Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Så skönt väder, inte lika varmt. Gillar mina nya mountain king, men de är också lite som ankfötter. Awkward out of water (stigar) när de låter riktigt högt och känns tidvis lite tunga, men på stigarna flyger jag fram! Blev 6 mil till jobbet imorse (omväg såklart, bor 1,8km ifrån) och sen 5 mil efter!

Äntligen cykel igen. När jag gått upp 3-4 gånger under natten och matat och nappat och stoppat om barn som lik förbaskat har sovit klart vid 04 så orkar jag helt enkelt inte. Men idag var en bra natt.

Och pendlingen sådär sommarskön som den bara kan vara. Rätt disigt/morgondimmigt men inte så fuktigt att man blev blöt eller glasögonen blev våta, och med solen i ryggen och preciiis över horisonten är det rätt fint. Sovande kor, hoppande harar och sånt. Helt ensam på vägen de första två milen. Nästan vindstilla, och prognosen säger god medvind rakt hemåt i eftermiddag. Suger på känslan och stannar i den. :giggle:

Första vändan med nya eeSilk+ dämpade sadelstolpen. Den äter en hel del småskarvar och brunnslock, och jag tror(!) att ryggen är litet piggare än vanligt. Samtidigt visar det sig att vid kadens runt 90-95 fick jag, trots "rätt" elastomer-plupp, lätt att komma i resonant gungning/studs... vilket ju inte var så himlans bra. Men det i sig beror, eller förvärras, förstås av att jag är kass på att trampa runt och har vanliga platta pedaler. Så det går nog att jobba bort.

Så skönt väder, inte lika varmt. Gillar mina nya mountain king, men de är också lite som ankfötter. Awkward out of water (stigar) när de låter riktigt högt och känns tidvis lite tunga, men på stigarna flyger jag fram! Blev 6 mil till jobbet imorse (omväg såklart, bor 1,8km ifrån) och sen 5 mil efter!

Ungefär vad snittar du för veckodos (?) undrar av ren nyfikenhet, du verkar cykla på riktigt bra. :cool:

Morgonen började med bakväxelpaj så fick ta reservcykeln. De är så olika. Reserven är en hybrid som älskar asfalt och ställer sig skeptisk till backar, stigar och grus. Men det gick vägen ändå. Skällde på några trottoarcyklare som skrek åt förvånade fotgängare och kämpade lite väl med någon uppförsbacke, men fem mil inkasserade!

kass natt. Varmt, tänkte på jobbkrångel och sov alldeles för litet.
Var rejält morgonsur i morse. Som Thåström, när han är riktigt sur…

Men efter bara ett par kilometer i sadeln känns allt bra igen och märker att jag skrattar åt olika roliga djur.

Gör om det i en bil om du kan…
??❤️

Nu kör jag ”Höghussång” på hög volym.

På hemvägen igår noterade jag att ryssarna verkade grilla igen i Hellas. Brandkåren var på plats, så jag hoppas de kunde släcka snabbt.
Idag sega ben. Lite som vanligt.

Pendlade med gräveln för att testa hur det blev med bags and bars. (och för att jag glömde byta bromsbelägg på pendlarn igår. Kändes helt fel att pendla ner i garaget

Senast ändrad:
Sista pendligen på cykel innan semestern idag.
SMHI lovade att det inte skulle regna. Jag valde cykel utan skärmar baserat på detta. Det började regna. Nu är hela cykeln och mina cykelkläder täckta i uppkastat cykelbane-äckel.

Men ...det var skönt ändå. ?

Måste nu bara komma ihåg att tvätta av cykeln när jag landar hemma idag.

Får se om det blir regn på hemvägen men idag tog jag pendlarhojen med skärmar. Igår tog jag racern, fin runda på morgonen men när jag skulle hem så var det lagom blött. Både cykel, cykelkläder och jag behövde en dusch väl hemma, man kunde tro att jag cyklat på grusvägar.

Det har varit en händelserik pendlingsvecka. Efter oändligt lång tids torka och värmebölja kommer det äntligen lite regn. Och vind. Morgonen efter såg det ut så här vid Bertilssons Kafé. Upplevde aldrig att det blåste speciellt mycket där jag bor, men tillräckligt för att knäcka stammen rakt av, som man bryter en tändsticka! Jag hade förväntat mig en rotvälta (pga att rötterna tappar fästet i den kruttorra marken), men istället var det möjligen försvagning pga röta.
2023-06-27 08.37.50.JPG

Senare på samma pendling var det en bilist som körde mot rött. I en röd bil dessutom. Det var dock bara ett ljusreglerat övergångsställe och fotgängaren hade inte hunnit över till den vägbanan. Blev väldigt förvånad över att det skedde, eftersom det var en Toyota. Oväntat misstag för en gubbstyrning, tänkte jag. Men såg vid nästa trafikljus att föraren inte var någon toyotagubbe, utan en 30:årig kvinna. Hon skulle nog bara programmera om sin spellista och missade helt sonika rödljuset.
Förra veckan tappade jag en vattenflaska på väg till jobbet. Full med vatten. Attans osis. Har snart använt upp hela min samling av Göteborgsvarvetflaskor. Några nya vet jag inte om jag har tid att springa in.
Imorgon blir 4:e dagen i rad som jag är på kontoret. Post-pandemiskt rekord.
Nästa vecka är det semester!

Denna vecka har jag hamnat bakom elfordon varje morgon. Gladast var den med en lite för snabb elsparkcykel där föraren vände sig om ett par gånger och vid ett tillfälle utbrast "tjena mannen!" eller liknande. Detta har gjort att jag i någon grad frångått min zenpendling och kommit upp i låga/mellan zon 2. Samtidigt har jag sparat tid på pendlingen (nollsummespel?). Det ska tilläggas att jag tillämpar draftingreglerna för pendling även bakom elcyklar och andra fordon (minst 10 m bakom?).

Tog vägen över Älta in till jobbet idag igen, älskar den extrarundan. Får 2 mils träning i rätt bra tempo fram till Slussen. Sen kan jag chilla sista kilometerna fram till jobbet. I onsdags blev det ett litet tåg på iaf 3 snabbpendlare, idag såg jag ingen av dem. Synd att jag går på semester nästa veckan, kanske får gå upp och köra den ändå på morgonen.

Tog vägen över Älta in till jobbet idag igen, älskar den extrarundan. Får 2 mils träning i rätt bra tempo fram till Slussen. Sen kan jag chilla sista kilometerna fram till jobbet. I onsdags blev det ett litet tåg på iaf 3 snabbpendlare, idag såg jag ingen av dem. Synd att jag går på semester nästa veckan, kanske får gå upp och köra den ändå på morgonen.
Man ångrar aldrig en VuÄlta.

Zen-pendling i typ 3 minuter imorse, innan det plötsligt rasslade till i framhjulet följt av plötslig smärta i fotleden. Trodde först att jag blivit spetsad av en eker som gått av eller nåt. Insåg dock snabbt när jag tittade ner att en bålgeting hade flugit in i hjulet, för att sedan flyga ut på min fot och stuckit mig. Gjorde ont som satan, men bålgetingen verkade också rätt omtumlad. Bultande smärta i foten hela vägen in till stan men som sedan under dagen avtagit. Nu är fotleden bara lite öm. Får sätta upp det på oturskontot…

Nu, SEMESTER!

Första pendlingen efter två veckors semesteruppehåll. Inget riktigt klipp i benen. Stänkskärmar, regnjacka och skoöverdrag kändes som rätt val, när duggandet vid start övergick till mer ihållande regn längs vägen.

Fick se att det i Solna numera finns en skyltad cykelöverfart där Galoppvägen korsar Mäster Simons väg.

Tillbaka
Topp