Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Tog fullgungaren idag , då går det iallafall att hålla laglig elcykelfart men man (jag )
blir duktigt trött ?
IMG_1266.jpeg

Sen pendling runt midnatt i söndags. Fick nästan en ny huvprydnad på cykeln när jag skulle köra om två gående damer i svart/vitt med två svart/vita hundar i kort koppel. Visar sig att det inte var två utan tre hundar. Den tredje unden var mörkbrun i LÅNGT koppel på andra sidan vägen. Och jag som höll ordentligt avstånd vid omkörningen i kurvan. Gammal väg omgjord till cykelväg så var minst sex meter bred i kurvan. Då det kändes som jag hade full koll på situationen så brydde jag mig inte om att plinga. Vem plingar när man cyklar på andra sidan vägen? :-)

Som tur var hörde de mig i sista sekunden och skrek till och slet i kopplet (jag cyklade inte mer än 15 km/h) så jag missade stackars hunden med någon meter.

Räknar fortfarande till minst en dubbdäckscyklist om dagen. Men såg även två bilar och ett släp med dubbar. Inte samma ekipage dock så räknas som två. Enda snön jag sett är utanför isladan i Vännäs.

Civil polisbil följde efter mig när jag kom på slutspurten hem, de är lite nervösa efter blottaren förra veckan. Och jag ser väl lite mysko ut med värmeväxlaren i munnen mitt i natten. Har inte behövt skidglasögonen och rånarluvan ännu, får se om de stannar mig i vinter :-)

Mysig morgon igen med lätt dimma. Dimman tätnade under färden och nu när jag tittar ut är den riktigt tjock.
Någon sa sand från Sahara?
Dessutom verkar idag markera starten för blink-mongo-säsongen.
Nej nej dom är på året runt så man slipper bli kylarprydnad på en vit skåpbil med nyvaken chaufför. Men det är sen gammalt…

Tor solnakontoret tvärs genom stan. Tär på psyket med cykelkö i rusningstrafik, en del kan för fasiken inte ens cykla utan är fullständigt i vägen och fara både för sig själva och andra ?
Körde också en sällsynt pendling genom stan idag. Visst finns det en del som irrar men på det hela taget så är det väldigt disciplinerat tycker jag nog.

Den statssubventionerade bilkön mot Essingen gick lite långsammare än vanligt pga blockad vid 8-tiden.
Fick sakta in några sekunder extras på krönet av bron då det var mer fotgängare än vanligt.

Härlig morgon för övrigt, älskar när det inte är tokvarmt.

Med livet som insats....jag vill inte vara petig, i min ålder har man sett det mesta, men att cykla t.o.r direkt på morgonen som idag, dvs in mot stan/Slussen och sedan hemåt Nacka i rusningen med flocken i möte, är en prövning som jag (inte) kan rekommendera. El cyklister som inte kan bromsa utan bara kööör och andra av samma lika kategori (ovana) gör cyklingen till ett "äventyr". Jo jag vet att det finns 40 åriga farbröder som ska slå rekord, men dessa är numera ett undantag ....Oktober o lite rusk vare hälsad !

Jag tycker elcyklisterna verkar vara avsevärt bättre på att pendla i olika väder jämfört med cyklisterna så de kommer vi inte slippa (oavsett väder), möjligt undantag för kraftiga snöfall. Det är väl lättare att bylta på sig när man cyklar elcykel samt att de feta däcken invaggar en i en trygghet, finns säkert fler orsaker.

Höll först på att bli påbackad av mellanchef i bmw som backade rakt ut i gatan och nån minut senare nästan överkörd på ett övergångsställe utanför en skola av samma herre. Drog omkull och skrapade armbågen lindrigt. Hårda arga ord utväxlades innan herrn helt sonika satte sig i bilen och körde iväg. Jag och andra medtrafikanter dokumenterade flitigt. I övrigt en fin pendling till tåget in till stan.

Morgonmöte på firman så jag kunde inte välja att rulla tidigt , ska genast sluta gnälla över skeppsbron Götgatan skanstullsbron….
Örnsberg , Hägerstensvägen, Liljeholmsbron, Hornstull, Hornsgatan, slussen och skeppsbron, det var fasen kaos överallt 9-9.30 ?, skulle jag bli tvingad att cykla den vägen samma tid skulle jag välja coronaexxpressen alla dar i veckan …..

Höll först på att bli påbackad av mellanchef i bmw som backade rakt ut i gatan och nån minut senare nästan överkörd på ett övergångsställe utanför en skola av samma herre. Drog omkull och skrapade armbågen lindrigt. Hårda arga ord utväxlades innan herrn helt sonika satte sig i bilen och körde iväg. Jag och andra medtrafikanter dokumenterade flitigt. I övrigt en fin pendling till tåget in till stan
En polisanmälan om smitning borde va på sin plats.
Kolla att du inte har några fler skador ?

Jag tycker elcyklisterna verkar vara avsevärt bättre på att pendla i olika väder jämfört med cyklisterna så de kommer vi inte slippa (oavsett väder), möjligt undantag för kraftiga snöfall. Det är väl lättare att bylta på sig när man cyklar elcykel samt att de feta däcken invaggar en i en trygghet, finns säkert fler orsaker.
De är ju lite tyngre oxå de, skär genom slasket bättre men jag inbillar mig oxå att man fryser lättare iallafall av att döma hur förarna är klädda ?

Slitna SPD/SL-klossar och oljig hinna på målat källargolv är en dålig kombo. Jag var otroligt nära att halka omkull i korridoren utanför snabbmatsrestaurangens sop/fettavskiljarrum på väg från cykelrummet. Tur att jag hade cykeln att stödja mig på.

I korsningen Birger Jarlsgatan/Roslagsgatan satt en elsparkcyklist på asfalten med uppblåst hövding. Oklart om den andra elsparkcyklist som var framme och tog om hand om henne bara hjälpte till, eller om de hade kolliderat.

Jag använder en 15 kr batterislinga lindad några varv runt ryggsäcken. Syns bra på håll och ibland får man kommentaren från ungdomar (oftast killar som ska impa på tjejen) "Julen är över!". Varpå jag svarar att det är för att deras pappor kör som galningar så jag vill synas för att överleva. Hjälmen har ett neongult överdrag där jag hängt ett baklyse upp och ner med blinkande sken. Pakethållaren har en extra lampa (med fast sken). Ryggsäcken som sagt julgransbelysning. Framhjulet har en ljusramp i alla möjliga färger och 32 blinkmönster samt framlyset är 3000 lux. De är förlåtna för kommentaren antar jag :-)

Men fasligt vad mycket bilar som stannar för mig fast det inte ens finns övergångsställen inom synhåll :-)

Måste nog skaffa lite fler ljus, verkar ha önskad effekt...

Jag använder en 15 kr batterislinga lindad några varv runt ryggsäcken. Syns bra på håll och ibland får man kommentaren från ungdomar (oftast killar som ska impa på tjejen) "Julen är över!". Varpå jag svarar att det är för att deras pappor kör som galningar så jag vill synas för att överleva. Hjälmen har ett neongult överdrag där jag hängt ett baklyse upp och ner med blinkande sken. Pakethållaren har en extra lampa (med fast sken). Ryggsäcken som sagt julgransbelysning. Framhjulet har en ljusramp i alla möjliga färger och 32 blinkmönster samt framlyset är 3000 lux. De är förlåtna för kommentaren antar jag :-)

Men fasligt vad mycket bilar som stannar för mig fast det inte ens finns övergångsställen inom synhåll :-)

Måste nog skaffa lite fler ljus, verkar ha önskad effekt...
Jag skulle svara något i stil med: "Folk kör som tomtar". :-)

Tillbaka
Topp