Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

När jag tittar ut och ser vädret så är jag glad över att vara hemma sjuk.. Motvinden idag måste ju vara utan dess like?

SMHI utlovade 0-1 grad och rätt rejäl byig motvind. Vädergudarna slängde in ett trumf med lite stickigt snöfall med regninslag. För en solskenscyklist är det inte en bra start på veckan.

Höll på vägen utkik efter alla dessa elcyklister som enligt ryktet borde vara relativt sett frekvent förekommande då det ska vara så mkt trevligare att elcykelpendla än att cykelpendla med en helt självdriven cykel i skitväder. Facit: 45 observerade cyklister på väg upp till Skanstull (slutade sedan räkna då det finns alldeles för mkt annat att hålla koll på inne i stan). Av dessa hade noll elassistans på cykeln vad jag kunde se. Ger i alla fall inget stöd åt tesen att elcyklister skulle vara mindre väderberoende än traditionella cyklister.

Senast ändrad:
Inte hunnit ut än, men jag bävar..
Jag ser regn,träd som lutar och en riktigt grå himmel.
Ögonen kliar,näsan rinner, tror katten smugit in och sovit med mig.
Kaffet är slut oxå!
Hoppas jag har tokfel och dagen artar sig =]

Man tycker ju synd om alla på klassiska damsnurror utan elassist och helt upprätt sittställning en dag som denna, de flesta stod mer eller mindre still i byarna.

Dagen efter en lång grusvägsrunda i högt tempo var inte kroppen så pigg på att ens komma ur sängen. Att grabben höll en vaken från kl3 på natten gjorde nog sitt till också. När jag väl kom till dagis upptäckte jag att jag hade glömt lite kläder till kotten hemma, så det var bara till att köra hem igen för en runda till. De extra kilometerna kunde jag ha varit utan... I övrigt sned medvind och sol, några plusgrader och helt ok väder. Förutom några förvirrade cyklister och fotgängare så var det inga större överraskningar i trafiken.

Dagens pendling blir en envägsresa av ad hoc- typen. Bilen stallad i annan kommun,
fjärran från pendeltågslinjer. Jag övervägde taxi, men kom på att jag faktiskt har en annan lösning.

Den här har hjulbas på 111 cm och en gaffel som störtar som Blommensbergsbacken. Har funnits under en mängd olika namn. Atala, Amici, Bianchi, Baronessa etc. Lyckligtvis har den ett perfekt fungerande Duomatic 102- nav och justa jakarandahjul.

Tar AGV- MC- hjälmen så man slipper frysa om öronen.

Bilagor

• 20190407_144445.jpg
    20190407_144445.jpg
    370.3 KB · Besök: 137
Formligen flög fram i medvinden (Sollentuna-Hötorget). Hade också bråttom som fasen till tidigt möte kl 07:15. Nollgradigt vid start och klädde mig för mycket...

Den här gången kan jag inte skylla på fotgängare... Att jag bestämt försökte ge mig på asfalten slutade som det brukar göra, asfalten vann! Det vara bara att hasa sig upp på cykeln igen och cykla resterande 9km hem. Hoppas ni haft bättre lycka idag ;)

Bilagor

• A4385C31-9646-48F3-96BB-24A8C85B8A55.jpeg
    A4385C31-9646-48F3-96BB-24A8C85B8A55.jpeg
    130.7 KB · Besök: 138
Cohen sa:
Den här gången kan jag inte skylla på fotgängare... Att jag bestämt försökte ge mig på asfalten slutade som det brukar göra, asfalten vann! Det vara bara att hasa sig upp på cykeln igen och cykla resterande 9km hem. Hoppas ni haft bättre lycka idag ;)
Usch usch usch!

Jag behåller sommardäcken på. Det smälter väl bort med detsamma?

Hoppas vinden håller i sig så en får medvind hem. Tog en extrasväng upp till Täby, mest för att få vända söderut och ha vinden i ryggen några kilometer.

Kudos till killen som stod vid skeppsbron igår och gav cyklisterna high-fives för att dom kämpade mot motvinden. Det gav bra pepp! :D

Idag blev det mycket ta rygg på andra pga slut efter all vind igår *skäms*

8 m/s NNV hem igår. O-kul. Bättre idag. Bilen hade ett 3 mm lager av pudersnö men vägarna bara och fina. Fint in idag.

Blev till att invänta broöppningen på väg hem igår.
Hade tänkt ta en omväg hem men motvinden vann kampen så det fick bli gymmet istället när jag väl kom hem.

Lika mycket kläder som vid -15. Mys att inte frysa nån stans. Mötte många fingervantar där fingrarna uppenbarligen inte var i handskens fingrar längre, några utan mössa, nakna anklar mellan kortstrumpor och byxor... Måste vara lite jobbigt att fortsätta klä sig som en tonåring när man är vuxen ;-)

Vinterjacka på.

Annars gick det fint.

Man är inte direkt på topp konditionsmässigt efter 6 veckors vila.

-7 men ändå ganska många cyklister.
Två uppmärksamma och hjälpsamma lastbilschaffisar värmde i kylan.

/T

P.S. Barmitts är fantastiska- fick ha korta handskar för att inte koka bort händerna!

Premiärpendling med landsvägscykel, firades med en liten omväg, 40km vart det totalt.
Soligt och torrt, men kallt som attan var det, -7 visade mätaren.

Idag fick en bil smaka känga. Trött på alla dessa jävla hetsiga bilförare i sthlm som har noll respekt för sina medtrafikanter.

Torrt på västkusten. En av "vinterns" kallaste cyklingar till jobbet imorse. Ovant med östlig vind på morgonen, vände till nordlig hem, inte heller vanligt.

Vad och hur mycket måste man äta på lunch för att inte krascha? Eller har ni andra knep?

Fick leta fram vintertightsen, har kört med bara vader senaste tiden men -7 blir lite för svalt. Blev kränkt i ett obevakat ögonblick och kränkte tillbaka och seglade ifrån. Kikade över axeln i en korsning 8 km senare och han var kvar!

Fem minusgrader på termometern när jag gav mig hemifrån. Tror inte jag cyklat i sån kyla sen 1997. Kändes som halva garderoben åkte på, men det hjälpte för jag frös faktiskt inte även om det var lite svalt åt fötterna. Det som är bra med det här vädret är att det i alla fall inte är en massa regn utan tämligen torrt. Längtar dock efter lite värme.

Första cyklingen på en vecka pga skada, kändes riktigt bra att vara tillbaks i sadeln, kallt men fint ute. Blå himmel, sol och vindstilla!

Förstoppning vid Slussen pga att jobbargubbarna höll på med något. Vi var nog ett 50-tal cyklister som stod i kö :-)

Oförskämt härligt idag.
-5 ute och snustorrt... Blev en lite genväg genom skogen på vägen till jobbet

pendling190412.JPG

Tillbaka
Topp