Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

kl 06 visade YR -15, känns som -19. Vet inte om det var en extremt lokal köldknäpp eller temperaturen i Kiruna pga rysk GPS störning, men 4 lager kläder fick bli 3 lager efter 20min cykling. Går ju alltid lite långsammade i dessa temperaturer men lyckligtvis en vacker morgon så man fick njuta lite extra!

Upptäckte punka efter 20 m. Fick bli backupcykel eftersom den har dubb. Ingen vidare fart med 7-växlad sram navväxel och ramstorlek som en trehjuling, så jag blev ifråncyklad av de flesta. Trögt gick det också, men det kan förstås bero på att jag bara hade 1 bar i både fram- och bakdäck. Får hoppas att hemfärden går bättre med knappt 4 bar. För övrigt var det trevligt med sol och kyla. Backupcykeln har navdynamo och ny belysning, något som inte behövdes imorse, men det blir spännande att testa lyset på hemvägen.

Igår när jag cyklade hem vid 16 siktades ett oidentifierat flygande objekt över Stockholm. Det bländade och stack i ögonen. Är det någon som vet vad det kan vara för något? Är det farligt?

20250218_161044.webp

Bytte slang på min cykel på jobbet, upptäckte en pytteliten vass metallbit som satt fast i däcket, antar att det var den som orsakade punkteringarna. Så fick cykelpendla hem igår och till jobbet imorse, så skönt! Tyvärr är min kedja så risig att den behöver palliativ vård och jag har problem att växla ordentligt nu. Men det var ändå skönt att komma igång igen.

Exemplariska cykelvägar hela vägen in till kontoret. Går trögt som f*n i dessa temperaturer men vad gör det då vädret överlag är hur fint som helst. Såg inte många medcyklister. Sportlovet är väl först nästa vecka (här i Sthlm)? Cykeln fick sig en tvätt på kontoret så väl redo för hemfärd senare idag.

Kom inte iväg förrän vid åttatiden och fick cykla i strålande solsken. Termometern på norrsidan av huset visade -12. Blev stekt av en fixie i en uppförsbacke. Jag blev varm både av solen och av att jaga ikapp honom efter backen.
Uppför backen mot Helenelund, budrygga och rostig skrothög till cykel? Hej hej i så fall!

Tack! Jag tycker så illa om den backen, ville mest få den överstökad haha

Jag övervägde att ta rygg när du drog om sedan men kom omedelbart på bättre tankar. Benen kändes som trästockar efter ett par rätt hårda veckor..

Roande pendling hem i går, hade väl egentligen enbart planerat trycka "medelhårt" men planen sprack. Blev omcyklad av en Ängby CC cyklist och kände mig tvungen att ta i, väldigt stark... LoL Jag menar den typen av seriöst stark snubbe som oftast figurerar cirka topp 3 på varenda jäkla segment för dagen. Till mitt lilla försvar tror jag inte han hade dubb, Kravlade mig fast bakom några km åtminstone men sedan i samband med att han strulade med något och höll i styret med en hand tyckte han jag skulle upp och dra "Tack men nej tack 😅" (tror ändå jag snittade ca 320W på det ca 800 m långa segmentet) Växlade några ord vid ett rödljus, trevlig, han försökte ursäkta sin styrka med att han tävlar. (y) Sedan gav jag upp, jaja 🙂

Benen var helt tomma på vägen hem idag. Vet inte om det berodde på vintertrötthet, klen lunch, eller seg snö utan bärighet.
Nu en öl och jordnötter som uppladdning inför nästa veckas pendling som ser ut att bjuda plusgrader och snöfria vägar.

//j

Äntligen lite success enligt Garmins ”fitness” kalkylator.
De senaste 8v har varit kaos med sjukdomar, jobb & semester.
Måndag: fitness -5 dit, -4 hem
Tisdag: -4 & -4
Torsdag -4 & -4
Fredag: -1 samt +3 hem. Buujaah! Houston we have lift-off!
Kul att det vänt. Men måste fråga. Vad är det för kalkylator? Har några garmins men ingen som ger mig plus eller minus efter rundor/pendling. Låter spännande.
(Mycket annat finns det att kika på.)

Kul att det vänt. Men måste fråga. Vad är det för kalkylator? Har några garmins men ingen som ger mig plus eller minus efter rundor/pendling. Låter spännande.
(Mycket annat finns det att kika på.)
Fick googla 30min för detta…
Men hittade, and I quote:
”The Performance Condition metric is a real-time assessment of your ability to perform compared to your average fitness level. This metric ranges from -20 to +20 with each point representing approximately 1% of the VO2 Max set on your device. During the first 6-20 minutes of an activity the device will alert you to your current Performance Condition. This can also be used as an indicator of fatigue level, especially at the end of a long activity.”

Bra googlat. Aha, den där grejen som dyker upp på skärmen tidigt. Har aldrig sett den efter eller mot slutet av en längre aktivitet dock. Tror jag. Nåväl, har iaf glömt vad den visar varje gång.

Bra googlat. Aha, den där grejen som dyker upp på skärmen tidigt. Har aldrig sett den efter eller mot slutet av en längre aktivitet dock. Tror jag. Nåväl, har iaf glömt vad den visar varje gång.
Haha. Ja exakt ”den där grejen som dyker upp på skärmen tidigt”. Hade google inte hittat så hade jag beskrivit det exakt så.

Skönt att ta "nya" cykeln med dubbfritt idag. Tyvärr glömde jag att skifta pedaler, så det blev pedaler utan spd, fast skor med klossar.
Jag hade tänkt skaffa kombipedaler till min gamla cykel i helgen så den nya får ha sina ifred, men går det att hitta i butik? Nej, man måste beställa... Som vanligt, i framtiden. ☹️

Tillbaka
Topp