Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Sedvanligt kaoz för att ta sig över från Slussen mot Skeppsbron. Bara att ta det lugnt och titta på alla stressade som cyklar mot rött, mot trafiken +ANNAT som hör Stockholmstrafiken till.

Annars behaglig morgon.

Första pendlingen på 7 veckor pga tjänsteresor och semester. Varmt och skönt. Sen start så jag var nästan ensam. Bara en elcyklist som körde om mig på toppen av Göta älv-bron för att sen bromsa sig ner på andra sidan. För trångt för att köra om så jag fick snällt bromsa sig ner jag med.

Inte direkt pendling men en varm tur i solen med sonen på väg till filmskolan. Lådcykeln är en riktig kämpe efter drygt 5års pendling.
Sonen trivs bra med sin Frog.

Bilagor

• DSC_0427.JPG
    DSC_0427.JPG
    343 KB · Besök: 133
Rena skrattfesten.

Fick sällskap av en herre vid Älta och vi växeldrog i högt tempo hela vägen till Sickla. I lilla backen vid Hellas blev det hård spurt och han var en hjullängd före.
Hade sedan grav syreskuld hela vägen till Danviks tull.. : -)

Blev omkörd av en "onewheel" i dryga 40 km/h på cykelbanan i höjd med Ektorp, men jag trampade
om honom vid brandstationen efter Nacka Forum;)

Ganska modigt att stå på ett hjul runt 40 km/h och självklart ingen hjälm, han hade dock en ringklocka på fingret

Irriterad pga sen men det försvann när jag väl var på cykeln. Saktade in och frågade en yngre förmåga, vars cykel stod upp och ner intill kanten, om han behövde hjälp. Det var tydligen problem med kedjan. Han avböjde och jag cyklade på lite besviken att jag inte fick visa hur duktig jag var med min cape och mitt svärd.

dustiekaltman sa:
Irriterad pga sen men det försvann när jag väl var på cykeln. Saktade in och frågade en yngre förmåga, vars cykel stod upp och ner intill kanten, om han behövde hjälp. Det var tydligen problem med kedjan. Han avböjde och jag cyklade på lite besviken att jag inte fick visa hur duktig jag var med min cape och mitt svärd.

haha dagens karmakung!

Tjuvade lite rull efter en kille på elektrisk skateboard på strandvägen. Han lade ingen större tanke vid att vrida på huvudet och se sig om innan omkörning av damtrallorna på rad men det verkade ju gå bra ändå. Jag menar, han hade iaf hjälm so it's all good in the hood.

Elcykel och Hövding. Hövding och elcykel. Lite som Hasse å Tage. Magnus och Brasse. Helan och halvan. Dupont och Dupond. Humor helt enkelt.
;p

även idag en varm pendling, blir glad av att se att fler barn med vuxna som hojar till dagis och skola. Brukar ge dom lite peppning ,hoppas det är blivande pendlare.

Upp tidigt och höll för en gångs skull igen. Tog följe med en pendlare på en FS och tjocka däck som ändå trampade på bra. Ingen hjälm hade han dock.

Rätt händelselös svettig pendling med undantag för att jag
1. i farten på gubbgrinigt sätt puttade bort/omkull en elsparkcykel som stod parkerad på Kungsholms strand med styret utstickande i cykelbanan. Jag hör inte till elsparkcykelhatarna men blir otroligt irriterad när de parkeras mitt på trottoarer eller cykelbanor.
2. noterade en liggande person (man, tror jag) vid Södermalmstorg med huvudet i knät på en sittande kvinna. Polisen var där och hade parkerat på cykelbanan norrut för att hjälpa till, och ambulansen kom rullande uppifrån Götgatsbacken. Oklart om det var en cykelolycka (såg ingen hoj) eller annat typ av sjukdomsfall.

Rusningstrafik i Umeå. Något dimmigt, skulle haft torkare till glasögonen.

Bilagor

• PSX_20190828_075951.jpg
    PSX_20190828_075951.jpg
    217.9 KB · Besök: 96
Kraftigt ryggont hela dagen igår, svårt att sova på grund av ryggont, kom knappt ur sängen i morse på grund av ... ryggont. Tog en liten omväg till jobbet och ryggontet försvann. Tänk vad två och en halv timma på cykel kan göra. Fler borde prova.

Mötte bsandborgh på Bergshamrabron. Jag nickade lite koolt till hälsning, han såg fokuserad ut.

Ptja, vet inte. 45km hempendling i går, i god medvind.
På natten vänder vinden så det blev medvindspendling i morse med. Vad ska sånt vara bra för? *missnöjd*

Fuktigt och varmt. Dessvärre bara korta vägen till jobbet. I morgon åker jag och trålar elitpendlare i Älta igen : -)

Man får passa på, snart är det 9 grader och regn.

Men visst måste luftfuktigheten varit onormalt hög de senate dagarna? Eftersvettas på jobbet och hemma är det som att gå runt i tropikerna - igår behövde jag duscha två ggr på kvällen...

Andra morgonen den här veckan jag blir omkörd av en trimmad elassisterad turkos damcykel med korg på pakethållaren. Kränkt i 40 i uppförsbackar där föraren trampar på högsta växeln. Ser helt sjukt ut. Annars önskade jag att jag tagit crossen med skärmar, så man hade sluppit bli helt sandig överallt; det var mycket blötare in mot stan än i Sollentuna.

Fortfarande rejält fuktigt i gbg även efter två rejäla åskväder. Blev riktigt svettigt om ryggen eftersom jag inte orkat montera på pakethållaren efter helgens lopp.

Roligaste synen på länge, trimmad elcykel med förare utan hjälm, cyklandes med händerna på ryggen, sen såg jag randen längs skjortan och byxorna så olyckan hade redan skett, kanske dags att investera i stänkskärmar, modigt att ta tvärbanespåret vid Liljeholmen utan att hålla i styret. Annars var det händelselös standardpendling.

Pelotonerad.
Vågade mig inte fram idag heller, eftersom det satt med några starka rackare som kunde sänkt mig helt efter en förning.

20190829_082108.jpg
Fina morgnar nu Såg en elmtb i stan imponerande maskin föraren såg rätt ansträngd ut. Även om man får assistans så är det mycke massa att flytta på

Det finns hopp för människosläktet, gångtrafikant visade med handtecken vilken färdriktning han skulle ta för att inte skapa oreda när han korsade över en vältrafikerad gcbana för att ansluta till en annan väg.

Hamnade bakom en Mamma med gigantiska hörlurar skuvandes på en barnvagn. Ekipaget framfördes i mitten av GC-banan. Jag plingade några gånger trots att jag vet att hon inte hör mig. Precis när jag försiktigt skall passera så gör människan en liten förflyttning, kanske hade hon hört mig och går lite åt sidan? Näää hon skulle bara vinkla barnvagen för att lättare kunna lägga rätt en filt. Nära att det blev en styrända upp arslet...

Tur att man har ringklocka, vill ju inte bryta mot lagen.

Sex mil ToR i landsorten på den äldre av mina krigscyklar. Bara tvåväxlad men ändå så bekväm att snitta över trettio med, trots kuperad väg. Det här med geometri och avstånd i tänkta triangeln sadel- styre- pedaler är nånting jag borde ta och teoretisera nån gång.

(Iteran passar mig lika bra geometriskt, men den går såklart bort av andra, uppenbara skäl.)

Förmodligen cyklist i det civila

stefank sa:
Det finns hopp för människosläktet, gångtrafikant visade med handtecken vilken färdriktning han skulle ta för att inte skapa oreda när han korsade över en vältrafikerad gcbana för att ansluta till en annan väg.

Fancyfridaycykling :)
Gick ju bra till jobbet men hem var det lite jobbigare.
Allt flöt vackert så jag har inget att sura över. får väl sparka en tå i dörren så det blir lite fredagslidande.

Spräckte skärmen på mobilen när jag stod i garaget på jobbet, den gled ur fickan på ryggan när jag lutade mig framåt för att montera cykeldatorn inför avfärd hemåt. Skoj.

Annars så var en annan lustig grej att se en dam komma rullandes på en damtralla iförd tempohjälm med inbyggda solglasögon...

Känner även att det börjar smyga sig på lite halsont. Livet. #fredag

Har pendlat till KTH via Roslagstull i veckan. Undrar lite hur vanependlarna står ut med rödljusens evighetsintervaller på en del platser...

Älvsjövägen vid Sjätte Novembervägen. Helt plötsligt- cb avstängd. En enda liten omledningspil (bakom mittencyklisten). Sen får man klura själv. Förvirrat och farligt. Inga bilar förväntar sig heller cyklar i rondellen, i värsta rusnings(!)tid.
0B63C5A6-0FCE-4875-A85D-0344BFC0645C.jpeg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp