salle sa:
Aliide sa:
Kan en sådan funka att låsa fast med? Vid närmare eftertanke kommer det bli bra träligt att bära ner cykel tre trappor strax innan 06 på morgonen, med tanke på skitighetsgrad så här års är det inte jättelockande att bära på axel heller ;-)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Golvogla-for-katting-2000022239/
Jag har en sån nere i min källare. Skitsvår att få fast iofs eftersom det är biltema-kvalite på prylarna. Men efter lite svärande så sitter den som berget och med en klass tre kätting och lås känns det rätt säkert.
Grejen är ju att någon måste sett mig ställa in cykeln i förrådet dagligen eftersom det bara var mitt förråd som fått inbrott, ett klass4-hänglås fint avklipt eller snarare itusågat eftersom det var så skarpa rena kanter i stålet.
Lite rädd för att om jag börjar kånka upp och ner cykel för trappen dagligen så kommer jag istället få inbrott i lägenheten och bli av med en även betydligt dyrare cykel som är svårt att få tag på en ny och allt annat av värde i hemmet.
En rätt billig vardagshoj är ändå rätt lite i sammanhanget, det är bara väldigt träligt att skaffa nya grejer som lampor tex (bara att slänga laddsladden till B+M Ixon IQ Premium tex, skaffa nya vinterdäck desdutom mm mm. Det är ju det som är det det mest trista vid cykelstöld, allt meck.
Men kommer fortsättningsvis åtminstone göra det lite svårare för eventuell tjuv, tredubbla lås plus vajer. Kör alltid med ett godkänt (men tror kl 2) ramlås för bakhjulet (bara för att den ska vara låst enkelt på tex jobbet där den egentligen står så att jag typ alltid ser den, och kollegor också). Så framhjul och ram kan låsas fast, men nu kommer jag ha ett klass 4 bygellås och även kedja, dessutom en vajer runt en jävligt tung stålhylla hemma. För det verkar ju finnas någon idiot till granne (inga brytmärken) utan skrupler på vår väldigt lugna gård där man trodde att man kunde få ha sina grejer i fred... Alla hälsar på alla liksom. Men någon har slått in en kil i idyllen.
Ett fint öppet brev tejpades upp på portarna igår, inte minst för att varna och tala om för andra grannar vad som hänt.
(förövrigt upptäckte jag igår att även en sax, en kass tång och en abuskedja, som jag åtminstone trodde hängde vid hatthyllan i lägenheten som den gjort ett tag men måste ha tagit ner. Dessutom var en tygkasse som jag haft trasor i borta, bar han däck+allt annat smått i kassen, var det därför kartongerna till däcken var slängda på golvet, fick de inte plats i kassen med kartongerna på?)
Vilken härlig vecka det här varit, måndag 05:50: upptäcker inbrott och ingel cykel, snabbt upp och byta kläder medan jag samtidigt ringer polisen. Sedan kommunalt och tillika virushärd, feber hostig och snorig och två dagar hemma, varav en karensdag utan lön... Bläk.