MrSthlm
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Har du den på pakethållaren eller på sidan?Carradice Super C! Elitpendlingsväskan ALLA vill ha :)
För övrigt var jag tillbaka i sadeln, soligt men svalt.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har du den på pakethållaren eller på sidan?Carradice Super C! Elitpendlingsväskan ALLA vill ha :)
Funkar det att köra en laptop i den? Blir det inte för tungt för sadeln?Carradice Super C! Elitpendlingsväskan ALLA vill ha :)
Min sitter på sadelstolpen med snabbfäste. Har två stycken fästen så kan flytta väskan mellan cyklar. Får plats med laptop, matlåda, verktyg, slang och lite kläder. Upp till 8-10kg är inget problem.Funkar det att köra en laptop i den? Blir det inte för tungt för sadeln?
carradice.co.uk
Nåt sånt där har jag också gått och drömt om. Dock osäker på jag kan leva med att ha fästet där hela tiden även när jag fritidscyklar. (Min pendlingscykel är min Cykel™.)Min sitter på sadelstolpen med snabbfäste. Har två stycken fästen så kan flytta väskan mellan cyklar. Får plats med laptop, matlåda, verktyg, slang och lite kläder. Upp till 8-10kg är inget problem.
![]()
Super C SQR Slim (16L)
The Super C SQR Slim (16L) is a compact and streamlined saddlebag in the Carradice Super C Range, designed for cyclists who prefer a minimalistic yet functional bag for commuting and light touring. With a 16-litre capacity, this saddlebag offers enough space for tools, clothing, and daily...carradice.co.uk
Jag har en Carradice Nelson, men den funkade inte riktigt på min Kona, men kanske ska testa med den igen. Det är ju en bra väska. Hade med en Bagman Quick release.Min sitter på sadelstolpen med snabbfäste. Har två stycken fästen så kan flytta väskan mellan cyklar. Får plats med laptop, matlåda, verktyg, slang och lite kläder. Upp till 8-10kg är inget problem.
![]()
Super C SQR Slim (16L)
The Super C SQR Slim (16L) is a compact and streamlined saddlebag in the Carradice Super C Range, designed for cyclists who prefer a minimalistic yet functional bag for commuting and light touring. With a 16-litre capacity, this saddlebag offers enough space for tools, clothing, and daily...carradice.co.uk
Fästet är bara två insexskruvar, så du kan ta bort det på bara någon minut.Nåt sånt där har jag också gått och drömt om. Dock osäker på jag kan leva med att ha fästet där hela tiden även när jag fritidscyklar. (Min pendlingscykel är min Cykel™.)
Hyfsat simpelt ändå alltså.Fästet är bara två insexskruvar, så du kan ta bort det på bara någon minut.
När jag pendlade med min Kona Unit körde jag med en Carradice. Tyvärr tror jag att jag packade den för tungt, så jag knäckte sadeln. Däremot plockade jag loss fästet varje gång jag skulle ut och stigcykla, så det åkte på och av några gånger i veckan.Hyfsat simpelt ändå alltså.
Annars får jag skaffa extra sadel+sadelstolpe. :)
Så har jag till min gravel. Fin kolfiberstolpe för snabbcykling och alu-stolpe för bikepacking.Hyfsat simpelt ändå alltså.
Annars får jag skaffa extra sadel+sadelstolpe. :)
Vad för stolpe var det du knäckte?När jag pendlade med min Kona Unit körde jag med en Carradice. Tyvärr tror jag att jag packade den för tungt, så jag knäckte sadeln. Däremot plockade jag loss fästet varje gång jag skulle ut och stigcykla, så det åkte på och av några gånger i veckan.
Men jag ska nog göra som Sale säger och börja med min Carradice igen. Fyller jag den inte hela vägen upp till den 19 Liter den tar borde den klara vikten. (dvs inte stanna efter jobbet och köpa 5 flaskor vin samtidigt som man har laptop och jobbkläder i den.)
Lite svalare morse, men fint. Gick hyfsat bra ända tills jag nästan var framme vid jobbet.
Högersvängande lastbil i motgående körriktning (vänstersvängande från mitt håll sett) släpper förbi cyklisten framför mig. Men när jag ska passera över den ljusreglerade överfarten så kör chauffören.
Hann förbi med hjärtat i halsgropen och adrenalinpåslag....
Var rädda om er därute
Det var ingen stolpe jag knäckte, det var sadeln. (den lilla böjen på övre sadeln ska tydligen inte vara där) Det berodde till ca 100% på handhavandefel, då jag satte sadeln alldeles för långt bak, samtidigt som det var en tung väska och en tung cyklist.Vad för stolpe var det du knäckte?
Får man plats med dator, kontorskläder, extra cykelklädsel (typ extra underställströja+handskar) samt lite smått och gott?
Ah, då är jag med.Det var ingen stolpe jag knäckte, det var sadeln. (den lilla böjen på övre sadeln ska tydligen inte vara där) Det berodde till ca 100% på handhavandefel, då jag satte sadeln alldeles för långt bak, samtidigt som det var en tung väska och en tung cyklist.
Visa bilaga 789955Jag har plats för Dator, kontorskläder, matlåda, lite toalettartiklar för duschen på jobbet.
Nu är den redo för pendling.
Visa bilaga 789957
Visa bilaga 789958
Ja, väskan är en Nelson Longflap:Ah, då är jag med.
Kollade på bilderna av Carradice C SQR Slim och den sitter ju fast på stolpen. Blandade ihop modellerna lite.
Men den där ser ju riktigt trevlig ut.
Är väskan och fästet separata produkter?
carradice.co.uk
carradice.co.uk
Förstår inte de som pendlar längre sträckor med mtb… även med lättrullande däck sitter du illa och tar för mycket plats. Med racer smyger man förbi cykla//gå-mitt på vägen-tanterna.Köpte en beggad gravel (scott speedster) igår då min förra gravel blev stulen i våras. Det funkade helt ok att pendla med MTBn men måste säga att det är smidigare med en lite mer alert och smalare cykel :) Som dessutom går lite fortare
Solnavägen är INTE rolig som den är nu. Mängder med förvirrande omledningar, praktexempel på dåliga lösningar och usel skyltning är som upplagt för att det ska uppstå situationer.Tog tidig eftermiddagspendling via Hagaplan och fick det ytterst tveksamma nöjet att cykla Solnavägen för första gången på många år. Satfläsk vilket omledningsrally. Den där pendlingsvägen önskar jag inte ens min värsta fiende!
Använd bron vid Hagsätra, vänster vid första hyreshuset (alternativt vid gångtunneln) så kommer du ner på GC utan rödljus. Tar du sen höger och direkt vänster vid sågbäcksgymnasiet blir det bara 2 rödljus på hela huddingevägen (men lite snirkligare)Det finns alltså en GC-bana som går skapligt långt på andra sidan Huddingevägen? Skönt att det bara blir tre extra rödljus då....
Ja gc-banor omleds rätt hämningslöst. Norrbyvägen mot Huvudstabron har också två vändor tvärs vägen om man följer skyltningen och över bron trängs gående och cyklister i båda riktningar på en lite remsa. Vägbanan bredvid är hur bred som helst...Tog tidig eftermiddagspendling via Hagaplan och fick det ytterst tveksamma nöjet att cykla Solnavägen för första gången på många år. Satfläsk vilket omledningsrally. Den där pendlingsvägen önskar jag inte ens min värsta fiende!
Jag pendlar alltid med mtb - men inte via de "vanliga" pendlingssträckorna. Jag är så lyckligt lottad så jag hinner ta omvägar både till och från! Grus, stig och skog!Förstår inte de som pendlar längre sträckor med mtb… även med lättrullande däck sitter du illa och tar för mycket plats. Med racer smyger man förbi cykla//gå-mitt på vägen-tanterna.
Problemet är att jag ska vara på södra sidan av Huddingevägen och i Stuvstakorset är det mååååånga övergångsställen för att hamna rättAnvänd bron vid Hagsätra, vänster vid första hyreshuset (alternativt vid gångtunneln) så kommer du ner på GC utan rödljus. Tar du sen höger och direkt vänster vid sågbäcksgymnasiet blir det bara 2 rödljus på hela huddingevägen (men lite snirkligare)