Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

staine sa:
Wow alltså - tog vuÄltan för första gången på länge, tydligen. Nu är det ju cb hela jäkla vägen vid Skarpnäck och där. Plus ett för det. Dock minus ett för ett hoppsan-konstruerat sidbyte vid Sandåkraskolan...

Klart sedan inte så himla länge faktiskt. Kanske 3-4 veckor.
För egen del är det helt onödigt men det blir ett lyft för alla familjer som vill cykla till Flaten tex.

Vid Sandåkra har jag börjat ta "bil"-vägen redan efter bron över 73:an - mest för lite omväxling iofs men man slipper ju också dålig sikt upp för backen och den dåliga asfalten innan det "hoppsan-konstruerade sidbytet" : -)

Sämst på hela VuÄltan är annars själva Älta. Där borde man lagt krutet kan jag tycka men det är ju en annan historia då det är en annan kommun.

zodah sa:
staine sa:
Wow alltså - tog vuÄltan för första gången på länge, tydligen. Nu är det ju cb hela jäkla vägen vid Skarpnäck och där. Plus ett för det. Dock minus ett för ett hoppsan-konstruerat sidbyte vid Sandåkraskolan...

Klart sedan inte så himla länge faktiskt. Kanske 3-4 veckor.
För egen del är det helt onödigt men det blir ett lyft för alla familjer som vill cykla till Flaten tex.

Vid Sandåkra har jag börjat ta "bil"-vägen redan efter bron över 73:an - mest för lite omväxling iofs men man slipper ju också dålig sikt upp för backen och den dåliga asfalten innan det "hoppsan-konstruerade sidbytet" : -)

Sämst på hela VuÄltan är annars själva Älta. Där borde man lagt krutet kan jag tycka men det är ju en annan historia då det är en annan kommun.

Men Älta, där ligger en massa onödiga villakvarter och blockerar ju. Går väl inte att göra så mycket åt dem? Där får man väl bara tiga och lida?
(Nu åkte jag iof ut via Hästhagen/Erstavik så missade därmed hela Älta Village)

idag kollade jag hela tiden till vänster jag cyklade in till stan. Riktigt fint väder med vinden i ryggen. Till höger var det svart o regn.
Sen undrar hur hjärnan funkar på en hundägare. Släppa hunden o kasta bollen över cykel o gångbanan. Tvärnit o hundklarade sig oskadd.

Lugnt och lite folk. Jag gillar att pendla i juli. Tomt som på vintern men ingen snö och is. Måste ju kvala in som win-win.

Blev omkörd på CB på Kungsholms strand av lite ovanligt ekipage - lite äldre hybridcykel med bockstyre, traditionell pakethållare och (sned) stingpinne - rattad av en medelålders (baserat på det gråa håret) man med ganska bra tryck i benen.

Annars är det bara att hålla med om att det är skönt med halvtomma cykelbanor och gator, även om vilsna & långsamma turister på hyrcyklar och elsparkcyklar sabbar lite ibland.

Staine, ja jo, men det är massor med dolda korsningar, dålig sikt och mkt otydligt mellan gående och cyklister då det är delad CB/GB som är alldeles för smal på sina ställen. Är det lite trafik så cyklar jag på vägen genom Älta.

Idag gick det fint också, fick en skur i regndimman. Tog allväderscykeln och känner mig nöjd med det valet.

Kallt.

Skall man behöva ha mössa i juli eller? va!?

Tänkte att jag skulle ta det lugnt (igen) men det är väl för roligt att köra snabbt, eller snabbt för mig i alla fall. Missräkning att äta kvällsmat på jobbet och missade hemtåget. Alternativen var en timmes väntan på nästa tåg kombinerat med 1,5 h cykel, 2,5 h väntan och tåg hela vägen eller 2,5 h cykel. Valde det sista alternativet. Fint väder, lång solnedgång och väldigt lite trafik och med middagen äten så finns väl sämre sätt att spendera kvällen.

Ingen cykel i dag. Skit-bakhjulet visade sig vara helt kass (RS 11) Nu sätter dom på RS 300. Vilken uppgradering va, fint ska det vara.
(Skoja bara men det blir väl lite bättre i alla fall.)

Elhojen in till fikat för att orka med ett simträningspass också. Har en tendens att få festliga kramper i vaderna av både cykel o simning.
Försökte ta S Mälarstrand för att undvika förvirringen vid övre änden av Slussen, men fick den stora äran att vända och trampa upp igen. Fullständigt avstängt. Annars gott om plats på gatorna.

Medvinden hem var trevlig. Mycket flanörer och elscooteråkare ute. Omledningen utanför stadion var borttagen, det tackar vi för. I morgon blir det en tur runt Lidingö innan jobbet tror jag.

Sista pendlingen för denna säsong.
Högerknät tackar för ett par veckors kommande vila. Resten av kroppen säger vafan!
Tack och hej

Tog landsvägshojen för att testköra slanglöst fram. Märkte ingen skillnad, så det var nog bra. Konverterar nog bakhjulet också i veckan.

Avstängningen mellan Stadsgården och Södermälarstrand vid Slusken borttagen.

Är det bra med slanglöst? Är det inte bättre med hängslen och livrem? Vilka däck har man till slanglöst? Många frågor där.

Testade knät efter helgens 100-milare. Gick inget vidare.
Hur som helst så var det skönt att kunna rulla lugnt genom stan på glest trafikerade gator.

Näst sista pendlingen för säsongen. Jobbig motvind men fint väder och inte så kallt längre. Kanske blir det sommar ändå?

(Lite OT) Innan jag bröt benet förra året hade jag precis tagit upp löpningen igen och hade som mål att springa hem från jobbet.
Idag sprang jag till jobbet, och i tunneln under Hisings och Tunnel-leden var det en vänlig landsvägscyklist som skrek "Bra jobbat!" och gav tummen upp och försvann sedan längs med Västra Bräckeleden. <3

Så, då var det färdigpendlat för denna gång! Nästan, jag skall ju hem också...

Som en dans med sprätt i benen, seglade jag till jobbet. Nåja, kryssade blir det väl för motvind var det idag igen.

Ikväll monterar jag ner cykeln i småbitar så det blir lätt att packa in den i bagaget. Bilen rullar mot södra Europa i morgon e.m.

Vi ses i augusti.

Sega ben och dåligt flås. Fin morgon i alla fall. En fårhjord gjorde ett utfall på djurgården, men jag hann precis undan innan de myllrade ut på vägen. Undrar om de snabba cyklisterna som cykeltränade och låg strax bakom mig hade samma tur?

Tog elhojen in till Kampementsbadet för att simma några längder före jobbet.
Gick väl sådär.
Ja, elhojen gjorde sitt utan dramatik, det var badet som inte riktigt motsvarade förväntningarna.
Baserat på observation så håller man tydligen på att utvecka en ny simningsgren där, en som ska täcka glappet mellan vanlig bansimning och UV-rugby.
Så om nån vill vara med i utvecklingen av fullkontaktssimning så rekommenderar jag Kampementsbadet, torsdagar, runt 0830.

Själv har jag inga såna ambitioner, så jag gick ur bassängen av ren självbevarelsedrift, innan jag blev så arg att jag drog brallorna av nån.

Segt! Lämnade blod igår och hade motvind in idag igen.
Lite mindre oljud och klonk från drivlinan efter att ha bytt till en bättre begagnad body och kassett igår kväll, men det är fortfarande något irriterande som känns ibland. Får kolla klingor och vevlager också.

Gick bra..få cyklister..ser fram mot kommande 2v med förhoppningsvis sammalika trafik....
noterade att 3 ( damer) cyklar iförda linnen ! ...och en yngling i bar överkropp möts på SöderMälarstarnd ! själv lätt höstklädd...

Köp ny cykel!!!
Stumpy sa:
Lite mindre oljud och klonk från drivlinan efter att ha bytt till en bättre begagnad body och kassett igår kväll, men det är fortfarande något irriterande som känns ibland. Får kolla klingor och vevlager också.

Du vet inte hur rätt du har. :)
Black planet sa:
Köp ny cykel!!!
Stumpy sa:

Brompton måndag. Funderar ta en annan cykel per dag. Men har ingen vattencykel i för imorgon.
Sen är ljudet av pulvrisering av vevlager ett otäckt ljud. Inte mitt men rejsern brevid..

Bevittnade en bisarr och underhållande situation på Skeppsbron.
Två cyklister som bägge körde mot rött från varsitt håll höll på att krocka och tvingades tvärbromsa. Och stannar och skäller på varandra mitt i korsningen - till stort intresse för polisbilen som står längst fram i korsningen. Den ena cyklisten klarar sig, men den andre fick några väl valda ord av polisen också.

Janek sa:
Blev omkörd på CB på Kungsholms strand av lite ovanligt ekipage - lite äldre hybridcykel med bockstyre, traditionell pakethållare och (sned) stingpinne - rattad av en medelålders (baserat på det gråa håret) man med ganska bra tryck i benen..

Han med stingpinnen möter jag nästan varje dag någonstans mellan Pampas och centralen. Han är skönt retro!

Väldigt skönt väder idag. Öste på lite mer än vanligt när jag inte hade med sambon. Men det märks att det är juli. 78 visade cykelmätaren vid sörentorp.

Black planet sa:
Väldigt skönt väder idag. Öste på lite mer än vanligt när jag inte hade med sambon. Men det märks att det är juli. 78 visade cykelmätaren vid sörentorp.

Åh, har den vaknat igen? Undrade när de skulle få fart på den, saknat siffrorna lite.

Nä nu fick jag nästan cykelskam. Borde kanske tagit bilen i stället?
Finns bilskam förresten?
10C51375-134E-4E49-8B59-0FEB35330CDF.jpeg

IMG_20190717_201106259_HDR.jpg

Skarvade in 9 mil extra på hemvägen i sommarkvällen. Fick även öka på slangkarmat genom att ge bort en slang till en bättre behövande på slutet. Vilken kväll!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp