Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Ang huddingevägen

Läge att kontakta projledaren och påpeka den dåliga/obefintliga omledningen

Skickade ett litet mail så får vi se vad svaret/åtgärden blir

Senast ändrad:
Funkar det att köra en laptop i den? Blir det inte för tungt för sadeln?
Min sitter på sadelstolpen med snabbfäste. Har två stycken fästen så kan flytta väskan mellan cyklar. Får plats med laptop, matlåda, verktyg, slang och lite kläder. Upp till 8-10kg är inget problem.

Min sitter på sadelstolpen med snabbfäste. Har två stycken fästen så kan flytta väskan mellan cyklar. Får plats med laptop, matlåda, verktyg, slang och lite kläder. Upp till 8-10kg är inget problem.
Nåt sånt där har jag också gått och drömt om. Dock osäker på jag kan leva med att ha fästet där hela tiden även när jag fritidscyklar. (Min pendlingscykel är min Cykel™.)

Jag har en Carradice Nelson, men den funkade inte riktigt på min Kona, men kanske ska testa med den igen. Det är ju en bra väska. Hade med en Bagman Quick release.

Hyfsat simpelt ändå alltså.
Annars får jag skaffa extra sadel+sadelstolpe. :)
När jag pendlade med min Kona Unit körde jag med en Carradice. Tyvärr tror jag att jag packade den för tungt, så jag knäckte sadeln. Däremot plockade jag loss fästet varje gång jag skulle ut och stigcykla, så det åkte på och av några gånger i veckan.
Men jag ska nog göra som Sale säger och börja med min Carradice igen. Fyller jag den inte hela vägen upp till den 19 Liter den tar borde den klara vikten. (dvs inte stanna efter jobbet och köpa 5 flaskor vin samtidigt som man har laptop och jobbkläder i den.)

IMG_7586.webp
Det mest essentiella går lätt i 😀🍾

I morse soligt men svalt. På hemvägen - himlen öppnade sig mellan att jag bytte om och öppnade dörren från cykelrummet. Väntade i fem minuter på att det skulle sluta regna, men tröttnade sedan och stack ut i regnet. Och ganska snart var det uppehåll igen. Solen sken igen innan jag var hemma.

Hempendlingen mitt i eftermiddagsrusningen genom huvudstaden bjöd väl egentligen inte på några överraskningar. Mycket folk, gick bitvis vansinnigt långsamt!! Folk som gör dåraktiga omkörningar trots möte där de egentligen är alldeles för smalt mm.

Hann halvvägs hem innan det började småregna nånstans på Vasabron. Sen regnade det hela vägen hem till Söderort.

När jag ser alla omledningar och vägarbeten på min pendlarväg genom stan kan jag inte låta bli att fundera på hur det kommer se ut i vinter med snöröjning. Exempelvis det "tält" man uppfört på Vasabrons norra del, upplevs göra den redan smala cykelbanan ännu smalare. Det tillsammans med byggarbetsplatsen vid Tegelbacken bådar inte gott för snö- och halkfri färdväg direkt...

När jag pendlade med min Kona Unit körde jag med en Carradice. Tyvärr tror jag att jag packade den för tungt, så jag knäckte sadeln. Däremot plockade jag loss fästet varje gång jag skulle ut och stigcykla, så det åkte på och av några gånger i veckan.
Men jag ska nog göra som Sale säger och börja med min Carradice igen. Fyller jag den inte hela vägen upp till den 19 Liter den tar borde den klara vikten. (dvs inte stanna efter jobbet och köpa 5 flaskor vin samtidigt som man har laptop och jobbkläder i den.)
Vad för stolpe var det du knäckte?

Får man plats med dator, kontorskläder, extra cykelklädsel (typ extra underställströja+handskar) samt lite smått och gott?

Insåg igår att febern var biverkning från ett vaccin när armen började värka rejält. Ett ganska nytt vaccin mot en tropisk sjukdom som jag inte hade full koll på hade ganska starka biverkningar. Så upp på cykeln idag igen och 5 grader... Alla de där cyklisterna som helt plötsligt fanns efter semestern är borta nu igen. Det höll i sig för dem i två veckor :ROFLMAO:. När vi andra kämpar igenom återfruset slask i december. Det är bara att skratta åt.

Börjat gå ner i bocken mer nu, inser att det ger ungefär 3 km/h mer med samma ansträngning. Väldigt mycket uppskattat så kommer inte försöka bevisa det.

Lite svalare morse, men fint. Gick hyfsat bra ända tills jag nästan var framme vid jobbet.
Högersvängande lastbil i motgående körriktning (vänstersvängande från mitt håll sett) släpper förbi cyklisten framför mig. Men när jag ska passera över den ljusreglerade överfarten så kör chauffören.
Hann förbi med hjärtat i halsgropen och adrenalinpåslag....
Var rädda om er därute

Köpte en beggad gravel (scott speedster) igår då min förra gravel blev stulen i våras. Det funkade helt ok att pendla med MTBn men måste säga att det är smidigare med en lite mer alert och smalare cykel :) Som dessutom går lite fortare

Sval morgon men riktigt skönt. Fick bra sparring uppför Västerbron , kanske var det några happyiter.
Klarade mig från regn på hemvägen igår men det var inte med mycket

Senast ändrad:
Längre färd idag bort till Sumpan pga möte. Trivsam cykling genom stan och ut på andra sidan. Överraskande lite cyklister men fick ändå min dos av nära döden upplevelser pga mötande omkörningar. Blev glad över att de öppnat cykelbanan från Tegelbacken mot Norr Mälarstrand igen.

Lite svalare morse, men fint. Gick hyfsat bra ända tills jag nästan var framme vid jobbet.
Högersvängande lastbil i motgående körriktning (vänstersvängande från mitt håll sett) släpper förbi cyklisten framför mig. Men när jag ska passera över den ljusreglerade överfarten så kör chauffören.
Hann förbi med hjärtat i halsgropen och adrenalinpåslag....
Var rädda om er därute

Oj, exakt samma situation som för mig imorse. Men det var en buss istället för lastbil. Men jag tycker den trafiklösningen är ganska kass. Antar att bilar som svänger höger har grönt samtidigt som endast cyklister men inte fotgängare? Det kan ju aldrig bli fel då....

Termometern visade 5 grader när jag klev upp och 7 när jag drog hemifrån. Blev både jacka och långfingrat.
Klockan rekommenderade vila och benen skrek VILA efter gårdagens CX-intervaller. Imorgon blir det vila och jobbkräftskiva.

Vad för stolpe var det du knäckte?

Får man plats med dator, kontorskläder, extra cykelklädsel (typ extra underställströja+handskar) samt lite smått och gott?
Det var ingen stolpe jag knäckte, det var sadeln. (den lilla böjen på övre sadeln ska tydligen inte vara där) Det berodde till ca 100% på handhavandefel, då jag satte sadeln alldeles för långt bak, samtidigt som det var en tung väska och en tung cyklist.
1756278870590.webp
Jag har plats för Dator, kontorskläder, matlåda, lite toalettartiklar för duschen på jobbet.
Nu är den redo för pendling.
1756278957081.webp

1756278988820.webp

Det var ingen stolpe jag knäckte, det var sadeln. (den lilla böjen på övre sadeln ska tydligen inte vara där) Det berodde till ca 100% på handhavandefel, då jag satte sadeln alldeles för långt bak, samtidigt som det var en tung väska och en tung cyklist.
Visa bilaga 789955Jag har plats för Dator, kontorskläder, matlåda, lite toalettartiklar för duschen på jobbet.
Nu är den redo för pendling.
Visa bilaga 789957
Visa bilaga 789958
Ah, då är jag med.
Kollade på bilderna av Carradice C SQR Slim och den sitter ju fast på stolpen. Blandade ihop modellerna lite.
Men den där ser ju riktigt trevlig ut.
Är väskan och fästet separata produkter?

Ah, då är jag med.
Kollade på bilderna av Carradice C SQR Slim och den sitter ju fast på stolpen. Blandade ihop modellerna lite.
Men den där ser ju riktigt trevlig ut.
Är väskan och fästet separata produkter?
Ja, väskan är en Nelson Longflap:

Fästet är en Bagman expedition:

Köpte en beggad gravel (scott speedster) igår då min förra gravel blev stulen i våras. Det funkade helt ok att pendla med MTBn men måste säga att det är smidigare med en lite mer alert och smalare cykel :) Som dessutom går lite fortare
Förstår inte de som pendlar längre sträckor med mtb… även med lättrullande däck sitter du illa och tar för mycket plats. Med racer smyger man förbi cykla//gå-mitt på vägen-tanterna.

Tog tidig eftermiddagspendling via Hagaplan och fick det ytterst tveksamma nöjet att cykla Solnavägen för första gången på många år. Satfläsk vilket omledningsrally. Den där pendlingsvägen önskar jag inte ens min värsta fiende!
Solnavägen är INTE rolig som den är nu. Mängder med förvirrande omledningar, praktexempel på dåliga lösningar och usel skyltning är som upplagt för att det ska uppstå situationer.

Det finns alltså en GC-bana som går skapligt långt på andra sidan Huddingevägen? Skönt att det bara blir tre extra rödljus då....
Använd bron vid Hagsätra, vänster vid första hyreshuset (alternativt vid gångtunneln) så kommer du ner på GC utan rödljus. Tar du sen höger och direkt vänster vid sågbäcksgymnasiet blir det bara 2 rödljus på hela huddingevägen (men lite snirkligare)

Snudd på optimalt väder, 12 grader och typ vindstilla, försov mig litet så det var mer folk på vägen än vanligt men inte störande. (y)

Litet irriterande bara att kommunen klipper gräset drygt två meter på varje sida om den del av Kattegattleden som jag cyklar, och därmed drar upp en massa grenar och skit på cykelbanan. Men de träd och höga buskar som vuxit ut över cykelbanan i huvudhöjd, från angränsande fastigheter och i praktiken smalnar ner cykelbanan till en dryg meters bredd, där ansas ingenting...

Tog tidig eftermiddagspendling via Hagaplan och fick det ytterst tveksamma nöjet att cykla Solnavägen för första gången på många år. Satfläsk vilket omledningsrally. Den där pendlingsvägen önskar jag inte ens min värsta fiende!
Ja gc-banor omleds rätt hämningslöst. Norrbyvägen mot Huvudstabron har också två vändor tvärs vägen om man följer skyltningen och över bron trängs gående och cyklister i båda riktningar på en lite remsa. Vägbanan bredvid är hur bred som helst...

Förstår inte de som pendlar längre sträckor med mtb… även med lättrullande däck sitter du illa och tar för mycket plats. Med racer smyger man förbi cykla//gå-mitt på vägen-tanterna.
Jag pendlar alltid med mtb - men inte via de "vanliga" pendlingssträckorna. Jag är så lyckligt lottad så jag hinner ta omvägar både till och från! Grus, stig och skog!

Använd bron vid Hagsätra, vänster vid första hyreshuset (alternativt vid gångtunneln) så kommer du ner på GC utan rödljus. Tar du sen höger och direkt vänster vid sågbäcksgymnasiet blir det bara 2 rödljus på hela huddingevägen (men lite snirkligare)
Problemet är att jag ska vara på södra sidan av Huddingevägen och i Stuvstakorset är det mååååånga övergångsställen för att hamna rätt

Höll på att krocka med en rödljuskörande rawbike i morse korsningen Smålandsgatan/birgerjarlsgatan tur för var att hen höll så hög fart att både däcksljudet och vinandet från navet lät riktigt högt , bromsade och skrek idio.. till hen varpå hen först stannar å frågar ”vad sa du ” men hen ångrade sig när tjocka farbrorn klev av cykeln å ville prata, då körde hen vidare utan utvecklingssamtal.
Hemåt fick jag ”skjuts” av en damtralla längs nynäsvägen till hökis som gjorde 29km/h enligt displayen å hens ”cykel” ,jag tog av höger längs örbyleden efter det .
Hörde nåt skrammel och cykeln började växla konstigt, konstaterade att kassetten har lossnat lite, borde dragit åt den efter senaste resan till Kungsberget tydligen.🤪

Har varit rätt nära att klippa rådjur flera gånger senaste veckorna. Idag var det låsta bromsar ner mot Söderbysjön.

Ingen hälsade på mig idag. Kanske var det för mycket skog? Annars är det nog i snitt tre hälsningar på en vuÄlta. Man hälsar inte på väg till och från jobbet med en stor ryggsäck, kan vi vara överens om det?

Tillbaka
Topp