Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

För övrigt borde ngn ställa upp! Calling all elitpendlare @Borås! Go gemba!

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) kommer i samarbete med Volvo AB att genomföra en studie i en större hall, den så-kallade Dry Zone, på testbanan Asta Zero nära Borås. Vi kommer under kontrollerade former att undersöka olika frågor relaterade till omkörningssituationer där extra långa lastbilar kör om cyklister. Studien genomförs den 21:a till 23:e april (fredag-söndag).

Spännande! Synd att man inte är en van landsvägscyklist bara. ?

Sen hempendling i lätt snöfall. Fegade ordentligt i mörkret på de moddiga partierna. Sträckan längs E4 som var full med snö från motorvägen i morse, var fortfarande inte snöröjd. Men spåret där det gick att cykla hade breddats av alla cyklister som passerat under dagen.

Lite g/c-bilder.
Ett utskällt Solna var välsopat. Ett hånat Stockholm var välgnuggat. Nacka cykelkommun bjöd välkommen hem på sitt sätt. I övrigt seg gubbe.
5690DC85-2F23-4CC1-BD16-AD51211FE58E.jpeg
79F1BB5B-F8F1-4AD1-92BC-765156B4774B.jpeg
7C8261D6-3967-4AE8-B7BF-1BDD4CF07193.jpeg

Fan, det stod en lasbil på trottoaren, Götgatan i Stockholm men sitt stödben utställt över cykelbanan. Svart ben mot svart asfalt, hann PRECIS ducka med huvudet och slog i lampan som sitter på hjälmen - jävlar vilken utskällning chauffören fick....så nu lär man väl disskuteras som den "jävla arga cyklistfarbrorn" på fikarasterna

Fan, det stod en lasbil på trottoaren, Götgatan i Stockholm men sitt stödben utställt över cykelbanan. Svart ben mot svart asfalt, hann PRECIS ducka med huvudet och slog i lampan som sitter på hjälmen - jävlar vilken utskällning chauffören fick....så nu lär man väl disskuteras som den "jävla arga cyklistfarbrorn" på fikarasterna

Hur kan mar har stödben på en lastbil som ställs på gatan utan röd-vita/gula reflekterande varningsdekaler??

Jobbade han själv utan medåkare så ska det vara avspärrat med konor och avspärrningsband så att ingen går under hängande last, brukar sitta saftblandare/varningsblink och reflexer på själva stödbenen om inte då sätter man batteridriven ”saftblandare” där. ☹️

Fy fan vilken jävla grisjävel. Skönt att det gick bra. Läskigt. Hur skulle BikeSthlm agerat här?

Här?

I just denna tråd borde geografiska ledtrådar vara obligatoriska.

/Martin
ok gör ett försök

Vart är vi på väg?
10 poäng:
Här, över sundet från en kissluktande blomstrande ö betalas färden till en del av fan själv.

8 poäng:
På slaskig väg förbi metallisk ”pöl” tas ingen rast. I korsningen glider man i slask som på närliggande nr 30-idrottsplats.

6 poäng:
Där banor för två hjulingar har företräde delas egenskaper med buren finlandssvensk programledare.

4 poäng
Det var blött framför låda där väktare lagts på hög

2 poäng
Cykelpendlingen i snöslask liknade Zetterlundsk odyssé

Kass, någon form av punka på bakdäcket, trodde det var en väldigt marginell pys först, stannade, skruvade på pumpen, pumpade upp, skruvade av pumpen MED DEN JÄVLA KÄGLAN.
Skruvade fast käglan (med ett lite verktyg jag faktiskt hade med mig) Skruvade på pumpen, pumpade upp, skruvade av pumpen MED DEN JÄVLA KÄGLAN IGEN (hur går detta till???)
Skrivade på käglan igen, skruvade på pumpen, pumpade upp och nu gick det.

Cyklade ner nybyhovsbacken och kände att det började gå igenom bak igen, cyklade över Liljeholmsbron, stannade i Hornstull och pumpade, kom över Västerbron och hoppades komma till Fridhemsplan men på lilla Västerbron insåg jag att det var kört, fick stanna och pumpa igen och cykla sista biten.

Dessutom stod det något bloc****** efter Örby och pekade på cykelbanan (som var rätt kasst plogad) och skrek "CYKELVÄG, CYKELVÄG, CYKELVÄG" när jag cyklade ut på den allmänna vägen, som kanske iofs bara var marginellt bättre plogad men det verkar ha irriterat honom någon oerhört. Valde att inte svara utan bara cykla vidare.

Kass, någon form av punka på bakdäcket, trodde det var en väldigt marginell pys först, stannade, skruvade på pumpen, pumpade upp, skruvade av pumpen MED DEN JÄVLA KÄGLAN.
Skruvade fast käglan (med ett lite verktyg jag faktiskt hade med mig) Skruvade på pumpen, pumpade upp, skruvade av pumpen MED DEN JÄVLA KÄGLAN IGEN (hur går detta till???)

Cyklade ner nybyhovsbacken och kände att det började gå igenom bak igen, cyklade över Liljeholmsbron, stannade i Hornstull och pumpade, kom över Västerbron och hoppades komma till Fridhemsplan men på lilla Västerbron insåg jag att det var kört, fick stanna och pumpa igen och cykla sista biten.

Dessutom stod det något bloc****** efter Örby och pekade på cykelbanan (som var rätt kasst plogad) och skrek "CYKELVÄG, CYKELVÄG, CYKELVÄG" när jag cyklade ut på den allmänna vägen, som kanske iofs bara var marginellt bättre plogad men det verkar ha irriterat honom någon oerhört. Valde att inte svara utan bara cykla vidare.
Skam den som ger sig ?,
skruva fast käglan ordentligt innan hemfärden ?
Mange

Jag brukar tänka att personens raseriutbrott kostar betydligt fler sekunder av personens liv än det lilla problem som jag ställde till med.

Skam den som ger sig ?,
skruva fast käglan ordentligt innan hemfärden ?
Mange
Bytte slang, minimalt hål av oklar anledning. Var lite orolig för att det var den notoriska "dubbar genom däck på schwalbe maraton winter" men hittade inget vasst.

Nu har vi en pump på kontoret iaf :)

Den här lilla perioden då det faktiskt inte var tillåtet att cykla i vägbanan när det finns cykelväg (visst var regelverket så en liten stund?) satte sig hårt i vissa farbröders medvetande. Har en sträcka förbi ÅVC i Bromma där man blir uppsträckt med jämna mellanrum...

Stora delar bra plogat Danderyd-Norrtull vid lunch.
Dock var det inte vidare bra(modd, spårigt, ca 20 snö) mellan de två röda strecken.
Jag tog vägbanan som går förbi Naturhistoriska och SU ner till CK. Där var det stenhård packad snö och nästan ingen trafik.
När det är lite misärväder har jag märkt att många fler som cyklar hälsar och ler. Trevligt.
Visa bilaga 612225
Exemplarisk cykelväg idag på samma sträcka.
Var tvungen att ta en liten avstickare runt en sjö, för att få lite vinterkänsla.
Trevlig helg!
DSC_1257.JPG

Den här lilla perioden då det faktiskt inte var tillåtet att cykla i vägbanan när det finns cykelväg (visst var regelverket så en liten stund?) satte sig hårt i vissa farbröders medvetande. Har en sträcka förbi ÅVC i Bromma där man blir uppsträckt med jämna mellanrum...
Det går alltid att hänvisa till nu gällande lagstiftning vilken medger att (i detta fall cykel) framförs i vägbanan trots att det finns cykelbana.
1678460472690.png

Enligt nu gällande Trafikförordning (1998:1276)

Ganska uselt med tanke på hur länge sedan det snöade. Isigt, spårigt, moddigt och allmänt skit. Nä, haft väldigt många bättre pendlingar.
En lätt lastbils skåp lossnade utanför vår mataffär ,isigt spårigt gropar gupp å kanter
det var säkert slumpen som gjorde att det lossnade eftersom det verkar vara dåligt på många ställen, man får vara glad att bakgavellyften gjorde att det inte ramlade bort helt och skadade någon….

Senast ändrad:
Då var det dags för ett par dagar på det fina sjukhuset i norr igen... Väderprognosen för eftermiddagen känns som högrisk för pendeltågskaos och stop i biltrafiken. Cykeln ftw! Får se om jag känner samma på vägen hem. Tyckte ändå att det var bra röjt på cykelvägarna (Huddinge-> NKS via Fridhemsplan/St Eriksplan) förutom genom Älvsjö där det var knöligt delux. I övrigt ganska lugnt och ganska lite trafik på cykelvägarna. Perfekt att stanna för dagens bild på toppen av Västerbron (inte alls för att jag behövde pusta ut ?). Happy Monday!
20230313_072149.jpg

Tillbaka
Topp