staine sa:
frossarn sa:

Vi "älskar"! blinkande stroboskopdiscolampor i ögonen. Man vaknar till.
Mycket bra. Mycket mycket bra.
Mer sånt. Tack. Så j*vla mycket!

Jag ropar till STÄNG AV STROBOSKOPET! av ren glädje av att se dem.

Lite yr i bollen efter att ha avbrutit nattsömnen för att titta på Superbowl, körde iväg utan hjälm och handskar och fick vända hem efter en bit. Annars gick det segt, hoppas det beror på den bristfälliga sömnen inatt och inte att jag blivit klen... Konstigt nog upplevde jag också att fukten frusit på vissa bitar trots att det var 6 grader varmt ute.

Rattnalle sa:
Fuktigt och blåsigt. Sällan jag tillbringar så mycket tid i bocken.
mmm, det gäller att cykla åt rätt håll bara, jag hade medvind mest hela vägen :) och lyckades komma fram innan det började regna. Högst otippat med tanke på prognosen men jag klagar inte.

Rattnalle sa:
Egentligen går det nog att plocka av dubben här på västkusten men de får nog sitta åtminstone någon vecka till så att långtidsprognosen spår slutet av februari. I mars ska det mycket till för att de ska behövas.
ja, kör odubbat just nu men i slutet av veckan lär det bli halt igen och det verkar hålla i sig några dagar. Bara njuta så länge det varar...

Fy f*n vad jag tappat!
Årets premiärpendling idag, har varit småsjuk sedan julafton och trott att låta bli att cykla skulle leda till tillfrisknande. Pytt!

Dubbdäck, motvind, slutkörda ben (knäböj gym), men alldeles underbart med solen i ansiktet. Men det gick inte fort...

Läste nyligen att Stockholm tog plats fyra i (någon tidnings) rankning av världens bästa städer att bo i. Efter dagens hempendling så ställer jag mig tvekande till det. Misärindex 7.8.

Västkustpendling hem. Ny timing på gröna vågen från Folkungagatan till Skanstull som gjorde att jag var trött redan innan jag kom ifatt elcykeln vid bron. Puh.

Få se. Betala 75 kr Hötorget - Sollentuna och få sitta bredvid en kanonfull spanjor med blåa skoskydd (glömt ta av?) på vägen hem. Han stank av sprit och talade med frugan på högtalare såklart. Detta gör jag inte om mer än nödvändigt. Hos läkare i morse och fick inte ihop det pendlingsmässigt.

Mötte på väg hem 80-talspundarbil som kom utdriftandes från en smågata, på fel sida refugen, i typ 70 blås inne i Enskededalens villaområde. Med sämre omständigheter kunde jag blivit nermejad men nu blev det bara otrevligt. Man kan aldrig slappna av helt...

Lite kämpigt i regnblåsten på väg hem men jag har för mig att det var rätt fint i morse?

Bra hempendling med bra medvind, lyckades ta en 4:e plats på ett Strava segment utan att ens försöka samt med dubbdäck.

Regnigt och blåsigt på vägen hem, men ingen stark motvind så det gick ganska fort i alla fall. Jag lyckades trampa bakhjulet snett i sliding-dropoutsen vid toppen av alphyddan, så att dubbdäck gick hårt emot kedjestag. Fingrarna var lite kalla så jag stod och svor åt snabbkopplingen en liten stund där. Drog åt den stenhårt och cykeln blev glad, resten av hemvägen gick som en dans.

Hempendling under realistiska förhållanden, önskar jag hade vindrutetorkare på glasögonen. Lagom många som var ute och trampade strax före 1800.

Tillbaka
Topp