Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

En fråga - om kedjan har svårt att hamna på lilla klingan fram och istället fastnar mellan klingorna, kan den vara för lång? Eller är det bara för dåligt justerad växel?
Har du vänt klingan rätt? Om du vänder den åt fel håll funkar det (typ), men avståndet mellan klingorna blir för stort.

Pga anledning blev det bara 2 dagar på cykeln denna veckan, men fifan va mycket folk det är på banorna nu.
Blir ju inte bättre av att alla andra än cyklister befinner sig i cykelbanan.
Screenshot_2022-09-03-05-59-49-15_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg

Broar är ofta snäppet knepigare än mark då man inte kan köra med vält på samma sätt (t.ex Västerbrons cykel och gångbanor är inte byggda för den tyngden på det sätt som vägbanan är). Men visst borde det gått att göra bättre än det resultat som sommaren ledde till.

Klart det går att välta, bara fräsa ner och börja med en mindre läggare för parkväg och motsvarande vält.
Välten lär inte väga mer än de hjullastare som plogar eller dras sopsalt aggregat. Att det är ojämnt nu är för att det är ett uselt arbete. Förmodligen motsvarar det var staden har beställt/betalat för. Slipa asfalt gör man aldrig, den fräser man.

Grymt fin morgon! Vaknade 05:00 och tänkte att visst kan man snooza en kvart eller två... och vakna ännu tröttare... så jag gick upp istället och trampade till jobbet. ? Mörkt först och nästan vindstilla, en hel del djur inklusive en igelkott, blir alltid glad av dem. ? Det kändes långsamt men blev helt okej tid.

Jösses amalia vad med cyklister det är nu. Vid Hornstull längtade jag nästan till blötsnö och motvind. Eftersom alla tränger sig längst fram och sen inte klarar av att starta när det blir grönt (ett av mina nya hatobjekt) så kom jag inte ens med på ett grönsläpp, jag vägrar dessutom att göra likadant för det går emot min moraliska kompass, jag vet jag är knäpp.

Var riktigt förvånad att alla cyklister stöd och väntade i rad vid första stora korsningen jag mötte, även om två smittades från kön för att cykla mot röd. Och lite senare väntade en cyklist inför en övergångsställe så att två gångtrafikanter vågade sätta foten på cykelbanan! Kanske för att jag pendlade lite tidigare idag, kl 8:00, och pendlare är då lite mer professionellt?

Vid sista korsningen, där jag anlände som första, var ordningen dock återställt: alla fem cyklister provade att trånga sig genom två refug samtidigt.

EDIT: dessutom perfekt pendlingsväder!

Nu har de asfalterat den lilla vägen genom skogen mellan Bällstavägen och Vultejusvägen som går parallelt med Peringskiöldsvägen. Tror de blev klara med själva asfaltläggningen på en eller två dagar och hela sträckan är sagolikt slät och fin. Detta alltså på en tidigare grusväg genom ett kuperat skogsområde.

Hur kan man då inte lyckas lägga bra asfalt på Västerbron?
Premiärkörde i morse. Det är F1-kvalitet på den asfalten. Kluven, det är fult som f--n, det som förut var en fin hård grusväg. Men kan vara bra smitväg för att slippa kl 8-kaoset vid NA-skola.

Premiärkörde i morse. Det är F1-kvalitet på den asfalten. Kluven, det är fult som f--n, det som förut var en fin hård grusväg. Men kan vara bra smitväg för att slippa kl 8-kaoset vid NA-skola.
Precis. Eller, för att vara en asfalterad väg är den fin, lite slingrig genom skogen, men grusvägen innan var finare. Tror jag har accepterat den men bara för tack vare kvaliteten på utförandet.

Ja det blev både buff och tunna långa byxor, hem blev det korta bibs.
Hade sällskap hemåt en lös springande hund. ?
Han ville bara hälsa.

Fin morgon, skarv över Lilla Skuggan på väg till kontoret i Solna i hopp om att hitta de armvärmare som glömdes på kompiscrossen igår. Hem raka vägen på eftermiddagen. Mycket folk på cykelbanorna fortfarande.

Var var kompiscrossen? Jag var förbi Stora skuggan igår (i egenskap av lite nyfiken publik bara). Inte skuggan av en cx där iaf.

Nytt jobb betyder möjlighet att cykla till och från regelbundet. Tre första dagarna har gått smidigt och vädret har varit skonsamt. Lite ovant med cykeln bara... styret känns för smalt, jag måste använda 2 fingrar och kraft för att få bromsen att ta (fälgbroms ?) och när jag trycker på reglaget vid vänster hand åker inte sadeln upp och ner utan kedjan trillar ner på klingor som inte borde finnas ?... Nåja, jag vänjer mig väl, och på plussidan rullar den lite bättre på asfalt än mountainbikesen...
Och det är en lyx att kunna cykla till jobbet!
20220905_073258.jpg

Rätt skönt att ligga o skrolla Happy nu på kvällen efter en fin cykeldag med hemmet-jobbet t.o.r.

(blev faktiskt en spännande mtb-tur med barngruppen nu på kvällen också. Så det så ??)
Nu dröjer det till torsdag innan jag får cykelpendla igen. ? Känns långt dit men fina cykelvädret verkar hålla i.

Solskenscykling till nya jobbet idag med. Lyckades hitta både cykel- och omklädningsrum på första försöket. Men borde inte fastighetsägare som hyr ut svindyra sunkiga skåp till fattiga anställda typ pryglas offentligt med små dåliga minipumpar...

Solskenscykling till nya jobbet idag med. Lyckades hitta både cykel- och omklädningsrum på första försöket. Men borde inte fastighetsägare som hyr ut svindyra sunkiga skåp till fattiga anställda typ pryglas offentligt med små dåliga minipumpar...

Var glad att i alla fall finns skåp, här har man byggt ett alldeles nytt stort kontorshus med plats för uppemot 400 cyklar, men man missade ett par små detaljer som att cykelpendlare kanske vill ha skåp för ombyte och någonstans att torka blöta grejer.

Händelselös lugn pendling idag, tog en vaccinspruta igår och fick ovanligt ont i vänsterarmen.

Såg ganska många coola hojar som gjorde mig avundsjuk idag. En surley med barend-shifters och en randohoj med både ramväska, styrväska, sadelväska och tempopinnar, framförd av en man iklädd skjorta och byxor med pressveck.
Stock exchange at 9, adventures at 10

Första inlägget här så vi får se vart det här tar vägen! bytte jobb innan sommaren och insåg att det snabbaste sättet att ta sig genom stan är cykel, så jag köpte mig en Cannondale topstone3 och började trampa.

Dagens pendling började med en glasflaska som låg kastad över hela cykelbanan, en snickare som inte kollade när han körde över cykelbanan innan västerbron, och den otroligt dåliga asfalten över västerbron, jag skulle fan kunna få bättre yta genom att kasta oljegrus över vägen än vad de lyckats med!

Luften var krispiga och det var skönt att inte vara toksvettig som man var under julio/ augusti när man kommer fram i alla fall!

Första inlägget här så vi får se vart det här tar vägen! bytte jobb innan sommaren och insåg att det snabbaste sättet att ta sig genom stan är cykel, så jag köpte mig en Cannondale topstone3 och började trampa.

Dagens pendling började med en glasflaska som låg kastad över hela cykelbanan, en snickare som inte kollade när han körde över cykelbanan innan västerbron, och den otroligt dåliga asfalten över västerbron, jag skulle fan kunna få bättre yta genom att kasta oljegrus över vägen än vad de lyckats med!

Luften var krispiga och det var skönt att inte vara toksvettig som man var under julio/ augusti när man kommer fram i alla fall!
Cyklade efter lämning idag. Fan va mycket folk det ska va! Trivs bättre när man lämnar hemifrån vid 07 än vid 08.

Men bra tempo och finväder är ju härligt!

Cyklade efter lämning idag. Fan va mycket folk det ska va! Trivs bättre när man lämnar hemifrån vid 07 än vid 08.

Men bra tempo och finväder är ju härligt!
Jag har börjat cykla vid 0630 istället för vid 7. Är en otrolig skillnad på mängden människor! Och så hinner man samla tankarna innan övriga kommer till jobbet. Men jag tror att jag snart måste börja kolla på dubbdäck. Har inte cyklat på säkert 15 år, och är total novis på vintercykling.

Jag har börjat cykla vid 0630 istället för vid 7. Är en otrolig skillnad på mängden människor! Och så hinner man samla tankarna innan övriga kommer till jobbet. Men jag tror att jag snart måste börja kolla på dubbdäck. Har inte cyklat på säkert 15 år, och är total novis på vintercykling.
skaffa ett hjulpar som är dedikerade för dubbdäcken är en bra idé. då kan man lätt shifta beroende på väder och underlag. efter en köldknäpp känns det astråkigt att tugga dubbdäck på torr mark med +7 grader

skaffa ett hjulpar som är dedikerade för dubbdäcken är en bra idé. då kan man lätt shifta beroende på väder och underlag. efter en köldknäpp känns det astråkigt att tugga dubbdäck på torr mark med +7 grader
Eller två cyklar. Eller fyra egentligen, en 25mm finracer, en 35mm grovracer, en lättdubbad vintercykel och en monstercross för de värsta dagarna.

??

Det är lite min tanke att göra, men inför nästa säsong. Så kan man köpa roligare fälgar till sommarsulorna än original.

Eller två cyklar. Eller fyra egentligen, en 25mm finracer, en 35mm grovracer, en lättdubbad vintercykel och en monstercross för de värsta dagarna.

??
Ska ju bara sälja en njure så man har råd va.. :)

Det är lite min tanke att göra, men inför nästa säsong. Så kan man köpa roligare fälgar till sommarsulorna än original.

Ska ju bara sälja en njure så man har råd va.. :)
Två cyklar, en vinterhoj med vinterlämplig geometri är inte så dumt. Racer och mtb, racehoj och cross har olika sittställning och tyngdpunkt av en anledning. Raciga hybriden blir inte en jättebra vinterhoj bara för att det sitter dubb fram...

Kantvind (svag)till och kantvind /mot (måttlig) hem.
Höll på att braka in i sidan på en bil som körde ut från norra begravningsplatsen,
vi kom tre cyklister med lite lucka emellan
( jag låg sist) han släppte förbi de två första men när jag kom orkade han inte vänta längre , tur att jag fixade bakbromsen förra veckan ?, nästa incident blev på Götgatan vänstersvängande bilar som ska in på åsögatan men som inte förstår att de måste vänta på fotgängare och cyklister som går/och åker rakt fram ytterligare en tvärnit men det gick bra igen.?
Mange

Perfekt väder idag. Vilket märktes på cykelbanorna. Mycket folk.

En orange Trek (tror jag) rullade förbi mig vid Abrahamsberg på väg till jobbet. "En orange kompis tänkte jag" och ökade. Kränkte honom i backen. Han kränkte tillbaka på rakan före Tranerbergsbron så jag hängde på. På brokrönet släppte jag honom då han verkade starkare. Bra kamp!

På hemvägen även varmt! Kände att jag hade något på rulle runt Tranebergsbron. Bedömde trafikläget som sabilt och förutsägbart så jag accepterade min roll som lok. Hade sällskapet till Brommaplansrondellen där jag svängde av. Visade sig vara en MTB som tackade för draghjälpen och vi önskade varandra en trevlig dag.

Tillbaka
Topp